ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Το αρχιτεκτονικό γραφείο του Renzo Piano ανέλαβε την μελέτη για την κατασκευή του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης “Οδυσσέας – Οι Έλληνες και η Θάλασσα”, που θα γίνει στο Παλαιό Φάληρο, σε μια έκταση 26 στρεμμάτων και ο εφοπλιστής Άρης Θεοδωρίδης, μέσω της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Δράμας «Κύκλωψ», θα καλύψει το σύνολο των δαπανών που ανέρχονται σε 35 εκατ. ευρώ.
Στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης, θα ελλιμενιστούν: Το “Θωρηκτό Αβέρωφ”, η τριήρης «Ολυμπιάς», το εμπορικό πλοίο “Hellas Liberty” και το υποβρύχιο «Πρωτεύς».
Ποιός είναι ο εφοπλιστής Άρης Θεοδωρίδης
Γεννήθηκε στη Δράμα το 1934. Όταν τελείωσε το εξατάξιο γυμνάσιο της πόλης, το 1952, αποφασίστηκε από την οικογένειά του, κατόπιν δικής του επιμονής, να πάει στην Ιταλία για να σπουδάσει μηχανολόγος. Τότε τα έξοδα της φοίτησης στην Ιταλία, όπως τα είχε υπολογίσει, ήταν περίπου τα ίδια, όπως αν σπούδαζε στην Αθήνα.
Στην Ιταλία, όπως αφηγείται ο ίδιος: “πήγαν τέσσερις φίλοι και συμμαθητές από τη Δράμα και, ταξιδεύοντας τρεις μέρες με το σιδηρόδρομο, το μουντζούρη, όπως λεγόταν τότε, μέσω Γιουγκοσλαβίας, φτάσαμε στην Πάντοβα. Μεγάλη πανεπιστημιούπολη, πολύ όμορφη μεσαιωνική πόλη, αλλά κλίμα τρομερά δύσκολο. Έβρεχε συνέχεια, κρύο, υγρασία. Αφήναμε τα παπούτσια μας το βράδυ κάτω από το κρεβάτι και το πρωί τα βρίσκαμε μουχλιασμένα. Αποφασίσαμε και οι τέσσερις να κάνουμε μετεγγραφή στο πανεπιστήμιο της Νάπολης.
Εκεί βρήκαμε ίδιο κλίμα με της Ελλάδας, ανθρώπους πολύ φιλικούς, φιλόξενους, πρόσχαρους. Δυστυχώς ή ευτυχώς, στο τρίτο έτος της φοίτησής μου έγινε από τον Μαρκεζίνη υποτίμηση της δραχμής κατά 100% έναντι των ξένων νομισμάτων, και το δολάριο ανέβηκε από τις 15 δραχμές στις 30.
Τότε τέθηκε το θέμα να γυρίσω πίσω στην Ελλάδα, λόγω οικονομικών δυσκολιών. Αντ’ αυτού, όμως, και χάρη στη φιλία μου με τον Νίκο Τομάζο, βρήκα μερική απασχόληση στο ελληνικό ναυτικό πρακτορείο της οικογένειας Τομάζου, όνομα συνυφασμένο απόλυτα με την ελληνική ναυτιλία”.
Ο Άρης Θεοδωρίδης, πήρε πτυχίο στη Ναυπηγική και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, συνέβαλε σημαντικά στον σχεδιασμό διαφόρων τύπων πλοίων και ειδικότερα των ανοιχτών φέρρυ μποτ, που είναι γνωστά ως “παντόφλες”.Αυτά τα πλοία επί δεκαετίες εξυπηρέτησαν αποτελεσματικά τις περισσότερες πορθμειακές γραμμές.
Ο Άρης Θεοδωρίδης εργάστηκε επί 25ετία στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και στην ναυτιλιακή εταιρεία, Σταύρο Νιάρχο, ενώ δημιούργησε την εταιρεία Vulcanus Technical Maritime Enterprises στον Πειραιά και δραστηριοποιήθηκε στα φορτηγά πλοία.
