• Ναυτιλία

    Η επιβολή τέλους κρουαζιέρας και η αύξηση των λιμενικών τελών έχουν απρόβλεπτες επιπτώσεις στα νησιά

    Αθανάσιος Κουσαθανάς – Μέγας

    Αθανάσιος Κουσαθανάς – Μέγας


    Η ανακοίνωση για την επιβολή τέλους 20 ευρώ ανά επιβάτη κρουαζιέρας που θα αποβιβάζονται στα νησιά της Μυκόνου και της Σαντορίνης, καθώς επίσης και τέλους 5 ευρώ ανά επιβάτη για τα υπόλοιπα νησιά, προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις, τόσο από τις εταιρείες που διαχειρίζονται και εκπροσωπούν κρουαζιερόπλοια, όσο  και από τους τοπικούς παράγοντες των νησιών.

    Οι παράγοντες που ασχολούνται με την κρουαζιέρα και οι εκπρόσωποι φορέων των νησιών διατυπώνουν μια σειρά επιχειρημάτων.

    Πρώτο επιχείρημα: Το τέλος κρουαζιέρας είναι υπερβολικά ακριβό και επεβλήθη χωρίς να υπάρχει διαβούλευση.

    Δεύτερο επιχείρημα: Το τέλος ανακοινώθηκε από το υπουργείο Τουρισμού, ενώ τον έλεγχο των κρουαζιερόπλοιων και την αρμοδιότητα των λιμένων την έχει το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

    Τρίτο επιχείρημα: Δεν διευκρινίζεται ποιoς θα εισπράττει το τέλος και με ποιo τρόπο και πού θα αποδίδεται.

    Τέταρτο επιχείρημα: Είναι άδικο να εισπράττουν από το σύνολο του τέλους κρουαζιέρας, ισομερώς το υπουργείο Τουρισμού, το υπουργείο Ναυτιλίας και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Τα χρήματα αυτά, θα πρέπει να κατευθύνονται στο σύνολο τους στους ΟΤΑ των νησιών για βελτίωση των υποδομών.

    Πέμπτο επιχείρημα: Ήδη έχουν πουληθεί κρουαζιέρες για τη σαιζόν 2024 -2025 και δεν είναι εύκολο το επιπλέον ποσό να ζητηθεί από τους επιβάτες. Μόνο μία εταιρεία θα ζημιωθεί 6,5 εκατ. ευρώ αν θα εφαρμοστεί το τέλος κρουαζιέρας από εφέτος.

    Έκτο επιχείρημα: Σε κάθε κρουαζιέρα, τα πλοία προσεγγίζουν τουλάχιστον πέντε με επτά νησιά και λιμάνια. Αυτό σημαίνει ότι ο κάθε επιβάτης θα πληρώσει επιπλέον από 55 ευρώ έως 70 ευρώ, μόνο από το τέλος της κρουαζιέρας. Να επισημανθεί ότι αυξήθηκε και το εισιτήριο με το τελεφερίκ στη Σαντορίνη, αλλά και τα δημοτικά τέλη από τα Δημοτικά Ταμεία και του Οργανισμούς Λιμένος.

    Έβδομο επιχείρημα: Δεν έχει διευκρινιστεί αν το τέλος κρουαζιέρας θα πληρώνεται και κατά την προσέγγιση των λιμένων Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Βόλου, Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Κατακόλου, Πάτρας, Ηγουμενίτσας, Καλαμάτας.

    Όγδοο επιχείρημα: Η επιβολή τέλους ευνοεί τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας και δεν αποκλείεται οι μικρού μεγέθους εταιρείες να αλλάξουν προορισμούς, εκτός Αιγαίου, με αποτέλεσμα να ζημιωθούν οι τοπικές κοινωνίες των νησιών.

