“Η μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών εκπομπών είναι πρωταρχικής σημασίας. Υποσχόμενες επιλογές περιλαμβάνουν το υδρογόνο, την αμμωνία και τα βιοκαύσιμα, αν και απαιτείται σημαντική ανάπτυξη υποδομών και μείωση του κόστους αυτών των καυσίμων”.

Αυτά επισήμανε ο Dr. Ιωάννης Κοκαράκης, Τεχνικός Διευθυντής του Bureau Veritas στη Ζώνη Μαύρης Θάλασσας, Αδριατικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αναπτύσσοντας το θέμα: “Ταξιδεύοντας προς μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, Απαλλαγή από τον άνθρακα της Ναυτιλιακής Βιομηχανίας έως το 2050”, στο συνέδριο που έγινε στη Λεμεσό της Capital Link.

1

“Το τεράστιο δίκτυο πλοίων που διασχίζουν τους ωκεανούς μας παίζει ζωτικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο, αλλά συμβάλλει επίσης σημαντικά στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Αναγνωρίζοντας αυτό, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) έχει θέσει έναν φιλόδοξο στόχο: την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών από τη διεθνή ναυτιλία έως το 2050. Θα διερευνήσουμε τις προκλήσεις και τις πιθανές λύσεις προς αυτόν τον κρίσιμο στόχο”, τόνισε ο Ιωάννης Κοκαράκης και πρόσθεσε:

“Οι λειτουργικές βελτιώσεις διαδραματίζουν επίσης κρίσιμο ρόλο. Η βελτιστοποίηση των διαδρομών, η αύξηση της ενεργειακής απόδοσης μέσω βελτιώσεων στο σχεδιασμό του κύτους και η χρήση της δρομολόγησης βασισμένης στον καιρό για την αποφυγή δυσμενών συνθηκών μπορούν όλα να οδηγήσουν σε σημαντικές μειώσεις εκπομπών.

Η επένδυση σε παραθαλάσσιες υποδομές είναι εξίσου σημαντική. Η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε πλοία ελλιμενισμένα σε λιμάνια μπορεί να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές σε σύγκριση με τη λειτουργία ντηζελοκινητήρων για την παραγωγή ενέργειας. Προϋπόθεση είναι η ηλεκτρική ενέργεια που παρέχεται να παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η μετάβαση σε ένα καθαρό μέλλον απαιτεί κάτι περισσότερο από απλή τεχνολογική καινοτομία. Η συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερομένων είναι ζωτικής σημασίας.

Οι κυβερνήσεις πρέπει να παρέχουν κίνητρα για να ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών και λειτουργικών αλλαγών. Η ίδια η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να επενδύσει στην έρευνα και την ανάπτυξη και να εξασφαλίσει μια δίκαιη μετάβαση για τους εργαζόμενους που επηρεάζονται από τη στροφή από τα παραδοσιακά καύσιμα. Οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να δεσμευτούν σε βιώσιμες ναυτιλιακές πρακτικές. Το ταξίδι προς τις καθαρές εκπομπές καυσαερίων για τη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι αναμφίβολα πολύπλοκο. Απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες, τεχνολογικές προόδους και επενδύσεις. Ωστόσο, τα πιθανά οφέλη είναι αναμφισβήτητα, συμβάλλοντας σε έναν καθαρότερο πλανήτη, υγιέστερους ωκεανούς και ένα πιο βιώσιμο μέλλον για όλους. Η επιτυχία αυτής της προσπάθειας θα είναι απόδειξη της συλλογικής μας ικανότητας να πλοηγηθούμε στις προκλήσεις της εποχής μας και να πλεύσουμε προς ένα φωτεινότερο αύριο.”

Ο Δρ Ιωάννης Κοκαράκης είναι απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου του 1979, κάτοχος διδακτορικού διπλώματος (1986) και μεταπτυχιακού τίτλου στη Ναυπηγική (1983) και Μηχανολόγος Μηχανικός (1984) από το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν.

Εργάστηκε πάνω από δέκα χρόνια ως σύμβουλος αναλαμβάνοντας τεχνικά προβλήματα παγκοσμίως, με εξειδίκευσή στον τομέα της τεχνικής διερεύνησης ναυτικών ατυχημάτων.

Με την ιδιότητά του ως πραγματογνώμονας συμμετείχε στην τεχνική έρευνα για την προσάραξη του Exxon Valdez, την καταστροφή του διαστημικού λεωφορείου Challenger, την ανατροπή του γεωτρύπανου Sea-Crest, την πυρκαγιά και την έκρηξη του Piper Alpha, τη βύθιση του Aleutian Enterprise στην Αλάσκα, καθώς και πολλά άλλα ατυχήματα λιγότερο γνωστά.

Τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια εργάζεται στην Ελλάδα, στον τομέα των Νηογνωμόνων.

Σήμερα είναι Τεχνικός Διευθυντής του Bureau Veritas στη Ζώνη Μαύρης Θάλασσας, Αδριατικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, υπεύθυνος για την ομαλή τεχνική λειτουργία στη Ζώνη καθώς και για την αρμονική συνεργασία με τα γραφεία του BV παγκοσμίως προς όφελος των πελατών του BV. Είναι μέλος της SNAME από το 1976 και Fellow της Society. Υπηρέτησε σε διάφορες θέσεις, ενώ είναι Πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος από το 2014 έως σήμερα.

Διαβάστε επίσης:

Πόλυς Β. Χατζηιωάννου: Η Ευρώπη πρέπει να ενισχύσει την ανταγωνιστική της θέση στη ναυτιλία

Σεμίραμις Παληού: Η ναυτιλία χρειάζεται 1 τρισ. δολ. έως το 2030 και 3,7 τρισ. δολ. έως το 2050 για να γίνει πράσινη

Latsco Shipping (Πάρης Κασιδόκωστας): Παρήγγειλε άλλα τέσσερα πλοία στο ναυπηγείο Hyundai