Η κυπριακή ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 7% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος της Μεγαλονήσου και αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο στόλο στην Ευρώπη και τον ενδέκατο μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο.

Η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου, Μαρίνα Χατζημανώλη, έχει δηλώσει στο συνέδριο της Capitallink ότι “με το σύστημα φορολόγησης βάσει της χωρητικότητας, τον λεγόμενο φόρο χωρητικότητας και το γενικότερο οικονομικό πλαίσιο που διέπει τη ναυτιλία, ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν έδρα στην Κύπρο από 95 έχει αυξηθεί μέσα στην τελευταία δεκαετία σε 320 και έπεται συνέχεια”.

1

Περίπου 1.200 πλοία ταξιδεύουν με την σημαία της Κύπρου. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι Έλληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, συμμετέχουν με το κυπριακό νηολόγιο με 234 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 16.812.743 dwt.

Όμως, εκτός από την προτίμηση των Ελλήνων εφοπλιστών, υπάρχει ένας αριθμός Κυπρίων εφοπλιστών που στηρίζουν με πάθος την κυπριακή σημαία.

Ο Ανδρέας Χατζηγιάννης, ο Χαράλαμπος Μυλωνάς, ο Γιώργος Μούσκας, ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, ο Νίκος Β. Χατζηιωάννου, είναι οι Κύπριοι εφοπλιστές που στηρίζουν αποφασιστικά το Κυπριακό νηολόγιο.

Βέβαια, στην ναυτιλία επιχειρούν και τα αδέλφια Πόλυς Λ. Χατζηιωάννου και ο Στέλιος Λ. Χατζηιωάννου, καθώς και ο Γιώργος Λογοθέτης με τον όμιλο Libra.

Την κυπριακή ναυτιλία επίσης, εκπροσωπεί στην Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών, ο Φίλιππος Φιλής, ενώ η Δέσποινα Παναγιώτου – Θεοδοσίου, ήταν πρόεδρος της Wista International.

Ο Χαράλαμπος Μυλωνάς

Ο Χαράλαμπος Μυλωνάς ίδρυσε την Transmed Shipping, η οποία διαθέτει 29 πλοία και δραστηριοποιείται περί τα 50 χρόνια στη ναυτιλία και αποτελεί έναν επιτυχημένο και διακεκριμένο εφοπλιστή και επιχειρηματία που έχει συμβάλει στην σταδιακή ανάπτυξη του τομέα της εμπορικής ναυτιλίας της Κύπρου.

Υπήρξε ο πρωτεργάτης της αναδιάρθρωσης της Κυπριακής Ναυτιλίας μετά την Τουρκική εισβολή μετά το 1974. Ανέλαβε την πρωτοβουλία το 1981 και ίδρυσε την Ένωση Κυπρίων Εφοπλιστών, που μετονομάστηκε σε Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών και στην οποία ήταν πρόεδρος για 25 χρόνια.

Ο Χαράλαμπος Μυλωνάς είχε αναγνωρίσει τον σημαντικό κοινωνικο-οικονομικό ρόλο της εργασίας των ναυτικών και ετοίμασε την πρώτη Συλλογική Σύμβαση εργασίας για ναυτικούς στα κυπριακά πλοία, η οποία υπεγράφη από τις κυπριακές συντεχνίες και από τη Διεθνή Ομοσπονδία Εργατών Μεταφορών (ITF) με αποτέλεσμα η Συλλογική Σύμβαση να εγκριθεί διεθνώς.

Έτσι, τα μισθολόγια, οι υπερωρίες, οι ώρες ανάπαυσης, οι διακοπές και η ιατρική περίθαλψη των ναυτικών ήταν πλέον θεσμοθετημένα. Αυτό συνέβαλε στη διεθνή αναγνώριση και στο κύρος της κυπριακής σημαίας και συντέλεσε στη ραγδαία αύξηση του κυπριακού εμπορικού στόλου.

Ο Ανδρέας Χατζηγιάννης

Ο Ανδρέας Χατζηγιάννης ίδρυσε και διευθύνει την Cyprus Sealines, η οποία διαχειρίζεται έναν στόλο με 45 πλοία, με τις τρεις ναυτιλιακές εταιρείες που διαθέτει.

