ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα στοιχεία της VesselsValue είναι αποκαλυπτικά: Οι κινέζοι διαθέτουν πλοία με την μεγαλύτερη αξία, ακολουθούν οι Ιάπωνες και τρίτοι έρχονται οι Έλληνες εφοπλιστές.
Στην πρώτη θέση είναι η Κίνα με στόλο αξίας 255,2 δισ. δολαρίων, στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Ιαπωνία με στόλο αξίας 231,4 δισ. δολαρίων.
Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν πλοία που η αξία τους προσεγγίζει τα 188,1 δισ. δολάρια. Όμως, διατηρούν την πρώτη θέση στα δεξαμενόπλοια με στόλο αξίας, 71,3 δισ δολάρια, δεύτεροι στα πλοία μεταφοράς LNG carriers, με αξία του στόλου τους να ανέρχεται στα 32,4 δισ. δολάρια, είναι στην τρίτη στα πλοία LPG carriers, με αξία στόλου στα 7 δισ. δολάρια και τρίτοι στα bulk carriers, με αξία των πλοίων στα 54,4 δισ. δολάρια.
Αξιοσημείωτο στοιχείο που αναφέρει η Petrofin είναι ότι ο δανεισμός των Ελλήνων εφοπλιστών, με στοιχεία του 2023, ήταν 50, 89 δισ. δολάρια.
Στο τέλος Αυγούστου του 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin Research, του Τεντ Πετρόπουλου, ανεβάζει τον αριθμό των ελληνόκτητων πλοίων σε 6.494 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 475 εκατ. dwt.
Κινδυνεύει η ελληνική πρωτοκαθεδρία από τους Κινέζους;
Ο Ανδρέας Χατζηγιάννης, πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, προφητικά πριν λίγες ημέρες, στην εκδήλωση για τον αείμνηστο Ελληνοκύπριο εφοπλιστή, Χαράλαμπο Μυλωνά, που έγινε στο “Σπίτι της Κύπρου”, εξέφρασε τις ανησυχίες του και είπε: «Η ελληνική ναυτιλία για πρώτη φορά στην ιστορία της κινδυνεύει από την Κίνα και θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Είναι η πρώτη φορά που αντιμετωπίζουμε τόσο μεγάλο κίνδυνο».
Λίγες ημέρες αργότερα, στην παρουσίαση του βιβλίου “The Greeks. Masters of the Seas”, o Πάνος Λασκαρίδης, είχε μια ανάλογη άποψη:
«Το πού θα πάει η ελληνική ναυτιλία, που σύντομα δεν θα είναι πρώτη στον κόσμο και το αν θα πρέπει να βάλει μπροστά την ποιότητα και όχι τον αριθμό και αυτά τα ζητηματα πρέπει να τεθούν. Να προτάξουμε τα πραγματικά προβλήματα της ναυτιλίας, τα οποία δεν είναι λίγα. Το πού θα πάμε, χωρίς τα ελληνικά πληρώματα και το γιατί οι άλλες ναυτιλίες έχουν μεγαλύτερη απήχηση. Πάντα υπάρχει για εμάς τους Ελληνες το κάτι παραπάνω. Ο εφοπλισμός ανταποκρίθηκε πολύ γενναιόδωρα στα προβλήματα της πατρίδας. Έχουμε ένα ιδιαίτερο χρέος γιατί έχουμε και μεγαλύτερες δυνατότητες. Εμείς δεν είμαστε ευεργέτες, πολεμάμε από δω και από κει για να βουλώσουμε κάποιες τρύπες».
Η ιστορική φράση του Βασίλη Σαραντίτη
Η μεγάλη αλήθεια για το ελληνόκτητο ποντοπόρο πλοίο, ειπώθηκε πριν από περίπου σαράντα χρόνια σε ένα γεύμα εργασίας στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, από τον Βασίλη Σαραντίτη, που διετέλεσε και γενικός γραμματέας και υπουργός του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας σε διαφορετικές περιόδους στο εμβληματικό κτίριο στη Γρηγόρη Λαμπράκη στο Πασαλιμάνι.