    Οι αντιδράσεις

    Η πρώτη διεθνής αντίδραση ήρθε από την CLIA, την Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας, η οποία ζητάει διάλογο και να αρχίσει η εφαρμογή του τέλους από το έτος 2026, ώστε οι εταιρείες να ενσωματώσουν το τέλος στις νέες προσφορές του, δεδομένου ότι ήδη έχει πουληθεί σημαντικός αριθμός κρουαζιέρας για το 2025.

    Στην παρέμβασή της, η CLIA τονίζει:

    «Το 2025, νέα συστήματα διαχείρισης θέσεων ελλιμενισμού θα τεθούν σε εφαρμογή στη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Ως εκ τούτου, καλούμε την Κυβέρνηση να εφαρμόσει το νέο τέλος από το 2026 και έπειτα, επιτρέποντας να ληφθεί υπόψη ο αντίκτυπος αυτών των συστημάτων» και προσθέτει:

    «Κατανοούμε την επιθυμία της Ελληνικής Κυβέρνησης να διασφαλίσει έναν ισορροπημένο και βιώσιμο τουρισμό στην Ελλάδα. Χαιρετίζουμε τα σχόλια της Υπουργού Τουρισμού σχετικά με τη σημασία των λιμενικών υποδομών για τη βελτίωση της διαχείρισης των τουριστικών ροών, αλλά και την επιθυμία ανάδειξης νέων προορισμών – προτεραιότητες που ευθυγραμμίζονται με το Σχέδιο Δράσης της CLIA για την Ελλάδα, το οποίο υιοθετήθηκε πέρυσι. Αναγνωρίζουμε, επίσης, την επιθυμία της Κυβέρνησης να αυξήσει το homeporting, δεδομένης της σημαντικής συνεισφοράς που έχει στην ελληνική οικονομία.

    Την ίδια ώρα, ενθαρρύνουμε την Κυβέρνηση να εξετάσει τον πιθανό οικονομικό αντίκτυπο του νέου τέλους ανά επιβάτη για τον τουρισμό κρουαζιέρας και επαναλαμβάνουμε την έκκλησή μας για ουσιαστική διαβούλευση με τις εταιρείες κρουαζιέρας, την τοπική αυτοδιοίκηση, τα λιμάνια και τους φορείς του τουρισμού που επηρεάζονται από αυτό.

    Σε κάθε περίπτωση, θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στενά με την Κυβέρνηση σε κάθε πρωτοβουλία που ενισχύει τον βιώσιμο τουρισμό, με οφέλη τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τις τοπικές κοινωνίες».

    Οι ανακοινώσεις και οι αντιδράσεις

    Το τέλος ορίστηκε στα 20 ευρώ ανά επιβάτη κρουαζιέρας που θα αποβιβάζεται στη Μύκονο και στη Σαντορίνη. Την ίδια στιγμή για τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας ορίζεται στα 5 ευρώ, για την περίοδο 1 Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου, 40% μειωμένο τους μήνες Απρίλιο έως Μάιο και 80% μειωμένο από τον μήνα Νοέμβριο έως τον Μάρτιο. Συνολικά το ετήσιο όφελος εκτιμάται σε 50 εκατ. ευρώ.

    Έμπειροι κύκλοι της κρουαζιέρας σχολιάζουν ότι με το μέτρο αυτό, θα υπάρχει φυγή κρουαζιερόπλοιων από το Αιγαίο, με ανυπολόγιστες επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες των νησιών, ενώ το μέτρο αυτό θα εξοντώσει τις μικρές εταιρείες, δεδομένου ότι δεν μπορούν να αφομοιώσουν ένα κόστος 50 ευρώ επιπλέον.

    Αντίθετα, το μέτρο αυτό θα ενισχύσει τις μεγάλες εταιρείες που έχουν την οικονομική δυνατότητα να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος και να αυξήσουν τα μερίδια τους στις κρουαζιέρες στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο.

