Στην δεύτερη φάση μπαίνει στις αρχές του 2021 το σχέδιο πλήρους ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου.

Την σκυτάλη στο σχέδιο για την δημιουργία ενός ταμείου, το οποίο θα καλύψει ένα κόστος από 4 μέχρι 4,5 δισ. ευρώ που χρειάζονται για την ναυπήγηση νέων περιβαλλοντικών πλοίων μέχρι το 2030, αναλαμβάνει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία πρόκειται να προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για την εκπόνηση μελέτης, στην οποία θα καθοριστούν τόσο οι τύποι, όσο και η περιβαλλοντική τεχνολογία των πλοίων που θα κατασκευαστούν, όσο και οι τρόποι χρηματοδότησης ενός τόσο μεγάλου project.

Την πρώτη κίνηση είχε κάνει το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με την εκπόνηση μελέτης που αναδεικνύει το πρόβλημα του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας. Αλλά και ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος εξακολουθεί να νοσηλεύεται, αφού βρέθηκε θετικός στον κορονοϊό στην ομιλία του για τον προϋπολογισμό, η οποία κατατέθηκε στα πρακτικά της Βουλής αναφέρθηκε στα μέτρα ενίσχυσης του κλάδου, η λειτουργία του οποίου είναι ζωτικής σημασίας για το ελληνικό νησιωτικό σύμπλεγμα.

Όπως ανέφερε ο υπουργός από την ελληνική πολιτεία σχεδιάζεται:

-Πρόγραμμα Χρηματοδότησης επιχειρήσεων ακτοπλοΐας που επλήγησαν λόγω COVID με προστασία ναυτικής εργασίας και διασφάλισης βιωσιμότητας επιχειρήσεων (Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας)

-Ενισχυμένη Χρηματοδότηση Αγόνων Γραμμών έτους 2021

-Αναβάθμιση του υφιστάμενου ακτοπλοϊκού δικτύου, με τον παράλληλο εκσυγχρονισμό του ακτοπλοϊκού στόλου, με γνώμονα πάντα τα σύγχρονα μεταφορικά δεδομένα και την υποχρεωτική προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις της διεθνούς περιβαλλοντικής νομοθεσίας από το 2020 και μετά. Στην κατεύθυνση η κυβέρνηση προωθεί τη δημιουργία Ταμείου για την αναβάθμιση του στόλου πλοίων θαλασσίων ενδομεταφορών και προσαρμογή στα νέα περιβαλλοντικά και αναπτυξιακά δεδομένα, συνεργασία με Ναυτικό Επιμελητήριο και τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.

«Στόχος μας είναι η διασφάλιση της συνοχής του νησιωτικού χώρου, με εξορθολογισμό του συστήματος διαχείρισης άγονων γραμμών αλλά και η αναβάθμιση της διαχείρισης του δικτύου θαλάσσιων συγκοινωνιών με νέα μέσα και τεχνολογίες. Ακριβώς γι’ αυτό προωθούμε τη δημιουργία ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης δικτύου θαλάσσιων συγκοινωνιών και την ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων παρακολούθησης απόπλου –κατάπλου πλοίων, κίνησης επιβατών και οχημάτων»¨, προσέθεσε ο υπουργός.

Ο στόλος

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ Μιχάλη Σακέλλη ο οποίος φέτος κέρδισε το βραβείο «Greek Shipping Newsmaker of the Year», από τους Lloyd’s List , ο ελληνικός ακτοπλοϊκός στόλος σήμερα αποτελείται από 105 πλοία.

Από τα πλοία αυτά στο τέλος της 10ετίας, δηλαδή το 2030 τα 44, δηλαδή το 42%, θα είναι άνω των 40 ετών, ενώ 16 πλοία θα είναι άνω των 50, ενώ σήμερα κανένα πλοίο δεν είναι άνω των 50 ετών.

