Η υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων που έχει αναλάβει με την σύμβαση παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, η εταιρεία South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Ltd, που κατέχει το 67%, ( 6.753.600 μετοχές) του μετοχικού κεφαλαίου, μεταφέρονται για το έτος 2030.

Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία στην οποία συμμετέχει ο Ιβάν Σαββίδης, έχει αναλάβει την υποχρέωση να επεκτείνει την 6η προβλήτα και να επενδύσει για την κατασκευή της το ποσό των 130 εκατομμυρίων ευρώ.

1

Επίσης, στις υποχρεώσεις περιλαμβάνονται η ενδυνάμωση του μηχανικού εξοπλισμού του 6ου προβλήτα, αξίας 7 εκατ. ευρώ και η αποκατάσταση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού, συνολικής επένδυσης 23 εκατ. ευρώ.

Επισημαίνεται ότι με την επέκταση της 6ης προβλήτας το εμπορικό λιμάνι θα δύναται να υποδέχεται πλοία τακτικών γραμμών εμπορευματοκιβωτίων έως και 24.000 TEU.

Με την σύμβαση παραχώρησης, το Ελληνικό Δημόσιο, έχει αναλάβει την διασύνδεση του λιμένα με το σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά και την ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό.

Ωστόσο, το έργο, έχει ολοκληρωθεί κατά 25%, δεδομένου ότι προέκυψαν προβλήματα απαλλοτρίωσης.

Προσωρινός ανάδοχος του έργου “6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής” έχει αναδειχθεί, ύστερα από απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΘ Α.Ε., το σχήμα “ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ Α.Ε.” Η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να γίνει από ιδία κεφάλαια της ΟΛΘ Α.Ε. αλλά και τραπεζικό δανεισμό.

Εν τω μεταξύ, στη Βουλή, εισήχθη για συζήτηση από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το σχέδιο νόμου «Κύρωση της από 24 Μαΐου 2024 Συμφωνίας Τροποποίησης της από 2 Φεβρουαρίου 2018 «Σύμβασης Παραχώρησης αναφορικά με τη Χρήση και την Εκμετάλλευση Ορισμένων Χώρων και Περιουσιακών Στοιχείων εντός του Λιμένος Θεσσαλονίκης» μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.».

Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται η πενταετής παράταση, από το 2026 στο 2031, του χρόνου υλοποίησης των υποχρεωτικών επενδύσεων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης από την εταιρεία που ελέγχει πλέον τον ΟΛΘ.

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, παρέχεται πενταετής παράταση:

– Στην αρχική επενδυτική περίοδο, εντός της οποίας πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι αρχικές υποχρεωτικές επενδύσεις και η οποία λήγει στις 22 Μαρτίου 2026,

– Στην προθεσμία, μετά την οποία υποχρεούται ο επενδυτής στην επίτευξη ετήσιου στόχου διακίνησης εμπορευμάτων.

Επίσης, τροποποιείται το άρθρο 10 του ν. 4522/2018, προκειμένου να διευκρινιστεί η διαδικασία τροποποίησης εγκεκριμένων οριστικών μελετών έργων που περιλαμβάνονται στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης Λιμένα» (Master Plan»).

Αναλυτικότερα:

Τροποποίηση άρθρου 7.2. της Σύμβασης Παραχώρησης [Παράταση της πρώτης επενδυτικής περιόδου]: Είναι αναγκαία η παροχή πενταετούς παράτασης για την υλοποίηση των πρώτων υποχρεωτικών επενδύσεων, καθώς η δημοσίευση της υπ’ αρ. 547/2022 απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, και το άρθρο 156 του ν. 4938/2022 που ακολούθησε, μετέβαλαν το νομικό πλαίσιο της αδειοδοτικής διαδικασίας για την έγκριση και την υλοποίηση έργων στους λιμένες και επομένως και στον λιμένα Θεσσαλονίκης.

Κατόπιν τούτου, όλες οι ενέργειες που είχαν πραγματοποιηθεί από την ΟΛΘ, έπρεπε να επανεκκινήσουν.

Ειδικότερα, απαιτείται νέα διαδικασία έγκρισης του Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης Λιμένα (Master Plan), η οποία πραγματοποιείται με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος με πρόταση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μετά από γνώμη της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων.

Με το Προεδρικό Διάταγμα γίνεται και η περιβαλλοντική έγκριση του πιο πάνω σχεδίου, ύστερα από τήρηση της διαδικασίας στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης, με εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, ο ΟΛΘ έγκαιρα και με ταχύτατους ρυθμούς, σε πλήρη συμμόρφωση με το νέο και ισχύον από τον Ιούνιο του 2022 νομοθετικό πλαίσιο έχει ήδη προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την έγκριση του Master Plan, το οποίο έχει υποβληθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας και αναμένεται η έγκρισή του έως το τέλος του έτους.

Κατά συνέπεια, λόγω της μεταβολής του νομοθετικού πλαισίου το σύνολο των προπαρασκευαστικών ενεργειών για την έναρξη της υλοποίησης των πρώτων υποχρεωτικών επενδύσεων δεν μπορούσε να εκκινήσει πριν από τον Ιούνιο 2022, ενώ κατά τη σύναψη της Σύμβασης Παραχώρησης τον Μάρτιο του 2018, με την οποία η ΟΛΘ ανέλαβε την υποχρέωση να ολοκληρώσει τις Πρώτες Υποχρεωτικές Επενδύσεις έως τον Μάρτιο 2025, ήταν αδύνατο να ληφθούν υπόψη και να αξιολογηθούν οι επιγενόμενες συνθήκες που οδήγησαν στην καθυστέρηση της έναρξης υλοποίησης του Έργου.

