ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Έτος προκλήσεων θα είναι το 2021 για την αγορά δεξαμενοπλοίων, αφού και η ζήτηση δεν αναμένεται να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019, ενώ και ο «πόλεμος τιμών» του πετρελαίου που αύξησε τα αποθέματα και είχαν σαν αποτέλεσμα πολλά δεξαμενόπλοια να χρησιμοποιηθούν ως πλωτές αποθήκες, και να εκτοξευτούν φυσικά οι ναύλοι, δεν φαίνεται αυτή τη στιγμή, να επαναλαμβάνεται, μέσα στο 2021.
Την αγορά επηρέασαν άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά και οι γεωπολιτικές συγκρούσεις. Στις ΗΠΑ τώρα όμως έρχεται ο νέος πρόεδρος Τζο Μπάιντεν και σύμφωνα με την BIMCO οι γεωπολιτικές συγκρούσεις θα είναι ηπιότερες και η ανησυχία σαφώς λιγότερη. Υπάρχουν όμως και αυτοί, αναφέρει η BIMCO, που θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες τη νέα χρονιά, και δεν αποκλείεται να αναπολούν τα βραχυπρόθεσμα «ξεσπάσματα» της αγοράς, που προκαλούσε το χάος της εποχής Τραμπ στις ναυλαγορές.
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της BIMCO, μιας από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές ενώσεις παγκοσμίως, οι προβλέψεις του OPEC για το 2021 αναφέρουν ότι η ζήτηση θα φτάσει τα 96,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα, από 90 εκατ. τα φετινή χρονιά. Αύξηση που όμως δεν φτάνει για να επαναφέρει την αγορά στα επίπεδα του 2019 και τα 99,7 εκατ. βαρελια την ημέρα.
Ακόμα και αν βγει στην αγορά ένα αποτελεσματικό για τον κορονοίο εμβόλιο, μέχρι τα μέσα της επόμενης χρονιάς δεν αναμένεται να επηρεάσει άμεσα την αγορά πετρελαίου, αφού η ζήτηση πετρελαίου για τις μεταφορές, αλλά και για τη βιομηχανική παραγωγή δεν αναμένεται να αυξηθεί ταυτόχρονα. Η BIMCO φέρνει σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα το Eurocontrol το οποίο σε εκτίμησή του αναφέρει ότι οι πτήσεις στην Ευρώπη θα φτάσουν ξανά στα επίπεδα του 2019, το 2024, και αυτό εφόσον το εμβόλιο για τον κορονιό αποδειχτεί αποτελεσματικό.
Μια άλλη πρόκληση που αντιμετωπίζουν τα δεξαμενόπλοια είναι η μείωση των αποθεμάτων. Τα αποθέματα ήταν σε υψηλά από το δεύτερο τρίμηνο του έτους και μετά, όταν η τεράστια υπερπροσφορά πετρελαίου, ως αποτέλεσμα του πολέμου των τιμών, οδήγησε σε μεγάλα stock. Από την περίοδο αυτή και μετά όμως καταγράφεται ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Αυτό προκαλεί δύο προβλήματα. Ειδικότερα, συχνά υπάρχουν ήδη αποθέματα στην περιοχή, δηλαδή το πετρέλαιο βρίσκεται ήδη στον προορισμό του, σαν stock, και για όσο διάστημα εξαντλούνται τα αποθέματα, η ζήτηση πλοία θα είναι χαμηλότερη.
Το δεύτερο πρόβλημα
Η μείωση των αποθεμάτων όμως οδηγεί και σε δεύτερο πρόβλημα. Τα δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούνταν ως πλωτές αποθήκες στο διάστημα αυτό, απελευθερώνονται σιγά – σιγά και επιστρέφουν στην αγορά, προσθέτοντας και άλλα πλοία στο προσφερόμενο στην αγορά tonnage.
