Οι ακτοπλόοι εφοπλιστές έχουν αποφασίσει να δώσουν 3% αυξήσεις στους μισθούς των πληρωμάτων. Οι συνδικαλιστές απαιτούν αυξήσεις 12%. Η απόσταση είναι μεγάλη για να συναντηθούν οι δύο πλευρές.

Ωστόσο, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, με νεότερη επιστολή της προς το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, τους καλεί να αποστείλουν “εγγράφως, μια ανανεωμένη πρόταση που θα ανταποκρίνεται και θα ικανοποιεί τις ανάγκες των ναυτεργατών και των οικογενειών τους”.

1

Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών, υπενθυμίζουν στους συνδικαλιστές ότι “βάσει των συλλογικών συμβάσεων εργασίας για τα έτη 2023 -2024 που έχουμε υπογράψει, τα πληρώματα της επιβατηγού ναυτιλίας έλαβαν στα δυο αυτά έτη, αθροιστικά, συνολική αύξηση των αποδοχών τους άνω του 11% (6% για το 2023 και 5% για το 2024), ποσοστό που υπερβαίνει θεαματικά τις όποιες αυξήσεις έχουν δοθεί τα χρόνια αυτά σε οποιονδήποτε κλάδο της ελληνικής οικονομίας” και προσθέτουν:

“Από πλευράς Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και παρά την οποιαδήποτε κριτική  ασκήθηκε, θεωρήσαμε την ως άνω αύξηση εύλογη, λαμβάνοντας υπόψη τις γενικότερες συνθήκες της ελληνικής οικονομίας, την ανάκαμψη του τουρισμού, κυρίως όμως εκτιμώντας την προστιθέμενη αξία των υπηρεσιών  που προσφέρουν οι Ελληνίδες και  Έλληνες ναυτικοί στα πλοία της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας”.

Αμέσως, μετά οι συνδικαλιστές της ΠΝΟ αντέτειναν:

“Και αφού αρέσκεστε να μας παρουσιάζετε αριθμούς, σας υπενθυμίζουμε ότι οι αυξήσεις μας το 2018 ήταν 2%, το 2019 ήταν 2%, το 2020 ήταν 0%, το 2021 ήταν 0%, το 2022 ήταν 3%, το 2023 ήταν 6% και το 2024 ήταν 5%, όταν όλοι οι δείκτες που απαρτίζουν το κόστος διαβίωσης των νοικοκυριών, έχουν πάει στα ύψη”.

Τα επιχειρήματα που διατυπώθηκαν δεν έπεισαν την αντίθετη πλευρά. Έτσι, η διοίκηση της ΠΝΟ, επιμένει “στην πραγματοποίηση της προειδοποιητικής 48ωρης απεργίας με προοπτική κλιμάκωσης στις 22 και 23 Οκτωβρίου 2024”.

Αυτό σημαίνει ότι αν δεν βρεθεί λύση, θα υπάρξουν αλλεπάλληλες 48ωρες απεργίες.

Η αύξηση των μισθών είναι ένα από τα αιτήματα των συνδικαλιστών της ΠΝΟ.

Το δεύτερο αίτημα είναι “ η κατάργηση του κατάπτυστου νόμου 4150/2013 με τον οποίο 31 Οκτωβρίου απολύεται το 50% του πληρώματος του ξενοδοχειακού προσωπικού (Μάγειροι, Λογιστές, Θαλαμηπόλοι) χωρίς καν να αποζημιώνονται, αλλά και το υπόλοιπο πλήρωμα που παραμένει να επιβαρύνεται με πάρα πολλές ώρες εργασίας για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις των δρομολογίων που παραμένουν οι ίδιες”.

Οι συνδικαλιστές της ΠΝΟ, προσθέτουν στα αιτήματα τους και άλλο ένα: “Ο ίδιος νόμος έχει δώσει το δικαίωμα για τετράμηνη δρομολόγηση των ταχυπλόων σκαφών (κοινώς αρπαχτήν τη θερινή σεζόν) αντί για επτάμηνο υποχρεωτικής δρομολόγησης που ίσχυε πριν τον Ν. 4150. Η συντριπτική πλειοψηφία των Ναυτικών εργάζεται 6-7 μήνες τον χρόνο, αλλά το εισόδημα διαιρείται δια 12 μήνες. Ταυτόχρονα, βάσει των απαγορευτικών προϋποθέσεων που ισχύουν, είναι ελάχιστοι αυτοί που δικαιούνται το επίδομα ανεργίας από το ΓΕΝΕ, το οποίο κυμαίνεται στο εξευτελιστικό ποσό των 350 ευρώ”.

