Το κόστος αποστολής αγαθών από την Κίνα έχει υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδο σε περισσότερα από δύο χρόνια, καθώς η παγκόσμια οικονομία παραπαίει, μειώνοντας τις προοπτικές για τις εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχαν κέρδη ρεκόρ κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Ένα container 40 ποδιών από το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου της Σαγκάης στο Λος Άντζελες κόστισε 3.779 δολάρια την περασμένη εβδομάδα, την πρώτη φορά που η τιμή spot ήταν κάτω από τα 4.000 δολάρια από τον Σεπτέμβριο του 2020 και το μισό από το επίπεδο που διαμορφώνοντας πριν από τρεις μήνες, σύμφωνα με την Drewry. Περισσότερες μειώσεις αναμένονται τις επόμενες εβδομάδες, αναφέρει το Bloomberg.

1

Ενώ η αξία των κινεζικών εξαγωγών εξακολουθούσε να αυξάνεται μέχρι τον Αύγουστο, πλέον αναμένεται να συνεχίσει να επιβραδύνεται. Αυτό είναι αποτέλεσμα πολλαπλών γεγονότων που πλήττουν τόσο τις ανεπτυγμένες όσο και τις αναπτυσσόμενες οικονομίες, από τον εκτοξευόμενο πληθωρισμό και το αυξανόμενο δολάριο έως τις αυξήσεις των επιτοκίων της κεντρικής τράπεζας και τις εμπορικές αναταράξεις που προκάλεσε ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία.

«Είναι δίκαιο να πούμε ότι οι προοπτικές ζήτησης για τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων γενικά υποχωρούν γρήγορα», δήλωσε ο Simon Heaney, ανώτερος αναλυτής του κλάδου εμπορευματοκιβωτίων στην Drewry.

Shipping Costs Slump | Cost to send a 40-foot container from Shanghai to Los Angeles has halved in last three months
Το κόστος αποστολής ενός κοντέινερ 40 ποδιών από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες μειώθηκε στο μισό τους τελευταίους τρεις μήνες

Σε αυτή που συνήθως θεωρείται η περίοδος αιχμής για το θαλάσσιο εμπόριο, η παγκόσμια ζήτηση για κινεζικά προϊόντα μειώνεται, καθώς οι καταναλωτές περιορίζουν τις δαπάνες λόγω του πληθωρισμού και της στροφής από τα αγαθά προς τις υπηρεσίες.

Τα εργοστάσια στην Ευρώπη και την υπόλοιπη Ασία επίσης περιορίζουν την παραγωγή. Η οικονομική επιβράδυνση της Κίνας μειώνει επίσης τη ζήτηση εισαγωγών, με εταιρείες στην Ασία και την Ευρώπη να βλέπουν ασθενέστερη ανάπτυξη ή μειώσεις στις παραγγελίες από κινεζικές εταιρείες.

Για τις ναυτιλιακές εταιρείες διεθνώς, απειλείται η εντυπωσιακή πορεία της κερδοφορίας που εμφάνισαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω της ισχυρότερης από την κανονική ζήτησης των καταναλωτών για είδη οικιακής χρήσης.

«Αν και είναι πιο ξεκάθαρο ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2022 θα σημειωθεί η κορύφωση των κερδών, νομίζω ότι οποιαδήποτε συζήτηση για κατάρρευση και επιστροφή στα προ της πανδημίας επίπεδα κερδών είναι πρόωρη», δήλωσε ο John McCown, βετεράνος του κλάδου και ιδρυτής της Blue Alpha Capital.

Οι μετοχές της A.P. Moller-Maersk A/S με έδρα την Κοπεγχάγη υποχώρησαν στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Μάρτιο του 2021 την Παρασκευή και η γερμανική Hapag-Lloyd AG υποχώρησε στα χαμηλότερα από τον Ιούνιο του περασμένου έτους. Η μετοχή της Cosco Shipping Holdings, του μεγαλύτερου μεταφορέα της Κίνας, υποχώρησε σε χαμηλό 17 μηνών.

