Οι Έλληνες εφοπλιστές έδραξαν τη μεγάλη ευκαιρία που τους δόθηκε, δεδομένου ότι από την αρχή του έτους, η τιμές των δεξαμενόπλοιων VLCC Suezmax και Aframax αυξήθηκαν από 14% έως και 86%, ανάλογα με το μέγεθος και τον τύπο του πλοίου, σύμφωνα με τις αναλύσεις της VesselsValue.

Ο αριθμός των δεξαμενοπλοίων που βρίσκονται στα χέρια των Ελλήνων εφοπλιστών ανέρχεται σε 1.461, ενώ η συνολική τους αξία υπερβαίνει τα 56,2 δισ. δολάρια.

1

Παρά το γεγονός ότι οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια VLCC κορυφώθηκαν στα 72.199 δολάρια την ημέρα, τα οποία είναι τα υψηλότερα των τελευταίων δύο ετών, οι Έλληνες εφοπλιστές πούλησαν 144 τάνκερ.

Εκτιμάται από ναυλομεσιτικούς κύκλους της Ακτής Μιαούλη ότι από την πώληση των 144 δεξαμενοπλοίων, οι Έλληνες εφοπλιστές, έβαλαν στα ταμεία τους, περί τα 5,5 δισ. δολάρια, ενώ τα καθαρά κέρδη από τις υπεραξίες των πλοίων ανήλθε γύρω στα 2 δισ. δολάρια!

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ορισμένες κερδοφόρες πωλήσεις πλοίων, των Ελλήνων εφοπλιστών και τις υπεραξίες που αποκόμισαν.

Σταμάτης Τσαντάνης

Ο Σταμάτης Τσαντάνης της United Maritime, είχε κέρδη 48 εκατ. δολαρίων από πωλήσεις τεσσάρων δεξαμενόπλοιων που πουλήθηκαν συνολικά 139 εκατ. δολάρια.

Ο ίδιος, αφηγώντας, τις κερδοφόρες πωλήσεις, είπε:

“Το δεύτερο τρίμηνο του 2023, συμφωνήσαμε να πουλήσουμε το εναπομείναν δεξαμενόπλοιο του στόλου μας, το M/T Epanastasea, ολοκληρώνοντας τον πρώτο μας, εξαιρετικά κερδοφόρο, επενδυτικό κύκλο.

Η τιμή πώλησης των 37,5 εκατ. δολαρίων απέφερε κέρδος 88% επί της τιμής αγοράς και απόδοση περίπου 400% επί των ιδίων κεφαλαίων που χρησιμοποιήθηκαν για την απόκτηση του M/T Epanastasea.

Το λογιστικό κέρδος, που ανέρχεται περίπου στα 12 εκατ. δολάρια, θα καταγραφεί το τρίτο τρίμηνο του 2023.

Η πώληση του M/T Epanastasea σηματοδοτεί το τέλος μιας σειράς επιτυχημένων συναλλαγών αγοραπωλησίας δεξαμενόπλοιων, επιτυγχάνοντας συνολικά κέρδη ύψους 48 εκατ. δολαρίων, μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο από την απόκτηση του πρώτου πλοίου”.

Ο Βαλέντιος Βαλεντής

Ο Βαλέντιος Βαλεντής, που διευθύνει την εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Pyxis Tankers, είχε κέρδος άνω των 26,4 εκατομμυρίων δολαρίων σε καθαρά μετρητά από την πώληση του Pyxis Epsilon, χωρητικότητας 50.295 dwt MR2, το οποίο κατασκευάστηκε το 2015 και πωλήθηκε για σχεδόν 40,75 εκατομμύρια δολάρια.

Η αξία του πλοίου εκτιμάται από την VesselsValue στα 35,5 εκατομμύρια δολάρια.

Η συμφωνία θα αποφέρει περίπου 26,4 εκατομμύρια δολάρια σε μετρητά μετά την αποπληρωμή του χρέους και του κόστους συναλλαγών και ένα κέρδος 16,8 εκατομμυρίων δολαρίων ή 1,57 δολαρίων ανά τρέχουσα κοινή μετοχή.

Ο Νικόλας Ιγγλέσης

Ο Νικόλας Ιγγλέσης, ιδρυτής και διαχειριστής με τις κόρες του, Ισμήνη και Αλεξία, της Alberta Shipmanagement, πούλησε στην ναυτιλιακή εταιρεία Naftomar, της οικογένειας του Ριάντ Ζέιν, δύο δεξαμενόπλοια στην τιμή των 83 εκατομμυρίων δολαρίων.

Τα δύο δεξαμενόπλοια, έχουν ναυπηγηθεί το 2012 στο ναυπηγείο Hyundai Mipo, είναι χωρητικότητας 74.588 dwt και ονομάζονται Aesop και Siena. Η τιμή που καταβλήθηκε για κάθε πλοίο είναι 41,5 εκατομμύρια δολάρια.

Οι ναυλομεσίτες επισήμαναν ότι η η τιμή ανά πλοίο είναι πάνω από 5 εκατομμύρια δολάρια από τις τρέχουσες αποτιμήσεις.

