Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Ναυτιλία

Γκριμάλντι: Το μεγάλο κόλπο με το τέλος άνθρακα που δεν πληρώνει και το «φέσι» στους εργαζόμενους

Εμμανουέλε Γκριμάλντι

Εμμανουέλε Γκριμάλντι

Παρά το γεγονός ότι οι υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαπίστωσαν ότι οι καταγγελίες της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, ήταν αληθείς, όσον αφορά την μη πληρωμή των υπερωριών στα πληρώματα των επιβατηγών πλοίων των Μινωικών Γραμμών που εκτελούν δρομολόγια από τον Πειραιά προς το Ηράκλειο, με ενδιάμεσο σταθμό την Μήλο, εξακολουθούν να μην εξοφλούν τις υποχρεώσεις που έχουν προκύψει προς το σύνολο των αξιωματικών και των πληρωμάτων των πλοίων.

Επισημαίνεται ότι οι Μινωϊκές Γραμμές που ανήκουν στον Ναπολιτάνικο ναυτιλιακό κολοσσό της οικογένειας Γκριμάλντι, σύμφωνα με τις αναφορές της ΠΝΟ και την επιβεβαίωση από τη Διεύθυνση Ναυτικής Εργασίας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής οφείλουν σε κάθε ναυτικό των πλοίων συνολικά 90 ώρες υπερωριών.

Βέβαια, οι Μινωϊκές Γραμμές, έχουν, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία το δικαίωμα να εξοφλήσουν τους αξιωματικούς γέφυρας και μηχανής και τα πληρώματα μέσα σε δεκαπέντε ημέρες από την ημερομηνία της κοινοποίησης της απόφασης του υπουργείου Ναυτιλίας.

Επισημαίνεται ότι η πρακτική αυτή, έχει προκαλέσει πολλά ερωτήματα σε κύκλους της Ακτής Μιαούλη, δεδομένου ότι ο όμιλος Γκριμάλντι, κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους 2023 είχε κέρδη που διαμορφώθηκαν στο ύψος των 489 εκατ. ευρώ, τα οποία ήταν υπερδιπλάσια σε σύγκριση με τα κέρδη 222 εκατ. του 2022.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις καταγγελίες του πλοίου “Κνωσσός Παλλάς”, λόγω της προσέγγισης του πλοίου στη Μήλο, υποχρεώνονται να εργάζονται τρεις ώρες την ημέρα με υπερωρίες.

Ωστόσο, όπως έχει αναφέρει σε προηγούμενο ρεπορτάζ το Mononews.gr η προσέγγιση του πλοίου “Κνωσσός Παλλάς” και στην Μήλο, έχει και τα εξής παράδοξα:

Πρώτον: Το εισιτήριο απλής μετάβασης στο κατάστρωμα έχει με τις Μινωικές Γραμμές, 59 ευρώ, ενώ για το Ηράκλειο μόνο 42 ευρώ! Είναι δηλαδή,το εισιτήριο πιο φθηνό για το Ηράκλειο, που είναι το επόμενο λιμάνι, παρά για την Μήλο.

Επίσης, η μεταφορά Ι.Χ. αυτοκινήτου για την Μήλο έχει 79 ευρώ, ενώ για το Ηράκλειο, πάλι 79 ευρώ.

Δεύτερον: Φορτηγατζήδες διαμαρτύρονται ότι δεν φορτώνουν φορτηγά στο πλοίο για τη Μήλο, για να μην υπάρχει καθυστέρηση.

Τρίτον: Οι Μινωικές Γραμμές, εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής τέλους στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών, επειδή δρομολογούν πλοίο στη Μήλο, δεδομένου ότι εξαιρούνται μέχρι το 2030 οι δρομολογιακές ακτοπλοϊκές γραμμές που αφορούν τη σύνδεση νησιών, με πληθυσμό μικρότερο από 200 χιλιάδες μόνιμους κατοίκους, με άλλα λιμάνια εντός της ίδιας χώρας.

Επισημαίνουμε επίσης ότι η μετάβαση με το άλλο συμβατικό πλοίο “’Ανεμος”, της Aegean Sea Lines, στη ίδια θέση έχει 48 ευρώ και για το Ι.Χ. αυτοκίνητο 78 ευρώ.

Σε αυτά τα ερωτήματα, οι Μινωικές Γραμμές, δεν έχουν απαντήσει έως τώρα.