Η αδυναμία ολοκλήρωσης του έργου της Επέκτασης του 6ου Προβλήτα μέχρι τον Μάρτιο 2025 οφείλεται αποκλειστικά σε εξωγενείς παράγοντες, εκτός της σφαίρας ευθύνης της ΟΛΘ, οι οποίοι ουδόλως μπορούσαν να προβλεφθούν ή αντιμετωπιστούν.

Όσον αφορά στην τροποποίηση του άρθρου 7.2., με αυτή παρατείνεται η προθεσμία υλοποίησης των υποχρεωτικών επενδύσεων, έως το έτος 2030 (η αρχική προθεσμία ήταν το 2025 ή το 2026 σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης από το Ελληνικό Δημόσιο των σιδηροδρομικών και οδικών έργων διασύνδεσης του Λιμένος).

Σημειώνεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο έχει ήδη χορηγήσει αντίστοιχες παρατάσεις στο Λιμάνι του Πειραιά (μη διακριτική μεταχείριση) όταν αυτό κρίθηκε απαραίτητο, πάντα μέσα στα πλαίσια της Συμβάσεως Παραχώρησης.

Τροποποίηση των άρθρων 3.10 και 3.11 της Σύμβασης Παραχώρησης: [Μετάθεση της ημερομηνίας μετά την οποία υφίσταται υποχρέωση για την επίτευξη ετήσιου στόχου διακίνησης συμβατικού φορτίου].

Είναι αναγκαία η μετάθεση της ημερομηνίας μετά την οποία υφίσταται υποχρέωση για την επίτευξη ετήσιου στόχου διακίνησης φορτίου, καθώς και των επιμέρους περιόδων κατά τις οποίες θα πρέπει να έχουν επιτευχθεί οι διάφοροι στόχοι διακίνησης συμβατικού φορτίου, διότι τα ελάχιστα επίπεδα διακίνησης συμβατικού φορτίου που συμφωνήθηκαν για το 2025 και εφεξής βασίστηκαν σε προβλέψεις του 2018 σχετικά με την ανάπτυξη της παγκόσμιας αγοράς συμβατικού φορτίου, οι οποίες εν τέλει δεν επαληθεύτηκαν.

Αποδείχθηκε ότι η πραγματική παγκόσμια διακίνηση συμβατικού φορτίου για τα έτη μετά την ιδιωτικοποίηση ήταν χαμηλότερη των αντίστοιχων προβλέψεων.

Η διακίνηση συμβατικού φορτίου επηρεάστηκε παγκοσμίως από την πανδημία του Covid-19, την ενεργειακή κρίση, τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας και την επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης της οικονομίας παγκοσμίως.

Όσον αφορά στην τροποποίηση των άρθρων 3.10 και 3.11, με αυτή μετατίθεται η έναρξη της υποχρέωσης επίτευξης ελαχίστων επιπέδων διακίνησης σταθμού συμβατικού φορτίου κατά πέντε (5) έτη.

Τροποποίηση του άρθρου 10 παρ. 3 ν. 4522/2018: [Διευκρίνιση της διαδικασίας τροποποίησης εγκεκριμένων οριστικών μελετών έργων που περιλαμβάνονται στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης Λιμένα» (Master Plan)].

Το υφιστάμενο καθεστώς δεν επιτρέπει σε εγκεκριμένες μελέτες έργων, να λάβουν υπόψη τους νέα δεδομένα και ανάγκες που προκύπτουν κατά την κατασκευή των έργων, με αποτέλεσμα να καθίστανται άλλοτε ανεφάρμοστες και άλλοτε άνευ αντικειμένου.

Για τον λόγο αυτό, υιοθετείται η ευέλικτη διαδικασία τροποποιήσεων οριστικών μελετών που εφαρμόζεται και στην περίπτωση του λιμένος Πειραιώς.

Ειδικότερα, λόγω απουσίας διαδικασίας έγκρισης των τροποποιήσεων των εγκεκριμένων μελετών που επιβάλλονται λόγω μεταβολής των δεδομένων και αναγκών κατά την κατασκευή των έργων, διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής της διαδικασίας «fast-track» έγκρισης και υπάγεται σε αυτό κάθε τροποποίηση έργου που εκτελείται από την ΟΛΘ ή για λογαριασμό της, εφόσον το έργο περιλαμβάνεται στο «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης Λιμένα» (Master Plan).

Περαιτέρω, προβλέπονται οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες επιτρέπεται η δυνατότητα προσαρμογής και έγκρισης των μελετών των τεχνικών έργων που εκτελούνται στη χερσαία λιμενική ζώνη της ΟΛΘ, προς εξυπηρέτηση των πραγματικών και ουσιαστικών αναγκών του λιμένος.

Διαβάστε επίσης

Propeller Club: Εκδήλωση μνήμης για την Τουρκική εισβολή στην Κύπρο 

Ολυμπιακός – ΟΝΕΧ: Νέα εποχή για το μεγάλο αθλητικό όμιλο με την υπογραφή της ΟΝΕΧ !

Υπουργείο Ναυτιλίας: Συζήτηση σήμερα στη Θεσσαλονίκη για την νησιωτικότητα