Παράλληλα η παγκόσμια ναυτιλία εισέρχεται σε μια περίοδο εφαρμογής νέων περιβαλλοντολογικών κανονισμών που προβλέπουν μηδενικούς ρύπους CO2 μέχρι το 2050, αλλά και δραστική μείωσή τους μέχρι το 2030.

Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2023 θα εφαρμόζεται στη Ναυτιλία το ETS (Emission Trading System), που προβλέπει μείωση CO2 43% σε σχέση με το 2005, ενώ ήδη συζητείται ο χαρακτηρισμός της Μεσογείου ως προστατευόμενη θάλασσα ECA (Emission Control Area), που περιμένουμε να υλοποιηθεί μέχρι το 2025 με υποχρέωση κατανάλωσης καυσίμων περιεκτικότητας σε θείο 0,1%.

Όσον αφορά το θέμα της λύσης του LNG ως καύσιμο για την ακτοπλοία, σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη δεν δίνει τις ενδεδειγμένες λύσεις σε ότι αφορά το CO2, ενώ δεν υπάρχουν οι τεχνολογικές εξελίξεις οι οποίες θα καταστήσουν εφικτή σήμερα την κατανάλωση άλλων τύπων καυσίμων.

Η μείωση ταχυτήτων η οποία επίσης συζητείται δεν αποτελεί λύση για την ακτοπλοΐα γιατί θα μειωθεί η συχνότητα των δρομολογίων άρα θα χρειαστούν περισσότερα πλοία για το ίδιο μεταφορικό έργο.

Η λύση

Ξεκινάει λοιπόν μία δεκαετία μεγάλων εξελίξεων και πολλών προβλημάτων:

* με την ανάγκη να ανανεωθεί ο Ακτοπλοϊκός μας στόλος, ο οποίος ηλικιακά μεγαλώνει,

* με αναγκαστική απομάκρυνση πλοίων τα οποία δεν θα μπορέσουν να προσαρμοστούν ή να λειτουργήσουν στα νέα περιβαλλοντολογικά δεδομένα τα οποία διαμορφώνονται,

* με νέες επιβαρύνσεις λόγω του χαρακτηρισμού της Μεσογείου ως ECA,

* με παντελή έλλειψη από την Διεθνή αγορά μεταχειρισμένων πλοίων φιλικών στο περιβάλλον και κατάλληλων για τις Ακτοπλοϊκές μας γραμμές.

«Μοναδική λύση είναι η ναυπήγηση νέων πλοίων, μία διαδικασία η οποία έπρεπε ήδη να έχει ξεκινήσει», σημειώνει χαρακτηριστικά και προσθέτει: «Προς αυτή τη κατεύθυνση υπάρχουν Εταιρείες οι οποίες έχουν προχωρήσει σε σχεδιασμό ναυπήγησης αλλά οι σκέψεις αυτές έχουν απομακρυνθεί, λαμβανομένης υπόψη της κρίσης που διατρέχουμε».

Είναι σημαντικό ότι με πρωτοβουλία του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και του προέδρου του Γιώργου Πατέρα, σε συνεργασία με τον ΣΕΕΝ, τον Ιούνιο του 2019 εκπονήθηκε μελέτη σχετικά με την ανάγκη ανανέωσης του Ακτοπλοϊκού μας στόλου για την ενημέρωση των αρμόδιων διευθύνσεων της ΕΕ.

Η μελέτη αποσκοπεί στη δημιουργία ταμείου για τη χρηματοδότηση της ναυπήγησης πλοίων για την ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου, έχει θετική ανταπόκριση και από την ΕΕ αλλά και από την κυβέρνηση.

Διαβάστε ακόμη:

Ο ειδικός διαχειριστής αποφασίζει για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά – «Μη ανταγωνιστική» η πρόταση της Onex

Τα εγκαίνια του Κέντρου Διαχείρισης Στόλου του RINA στην Ελλάδα

Συνεργασία ONEX και CISCO για τη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Θαλάσσιας Τεχνολογίας στο Νεώριο Σύρου

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση