Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Ναυτιλία

Οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν και πούλησαν 345 πλοία, αξίας 8,5 δισ. δολαρίων στο 9μηνο – Παρήγγειλαν και 185 νεότευκτα

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ

Η κινητικότητα των Ελλήνων εφοπλιστών δεν περιορίζεται μόνο στις ναυπηγήσεις ποντοπόρων πλοίων, αλλά επεκτείνεται και στις αγοραπωλησίες πλοίων.

Τα νεότερα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν για τις αγορές και πωλήσεις πλοίων στη διάρκεια του 9μηνου του τρέχοντος έτους από τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv, είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά.

Από την αρχή του έτους έως το τέλος Σεπτεμβρίου, οι “Γκρικς” αγόρασαν και πούλησαν 345 πλοία, που η συνολική τους αξία ανέρχεται σε 8.501.540.000 δολάρια.

Το αντίστοιχο περσινό διάστημα είχαν αγοράσει και πουλήσει 361 πλοία, αξίας 8.457.460.000 δολάρια.

Το σημαντικότερο συμπέρασμα που προκύπτει από την επεξεργασία των στοιχείων είναι ότι στο 9μηνο του 2024, οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν 186 πλοία και πούλησαν 159 πλοία. Με άλλα λόγια ο ελληνόκτητος στόλος μειώθηκε αυξήθηκε 27 πλοία.

Ένα άλλο αξιοπρόσεκτο στοιχείο είναι το γεγονός ότι οι Έλληνες επικεντρώθηκαν στο διάστημα αυτό στις αγοραπωλησίες φορτηγών πλοίων.

Στο 9μηνο, αγόρασαν 146 φορτηγά πλοία, συνολικής αξίας 3.319,18 δισ. δολαρίων και πούλησαν 107 φορτηγά πλοία και εισέπραξαν 1.837,81 δισ. δολάρια.

Επίσης, πούλησαν 52 δεξαμενόπλοια, αξίας 1.810,05 δισ. δολαρίων και αγόρασαν 40 τάνκερ, αξίας 1.534,05 δισ. δολάρια.

Οι συνολικές αγοραπωλησίες φορτηγών πλοίων παγκοσμίως στο 9μηνο έφτασαν τα 612 πλοία, αξίας 12.113,54 δισ. δολαρίων, έναντι 455, αξίας 8.102,94 δισ. δολαρίων στο αντίστοιχο περσινό 9μηνο.

Επίσης, στα δεξαμενόπλοια έγιναν πράξεις για 332 πλοία, αξίας 10.003,35 δισ. δολαρίων, έναντι 416, αξίας 13,235,71 δισ. δολάρια. το αντίστοιχο διάστημα του 2023.

Οι παραγγελίες

Η Xclusiv, σε άλλη ανασκόπηση της, αναφέρει ότι στο 9μηνο του τρέχοντος έτους, οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν 185 πλοία, από τα οποία τα 34 ήταν φορτηγά, 96 δεξαμενόπλοια, 24 πλοία μεταφοράς κοντέινερ και 31 πλοία μεταφοράς gas.

Επισημαίνεται ότι συνολικά 79 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ναυπηγούν σε αυτή τη φάση 579 ποντοπόρα πλοία.

Τα περισσότερα πλοία, 372, κατασκευάζονται σε ναυπηγεία της Κίνας.

Με βάση τα νεότερα στοιχεία, οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν 170 φορτηγά πλοία, 272 δεξαμενόπλοια, 35 κοντέινερ και 102 πλοία μεταφοράς GAS.

Ο Γιώργος Προκοπίου εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με τις παραγγελίες. Ναυπηγεί συνολικά 78 πλοία.

Δεύτερος είναι ο Βαγγέλης Μαρινάκης που κατασκευάζει 46 πλοία και τρίτος ακολουθεί ο Γιώργος Οικονόμου που κατασκευάζει 41 πλοία.

Ο Κρίτων Λεντούδης υλοποιεί ένα επενδυτικό πρόγραμμα με 37 πλοία.

Η Μαρία Αγγελικούση ναυπηγεί 23 πλοία, η θεία της, Άννα Αγγελικούση, 12 πλοία. Η Αγγελική Φράγκου 22 πλοία, ο Θανάσης Λασκαρίδης 17 πλοία, ο Γιάννης Κούστας 15 πλοία, ο Θοδωρής Κυριακού 10 πλοία, ο Πάρις Κασιδόκωστας – Λάτσης 10 πλοία και ο Ντίνος Μαρτίνος 10 πλοία.

Ο Γιώργος Προκοπίου είναι πρώτος στα φορτηγά πλοία με 30 πλοία, όπως και στα τάνκερ με 40 πλοία.

Στα πλοία μεταφοράς κοντέινερ πρώτος είναι ο Γιάννης Κούστας με 15 πλοία και στα πλοία μεταφοράς Gas πρώτος είναι ο Βαγγέλης Μαρινάκης με 24 πλοία.