«Το ελληνικό πλοίο χρηματοδοτείται, κατασκευάζεται, ασφαλίζεται, επισκευάζεται, εφοδιάζεται, εργάζεται και τέλος διαλύεται στο εξωτερικό».
Αυτή η ιστορική φράση, μπορεί να αιτιολογήσει τα πάντα και για το παρελθόν και για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας και να δώσει τις απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα.
Ωστόσο, παρά τα δυσμενή δεδομένα, οι Έλληνες εφοπλιστές, κατόρθωσαν να αναρριχηθούν στην πρώτη θέση της παγκόσμιας ναυτιλίας και να διατηρηθούν για δεκαετίες.
Μια αισιόδοξη άποψη διατύπωσε πρόσφατα, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού:
“Για εμάς, η ναυτιλία είναι τρόπος ζωής. Αυτό είναι το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα, η ιστορική μας υπεροχή, που καθιστά την ποντοπόρο ναυτιλία μας, πρωτοπόρο και ηγέτιδα. Η ναυτιλία των Ελλήνων είναι η ανθρωποκεντρική ναυτιλία. Και αυτή είναι η δύναμη μας!”.
Αρκεί η αισιοδοξία και η ευφυΐα των Ελλήνων εφοπλιστών για να διατηρήσουν τα πρωτεία και να κερδίζουν και στο μέλλον τους Κινέζους, που διαθέτουν φορτία, ναυπηγεία και χρηματοδότηση;
Είναι κάτι που θα το διαπιστώσουμε προσεχώς.
Τα στοιχεία της VesselsValue
Οι Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν πλοία που η συνολική τους αξία ανέρχεται σε 188,1 δισ. δολάρια και βρίσκονται στην τρίτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη σύμφωνα με ενημέρωση από την VesselsValue.
Στην πρώτη θέση είναι η Κίνα με στόλο αξίας 255,2 δισ. δολαρίων, στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Ιαπωνία με στόλο αξίας 231,4 δισ. δολαρίων.
Οι Έλληνες εφοπλιστές, ωστόσο, κατέχουν την πρώτη θέση στον τομέα των δεξαμενοπλοίων που η αξία τους είναι 71,3 δισ δολάρια.
Αναλυτικότερα, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια, με τον στόλο των Ελλήνων πλοιοκτητών να αποτελείται από tankers συνολικής αξίας 71,3 δισ. δολάρια.
Οι Κινέζοι ακολουθούν με tankers, των οποίων η αξία τους φτάνει τα 48 δισ. δολάρια.
Οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στη δεύτερη θέση παγκοσμίως, όσον αφορά την αξία στόλου σε πλοία μεταφοράς LNG carriers, με αξία του στόλου 32,4 δισ. δολάρια.
Στην τρίτη θέση είναι οι Έλληνες εφοπλιστές στα πλοία LPG carriers, με αξία στόλου 7 δισ. δολάρια.
Στα bulk carriers, οι “Γκρικς” βρίσκονται στην τρίτη θέση με αξία 54,4 δισ. δολάρια.
Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο στόλος των Ιαπώνων πλοιοκτητών αξίας 40,9 δισ. δολάρια.
Στα LPG carriers, οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην τέταρτη θέση μετά την Ιαπωνία,την Σιγκαπούρη και την Κίνα, με αξία στόλου 7 δισ. δολάρια.
Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ο στόλος των Ελλήνων εφοπλιστών ανέρχεται σε αξία τα 18,3 δισ., δολάρια.
Στον στόλο των bulk carriers, οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται στην τρίτη θέση με αξία 54,4 δισ. δολάρια, ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία με 61,9 δισ. δολάρια και στην πρώτη η Κίνα με αξία 68.5 δισ. δολάρια.
Η διαφορά της αξίας των πλοίων της Κίνας και της Ιαπωνίας με την Ελλάδα είναι μεγάλη, ωστόσο περιορίζεται αρκετά εφόσον περιοριστούμε στα ποντοπόρα πλοία, δηλαδή των bulk carriers, tankers, containerships, LNG carriers και LPG carriers.