Μακροπρόθεσμα, η χαμηλή τιμή πετρελαίου και τα περιθώρια διυλιστηρίου φαίνονται σαν να είναι εδώ για να παραμείνουν για μια σημαντική περίοδο, με την λεπτή
Τη ίδια στιγμή οι ΗΠΑ, των οποίων το μερίδιο της παγκόσμιας παραγωγής αργού πετρελαίου αυξάνεται σταθερά, θα μπορούσαν να αρχίσουν να βλέπουν την πτώση του μεριδίου τους. Αυτό θα ήταν κακές ειδήσεις για τη ναυτιλία των δεξαμενόπλοιων, δεδομένης της πολύ μεγαλύτερης διάρκειας αποστάσεων από τις ΗΠΑ έως την Άπω Ανατολή από ό, τι από τη Μέση Ανατολή. Τέλος, η ναυτιλία των δεξαμενόπλοιων αντιμετώπισε μεγάλη αστάθεια κατά το παρελθόν έτος ως αποτέλεσμα της γεωπολιτικής – ad hoc κυρώσεις σε ορισμένα δεξαμενόπλοια, πολέμους τιμών πετρελαίου και ούτω καθεξής – όλα αυτά δημιουργούν πολλή αβεβαιότητα, αλλά και ευκαιρίες με τις τιμές ναύλων που στέλνονται στα ύψη σε αρκετές περιπτώσεις. Με έναν νέο πρόεδρο των ΗΠΑ να αναλάβει τον Λευκό Οίκο τον Ιανουάριο, η ναυτιλία των δεξαμενόπλοιων μπορεί να αναπνέει ανακούφιση καθώς η γεωπολιτική γίνεται λιγότερο έντονη. Ωστόσο, πολλοί στη βιομηχανία που αντιμετωπίζουν μια δύσκολη περίοδο 2021 μπορεί να βρεθούν ότι επιθυμούν βραχυπρόθεσμα ενισχύει το χάος της εποχής του Τραμπ στην αγορά εμπορευμάτων.
Η χαμηλή τιμή του πετρελαίου επηρεάζει και την παραγωγή αργού πετρελαίου τόσο τώρα όσο και στο μέλλον, καθώς ορισμένοι παραγωγοί χρειάζονται υψηλότερη τιμή για να πετύχουν break even από άλλους. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι ΗΠΑ και η Σαουδική Αραβία, αφού οι αμερικάνοι αντιμετωπίζουν πολύ υψηλότερο κόστος παραγωγής. Με τον τρόπο οι ΗΠΑ, των οποίων το μερίδιο της παγκόσμιας παραγωγής αργού πετρελαίου αυξάνεται σταθερά, ενδέχεται να δουν τα μερίδιά τους στην αγορά να πέφτουν. Κάτι που είναι bad news για την αγορά δεξαμενοπλοίων δεδομένης της πολύ μεγαλύτερης απόστασης από τις ΗΠΑ έως την Άπω Ανατολή από ό, τι από τη Μέση Ανατολή προς την Άπω Ανατολή.
Τέλος, η αγορά δεξαμενόπλοιων στη χρονιά που διανύουμε είδε και μια σειρά από προκλήσεις γεοπολιτικού χαρακτήρα να την επηρεάζουν (κυρώσεις σε δεξαμενόπλοια – πολέμους τιμών). Οι προκλήσεις αυτές, συνήθως δημιουργούν αβεβαιότητα αλλά και ευκαιρίες στην αγορά αφού αυξάνουν τους ναύλους.
Διαβάστε ακόμα:
Πλακιωτάκης: Ο ναυτιλιακός χώρος εκσυγχρονίζεται και νέα τεχνολογικά μέσα έρχονται
Γιάννης Αγγελικούσης: Τι συμβαίνει με την Maran Τankers και τα πετρέλαια της Βενεζουέλας;
Μία ακόμη ελληνική ναυτιλιακή στο κυνήγι των kamsarmax που έχουν επιδοθεί οι Έλληνες εφοπλιστές
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Επιτροπή Ανταγωνισμού: Πρόστιμα πάνω από 1 εκατ. ευρώ σε 18 εταιρείες κτηματογράφησης – Τι αφορούν
- Συρία: Η μεταβατική κυβέρνηση – Ο αλ-Τζολάνι όρισε γυναίκα υπουργό
- ΤτΕ: Στα €18,66 δισ. αυξήθηκε το ταξιδιωτικό πλεόνασμα, με τις εισπράξεις να υπερβαίνουν τα €20 δισ.
- ΤΑΙΠΕΔ: 9,5 εκατ. ευρώ στην ΤΕΚΑΛ για την αποκατάσταση του Λιμένα Βόλου μετά τις κακοκαιρίες Daniel και Elias