Πρόκειται για τον κορυφαίο Κύπριο εφοπλιστή, που έχει ισχυρούς δεσμούς με την Ελλάδα, όπου στα βόρεια προάστια της Αθήνας διατηρεί τα γραφεία του ομίλου του. Ξεκίνησε την καριέρα του στη ναυτιλία, ως πλοίαρχος εμπορικού ναυτικού, δεδομένου ότι αποφοίτησε από την Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού και συχνά δηλώνει:

“Ήμουν ανυπόμονος και από καπετάνιος έγινα γρήγορα εφοπλιστής. Η ζωή ανταμείβει τους γενναίους”.

Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου

Ο Πόλυς Χατζηιωάννου είναι γιος του Βάσου Χατζηιωάννου, που μαζί με τον αδελφό του Λουκά ίδρυσαν τη ναυτιλιακή εταιρεία Troodos Shipping.

Το 1964 ο Βάσος δημιούργησε τη δική του αυτόνομη εταιρεία και το 1987 ο Πόλυς Χατζηιωάννου ακολούθησε δική του ρότα, ενώ το 2008 δημιούργησε τη Safe Bulkers και εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και σήμερα διαχειρίζεται 48 πλοία, ξηρού χύδην φορτίου με μέση ηλικία 10 ετών και συνολική μεταφορική ικανότητα 4,8 εκατ. dwt. Επίσης ναυπηγεί εννέα πλοία.

Ο Νικόλας Β. Χατζηιωάννου

Ο Nικόλας B. Xατζηιωάννου το 2009, ίδρυσε την Alassia Newships Management, η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά των φορτηγών πλοίων. Διαχειρίζεται δέκα φορτηγά πλοία, ενώ αναμένεται να παραλάβει μέσα στο τρέχον έτος, άλλα τρία νεότευκτα πλοία.

Η συνολική χωρητικότητα του στόλου ανέρχεται πλέον άνω του 1 εκατ. dwt. Το 2022 βραβεύτηκε με το βραβείο “Ευκράντη” Καλύτερης Στρατηγικής Επικοινωνίας.

Ο Πόλυς Λ. Χατζηιωάννου

Είναι γιος του Λουκά Χατζηιωάννου που ξεκίνησε την ναυτιλιακή δραστηριότητα της οικογένειας. Γεννήθηκε το 1959 στο Λονδίνο, όπου σπούδασε οικονομικές επιστήμες και ασχολήθηκε στην αρχή με τις επιχειρήσεις του πατέρα του στα ναυτιλιακά.

Σήμερα διευθύνει την ναυτιλιακή εταιρεία Polyar Shipping, με γραφεία στη Λεμεσό, Πειραιά, Μονακό, Λονδίνο, Όσλο, Σιγκαπούρη, Μανίλα και Βομβάη. Ο Πόλυς Χατζηιωάννου ήταν ο μεγαλύτερος μέτοχος της ναυτιλιακής εταιρείας Stelmar, η οποία πωλήθηκε, και ο δεύτερος μέτοχος της Easyjet. Οι δραστηριότητες των επιχειρήσεών του στρέφονται στη ναυτιλία, στα ακίνητα και σε επενδύσεις σε τραπεζικά ιδρύματα.

Ο Στέλιος Χατζηιωάννου

Γεννήθηκε στις 14 Φεβρουαρίου του 1967 και είναι απόφοιτος της Σχολής Οικονομικών του Λονδίνου και έχει μεταπτυχιακό από το Πανεπιστήμιο του London School of Economics.

Ασχολήθηκε με την ναυτιλιακή εταιρεία του πατέρα του και αργότερα το 1995 σε ηλικία 28 ετών ίδρυσε την εταιρεία χαμηλού κόστους EasyJet. Δημιούργησε εταιρεία που εισήγαγε στο Χρηματιστήριο και δραστηριοποιήθηκε και στον κρουαζιέρα.

