Την περίοδο που η αξία των δεξαμενοπλοίων αυξήθηκε σημαντικά για τα πλοία ηλικίας 10 – 15 ετών, οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν 95 δεξαμενόπλοια και ταυτόχρονα πούλησαν 57 τάνκερ.

Με άλλα λόγια οι Έλληνες εφοπλιστές για να αγοράσουν τα 95 δεξαμενόπλοια πλήρωσαν στους πωλητές τα 2,028 δισ. δολάρια και εισέπραξαν από τα 57 συνολικά 1,376 δισ. δολάρια. Για ακόμη μία φορά οι Έλληνες είναι πρώτοι στις αγορές, στις πωλήσεις και στις διαλύσεις πλοίων.

1

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied, στις 4 Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν συνολικά 192 πλοία καταβάλλοντας 4.088,6 δισ. δολάρια και πούλησαν 161 πλοία και εισέπραξαν 3.633,9 δισ. δολάρια. Ο συνολικός τζίρος από τις αγοραπωλησίες διαμορφώθηκε στα 7.722,5 δισ. δολάρια.

Ειδικότερα άλλαξαν χέρια 1.306 μεταχειρισμένα πλοία και στις αγορές πλοίων δεύτεροι έρχονται οι Κινέζοι με 151 πλοία και ακολουθούν: Τουρκία με 45 πλοία, Ελβετία με 44 πλοία, Σιγκαπούρη με 41 πλοία, Μέση Ανατολή 30 πλοία, Γερμανία με 30 πλοία, Ολλανδία με 27 πλοία, Ιταλία 16 πλοία, Νορβηγία 14 πλοία και από διάφορες χώρες 716 πλοία.

Στις πωλήσεις πλοίων στη δεύτερη θέση είναι η Ιαπωνία με 115 πλοία και ακολουθούν η Κίνα με 88 πλοία, η Γερμανία με 66 πλοία, η Νορβηγία 61 πλοία, η Δανία με 34 πλοία, η Τουρκία με 22 πλοία, η Ρωσία με 21 πλοία και από διάφορες χώρες πωλήθηκαν 575 πλοία.

Στις διαλύσεις πλοίων οι Έλληνες πούλησαν 17 πλοία και ακολουθούν οι Ιάπωνες με 14 πλοία, οι Κινέζοι με 13 πλοία, από τις ΗΠΑ 14 πλοία, οι Ινδοί 13 πλοία. Συνολικά οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια 292 πλοία χωρητικότητας 11.284 εκατ. dwt.

Στο Μπαγκλαντές διαλύθηκαν 82 πλοία, στις Ινδίες 74 πλοία, στην Τουρκία 43 πλοία, στο Πακιστάν 29 πλοία και σε διάφορες χώρες 134 πλοία.

Τα δεξαμενόπλοια

Η άνοδος της αξίας των δεξαμενοπλοίων οφείλεται στην ισχυρή ζήτηση κυρίως από Ρώσους και Ασιάτες αγοραστές που θέλουν να αποκτήσουν στόλους παλαιών δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά ρωσικού αργού πετρελαίου

Σύμφωνα με ανάλυση της Gibson, η πιο ενδιαφέρουσα εξέλιξη στην αγορά των πετρελαιοφόρων δεν είναι τόσο η αύξηση των ναύλων όσο η αύξηση της αξίας των πετρελαιοφόρων ηλικίας 10 έως 15 ετών.

Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Gibson, η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στην αξία των πλοίων καταγράφηκε πρόσφατα στα δεξαμενόπλοια Suezmax 15 ετών , τα οποία κόστισαν 58,5% περισσότερο από ό,τι πριν από ένα χρόνο, ενώ οι 10ετείς τιμές VLCC αυξήθηκαν κατά 20,5%.

Γενικότερα, όσον αφορά την αγορά πετρελαιοφόρων, σημειώνεται ότι οι τιμές των νεότευκτων πλοίων VLCC και Suezmax έχουν αυξηθεί κατά 5% από την αρχή του έτους, ενώ τους τελευταίους 12 μήνες αυξήθηκαν κατά 17% και 13%. Αυτό οφείλεται στην αύξηση του κόστους των πρώτων υλών και στη αδυναμία των ναυπηγείων για νέες κατασκευές.

Ωστόσο, συγκρίνοντας μια νέα κατασκευή με ένα δεξαμενόπλοιο 5 ετών, η Gibson αναφέρει ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων έχουν αυξηθεί σημαντικά: στα 5ετή VLCC και Suezmax κατά 17% και 23% αντίστοιχα από την αρχή του έτους.

Η αξία ενός VLCC είναι 120 εκατομμύρια δολάρια σε σύγκριση με 85 εκατομμύρια δολάρια για το ίδιο πλοίο 5 ετών, αλλά το μεταχειρισμένο προσφέρει συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως άμεση διαθεσιμότητα και πιο ευνοϊκό κόστος μετασκευής από ένα πλοίο που απαιτεί υψηλότερη τιμή και με μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης.

Διαβάστε επίσης:

ΝΕΕ: Με 33 πλοία η συνεισφορά της ελληνόκτητης ναυτιλίας στη μεταφορά σιτηρών από την Ουκρανία

Cosmoship – Evalend: Νέες παραγγελίες containerships και gas carriers από τους Έλληνες εφοπλιστές