Από τα 674 πλοία, τα οποία διαλύθηκαν το 2019, τα 469 διαλύθηκαν σε ναυπηγεία ανακύκλωσης πλοίων στο Μπαγκλαντές, την Ινδία και το Πακιστάν.

Σύμφωνα με την Ένωση Εφοπλιστών Ασίας (ASA), δημιουργείται τεράστιο πρόβλημα και καλούνται «πολλές χώρες να αυξήσουν τη φιλική προς το περιβάλλον ικανότητα ανακύκλωσης των πλοίων για να καλύψουν τη ζήτηση για διάλυση που θα μπορούσε σχεδόν να διπλασιαστεί το επόμενο έτος».

1

Η Επιτροπή Ανακύκλωσης Πλοίων πραγματοποίησε συνεδρίαση για το θέμα αυτό και κατά τη συνάντηση τονίστηκε ότι «λόγω της πίεσης που ασκείται από τους νέους κανονισμούς απαλλαγής από τον άνθρακα του ΙΜΟ, είναι πιθανό ο αριθμός των παλαιών πλοίων που προορίζονται για ναυπηγεία ανακύκλωσης το 2023 και μετά να αυξηθεί, ασκώντας μεγάλη πίεση στα ναυπηγεία σε όλο τον κόσμο».

Η SAA εξέδωσε ανακοίνωση εξηγώντας ότι θα συνεχίσει να διαλύει πλοία που δεν συμμορφώνονται με τη Σύμβαση του ΙΜΟ του Χονγκ Κονγκ – «Διεθνής Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ για την ασφαλή και φιλική προς το περιβάλλον ανακύκλωση πλοίων 2009 »- Αν και το διάταγμα ψηφίστηκε τον Μάιο του 2009, δεν είναι ακόμη δεσμευτικό.

Επικαλούμενη στατιστικά από την Clarkson Research, η SRC προειδοποίησε ότι η διάλυση πλοίων το 2021 ήταν 24,3 εκατομμύρια dwt και είναι πιθανό να αυξηθεί, αντί να μειωθεί, το 2022. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι οι κανονισμοί για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές θα γίνουν πιο άκαμπτοι και θα υπάρξουν περισσότερες πηγές πίεσης που συνδέονται με την «πράσινη συμφωνία»: ο όγκος των πλοίων που διαλύθηκαν θα μπορούσε να φτάσει τους 45,5 εκατομμύρια τόνους το 2023.

Η κατάσταση των τριών βασικών χωρών της Νότιας Ασίας όσον αφορά τις διαλύσεις πλοίων δεν είναι ομοιογενής. Πολλά ναυπηγεία στην Ινδία έχουν λάβει Δηλώσεις Συμμόρφωσης (SoC) που εκδόθηκαν από ορισμένους νηογνώμονες, που πιστοποιούν τη συμμόρφωσή τους με τις απαιτήσεις της Σύμβασης του ΙΜΟ του Χονγκ Κονγκ.

Μόνο ένα εργοτάξιο στο Μπαγκλαντές, από την άλλη, έλαβε SoC, ενώ το Πακιστάν εξακολουθεί να μην έχει εξασφαλίσει πιστοποίηση.

Σύμφωνα με τους Ασιάτες εφοπλιστές, η Κίνα είναι σήμερα η μόνη χώρα που μπορεί εύκολα να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του κανονισμού του ΙΜΟ.

Αν και η Κίνα δραστηριοποιήθηκε στο παρελθόν στον κλάδο της διάλυσης πλοίων, έχει εγκαταλείψει την επιχείρηση εδώ και δέκα χρόνια. «Ελπίζουμε ότι η Κίνα θα αρχίσει να εφαρμόζει τη σύμβαση αργότερα αυτό το έτος και θα γίνει ηγέτης στη διατήρηση της παγκόσμιας περιβαλλοντικής προστασίας», δήλωσε η SRC.