    Αλλά, αντιδράσεις εξέφρασε και ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Μυκόνου, Αθανάσιος Κουσαθανάς – Μέγας, ο οποίος με επιστολή του προς τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, τονίζει:

    «Ενώ αναγνωρίζουμε την ανάγκη προσαρμογής της τρέχουσας δομής των τελών, η οποία είναι πράγματι χαμηλή σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, μια αύξηση όμως κατά 60 φορές παραπάνω, από 0,35 € σε 20 ευρώ, αποτελεί ένα πρωτοφανές άλμα».

    Στη συνέχεια, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Μυκόνου, τονίζει:

    «Η πρόσφατη ανακοίνωση για την αύξηση του τέλους επιβατών κρουαζιέρας από το σημερινό ποσό των 0,35 ευρώ σε 20 ευρώ ανά επιβάτη κατά τις περιόδους αιχμής, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου θα ήθελε να εκφράσει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις αυτής της απόφασης τόσο στην τουριστική βιομηχανία της κρουαζιέρας, όσο και στην τοπική κοινωνία της Μυκόνου. Η απόφαση αυτή ανακοινώθηκε χωρίς προγενέστερη διαβούλευση ή προειδοποίηση, η οποία αφενός μας αιφνιδίασε και αφετέρου μας προκαλεί ιδιαίτερο προβληματισμό και ανησυχία».

    Ο Αθανάσιος Κουσαθανάς – Μέγας, τονίζει ότι αναγνωρίζει την ανάγκη προσαρμογής της τρέχουσας δομής των τελών, «η οποία είναι πράγματι χαμηλή σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια», ωστόσο, τονίζει ότι «μια αύξηση όμως κατά 60 φορές παραπάνω – από 0,35 € σε 20 €- αποτελεί ένα πρωτοφανές άλμα» και προσθέτει:

    «Ένα τέτοιο μέτρο, αν και αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του σημειακού προβλήματος του υπερτουρισμού, θα μπορούσε να έχει μια σειρά από απρόβλεπτες και επιβλαβείς συνέπειες, ιδίως για τις μικρές επιχειρήσεις στη Μύκονο, που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα έσοδα που παράγουν οι επισκέπτες κρουαζιέρας. Η προτεινόμενη αύξηση κινδυνεύει να καταστήσει τη Μύκονο λιγότερο ανταγωνιστική ως προορισμό κρουαζιέρας, με πιθανές αλυσιδωτές επιπτώσεις στην τοπική οικονομία. Ενώ ένα παρόμοιο μέτρο που υιοθετήθηκε στην Βενετία μπορεί να εισέφερε σε έσοδα, δεν απέτρεψε τον λόγο για τον οποίο επιβλήθηκε, δηλαδή τη ρύθμιση του αριθμού των επισκεπτών.

    Το Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου, με τη νέα διοίκηση του που ανέλαβε στις αρχές του έτους, φρόντισε έγκαιρα να αντιμετωπίσει το θέμα με ρεαλισμό και πάντα σε συνεννόηση με τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων. Με το berth allocation system που εφάρμοσε, κατάφερε να αποκεντρώσει και να κατανείμει ισομερώς τις αφίξεις του νέου χρόνου, περιορίζοντάς αυτές από τις αρχές του 2025 σε μέχρι 5-6 κρουαζιερόπλοια την ημέρα, ώστε και οι επιβάτες που αποβιβάζονται να κινούνται με άνεση και να μην υπάρχουν φαινόμενα συνωστισμού στη Χώρα και τις υπόλοιπες περιοχές του νησιού».

    Διαβάστε επίσης

    Το καινοτόμο software της Fleetwork του Γιάννη Σαρρή κατακτά εταιρείες και πλοία

    Συνάντηση Αρχηγού Λιμενικού Σώματος με τον Πρόεδρο της Ομοσπονδιακής Αστυνομίας της Γερμανίας

    Αθανάσιος Λιάγκος: Ο ΟΛΘ έχει επενδύσει συνολικά €74,1 εκατ. σε έργα υποδομής



    ΣΧΟΛΙΑ