Για το σημαντικό ρόλο του ελληνόκτητου στόλου στην παγκόσμια ναυτιλία αλλά και τον τρόπο μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης εν όψει του διεθνούς κανονισμού του IMO για χαμηλή περιεκτικότητα θείου στα καύσιμα που θα τεθεί σε εφαρμογή την 1η Ιανουαρίου 2020, μίλησαν τρεις κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές, κατά τη διάρκεια του 8ου ετήσιου συνεδρίου της Capital Link που πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.

Ο Γιώργος Προκοπίου, ο Νίκος Τσάκος και ο Πάνος Λασκαρίδης κατέθεσαν τη δική τους, εντελώς διαφορετική άποψη, σχετικά με την αντιμετώπιση της ρύπανσης, όχι μόνο της ατμόσφαιρας αλλά και της θάλασσας. Η λύση, όπως υποστήριξαν και οι τρεις, είναι η μείωση της ταχύτητας τους κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Ειδικότερα, ο κ. Προκοπίου υποστήριξε ότι η τοποθέτηση scrubbers στα πλοία δεν αποτελεί λύση, δεδομένου ότι η λειτουργία τους είναι η μεταφορά της ρύπανσης από τον αέρα στη θάλασσα. Η πιο σωστή προσέγγιση είναι να μην προκαλούμε τη ρύπανση εξ αρχής.  Παράλληλα υποστήριξε ότι τα ναυπηγεία θα έπρεπε να έχουν την ευθύνη για την προσαρμογή των πλοίων στα νέα δεδομένα και όχι οι πλοιοκτήτες.

Μάλιστα, επισήμανε ότι μέχρι την 1/1/2020 που θα αρχίσει η εφαρμογή του νέου κανονισμού μόνο το 6%-8% των πλοίων του παγκόσμιου στόλου θα έχει προλάβει να εγκαταστήσει scrubbers.

Η λύση, σύμφωνα με τον κ. Προκοπίου, βρίσκεται στη μείωση της ταχύτητας των πλοίων-Slow steaming. Μάλιστα, παρομοίασε το πρόβλημα με τα ποντίκια, για τα οποία εκτός από παγίδες και φάρμακα, για να εξαφανιστούν είναι απαραίτητο να πάρει κάποιος και μία γάτα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η μείωση της ταχύτητας θα παίξει το ρόλο της…γάτας.

Από την πρώτη κιόλας ημέρα εφαρμογής του μέτρου low steaming, η εκπομπή αερίων από τα πλοία θα μειωθεί κατά 60%, ενώ αντίστοιχα κατά 60% θα μειωθεί και η κατανάλωση καυσίμων. Αυτό σημαίνει 60% λιγότερο co2 και οξείδια του θείου. Βεβαία μειώνοντας την ταχύτητα των πλοίων κατά 33,3 % θα χρειαστεί να αυξηθεί ο παγκόσμιος στόλος για να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες. Όμως τα νέα πλοία θα είναι ναυπηγημένα βάσει των νέων κανονισμών θα είναι οικολογικά.

Όποιος βέβαια θέλει να μην μείωση την ταχύτητα των πλοίων του στόλου του και να πηγαίνει γρήγορα θα πρέπει να πληρώνει σε ένα Green Fund που θα έχει συσταθεί για τον σκοπό αυτό, τίμημα ανάλογο με τη ρύπανση που προκαλεί. Δεν στερούμε την ελευθερία επιλογής από κανέναν. Αυτά σήμερα ελέγχονται εύκολα με τη βοήθεια της τεχνολογίας.

Όπως επισήμανε ο κ. Προκοπίου, το θέμα είναι να σώσουμε τον πλανήτη και όχι πόσα χρήματα θα βάλουμε στα ταμεία μας ή πόσο θα σπεκουλάρουμε την εγκατάσταση των scrubbers.

Τσάκος
Νίκος Τσάκος

Υπέρ της άποψης του κ. Προκοπίου τάχθηκε και ο Νίκος Τσάκος πρόεδρος της Intertanko, ο οποίος δεν δίστασε να επισημάνει ότι στη ναυτιλία και στους οργανισμούς υπάρχουν lobby. Πολλοί ενστερνίζονται την ιδέα του slow steaming, ενώ υπάρχουν και άλλοι που είναι αντίθετοι σε αυτό.

Η εφαρμογή των νέων κανονισμών από το 2020 δεν είναι θέμα της ναυτιλίας αλλά των διυλιστηρίων και των ναυπηγείων. Οι πλοιοκτήτες έχουν τα πλοία που κατασκευάζουν τα ναυπηγεία και αγοράζουν καύσιμα από τα διυλιστήρια.

Ο επικεφαλής της TEΝ επισήμανε ότι αν συνέβαινε κάτι αντίστοιχο με τους οδηγούς ΙΧ αυτοκινήτων και τους επαγγελματίες, αν δηλαδή τους ζητούσαν να επωμιστούν το κόστος μετατροπής των αυτοκινήτων τους λόγω αλλαγής στους κανονισμούς, θα έβγαιναν στους δρόμους να διαμαρτυρηθούν.

Από την άλλη πλευρά, η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν έχει δύναμη πολιτικής παρέμβασης στα θεσμικά όργανα. “Πήραμε παράταση να καταθέσουμε νέες προτάσεις στην Επιτροπή του ΙΜΟ και για θέματα ασφάλειας που προκύπτουν από την εφαρμογή των νέων κανονισμών. Το 2020 δεν αλλάζει. Όμως υπάρχει ένα παράθυρο”, υπογράμμισε ο κ. Τσάκος.

Πάνος Λασκαρίδης Laskaridis Shipping ναυτιλία
Πάνος Λασκαρίδης, διευθύνων σύμβουλος της Laskaridis Shipping

Υπέρ της πρότασης για μείωση της ταχύτητας των πλοίων ως μέτρο για τη μείωση της ρύπανσης, τάχθηκε και ο κ. Πάνος Λασκαρίδης, ο οποίος υπήρξε υπέρμαχος της συγκεκριμένης λύσης πριν καν αυτή τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών πρότεινε η μείωση να μην ξεπερνάει το 20% και αυτό σε δύο τμήματα. Υποχρεωτικά για όλους μείωση κατά 10% ενώ το άλλο 10% να εφαρμόζεται εθελοντικά και όποιος δεν τα εφαρμόζει θα πληρώνει στο Green Fund.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Super deal στη ναυτιλία! Συγχώνευση στην αγορά των containers με πρωταγωνίστρια ελληνική εταιρία

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γ. Οικονόμου: Η Dryships εξαγοράζει τέσσερα πλοία του βασικού της μετόχου έναντι 198,5 εκατ. δολ.

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:  Α. Πίττας: Ένα ακόμα πλοίο ξηρού φορτίου για την Eurobulk