Το τέλος κλιματικής αλλαγής

Οι Μινωικές Γραμμές, για τις γραμμές εσωτερικού, όπως προαναφέραμε δεν πληρώνουν τέλος για την απανθρακοποίηση στο σχετικό κεφάλαιο που λειτουργεί στην Ελλάδα. Αντιθέτως πληρώνει για τις γραμμές της Αδριατικής στο αντίστοιχο κεφάλαιο της Ιταλίας.

Θα αναρωτηθείτε, τελικά ποιός πληρώνει στο Ελληνικό Ταμείο για την Απανθρακοποίηση;

Η απάντηση είναι μία και μοναδική: Πληρώνει μόνο η Attica Group και όπως έχει διαρρεύσει για το έτος 2024 θα καταβάλλει το ποσό των 25 εκατ. ευρώ!

Αλλά, ας θυμηθούμε τι προβλέπει η νομοθεσία για το τέλος απανθρακοποίησης.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημοσιεύσει στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης την εκτελεστική πράξη που υποδεικνύει σε ποια αρχή αναφοράς πρέπει να αναφέρεται κάθε ναυτιλιακή εταιρεία σε σχέση με τη νομοθεσία για το ΕΤS – Emissions Trading System.

Σύμφωνα με την λίστα των ναυτιλιακών εταιρειών που γνωστοποίησε η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ελλάδα είναι πλέον «υπεύθυνη» για 707 ναυτιλιακές εταιρείες και ακολουθούν η Ισπανία με 450 εταιρείες και η Γερμανία με 283 εταιρείες.

Από την 1η Ιανουαρίου του 2024 ξεκίνησε το σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Υπενθυμίζεται ότι η ένταξη της ναυτιλίας στο ETS που εγκρίθηκε τον περασμένο Απρίλιο προβλέπει ότι τα πλοία που ταξιδεύουν στην Ευρώπη θα καταβάλουν δικαιώματα που θα καλύπτουν το 40% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) το 2024, ποσοστό που θα αυξηθεί στο 70% το 2025 και στο 100% από το 2026.

Το EU ETS ισχύει για φορτηγά και επιβατηγά πλοία, άνω των 5.000 gross tonnage από το 2024 και υπεράκτια πλοία άνω των 5.000 gross tonnage από το 2027.

Όμως, η Ελλάδα εξαιρέθηκε από την υποχρέωση του τέλους άνθρακα, έως το 2029 με την προϋπόθεση ότι θα εξυπηρετούνται νησιά κάτω των 200.000 κατοίκων.

Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία Superfast – ANEK της Attica Group, επέβαλε το τέλος άνθρακα, ωστόσο, οι Μινωικές Γραμμές αξιοποίησαν την διάταξη εκείνη που αναφέρει ότι μπορούν να απαλλαγούν από το τέλος εφόσον τα πλοία προσεγγίζουν ενδιάμεσα νησιά, όπως της Μήλου, που έχει πληθυσμό κάτω από 200.000 κατοίκους.

Βέβαια, αύξησε το εισιτήριο της οικονομικής θέσης κατά ένα ευρώ, δηλαδή αύξηση κατά 2,38%, ενώ η ATTICA GROUP (Blue Star – ANEK), ανακοίνωσε τέλος άνθρακα και αυξήθηκε το εισιτήριο κατά 2,78%.

Δηλαδή ο Εμανουέλε Γκριμάλντι βάζει το ένα ευρώ/ανά εισιτήριο στην τσέπη, ενώ η Attica group το αποδίδει στο κράτος.

Με αποτέλεσμα οι Μινωικές Γραμμές να έχουν επιπλέον έσοδα που υπολογίζονται ότι θα προσεγγίσουν τα 4 εκατ. ευρώ.

Το ερώτημα είναι εύλογο: Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι, παρά το γεγονός ότι εξαιρέθηκε από το τέλος άνθρακα, αύξησε τα εισιτήρια κατά ένα ευρώ και λογικά επανέρχεται, στον δημόσιο διάλογο, το δίλημμα: τι είναι νόμιμο και τι είναι και ηθικό;

Διαβάστε επίσης:

Η στιγμή που η φρεγάτα ΨΑΡΑ καταρρίπτει drone των Χούθι (Βίντεο)

Γιάννης Κούστας: Επένδυση άνω των 400 εκατ. δολαρίων για την κατασκευή 4 containerships

Ο Χάρης Κοσμάτος ανέλαβε Co-CFO στην TEN του Νίκου Τσάκου