Στην περίπτωση αυτή, ο στόλος των Κινέζων έχει αξία 216,1 δισ. δολάρια, που αντιστοιχεί στο 85% των συνολικών πλοίων, των Ιαπώνων 191,2 δισ. δολάρια, που αντιπροσωπεύει το 83% του στόλου τους και των Ελλήνων πλοιοκτητών 183,4 δισ. δολάρια, που εκπροσωπεί το 98% του συνολικού στόλου.
Οι διαφορές είναι μικρότερες σε αυτή την σύγκριση, όμως, η απόσταση των Ελλήνων εφοπλιστών από τους Κινέζους είναι 32 δισ. δολάρια και από τους Ιάπωνες 7 δισ. δολάρια.
Ωστόσο, η τάση είναι να μεγαλώνουν συνεχώς οι στόλοι της Κίνας και της Ιαπωνίας, που διαθέτουν και ναυπηγικές μονάδες και πιστωτικά ιδρύματα που χρηματοδοτούν τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Τα στοιχεία της UNCTAD
Επισημαίνεται, όμως, ότι στην ετήσια έκθεση Review of Maritime Transport 2024, οι Έλληνες εφοπλιστές παραμένουν στην κορυφή, τόσο σε χωρητικότητα στόλου.
Αναλυτικότερα, με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποίησε, τον Οκτώβριο του 2024, η UNCTAD Review of Maritime Transport 2024, ο στόλος ελληνικής πλοιοδιαχείρισης αριθμεί 4.992 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 394,98 εκατ. dwt, που αντιστοιχούν σε 16,9% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου.
Σε ετήσια βάση, ο στόλος ελληνικών συμφερόντων σημείωσε άνοδο 0,5% σε όρους χωρητικότητας.
Η Κίνα, με την ίδια λίστα, βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 9.418 πλοία, χωρητικότητας 309,87 εκατ. dwt, δηλαδή 13,3% του παγκόσμιου στόλου. Σε ετήσια βάση, ο κινεζικών συμφερόντων στόλος σημείωσε άνοδο 2,6% σε όρους χωρητικότητας.
Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία, με στόλο 4.104 πλοίων χωρητικότητας 242,37 εκατ. dwt, δηλαδή 10,4% του παγκόσμιου στόλου, στην τέταρτη θέση η Σιγκαπούρη με στόλο 2.824 πλοίων χωρητικότητας 145,05 εκατ. dwt (6,3%), ενώ στην πέμπτη θέση το Χονγκ Κονγκ με στόλο 2.000 πλοίων χωρητικότητας 135,59 εκατ. dwt (5,8%).
Η έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Στην τελευταία έκθεση της, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, που δόθηκε στη δημοσιότητα τον περασμένο Μάϊο επισημαίνει ότι «για ακόμα μια χρονιά, τα διαθέσιμα δεδομένα αναδεικνύουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ναυτιλίας των Ελλήνων διεθνώς» και τονίζει: «Οι Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν περισσότερα από 5.500 πλοία και ελέγχουν πάνω από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας, καθιστώντας τη χώρα μας τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο.
Επίσης, η ΕΕΕ, αναφέρει ότι πάνω από το 60% της ναυτιλίας που ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Νετανιάχου: Οι ισραηλινές αμυντικές εταιρείες θα συμμετέχουν στην έκθεση του Παρισιού
- Ηράκλειο: Στη ΜΕΘ τρίχρονο αγόρι με βαριά χτυπήματα – Συνελήφθη η μητέρα του και ο σύντροφός της
- Ισραήλ: Εξιτήριο από το νοσοκομείο για τις τρεις πρώτες Ισραηλινές όμηρους που απελευθερώθηκαν
- Πλατεία Αττικής: Χωρίς τις αισθήσεις της απεγκλωβίστηκε ηλικιωμένη μετά από φωτιά σε διαμέρισμα