Το 2006 έλαβε τον τίτλο του ιππότη (ΣΕΡ) από την Βασίλισσα Ελισάβετ για τις υπηρεσίες του στην επιχειρηματικότητα. Επιπλέον έχει ιδρύσει το φιλανθρωπικό ίδρυμα Stelios Philanthropic Foundation.

Ο Φίλιππος Φιλής

Ο Φ. Φιλής γεννήθηκε το 1961 και από το 1996 είναι ο ιδρυτής και ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Lemissoler, o οποίος δραστηριοποιείται στον τομέα της διαχείρισης, λειτουργίας και ιδιοκτησίας πλοίων και το 2009 διορίστηκε πρόεδρος του ομίλου. Η εταιρεία του διαχειρίζεται εννέα πλοία.

Το 1997 ίδρυσε την IMCL Inter Marine Container Lines, μία από τις πιο επιτυχημένες επιχειρήσεις τροφοδοσίας εμπορευματοκιβωτίων στη Βαλτική Θάλασσα.

Έχει αποφοιτήσει από το RWTH Aachen με τον τίτλο του Διπλωματούχου Ing. Μηχανολόγου Μηχανικού. Ειδικεύτηκε στις εφαρμογές Expert Systems in Logistics και ολοκλήρωσε το Executive Leadership Program (ELP) στο Cyprus International Institute of Management (CIIM).

Η εταιρεία του Lemissoler, η οποία ιδρύθηκε το 1996 στη Λεμεσό της Κύπρου, αναπτύχθηκε από μια περιφερειακή ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών σε έναν εδραιωμένο Ναυτιλιακό Όμιλο που δραστηριοποιείται παγκοσμίως.

Παρέχει υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών εμπορευμάτων χύδην ξηρού φορτίου, με ασυμβίβαστη υπακοή στην εμβληματική εταιρική περιβαλλοντική υπευθυνότητα.

Η Δέσποινα Θεοδοσίου – Παναγιώτου

Η Δέσποινα Παναγιώτου Θεοδοσίου είναι joint CEO του Ομίλου TOTOTHEO MARITIME, η οποία ηγείται στη αγορά δορυφορικών επικοινωνιών των ναυτιλιακών μέσων σε διεθνές επίπεδο.

Διετέλεσε Πρόεδρος της WISTA International από τον Οκτώβριο του 2017, ενός διεθνή οργανισμού που βρίσκεται 45 χώρες.

Η Δέσποινα είχε σημαντικό ρόλο στην επιτυχία της WISTA να λάβει συμβουλευτική θέση στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), που έχει ως αρμοδιότητα την δημιουργία κανονιστικών πλαισίων για την ασφάλεια, τη ναυσιπλοΐα και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις της ναυτιλίας.

Είναι μέλος σε διάφορα διοικητικά συμβούλια όπως του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, στην Ομοσπονδία Εργοδοτών & Βιομηχάνων Κύπρου (ΟΕΒ), του Cyprus Maritime Academy και της στρατηγικής επιτροπής του Crans Montana – Club of Ports.

Έχει περιληφθεί στη λίστα με τις 100 προσωπικότητες με τη μεγαλύτερη επιρροή στη παγκόσμια ναυτιλία (Top 100 Most Influential people in shipping) από την διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Lloyd’s List για δύο συνεχή έτη (2017 και 2018), καθώς επίσης και στη λίστα με τις 10 Γυναίκες με μεγαλύτερη επιρροή στη ναυτιλία διεθνώς (επίσης για το 2017 & 2018).

Η Δέσποινα σπούδασε Οικονομικά στο Εθνικό και Καποδιστριακό Αθηνών, Shipping and Logistics στο Copenhagen Business School, Financial Strategy καθώς και Major Programme Management στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Διαβάστε επίσης:

Γιώργος Μούσκας: Μια σταθερά αξία για τη ναυτιλία της Κύπρου

Πόλυς Β. Χατζηιωάννου: Η Ευρώπη πρέπει να ενισχύσει την ανταγωνιστική της θέση στη ναυτιλία

Βαγγέλης Μαρινάκης: Συνεχίζει τις παραγγελίες – Έκλεισε συμφωνία στα ναυπηγεία της Κίνας για άλλα 4 πλοία