Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, επιμένει στην θέση της, που είναι: “Να προχωρήσουν τα εκκρεμή θέματα με ένα ικανοποιητικό τρόπο, ώστε να επιτευχθεί μόνιμη λύση εν καιρώ”.

Ωστόσο, το νέο Συνυποσχετικό, που υπεγράφη μεταξύ της κυβέρνησης και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, φαίνεται ότι έχει την έγκριση της Κομισιόν, όπως επισημαίνεται στην τελευταία επιστολή που έστειλε, η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργκρέτε Βεστάγκερ προς τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα.

1

Ειδικότερα, θεωρεί ως ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση, τις προτάσεις της Ελλάδας να αυξηθεί ο φόρος που προκύπτει από την φορολογία των εισερχομένων εμβασμάτων από 40 εκατ. ευρώ σε 60 εκατ. ευρώ, να μειωθεί από 10% σε 5% το ποσοστό του φόρου των εισερχομένων στην Ελλάδα μερισμάτων και να επιβληθεί φόρος 5% στην υπεραξία που προκύπτει από πωλήσεις μετοχών ναυτιλιακών μετόχων και τα οποία χρηματικά ποσά εισέρχονται στην Ελλάδα.

Όμως, προβληματίζει η επιμονή της Κομισιόν στα θέματα “της φορολογίας μερισμάτων από ναυτιλιακές εταιρείες και της φορολογίας, που προκύπτει από την υπεραξία από την πώληση των πλοίων” και την ενθάρρυνση της ελληνικής κυβέρνησης να συνεχίσει τις συζητήσεις με τα κλιμάκια της Επιτροπής, ώστε να “προχωρήσουν τα θέματα αυτά με ένα ικανοποιητικό τρόπο, ώστε να επιτευχθεί μια μόνιμη λύση στο μέλλον”.

Οι επιστολές της Μαργκρέτε Βεστάγκερ προς τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα εστάλησαν στις 9 Δεκεμβρίου 2021 και η δεύτερη την 1η Ιουνίου 2022. Στην τελευταία επιστολή, η επίτροπος αναφέρεται σε μια συζήτηση που είχε με τον υπουργό Γιώργο Γεραπετρίτη, αλλά η επίτροπος θεωρεί ως βάση της όλης συζήτησης, την απόφαση C(2015)9019 της 18 Δεκεμβρίου 2015 και αναφέρεται στις τεχνικές συζητήσεις των κλιμακίων του Φεβρουαρίου και Μαρτίου 2022 με την παράθεση στοιχείων και επεξηγήσεων.

Ένα άλλο θέμα που προβληματίζει τον ελληνικό εφοπλισμό είναι το θέμα της δημιουργίας μηχανισμού για τον έλεγχο και εφαρμογή του κανονισμού Flag Link. Με δεδομένο ότι μόνο το 10% του ελληνόκτητου στόλου ταξιδεύει με ελληνική σημαία και περίπου το 20-25% φέρουν την ευρωπαϊκή σημαία, προκύπτει το συμπέρασμα ότι το 35 με 40% του ελληνόκτητου στόλου, δηλαδή γύρω στα 2.000 και πλέον πλοία θα είναι εκτός του κανονισμού.

Η Επίτροπος ζητά την αυστηρή εφαρμογή του κανονισμού μέσω της έκδοσης σχετικών υπουργικών αποφάσεων.

Επίσης, ένα άλλο θέμα, είναι αυτό της μη εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου στις γυμνές ναυλώσεις ΒΒΟ ( Bareboat Chartering Out) που φαίνεται ότι έχουν συμφωνήσει οι δύο πλευρές, αλλά δεν έχει ανακοινωθεί επισήμως από την ελληνική κυβέρνηση.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με πληροφορίες, ζητά σε οποιαδήποτε μελλοντική νομοθεσία που θα αναφέρεται στις γυμνές ναυλώσεις να μην ανατραπεί το καθεστώς της μη εφαρμογής του καθεστώτος χωρητικότητας σε τέτοιων ειδών ναυλώσεις.

Σύμφωνα με υπολογισμούς, με το νέο Συνυποσχετικό θα πρέπει να εισαχθούν στην Ελλάδα, συνολικά 1,2 δισ. ευρώ εμβάσματα για να καλυφθούν τα 60 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι από μερίσματα τη διετία 2018 -2019 εισήλθαν περί τα 300 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.

Επισημαίνεται ότι από την αρχή του έτους, έως τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, το συνολικό εισερχόμενο ναυτιλιακό συνάλλαγμα από την ποντοπόρο ναυτιλία, ανήλθε σε 17.266,9 εκατ. ευρώ, έναντι 13.266,1 εκατ. ευρώ, που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και 10.765,1 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2020.

Διαβάστε επίσης

Δημήτρης Φαφαλιός (Intercargo): Είμαστε μπροστά σε 3 προκλήσεις: Ουκρανία, Covid, εκπομπές αερίων των πλοίων

Ο θαλάσσιος τουρισμός στο επίκεντρο συνάντησης Πατούλη με το προεδρείο της «Ελληνικής Βάσης Γιώτινγκ –ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ.»