ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μια από τις ανερχόμενες προσωπικότητες της ελληνικής ναυτιλίας, αναμφισβήτητα, είναι ο εφοπλιστής Αριστείδης Ι. Πίττας.
Καταγόμενος, από το νησί της ναυτοσύνης της Χίου, κουβαλάει όλα τα θετικά πλεονεκτήματα και τις δεξιότητες του Έλληνα ναυτίλου.
Σήμερα, είναι επικεφαλής δύο εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών, ενώ υλοποιεί αυτήν την περίοδο ένα πρόγραμμα ναυπήγησης εννέα πλοίων.
Συνολικά, ο Αριστείδης Ι. Πίττας, διαχειρίζεται 18 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 703.257 dwt με την εταιρεία Euroseas, αναμένει να παραλάβει άλλα 8 πλοία, χωρητικότητας 252.971 dwt και 8 πλοία, χωρητικότητας 728.975 dwt, με την Eurodry.
Ο Αριστείδης Ιωάννη Πίττας είναι Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και Διευθύνων Σύμβουλος της Eurodry από την ίδρυσή της στις 8 Ιανουαρίου 2018, αλλά και της Euroeseas από την ίδρυσή της τον Μάιο του 2005.
Οι δύο ναυτιλιακές εταιρείες είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Υπήρξε επίσης ιδρυτής και πρόεδρος της Eurobulk ltd, εταιρείας διαχείρισης πλοίων, από τον Ιανουάριο του 1995 και ιδρυτής και πρόεδρος της Eurochart SA, μιας ναυλομεσιτικής εταιρείας που ειδικεύεται στη ναύλωση, πώληση και αγορά πλοίων, από το 1997.
Από το 2016 είναι επίσης διευθυντής της Arimanios (Cyprus) Ltd, ιδιωτικής εταιρείας επενδύσεων.
Ο Αριστείδης Πίττας ήταν Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobulk από τον Ιανουάριο του 1995 έως ότου παραιτήθηκε τον Ιούνιο του 2005 για να γίνει Διευθύνων Σύμβουλος της Euroseas.
Σε προηγούμενο χρόνο κατείχε διάφορες διευθυντικές θέσεις στην Oceanbulk Maritime SA, εταιρεία διαχείρισης πλοίων (1991 -1994), στη Varnima International SA, ναυτιλιακή εταιρεία εκμετάλλευσης δεξαμενόπλοιων (1990 – 1991) και στην Eleusis Shipyards SA (1985 – 1990).
Ο Αριστείδης Πίττας είναι κάτοχος πτυχίου Marine Engineering από το Πανεπιστήμιο του Newcastle-Upon-Tyne και συνέχισε τις ανώτατες σπουδές του στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), από όπου πήρε διπλό Master σε Ocean Systems Management και σε Naval Architecture & Marine Engineering.
Η ναυτιλιακή ιστορία της οικογένειας Πίττα
Η οικογένεια Πίττα κατάγεται από την μαρτυρική νήσο Χίο. Γενάρχης της ναυτιλιακής οικογένειας θεωρείται ο Νικόλαος Φ. Πίττας (1837-1913), ο οποίος ασχολήθηκε με τα ατμόπλοια από το 1907.
Ο Νικόλαος Φ. Πίττας και τα πέντε παιδιά του, Γεώργιο (1869-1957), Ιωάννη (1871- 1945), Φραγκούλη (1873-1956), Δημήτριο (1888-1967), και Αριστείδη (1888-1967), οι οποίοι σταδιοδρομησαν επαγγελματικά στη θάλασσα και στα ναυτικά γραφεία, ίδρυσαν την ναυτιλιακή εταιρεία “Νικόλαος Φ. Πίττα και Υιοί” η οποία απέκτησε και διαχειρίστηκε δέκα ατμόπλοια μέχρι την έναρξη του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου.
Το 1913 η εταιρεία ονομάστηκε “Αδελφοί Γεωργίου Ν. Πίττα και Σία” και τα τέσσερα ατμόπλοια που κατείχε, απωλέσθηκαν κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου.
