Από την ευρύτερη ναυτιλιακή κοινότητα του Πειραιά, «περνάει» το μεγαλεπήβολο σχέδιο των κινέζων της Cosco, να καταστήσουν τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά σε ένα από τα τρία μεγαλύτερα στην Ευρώπη.

Το καυτό θέμα, για την Cosco, η κατασκευή του προβλήτα 4 του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων που θα εκτινάξει την ετήσια δυνατότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων από 6 που είναι σήμερα στα 11 εκατ. teu, μέχρι στιγμής έχει «χαθεί» στο χάσμα που έχει δημιουργηθεί μεταξύ των παραγωγικών τάξεων της ευρύτερης επιχειρηματικής κοινότητας του Πειραιά, που στη συντριπτική πλειοψηφία ασχολείται με τη ναυτιλία και το λιμάνι.

Η Cosco, που ελέγχει μετοχικά τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, έχει υποπέσει, σύμφωνα με τη πειραϊκή ναυτιλιακή κοινότητα σε σειρά «λαθών», και δεν έχει αποδώσει υπεραξίες στην τοπική και εθνική οικονομία, όπως όλοι ανέμεναν.

Μάλιστα τους τελευταίους μήνες, έχουν ασκηθεί πιέσεις προς την ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να προχωρήσει το θέμα της αδειοδότησης κατασκευής του τέταρτου προβλήτα του ΣΕΜΠΟ, σε όλα τα επίπεδα, χωρίς όμως αυτό τελικά να καταστεί εφικτό. Η μόνιμη απάντηση των κύκλων του Μεγάρου Μαξίμου, ήταν ότι θα «πρέπει να τα βρείτε» με την τοπική κοινωνία.

Η πρωτοβουλία

Αφού οι προηγούμενες προσπάθειες να υπάρξει κοινός τόπος ανάμεσα σε ΟΛΠ και πειραϊκή επιχειρηματική κοινότητα δεν απέδωσαν καρπούς, την πρωτοβουλία ανέλαβε το υπουργείο Ναυτιλίας. Αφού ενημερώθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, η διοίκηση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, υπό τον πρόεδρο Βασίλη Κορκίδη,  καθώς και οι κ.κ Θεοδωρόπουλος, Κωστής Αχλαδίτης αλλά και ο πρόεδρος των Εφοδιαστών Νίκος Μαυρίκος, είχε συνάντηση με τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλος του ΟΛΠ Άγγελο Καρακώστα, στο γραφείο του υφυπουργού Ναυτιλίας Κώστα Κατσαφάδου.

Στη συνάντηση, οι πληροφορίες λένε ότι ο ΟΛΠ έθεσε θέμα τέταρτου προβλήτα επισημαίνοντας ότι θα είναι καλό για την Ελλάδα γενικότερα, αλλά συμφωνήθηκε η υπόθεση αυτή να μείνει εκτός ατζέντας, αφού αφορά καθαρά πολιτική απόφαση.

Κατά την διάρκεια της συζήτησης ο κ. Καρακώστας επεσήμανε για πολλοστή φορά ότι δεν τίθεται θέμα δημιουργίας εταιρείας εφοδιασμών πλοίων από τους κινέζους. Πρόκειται για μια ιστορία που οδήγησε τους εφοδιαστές να αποστείλουν εξώδικο στον ΟΛΠ και τη Cosco.

Παράλληλα συμφωνήθηκε να ξεκινήσει διάλογος ανάμεσα στις δύο πλευρές, για όλα τα ανοικτά θέματα.

Ειδικότερα:

-Το ΕΒΕΠ θα αποστείλει στον OΛΠ επιστολή με την οποία θα ζητά να γίνουν εκπτώσεις  στις επιχειρήσεις χρήστες του λιμανιού. Θα τεκμηριώνεται από νομική υπηρεσία την μείωση των τιμολογίων και χρεώσεων λόγω της πανδημίας.

Συγκεκριμένα ζητείται δωρεάν παραμονή εμπορευματοκιβωτίων στο Σ.ΕΜΠΟ για 12 ημέρες αντί για επτά που είναι σήμερα, καθώς και να μειωθούν οι χρεώσεις στα ναυπηγεία Περάματος και τη ναυπηγοεπισκευαστική βάση.

-Θα δημιουργηθεί ομάδα εργασίας για e-business – e-commerce – market awareness.

– Μετά τη διαβεβαίωση για μη ίδρυση θυγατρικής εταιρείας εφοδιασμού πλοίων θα ζητηθεί η στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων εφοδιασμού πλοίων, η στενότερη συνεργασία για διαδικασίες παράδοσης και τελωνείου.

-Να καταστεί εφικτό μέρος της μεταποίησης των «spart» που μεταφέρουν τα contaιners που έρχονται από Κίνα, να γίνεται στο Πειραιά, ώστε να δημιουργηθούν υπεραξίες.

-Να προχωρήσει η αναβάθμιση τις ναυπηγοεπισκευής που θα εκτείνεται στο Πέραμα στο μόλο Δραπετσώνας και στο νέο μόνο ΔΕΗ, με έργα 25 εκατ. ευρώ τα επόμενα δύο χρόνια. Επίσης θα τεθεί το ζήτημα των υψηλών, σύμφωνα με τους χρήστες χρεώσεων του ΟΛΠ στις δεξαμενές.

Ηλεκτρονική άδεια

Σε συνέχεια σχετικής επιστολής και πάγιας θέσης του ΕΒΕΠ για «ηλεκτρονική άδεια» εργασιών 24/7 σε ναυπηγεία και πλοία, τα στελέχη του υπουργείου εξέτασαν και εισηγήθηκαν θετικά για τη δυνατότητα λειτουργίας της «e-ΔΛΑ» αρχής γενομένης με μια πιλοτική εφαρμογή ηλεκτρονικών αδειών διάρκειας 45 ημερών.

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Κώστας Κατσαφάδος ανέδειξε τα ζητήματα που αφορούν το restart στην επιχειρηματικότητα και το πλαίσιο των ναυτιλιακών δραστηριότητων στα λιμάνια της χώρας, αλλά και τις σχέσεις της COSCO με το επιχειρείν της πόλης, ώστε η ναυτιλιακή οικονομία να πρωταγωνιστήσει τα επόμενα χρόνια.

Δήλωσε επίσης πως στηρίζει κάθε πρωτοβουλία με τη πρόθεση συνεργασίας, συνεννόησης και συνέργειας μεταξύ Δημοσίου, φορέων και φυσικά της ιδιωτικής πρωτοβουλίας από τον δραστήριο κλάδο της ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας.