ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η πανηγυρική εκλογή του Γιώργου Σπ. Αλεξανδράτου στην προεδρία του Ναυτικού Επιμελητηρίου, όπως το είχε προβλέψει πρώτο το Mononews, σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το συμβουλευτικό όργανο του εκάστοτε υπουργού Ναυτιλίας και ταυτόχρονα απαρχή μιας ανανεωμένης και εκσυγχρονισμένης πολιτικής πρακτικής.
Χθες, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, εξέλεξαν στη θέση του παραιτηθέντος Γιώργου Πατέρα, τον Γιώργο Αλεξανδράτο.
Επίσης, αντιπρόεδρος έγινε ο Γεώργιος Γαβριήλ. Η διοικούσα επιτροπή συμπληρώθηκε με την Αντωνία Λουδάρου και το διοικητικό συμβούλιο με τον Γεώργιος Ζαφειρούδη.
Ο Γιώργος Αλεξανδράτος, είναι ένας χαρισματικός, αεικίνητος και θα μπορούσαμε να πούμε, ένας θεσμικός πολυθεσίτης εφοπλιστής, δεδομένου ότι είναι πρόεδρος στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά και αντιπρόεδρος στην Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων.
Προσφέρει το ταλέντο του στο τραγούδι και στην θεατρικό σανίδι για φιλανθρωπικούς σκοπούς και ανέπτυξε στη Ναυτιλιακή Λέσχη τα γεύματα – εργασίας με διακεκριμένους ομιλητές.
Να υπενθυμίσουμε ότι πρόεδρος του ΝΕΕ, διατέλεσε και ο αείμνηστος πατέρας του Σπύρος Αλεξανδράτος, ένας ευφυής, σοφός και συναινετικός πρόεδρος, ο οποίος δυστυχώς έφυγε πρόωρα και αιφνιδίως από τη ζωή το 2004.
Ο Γιώργος Αλεξανδράτος είναι ένας ευγενής, καλυσυνάτος, ανοιχτόμυαλος εφοπλιστής που σίγουρα έχει το DNA και την αύρα του αείμνηστου πατέρα του Σπύρου Αλεξανδράτου, που απολάμβανε μια ευρύτερη αποδοχή από τους ανθρώπους του εφοπλισμού και γενικότερα της ναυτιλίας.
Γεννήθηκε το 1973 στην Αθήνα. Η οικογένεια του έχει καταγωγή από το Ληξούρι της Κεφαλονιάς. Τελείωσε τις εγκύκλιες σπουδές του στη Σχολή Μωραΐτη και ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές σπουδές του στο Shipping Management στο Πανεπιστήμιο του Plymouth, ενώ έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Τμήμα Ναυτιλιακής Πολιτικής του πανεπιστημίου του Cardiff.
Σήμερα, διευθύνει, μαζί με την αδελφή του Κατερίνα, την ναυτιλιακή εταιρεία Apollonia Lines SA, η οποία ιδρύθηκε το 1974, από τον πατέρα του, ενώ μέχρι χθες ήταν Αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ενώ διατέλεσε Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, ταμίας στην Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών, ενώ συμμετέχει και στην επιτροπή εξωτερικών υποθέσεων της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και σε πολλές άλλες επιτροπές Νηογνωμόνων.
Η θεσμική του συμμετοχή σε επιτροπές και συλλογικούς φορείς της ναυτιλίας προκύπτει από την βαθύτερη του διάθεση της συνεχούς προσφοράς και κυρίως από τις ικανότητες που διαθέτει.
Διετέλεσε επίσης πρόεδρος του Hellenic Hull Mutual (2014-2016), οπότε προχώρησε σε συνένωση με το American P&I Club και δημιουργήθηκε το νέο και επιτυχημένο American Hellenic Hull.
Μετά την εκλογή του, ο Γιώργος Αλεξανδράτος, δήλωσε:
«Θα ήθελα να ευχαριστήσω τη ναυτιλιακή κοινότητα για την εμπιστοσύνη που έδειξε στο πρόσωπό μου, εκλέγοντάς με νέο πρόεδρο του ΝΕΕ, καθώς και τα στελέχη του ΝΕΕ για την πολύτιμη βοήθειά τους στις καθημερινές απαιτήσεις του οργανισμού. Θα ήθελα επίσης να εκφράσω τη βαθιά ευγνωμοσύνη εκ μέρους όλης της οικογένειας του ΝΕΕ όπως και τη δική μου προσωπικά, στον απερχόμενο επί εννέα συναπτά έτη πρόεδρο, Δρ. Γεώργιο Δ. Πατέρα, για την πολύτιμη προσφορά του και το απαράμιλλο ήθος του στοιχεία τα οποία υπήρξαν καθοριστικά για την πορεία του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος θα συνεχίσει να εργάζεται και να συνεργάζεται στενά με την Πολιτεία, ακολουθώντας τις θεσμικές αρχές του ως σύμβουλος σε θέματα ναυτιλίας και ενίσχυσης της εθνικής οικονομίας μέσω της ναυτιλίας. Χρέος όλων μας είναι να προασπίζουμε τα δίκαια και τα συμφέροντα του εθνικού μας θησαυρού, της ελληνικής ναυτιλίας και των σχετιζόμενων δραστηριοτήτων της .
Με σεβασμό στις αξίες και τις ανάγκες της ναυτιλιακής κοινότητας οφείλουμε με πνεύμα ενωτικό, η στρατηγική μας να είναι πλήρως εναρμονισμένη με τις ανάγκες της χώρας, πάντα σε απόλυτη συνεννόηση με τις ναυτιλιακές ενώσεις και τους αρμοδίους φορείς, προκειμένου να προάγουμε την ανάπτυξη του κλάδου που αποτελεί πυλώνα της εθνικής μας οικονομίας και να ενδυναμώσουμε από κοινού την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας.»
Η πορεία του Γιώργου Αλεξανδράτου
Ο Γιώργος Αλεξανδράτος, όπως ο ίδιος δηλώνει, ενδιαφέρεται να προωθήσει τα οφέλη της ναυτιλίας για την εθνική και διεθνή οικονομία και να ενθαρρύνει τη νέα γενιά να εμπλακεί με τους είκοσι πέντε τομείς που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τη ναυτιλία.
Το 2013 δημιούργησε, μαζί με άλλους επενδυτές, το Shipping fund Blue Water Maritime Capital με στόχο να επενδύσει σε πλοία ξηρού φορτίου. Ξεκινώντας με ένα κεφάλαιο 27 εκατ. δολαρίων και μετά τέσσερα χρόνια απουσίας από τη ναυτιλία αγόρασε το χωρητικότητας 76.600 dwt Bulker, Golden Κ, το οποίο ναυπηγήθηκε το 2007 σε τιμή λίγο πιο κάτω από 20 εκατομμύρια δολάρια.
Η Bluewater Maritime είναι ένα επενδυτικό ταμείο με έδρα στα Cayman Islands που έχει συσταθεί και με την συμμετοχή της Euroxx, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα.
Για το εγχείρημα αυτό, ο Γιώργος Αλεξανδράτος, είχε δηλώσει:“Δεν είμαστε μάγοι. Όταν βγήκαμε από την αγορά, ο BDI – δείκτης Baltic Dry Index- κινιόταν σε υψηλά επίπεδα, στις 5.000 μονάδες, και ξαναμπήκαμε με το ναυτιλιακό ταμείο, όταν η αγορά ήταν σε χαμηλά επίπεδα, στις 1.000 μονάδες».
Επισημαίνεται ότι πριν από την πώληση του τελευταίου πλοίου της οικογενειακής ναυτιλιακής επιχείρησης το 2010, η Apollonia Lines, είχε πέντε πλοία. Τρία είχαν αγοραστεί το 2002 και η εταιρεία άρχισε να πουλά το 2008.
Ο Σπύρος Αλεξανδράτος
Ο Σπύρος Αλεξανδράτος, πατέρας του Γιώργου Αλεξανδράτου (1947-2004) γεννήθηκε στον Πειραιά και αποφοίτησε από την Δημόσια Σχολή Εμπορικού Ναυτικού Μηχανικών. Μετά την ολοκλήρωση της στρατιωτικής του θητείας εργάστηκε ως μηχανικός στα πλοία του ομίλου του Σταύρου Νιάρχου.
Το 1971 ήρθε σε επαφή για πρώτη φορά με τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις και ίδρυσε την εταιρεία Apollon Sea Trans, η οποία το 1973 απορροφήθηκε από την Apollonia Shipping Co Ltd.
Ειδικεύτηκε στις τακτικές γραμμές και κυρίως στη γραμμή Ελλάδα – Λιβύη και το 1981 είχε επτά πλοία που η συνολική της χωρητικότητα ήταν 20.000 τόνων, όλα με ελληνική σημαία.
Επίσης, την ίδια περίοδο διαχειρίζονταν πέντε πλοία τα οποία ήταν χρονοναυλωμένα με συνολικό μεταφορικό τονάζ 15.000 τόνους.
