Με μια ταχύτατη επιχειρηματική κίνηση ο Βαγγέλης Μαρινάκης απέκτησε τέσσερα δεξαμενόπλοια από την τράπεζα ING Bank, αιφνιδιάζοντας την ναυτιλιακή κοινότητα. Τα πλοία αυτά ανήκαν στην ρωσική ναυτιλιακή εταιρεία Sovcomflot, τα οποία περιήλθαν στην κατοχή της τράπεζας.

Η συνολική αξία των τεσσάρων πλοίων ανέρχεται σε 240 εκατ. δολάρια και η εξαγορά έγινε απευθείας με την τράπεζα.

1

Τα πλοία αυτά κατασχέθηκαν λόγω εκκρεμών οικονομικών προβλημάτων της ρωσικής εταιρείας μετά την καταγγελία του ομολόγου από ιρλανδική τράπεζα.

Σε σημερινό της δημοσίευμα, η TradeWinds αναφέρει ότι τέσσερα δεξαμενόπλοια: το Alexander χωρητικότητας 113.170 dwt (κατασκευής 2018, το 113.226-dwt Adam (κατασκευή 2010-17, το 113.226 dwt) Alfred (κατασκευής 2018, πρώην Mendeleev Prospect) και το Albert 113.095 dwt (κατασκευής 2019, πρώην Samuel Prospect), πέρασαν στην πλοιοδιαχείριση της Capital Maritime του Βαγγέλη Μαρινάκη.

Επισημαίνεται ότι δύο από τα τέσσερα πλοία, το Gagarin Prospect και το Samuel Prospect, είχαν ναυλωθεί με μακροπρόθεσμες ναυλώσεις στην ενεργειακή εταιρεία Shell.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πωλήθηκαν χωρίς ναυλώσεις.

Αξίζει να επισημανθεί ότι τα τέσσερα δεξαμενόπλοια είναι τύπου IceClass 1A Aframax και είναι εφοδιασμένα με σύστημα πρόωσης LNG μειώνοντας σημαντικά το ενεργειακό αποτύπωμα στο περιβάλλον.

Ναυλομεσιτικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι τα πλοία της ρωσικής Sovcomflot “βγαίνουν στο σφυρί” από τις τράπεζες και αρκετοί εφοπλιστές σπεύδουν να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται.

Τα οικονομικά προβλήματα για τη ρωσική ναυτιλιακή ξεκίνησαν από τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις 15 Μαρτίου 2022 και από το Ηνωμένο Βασίλειο στις 24 Μαρτίου 2022.

Μάλιστα, η ναυτιλιακή γνωστοποίησε ότι τα μέτρα «εμποδίζουν την ορθή εκπλήρωση των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις συμφωνίες που υπάρχουν». Μέσα σε αυτόν το ασφυκτικό οικονομικό αποκλεισμό η ING και ομάδα τραπεζών προχωρά στην πώληση των πλοίων προκειμένου να καλυφθούν οι υποχρεώσεις της Sovcomflot.

Τεράστιο ενδιαφέρον έχουν δείξει αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες και μέσα σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται και οι Έλληνες εφοπλιστές, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες της Ακτής Μιαούλης, δεν αποκλείεται να καταλήξουν σε αυτούς τα περισσότερα πλοία.

Πάντως, όπως τονίζει η Tradewinds, εκπρόσωπος της Capital Maritime τόνισε ότι η εταιρεία δεν σχολιάζει τις συναλλαγές πώλησης και αγοράς, ούτε δημοσιεύματα.

Άλλες πηγές αναφέρουν ότι τα aframax που πρόσθεσε στο στόλο της η Capital Maritime αναμένεται να χρησιμοποιηθούν για να στηρίξουν τις προσπάθειες της ΕΕ να επιτύχει ενεργειακή ανεξαρτησία, αφαιρώντας ταυτόχρονα την ικανότητα μεταφοράς ενέργειας από τη Ρωσία.

Σύμφωνα με πληροφορίες το ενδιαφέρον και η κινητικότητα γύρω από τα ρωσικά πλοία είναι μεγάλο και νομικοί κύκλοι των εφοπλιστών διερευνούν όλες τις πτυχές και τις δυνατότητες για την νόμιμη ολοκλήρωση των αγορών των ρωσικών πλοίων.

Ποια είναι Sovcomflot

Η ρωσική εταιρεία διαθέτει και εκμεταλλεύεται 122 πλοία, εκ των οποίων 50 δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, 34 δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου και διάφορα άλλα πλοία.

Η Sovcomflot είναι μία από τις κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς ενέργειας στον κόσμο, που ειδικεύεται στη μεταφορά υγροποιημένου αερίου, αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, καθώς και στην εξυπηρέτηση υπεράκτιων τερματικών σταθμών.

Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέταξε την SCF μεταξύ των ρωσικών κρατικών εταιρειών με τις οποίες «απαγορευόταν να γίνει άμεσα ή έμμεσα σε οποιαδήποτε συναλλαγή» μετά τις 15 Μαΐου.