«Η ASA δεσμεύεται σταθερά να συμβάλει στην παγκόσμια προστασία του περιβάλλοντος, προωθώντας την φιλική προς το περιβάλλον ανακύκλωση πλοίων».

Ενώ η εφαρμογή της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ ήταν τουλάχιστον αργή, ένα αυστηρό σύνολο προτύπων ποιότητας προστέθηκε στους κανονισμούς της ΕΕ, καθιστώντας το ρυθμιστικό περιβάλλον για την ανακύκλωση πλοίων όλο και πιο περίπλοκο.

Ο ευρωπαϊκός κανονισμός επιβάλλει περιορισμούς στους πλοιοκτήτες της ΕΕ, των οποίων τα πλοία μπορούν να διατεθούν μόνο σε ναυπηγεία εγκεκριμένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στην ινδική υποήπειρο, όπου εκτελούνται επί του παρόντος οι περισσότερες από τις δραστηριότητες διάλυσης πλοίων στον κόσμο, υπάρχουν μόνο λίγα ναυπηγεία πιστοποιημένα από την ΕΕ.

Τον Μάιο του 2009, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) πραγματοποίησε διπλωματική διάσκεψη στο Χονγκ Κονγκ και ενέκρινε επίσημα τη Διεθνή Σύμβαση του 2009 για την Ασφαλή και Φιλική προς το Περιβάλλον ανακύκλωση των πλοίων.

Η «Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ» εφαρμόζει την έννοια της προστασίας του περιβάλλοντος σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής των πλοίων. Οι απαιτήσεις για τα πλοία περιλαμβάνουν το σχεδιασμό και την κατασκευή, τη λειτουργία και τον παροπλισμό των πλοίων και εισάγει την πλήρη εποπτεία των πλοίων από τη ναυπήγηση έως τη διάλυση.

Το άρθρο 17 της Σύμβασης ορίζει ότι η έναρξη ισχύος της Σύμβασης υπόκειται στην «κύρωση, αποδοχή, έγκριση ή προσχώρηση στη Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ από τουλάχιστον 15 χώρες των οποίων η ολική χωρητικότητα εμπορικών πλοίων υπερβαίνει το 40% του παγκόσμιου σε χωρητικότητα εμπορικών πλοίων, και εκείνη στην οποία η μέγιστη ετήσια συνολική διάλυση τα τελευταία 10 χρόνια δεν είναι μικρότερη από το 3% της ολικής χωρητικότητας των εμπορικών πλοίων, με ισχύ 24 μήνες από την ημερομηνία κατά την οποία πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις».

Μέχρι στιγμής, 17 κράτη μέλη του ΙΜΟ, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, έχουν εγκρίνει την Σύμβαση.

Το Μπαγκλαντές είναι πλέον η μεγαλύτερη χώρα διάλυσης στον κόσμο, ακολουθούμενη από την Ινδία και το Πακιστάν. Από τα 674 πλοία που διαλύθηκαν το 2019, 469 διαλύθηκαν σε ναυπηγεία ανακύκλωσης πλοίων στο Μπαγκλαντές, την Ινδία και το Πακιστάν.

Επίσης, για το λόγο αυτό, η Ένωση Ασιατών Εφοπλιστών προσκαλεί την Κίνα και το Μπαγκλαντές να προσχωρήσουν στη Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ το συντομότερο δυνατό.

Το Μπαγκλαντές έχει ήδη δηλώσει ότι θα επικυρώσει τη σύμβαση το 2023. Αλλά υπάρχει μόνο ένα τοπικό ναυπηγείο ανακύκλωσης πλοίων – το PHP Ship Breaking & Recycling – που έχει δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ.

Διαβάστε επίσης:

3,2 δισ. δολάρια ο τζίρος των Ελλήνων εφοπλιστών από τις αγοραπωλησίες πλοίων

Εφέτος θα εισαχθούν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού 798 πλοίαρχοι και 651 μηχανικοί