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο τα αδέλφια, Αριστείδης και Δημήτριος, μαζί με την Μ. Ευσταθίου, απέκτησαν το 1947 το φορτηγό πλοίο “Μαρινέλλα”.
Το 1960, τα αδέλφια Νικόλαος και Ιωάννης Πίττας, γιοι του Αριστείδη, σε συνεργασία με τον Ισίδωρο και Δημήτριο Καρούση, δημιούργησαν την ναυτιλιακή εταιρεία Chios Navigation Co Ltd.
Το 1991, τα αδέλφια, Αριστείδης και Νίκος, παιδιά του Ιωάννη Πίττα, μαζί με τον ξάδερφο τους, Αριστείδη Πίττα του Παντελή Πίττα και τον Πέτρο Παππά, συνεργάστηκαν στην ναυτιλιακή εταιρεία Oceanbulk Maritime S.A.
To 1995, τα αδέλφια, Αριστείδης, Νίκος και Μανώλης, παιδιά του Ιωάννη δημιούργησαν την ναυτιλιακή εταιρεία Eurobulk Ltd.
Στη συνέχεια ίδρυσαν τις ναυτιλιακές εταιρείες, Euroseas και Eurodry, οι οποίες είναι εισηγμένες εταιρείες στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Το πρώτο νεότευκτο
Η Euroseas Ltd., του Αριστείδη Πίττα, μόλις πριν από λίγες ημέρες γνωστοποίησε ότι παρέλαβε το M/V Gregos, το πρώτο νέο οικολογικό πλοίο, μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 2.800 teu από την Hyundai Mipo Dockyard Co. στη Νότια Κορέα, ενώ μέσα στο 2023 αναμένει να παραλάβει άλλα δύο πλοία και στη συνέχεια άλλα έξι πλοία, σταδιακά τα επόμενα χρόνια.
Το πλοίο είναι συμβατό με το EEDI Phase 3 και είναι εξοπλισμένο με κινητήρα Tier III και άλλα χαρακτηριστικά που συνδέονται με τη βιωσιμότητα, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης AMP (εναλλακτική θαλάσσια δύναμη).
Η εξαγορά χρηματοδοτήθηκε με συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων και δανείου βιωσιμότητας που παρείχε η Eurobank S.A. Ο Αριστείδης Πίττας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Euroseas, για την παραλαβή του πρώτου πλοίου, είπε: «Είμαστε αρκετά χαρούμενοι που παραλάβαμε το M/V Gregos, το πρώτο σκάφος από το πρόγραμμα νέας κατασκευής εννέα πλοίων που περιλαμβάνει πέντε πρόσθετες μονάδες 2.800 teu και τρεις μονάδες 1.800 teu, όλες σύγχρονες, αποδοτικές σε καύσιμα, σκάφη οικολογικής σχεδίασης με κινητήρες Tier III. Η M/V Gregos έχει ήδη ξεκινήσει μια ναύλωση που αναμένεται να συνεισφέρει πάνω από 42 εκατομμύρια δολάρια EBITDA (ή περίπου 6 δολάρια EBITDA ανά μετοχή) στην εταιρεία κατά τη διάρκειά της».
Η Euroseas
H ναυτιλιακή εταιρεία Euroseas, που διευθύνει ο Αριστείδης Πίττας, για όλο το 2022 είχε συνολικά καθαρά έσοδα 182,7 εκατ. δολάρια και το καθαρό εισόδημα που αποδόθηκαν σε κοινούς μετόχους ανήλθε σε 106,2 εκατομμυρίων δολάρια.