Ο Άρης Θεοδωρίδης ήρθε στην επικαιρότητα όταν απήγαγαν την σύντροφο του, Ευανθία Φραγκογιώργη. Οι απαγωγείς, την κράτησαν οκτώ ημέρες και απαίτησαν λύτρα ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ, μέχρι να την απελευθερώσουν.
Το 2017, ο Άρης Θεοδωρίδης, ίδρυσε την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία “Κύκλωψ” στην γενέτειρά του τη Δράμα. Με την ΑΜΚΕ χρηματοδότησε σημαντικά έργα στην πόλη της Δράμας, το προπονητήριο της Ολυμπιονίκη στη Σκοποβολή, Άννας Κορακάκη, την μελέτη και ανακατασκευή του δημοτικού σταδίου της Δράμας, την αποκατάσταση του Μαρμάρινου Σπιτιού και της Καπναποθήκης Αναστασιάδη καθώς και η αποκατάσταση της Οικίας του Παύλου Μελά.
Στην δραστηριότητα της ΑΜΚΕ Κύκλωψ είναι και η ετήσια διοργάνωση απονομής των βραβείων «Κύκλωψ», τα οποία απονέμονται σε καλλιτέχνες, φωτογράφους, ανθρώπους που σχετίζονται με τον πρωτογενή τομέα, αλλά και ευρύτερα σε όσους ξεχωρίζουν για το έργο τους στην περιοχή της Δράμας.
Το Χρονοδιάγραμμα δημιουργίας του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης
Τον Ιανουάριο του 2021 υπεγράφη Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της ΑμΚΕ «ΚΥΚΛΩΨ» για δημιουργία του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης με την ονομασία «ΟΔΥΣΣΕΑΣ: Οι Έλληνες και η Θάλασσα».
Η «ΚΥΚΛΩΨ» είναι μια Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία η οποία ιδρύθηκε το 2017 με έδρα τη Δράμα με σκοπό την προβολή τη Δράμας, αλλά και την προώθηση του πολιτισμού με ποικίλες δράσεις πολιτιστικού χαρακτήρα (διαγωνισμός φωτογραφίας – νέων προτάσεων – επιστημών, δημιουργία εκθέσεων, εκδόσεις) ενώ έχει προβεί σε σημαντικές δωρεές προς το Ελληνικό Δημόσιο, σε αποκαταστάσεις διατηρητέων κτιρίων και τη μετατροπή τους σε χώρους πολιτισμού.
Η πρώτη συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας πραγματοποιήθηκε το 2019-2020 όταν η ΑμΚΕ «ΚΥΚΛΩΨ» ανέλαβε με δωρεά της την αποκατάσταση της «Οικίας του Παύλου Μελά» στην Κηφισιά, συνολικού κόστους 1.800.000 ευρώ, η οποία παραδόθηκε εντός εξαμήνου στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στη συνέχεια στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, όπου λειτουργεί ως χώρος πολιτισμού και ιστορίας.
Περιληπτική περιγραφή εξέλιξης του έργου:
Τον Ιανουάριο του 2021 με το Μνημόνιο Συνεργασίας η «ΚΥΚΛΩΨ» ανέλαβε την δημιουργία το Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης (κατασκευή, εξοπλισμό, διαμόρφωση εξωτερικού χώρου), ενώ με παράλληλη σύμβαση δωρεάς αναλήφθηκε η αποκατάσταση Υποβρυχίου Τύπου 209 ως μουσειακού εκθέματος –εν προκειμένω του «ΠΡΩΤΕΥΣ»- του πρώτου μουσείου υποβρυχίου στην Ελλάδα που θα εκτίθεται πλησίον του Θ/Κ «ΑΒΕΡΩΦ» στο χώρο του Πάρκου.
Το συνολικό κόστος ανέρχεται με τις σημερινές εκτιμήσεις στα 35 εκατομμύρια ευρώ, και καλύπτονται εξ ολοκλήρου από την «ΚΥΚΛΩΨ».