Τέλος ο συνωστισμός στα λιμάνια

Μόλις πριν από δύο χρόνια, η ζήτηση εισαγωγών από τις ΗΠΑ άρχισε να αυξάνεται, προκαλώντας συμφόρηση φορτηγών πλοίων στα ανοικτά των ακτών της Νότιας Καλιφόρνια το 2021, που τελικά έφτασε στο υψηλό των 109 πλοίων τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους. Από την Παρασκευή, η γραμμή εισόδου στα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς είχε οκτώ πλοία.

Οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων από τις ΗΠΑ δεν βυθίζονται, αλλά επιβραδύνονται σε πιο φυσιολογικά επίπεδα όπως αυτά προ του Covid-19.

An Early Peak Season | US container imports have slowed from the pandemic-led surge of 2021
Οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων στις ΗΠΑ έχουν επιβραδυνθεί σε σχέση με την έκρηξη που πυροδότησε η πανδημία το 2021

Η σταθερή πτώση των spot ναύλων των εμπορευματοκιβωτίων ασκεί πίεση στις μεταφορικές εταιρείες που πιέζουν για την υπογραφή περισσότερων μακροπρόθεσμων συμβολαίων με τους πελάτες, καθώς αυτές οι τιμές εκτινάχθηκαν στα ύψη στις αρχές του 2022. Η Maersk, για παράδειγμα, δήλωσε πρόσφατα ότι έχει εξασφαλίσει περίπου το 72% των μακρινών αποστάσεων της με συμβόλαια.

Η Walmart, η Amazon.com και η Ikea ήταν μεταξύ των εταιρειών που υπέγραψαν συμβόλαια όταν οι τιμές spot ήταν σχεδόν σε επίπεδα ρεκόρ, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης Xeneta, αλλά καθώς ο πληθωρισμός αυξάνεται, οι εισαγωγείς στις ΗΠΑ και την Ευρώπη θέλουν να αποστέλλουν λιγότερα αγαθά από την Ασία , είπε.

Πολλοί από τους πελάτες των μεταφορέων θέλουν να επαναδιαπραγματευτούν τις συμβάσεις επιδιώκοντας εκπτώσεις.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες θέλουν οι εξαγωγείς να αυξήσουν τον όγκο τους, αλλά πολλοί το αρνούνται λόγω των ασθενέστερων οικονομικών προοπτικών.

«Η πτώση των ναύλων οφείλεται στη μείωση της ζήτησης παγκοσμίως και η συμφόρηση των λιμανιών έχει χαλαρώσει, επιτρέποντας την πιο αποτελεσματική λειτουργία των πλοίων», επισήμανε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta.

Οι οικονομολόγοι προβλέπουν ότι η αξία των κινεζικών εξαγωγών θα αυξηθεί κατά 9% φέτος, χαμηλότερα από την αύξηση κατά 13,5% τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους και πολύ κάτω από το άλμα 30% πέρυσι.

Ο αναλυτής logistics του Bloomberg Intelligence, Lee Klaskow, δήλωσε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία θα μπορούσε να έχει την τρίτη καλύτερη χρονιά το 2023, αλλά οι καλές στιγμές μπορεί να μην συνεχίσουν πέρα από αυτό, δεδομένων όλων των νέων πλοίων — που παραγγέλθηκαν κατά τη διάρκεια της περιόδου ευημερίας — που θα αρχίσουν να παραδίδονται στις ναυτιλιακές το επόμενο έτος.

 «Όταν φτάσουμε στο 2024, τα πράγματα μπορεί να χειροτερέψουν για τις εταιρείες τακτικών γραμμών (liners), καθώς θα υπάρχουν περισσότερα πλοία στο νερό και οι αλυσίδες εφοδιασμού εξομαλύνονται».

Διαβάστε ακόμη:

Drewry: Μείωση 4% στα εμπορευματοκιβώτια – Μειωμένες οι τιμές κατά 39% σε ένα χρόνο