Ο Αριστείδης Πίττας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Euroseas, σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα είπε:
«Κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου του 2022, οι αγορές εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν περισσότερο από 80% από τα επίπεδα που ήταν στο τέλος Σεπτεμβρίου ως αποτέλεσμα της μειωμένης ζήτησης. Στις αρχές του 2023, οι ναύλοι της αγοράς υποχώρησαν λίγο περισσότερο και φαίνεται να έχουν σταθεροποιηθεί, προς το παρόν, σε επίπεδα ακόμα καλύτερα από τα επίπεδα που ήταν πριν από την πανδημία του COVID. Ωστόσο, με ένα βιβλίο παραγγελιών, στο 29% υφιστάμενου στόλου, αναμένουμε ότι οι αγορές θα παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα τα επόμενα δύο χρόνια. Ευτυχώς για την Euroseas, η πλειονότητα των σκαφών μας έχει δρομολογηθεί να παραδοθεί μέχρι το 2024».
H Eurodry
Η ναυτιλιακή εισηγμένη εταιρεία Eurodry Ltd., που επίσης διευθύνει ο Αριστείδης Πίττας κατά το έτος 2022, είχε συνολικά καθαρά έσοδα 70,2 εκατ. δολάρια και το καθαρό εισόδημα που αποδόθηκαν σε κοινούς μετόχους ανέρχεται σε 33,5 εκατομμύρια δολάρια ή 11,66 δολάρια και 11,61 δολάρια τα κέρδη ανά μετοχή, αντίστοιχα.
Το προσαρμοσμένο EBITDA ήταν 43,2 εκατομμύρια δολάρια. Κατά μέσο όρο 10,4 πλοία λειτουργούσαν κατά το δωδεκάμηνο του 2022 κερδίζοντας μια μέση ισοδύναμη τιμή χρονοναύλωσης 21.304 δολάρια ανά ημέρα.
Ο Αριστείδης Πίττας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της EuroDry σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα είπε: «Η αγορά χύδην φορτίου μειώθηκε σημαντικά από τον Οκτώβριο του 2022 με τους ναύλους spot και τους δείκτες της Βαλτικής για τα πλοία Panamax και Kamsarmax να έχουν πτώση άνω του 50%. Καθώς ο στόλος μας απασχολείται κυρίως σε βραχυπρόθεσμες ναυλώσεις η πτώση της αγοράς αντικατοπτρίστηκε στα κέρδη μας στο τρίμηνο. Η επιβράδυνση των εισαγωγών στην Κίνα, η παγκόσμια οικονομική δυσφορία καθώς και η εποχικότητα του εμπορίου είχαν ως αποτέλεσμα στην πτώση της ζήτησης που σε συνδυασμό με τη χαλάρωση της συμφόρησης των λιμανιών είχε ως αποτέλεσμα τη συνολική πτώση της αγοράς. Αν και δεν είναι σαφές πόσο γρήγορα μπορούν να αντιστραφούν οι παράγοντες ζήτησης, υπάρχουν ορισμένες εξελίξεις που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως καταλύτες για την ανάκαμψη της ζήτησης του ξηρού φορτίου της Κίνας και επιστροφή στην «κανονικότητα» μετά την αλλαγή στην πολιτική της για τον COVID, το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία πιθανώς, που οδηγεί στην ανασυγκρότηση της χώρας και ένα προβλέψιμο επενδυτικό περιβάλλον με πληθωρισμό υπό έλεγχο θα μπορούσε να επιτρέψει την επιστροφή της ζήτησης ξηρού φορτίου στα ιστορικά μέσα επίπεδα».
Διαβάστε επίσης:
Όμιλος Αγγελικούση: Συνεργασία με την Chevron για τα τάνκερ αμμωνίας επόμενης γενιάς
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κινδυνεύει η Ελλάδα από τους Ντεγκρέτσια και τα εγγόνια της Φρειδερίκης;
- Πιερρακάκης: Έρχονται νέοι τύποι σχολείων από το 2025- Η συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση, οι καινοτομίες και η εδραίωση του ΙΒ
- Όταν ο Δένδιας σπιτώνει αξιωματικούς
- Το ΠΑΣΟΚ στα κάγκελα, οι άλλοι σε αμηχανία και η Ν.Δ. αναζητά όραμα