Ο ναυτιλιακός αναλυτής της Xclusiv Shipbrokers, Δημήτρης Ρουμελιώτης, σχολιάζοντας την έκρηξη των ναυπηγήσεων, σε πρόσφατη ανάλυσή του, επισημαίνει:

“Η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται σε μια περίοδο άνθησης, όπως αποδεικνύεται από το ιστορικά υψηλό βιβλίο παραγγελιών πλοίων (ξηρού φορτίου, δεξαμενοπλοίων, εμπορευματοκιβωτίων, μεταφοράς αερίων άνω των 10.000 dwt).

Με 579 πλοία επί παραγγελία, η Ελλάδα κατατάσσεται δεύτερη παγκοσμίως, αμέσως μετά την Κίνα με 585 πλοία σε παραγγελία.

Αυτή η σημαντική αύξηση, σε σύγκριση με τα 345 πλοία που είχαν παραγγελθεί μόλις ένα χρόνο πριν, αντικατοπτρίζει την αυξημένη επενδυτική δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών.

Το ενδιαφέρον των Ελλήνων στρέφεται κυρίως σε πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια, με 442 συνολικά παραγγελίες σε αυτές τις κατηγορίες – 170 πλοία ξηρού φορτίου και 272 δεξαμενόπλοια”.

Οι ναυπηγήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο

Στα φορτηγά πλοία

Η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε DWT ανέρχεται στο 10,3%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 8,1%.

Το 29% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών πλοίων χύδην ξηρού φορτίου έχει τοποθετηθεί εντός του 2024. Ο τομέας Ultramax διαθέτει την υψηλότερη αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε αριθμό πλοίων με 28,1%. Ακολουθεί ο τομέας Kamsarmax με αναλογία 22,8%, ενώ τρίτη η Newcastlemax με 18,7%.

Τα κινεζικά ναυπηγεία κυριαρχούν επί του παρόντος στο βιβλίο παραγγελιών των bulk carrier, αντιπροσωπεύοντας το 68% του συνόλου. Τα ιαπωνικά ναυπηγεία ακολουθούν στη δεύτερη θέση με μερίδιο 26%.

Οι Έλληνες έχουν κάνει 34 παραγγελίες εντός του τρέχοντος έτους μέχρι στιγμής (ο τομέας Kamsarmax κατέχει περίπου το 59% των συνολικών παραγγελιών bulk carrier το 2024).

Στα δεξαμενόπλοια

Η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο όσον αφορά το DWT είναι 12,9%, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2023 ήταν 5,9%.

Το 46% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών δεξαμενόπλοιων έχει τοποθετηθεί εντός του 2024. Ο τομέας Aframax/LR2 έχει την υψηλότερη αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο από άποψη DWT στο 19,3%. Ακολουθούν οι τομείς MR2 και Suezmax με αναλογίες 17,3% και 16,3% αντίστοιχα, ενώ τα VLCC έχουν αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο 8%

Επίσης στην αγορά Tanker, τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν τη μερίδα του λέοντος με 67%. Ακολουθούν τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας με 15% των συνολικών νεότευκτων και τα ιαπωνικά ναυπηγεία βρίσκονται στην τρίτη θέση με μερίδιο 9,8%.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν κάνει συνολικά 96 παραγγελίες το 2024 μέχρι στιγμής.

Στα κοντέινερ

Η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε TEU διαμορφώνεται στο 24,6%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 27,5%.

Συνολικά έχουν γίνει 250 παραγγελίες νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εντός του 2024, σχεδόν το 35% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων.

Το 70% των συμβολαίων είναι με κινεζικά ναυπηγεία, ενώ το 21% του βιβλίου παραγγελιών είναι κατασκευασμένο σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας.

Το 2024, οι Έλληνες έχουν κάνει 24 παραγγελίες (20 Neo-Panamaxes και 4 Panamaxes).

Στα πλοία μεταφοράς gas

Η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο σε όρους CBM ανέρχεται σε 48,4%, έναντι 42,9% τον Σεπτέμβριο του 2023.

Συνολικά υπογράφηκαν 191 συμβάσεις κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, που αντιπροσωπεύουν το 30% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών αερίου.

Τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στο βιβλίο παραγγελιών αερίου, με 57%, ακολουθούμενα από τα κινεζικά ναυπηγεία με μερίδιο 36%.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες υπέβαλαν 31 παραγγελίες εντός του πρώτου εννεαμήνου του 2024.

Bulker

Tanker

Διαβάστε επίσης:

Δύο πρώην αποτυχημένοι πρωθυπουργοί της Ν.Δ. εθνικά επιζήμιοι και στην υπηρεσία του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ

ΕΛΑΣ: Εντόπισε και απελευθέρωσε 11 μετανάστες από στάβλο στη Βοιωτία

Συρία: Έκρηξη σε εργοστάσιο στην πόλη Χομς