Το Πάρκο θα δημιουργηθεί σε μια έκταση περίπου 30.000 τ.μ. (θαλάσσια και χερσαία έκταση), η οποία με τον παρόντα νόμο, παραχωρείται αρχικά στο ΓΕΝ και στη συνέχεια στο Πάρκο, στον «ΟΔΥΣΣΕΑ». Το μεγαλύτερο μέρος της χερσαίας και θαλάσσιας έκτασης είναι παραχωρημένο κατά χρήση στο Πολεμικό Ναυτικό από τα έτη 1989, 1993, 1994 για το σκοπό αυτό, τη δημιουργία του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης.
Πρόθεση των συμβαλλομένων στη Σύμβαση Δωρεάς είναι η παράδοση και παραλαβή του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης, με το πέρας των εργασιών κατασκευής, τον εξοπλισμό του και την πιστοποίησή του από το Ελληνικό Δημόσιο.
Κατά τη διάρκεια κατασκευής του Πάρκου (περίπου 3 χρόνια) θα διοικείται από ένα τριμελές Διοικητικό Συμβούλιο το οποίο θα επιλεγεί από τον δωρητή και θα φέρει την ευθύνη αποπεράτωσης των έργων. Με την παράδοση στο Ελληνικό Δημόσιο, τη διαχείριση του Πάρκου αναλαμβάνει νέο 7μελές Διοικητικό Συμβούλιο, την πλειοψηφία του οποίου θα κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο, και θα απαρτίζεται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, από έναν εκπρόσωπο της Εμπορικής Ναυτιλίας και τη δωρήτρια ΑμΚΕ «ΚΥΚΛΩΨ».
Το σημαντικό στη δωρεά αυτή είναι ότι για πρώτη φορά, το Εμπορικό και Πολεμικό Ναυτικό πυλώνες της ασφάλειας και της οικονομίας της Ελλάδας, αποκτούν κοινή στέγη καθώς στις εγκαταστάσεις του Πάρκου προγραμματίζεται να φιλοξενηθούν τα κειμήλια, η ιστορία αλλά και η εκπαίδευση και έρευνα για τη ναυτιλία. Στόχος, η διατήρηση της κυρίαρχης θέσης των Ελλήνων στις θάλασσες.
Δεν πρόκειται δηλαδή περί δημιουργίας ενός νέου ναυτικού μουσείου (του 23ου) , αλλά για τη γένεση ενός νέου πολυχώρου όπου σοφά δομημένο θα φιλοξενεί πλειάδα δραστηριοτήτων ψυχαγωγίας, δημιουργίας, εκπαίδευσης ενώ φιλοδοξεί να καταστεί όχι απλά σημείο αναφοράς των Νοτίων Προαστίων, αλλά κοιτίδα πολιτισμού και πόλος έλξης της εγχώριας και της διεθνούς ναυτιλίας.
Για πρώτη φορά θα υπάρξει καρνάγιο με κύρια αποστολή και στόχο την εκπαίδευση, με σκοπό την αναβίωση της ελληνικής ξυλοναυπηγικής τέχνης. Μια τέχνη που έχει αρχίσει να «σβήνει» τα τελευταία χρόνια. Δεκάδες εκπαιδευτικές δράσεις θα λαμβάνουν χώρα στις εγκαταστάσεις του «ΟΔΥΣΣΕΑ», ενώ ο χώρος θα παρέχει στον επισκέπτη τη δυνατότητα και της ψυχαγωγίας με καταστήματα εστίασης, εκθεσιακούς χώρους και ενυδρείο.
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Αμαζόνιος: Συμβολική επίσκεψη Μπάιντεν – Έντεκα δισ. δολάρια για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγή
- Χοληστερίνη: Όσα πρέπει να ξέρετε για να μειώσετε τους κινδύνους
- Τουρκία: Αρνήθηκε τη χρήση του εναέριου χώρου της στο αεροσκάφος του προέδρου του Ισραήλ
- Αθήνα: Άνοιξαν οι σταθμοί «Πανεπιστήμιο», «Σύνταγμα», «Ευαγγελισμός» και «Μέγαρο Μουσικής»