Ο Πέτρος Παναγιωτίδης

Ο Πέτρος Γ. Παναγιωτίδης, της Toro Corp, η οποία είναι θυγατρική της Castor Maritime, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, πούλησε δύο δεξαμενόπλοια με κέρδος 27 εκατομμυρίων δολαρίων. Η τιμή πώλησης και των δύο πλοίων διαμορφώθηκε στα 49,5 εκατ. δολάρια.

Το spinoff της Castor Maritime με έδρα την Κύπρο πούλησε το κατασκευασμένο το έτος 2006 handysize δεξαμενόπλοιο, MR Wonder Formosa στην τιμή των 18 εκατομμυρίων δολαρίων και το πλοίο aframax Wonder Vega, κατασκευής 2005 για 31,5 εκατομμύρια δολάρια, σε δύο διαφορετικές εταιρείες.

Η Toro, από τις δύο αυτές πωλήσεις, αναμένει να καταγράψει κέρδος 9 εκατομμυρίων δολαρίων στο τέταρτο τρίμηνο του 2023 από την πώληση του Wonder Formosa, χωρητικότητας 36.700 dwt, που αγόρασε η Castor για περίπου 8,75 εκατομμύρια δολάρια το 2021 και 17,7 εκατομμύρια δολάρια από την πώληση των 106.100 dwt που αγοράστηκε για το Wonder Vega, την ίδια χρονιά.

Ο Χάρης Ν. Βαφειάς

Ο Χάρης Βαφειάς της StealthGas, αποκόμισε κέρδη από 6 πωλήσεις πλοίων, δεδομένου ότι ολοκλήρωσε την πώληση των πλοίων, Eco Czar, Eco Nemesis, Eco Texiana και Eco Enigma. Τα πλοία πωλήθηκαν με κέρδος, δύο παραδόθηκαν κατά το δεύτερο τρίμηνο και δύο κατά το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

Η εταιρεία συνήψε επίσης συμφωνία για την πώληση δύο ακόμη πλοίων, του Eco Dream και του Eco Green με μελλοντική παράδοση τον Ιανουάριο του 2024. Με αυτόν τον τρόπο μειώθηκαν οι τραπεζικές υποχρεώσεις κατά 104,9 εκατομμύρια δολάρια από 245,4 εκατομμύρια δολάρια που ήταν στις 31 Μαρτίου 2023.

Ο Λέων Πατίτσας

Ο Λέων Πατίτσας, της Atlas Maritime, πούλησε πλοίο στα 39,5 εκατ. δολάρια, ενώ είχε αγοραστεί στα 21,250 εκατ. δολάρια. Η εταιρεία πούλησε το δεξαμενόπλοιο Dakota Strength, aframax, χωρητικότητας 115.837 dwt, το οποίο ναυπηγήθηκε το 2007, με 39,5 εκατομμύρια δολάρια.

Το πετρελαιοφόρο aframax Dakota Strength αγοράστηκε το 2019 με 21,250 εκατομμύρια δολάρια.

Τι πούλησαν το τελευταίο 12μηνο

Σύμφωνα με την ενημέρωση που παρείχε ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied, μέσα σε δώδεκα μήνες οι Έλληνες εφοπλιστές, αγόρασαν συνολικά 219 πλοία, ωστόσο, πούλησαν 259 πλοία, από τα οποία τα 144, ήταν τάνκερ.

Την ίδια περίοδο, οι Έλληνες εφοπλιστές στράφηκαν προς τα φορτηγά πλοία, δεδομένου ότι αγόρασαν 154 πλοία, ενώ πούλησαν 96 πλοία.

Αναλυτικότερα, οι Έλληνες αγόρασαν 154 φορτηγά πλοία, 45 δεξαμενόπλοια, 7 πλοία μεταφοράς κοντέινερ και 5 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου.

Δεύτεροι σε αγορές πλοίων έρχονται οι Κινέζοι με 134 πλοία, τρίτοι οι Τούρκοι με 89 πλοία και ακολουθούν, οι Άραβες με 76 πλοία, οι Ελβετοί με 43 πλοία.

Συνολικά σε παγκόσμιο επίπεδο αγοράστηκαν και πουλήθηκαν 1.705 πλοία

Όσον αφορά στις πωλήσεις, οι Έλληνες εφοπλιστές πούλησαν 259 πλοία, από τα οποία τα 96 ήταν φορτηγά, τα 144 δεξαμενόπλοια, τα 5 πλοία κοντέινερ και 12 μεταφοράς φυσικού αερίου.

Επίσης, οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν 149 πλοία. Τα περισσότερα είναι δεξαμενόπλοια, δεδομένου ότι ναυπηγούνται 82 πλοία, 40 φορτηγά πλοία, 2 μόνο πλοία μεταφοράς κοντέινερ και 21 μεταφοράς φυσικού αερίου.

Διαβάστε επίσης:

Πέτρος Παναγιωτίδης: Η «κίτρινη κάρτα» του Nasdaq και οι «φουρτούνες» του πατέρα του, Βίλλυ Παναγιωτίδη

Global Maritime Forum: Σύμπραξη κορυφαίων ναυτιλιακών εταιρειών για μείωση εκπομπών ρύπων κατά 20%

Κυριάκος Μητσοτάκης: Νέα εποχή για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας – Μαγνήτης κεφαλαίων η Ελλάδα