Οι ακτοπλόοι εφοπλιστές, αρνούνται την επιχειρηματολογία των συνδικαλιστών και επισημαίνουν:

“Επί της ουσίας και αναφορικά με το αίτημα αύξησης όλων των μισθών ενεργείας αξιωματικών και κατώτερων πληρωμάτων σε ποσοστό 12% από 1.1.2025, επαναλαμβάνουμε ότι τούτο βρίσκεται εκτός της ελληνικής οικονομικής, κοινωνικής και εργασιακής πραγματικότητας, όπως αυτή διαμορφώνεται από την πορεία της εθνικής οικονομίας, τις τιμές ΑΕΠ, τον δείκτη τιμών καταναλωτή αλλά και τα επίπεδα αυξήσεων στα οποία κυμαίνεται η πλειοψηφία των συλλογικών συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων της χώρας μας. Η πρότασή μας για αυξήσεις σε ποσοστό της τάξεως του 3% ανταποκρίνεται στις σημερινές διαμορφούμενες συνθήκες, ενώ καλύπτει πλήρως την αύξηση του πληθωρισμού”.

Επίσης, οι ακτοπλόοι εφοπλιστές, υπενθυμίζουν ότι “σε αναγνώριση των προσπαθειών των ναυτικών για τη στήριξη της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας, ως Σ.Ε.Ε.Ν, συνεχίσαμε την υπογραφή Σ.Σ.Ε. με αυξήσεις στους βασικούς μισθούς, στα επιδόματα αλλά και τις έξτρα εργασίες, ακόμη και στα χρόνια της πανδημίας, όταν υπήρξε καθίζηση της κίνησης και κατά συνέπεια των εσόδων των πλοίων, με στόχο οι ετήσιες αποδοχές των πληρωμάτων μας να καλύπτουν τουλάχιστον την εκάστοτε αύξηση του πληθωρισμού”.

Παράλληλα, τονίζουν: “ Η αναφορά των ναυτικών σε δήθεν υψηλή κερδοφορία των ακτοπλοϊκών εταιρειών, αρκούμαστε να επισημάνουμε τα επισήμως δημοσιοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών του κλάδου, από όπου με σαφήνεια προκύπτει ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τα τελευταία 5 χρόνια έχουν καταγράψει αθροιστικές ζημιές ύψους 98.000.000 ευρώ”.

Οι ακτοπλόοι εφοπλιστές, δεν αφήνουν αναπάντητα τα επιχειρήματα των ναυτικών για τις επιδοτούμενες γραμμές και επισημαίνουν:

“Ως προς την αναφορά σας για είσπραξη επιδοτήσεων άγονων γραμμών από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ύψους 150.000.000 ευρώ ετησίως, διευκρινίζεται για άλλη μια φορά και επισημαίνεται προς αποφυγή εντυπώσεων, ότι τα εν λόγω ποσά αποτελούν αποζημιώσεις για εκτέλεση δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας, προκειμένου να καλυφθεί μέρος του λειτουργικού κόστους των πλοίων που προσφέρουν την αναγκαία σύνδεση στις λεγόμενες «άγονες» γραμμές για την κάλυψη της κατά ελάχιστον διασύνδεσης των    ‘’αγόνων‘’ νησιών προς εξασφάλιση της εδαφικής συνοχής και προστασία της νησιωτικότητας της χώρας μας.

Όπως δε, καλά γνωρίζετε από τη συμμετοχή σας  στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) όπου έχει επανειλημμένως συζητηθεί το θέμα, η εξόφληση των αποζημιώσεων αυτών λαμβάνει χώρα με μεγάλη καθυστέρηση και συγκεκριμένα σήμερα, Οκτώβριο 2024, έχουν εξοφληθεί αποζημιώσεις για υπηρεσίες που έχουν παρασχεθεί έως τον Μάρτιο 2024. Παρόλα αυτά, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις χωρίς να έχουν εισπράξει τα εν λόγω ποσά, έχουν ήδη καταβάλει τον ΦΠΑ ως έχουν υποχρέωση και έχουν προβεί στην πληρωμή των αμοιβών των πληρωμάτων, των καυσίμων, των λιμενικών τελών και δικαιωμάτων και όλων των λοιπών εξόδων”.

Τώρα, αν οι δύο πλευρές θα κάνουν τα απαραίτητα βήματα για να εξευρεθεί λύση, είναι ένα ζήτημα που θα μας απασχολήσει την επόμενη εβδομάδα.

Το σίγουρο είναι και το γνωρίζει καλά η Ακτή Μιαούλη, όταν οι ναυτικοί ξεκινήσουν απεργία δεν λύνεται αν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματα τους.

Διαβάστε επίσης

Μάριος Ηλιόπουλος: Πρωταθλητής Ελλάδος στις αναβάσεις – Kατέκτησε τον 15ο τίτλο του

Xclusiv: Αύξηση σε ναυπηγεία και παραγγελίες για νεότευκτα – Οι στόχοι ΙΜΟ 2030 μάλλον δεν θα επιτευχθούν

Ακτοπλόοι εφοπλιστές: Έχουμε αθροιστικές ζημιές 98 εκατ. ευρώ στην 5ετία