Ο Σπύρος Αλεξανδράτος ανήκε σε εκείνη τη γενιά των εφοπλιστών που ξεκίνησε ως ναυτικός και με σταθερά βήματα, αλλά και με ρίσκα μπήκε στη πλοιοδιαχείριση μεταφέροντας ένα καινοτόμο και δυναμικό πνεύμα στο χώρο της ναυτιλίας.
Ήταν επιφυλακτικός ως άνθρωπος και αυτό φαίνεται ότι όταν ρώτησαν “αν θα ευνοηθεί η ελληνική ναυτιλία με την ένταξη της Ελλάδας στην τότε ΕΟΚ”, είπε: “Αυτό μόνο εις την πάροδο του χρόνου θα καταστεί δυνατόν να το διαπιστώσωμεν”.
Πίστευε πάντα το άνοιγμα της ελληνικής ναυτιλίας προς τα Αραβικά κράτη “διότι λόγω της γεωγραφικής μας θέσεως πλεονεκτούμε εις τον τομέα της ταχυτέρας αποστολής εμπορευμάτων προς τις χώρες αυτές και διότι, ως γνωστόν, το μεγαλύτερον μέρος των εξαγωγών μας αποστέλλονται προς τις Αραβικές χώρς”.
Μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, ο Σπύρος Αλεξανδράτος προχώρησε σε σημαντική ανανέωση του στόλου του, με σκοπό “την εστίαση σε διαχείριση μεγαλύτερων και πιο σύγχρονων πλοίων. Το 2000, ο στόλος του αποτελούνταν από τρία bulk carriers και τρία πλοία γενικού φορτίου με συνολική χωρητικότητα 125.000 dwt”.
Ο Σπύρος Αλεξανδράτος κυριάρχησε στο χώρο της Μεσογειακής Ναυτιλίας και από το 1985 έως το 2000 υπηρέτησε ως πρόεδρος της Ένωσης Μεσογειακών Φορτηγών Πλοίων, η οποία σήμερα έχει μετονομαστεί σε Ένωση Εφοπλιστών Μικρών Αποστάσεων.
Επίσης, ήταν μέλος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και του Διοικητικού Συμβουλίου της Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Εξελέγη μάλιστα από τους συναδέλφους του και υπηρέτησε ως πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος από το 2000 έως τον αιφνίδιο θάνατό του, το 2004.
Σε μια επίσκεψη των Ελλήνων εφοπλιστών το 1990 στον τότε πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Μητσοτάκη στο γραφείο του στη Βουλή, τον είχε ρωτήσει ο πρωθυπουργός ποια είναι η γνώμη του για τις άδειες σκοπιμότητας και ο Σπύρος Αλεξανδράτος απάντησε: “Η άδεια σκοπιμότητας αποτελείται από δύο λέξεις: την άδεια και τη σκοπιμότητα. Αν αφαιρέσουμε την άδεια, μένει η σκοπιμότητα που εμπεριέχει πολλές σκοπιμότητες”. Μια θέση που τον δικαίωσε απόλυτα.
Πρόεδρος του ΝΕΕ ανέλαβε στις 23 Φεβρουαρίου του 2000. Ως πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, επισκέφθηκε για πρώτη φορά την 12η Ιουνίου του 2000 τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας. Το υπόμνημα που επιδόθηκε στον Ανώτατο Πολιτειακό παράγοντα της χώρας καταλήγει ως εξής: «Γνωρίζοντας το ενδιαφέρον σας για οτιδήποτε προβάλλει την Ελλάδα και τις ελληνικές σχέσεις, πιστεύουμε ότι θα ασκήσετε την επιρροή σας προκειμένου να ληφθούν θετικά μέτρα από το κράτος για την ενίσχυση του εθνικού νηολογίου.»
Με πρωτοβουλίες του, ως πρόεδρος του ΝΕΕ τον Ιανουάριο του 2002 η τότε Κυβέρνηση προβαίνει σε νομοθετικές ρυθμίσεις φορολογίας πλοίων και ναυτικών που βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής ναυτιλίας.
Στο πρώτο εξάμηνο του 2003, η Ελληνική ναυτιλία έκανε έντονη την παρουσία της διεθνώς με την Ελληνική Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έβαλε το στίγμα της στην Ευρωπαϊκή ναυτιλιακή πολιτική, και την εκλογή του Ευθυμίου Μητρόπουλου στη θέση του Γενικού Γραμματέα του ΙΜΟ στις 18 Ιουνίου. Ο ρόλος του Σπύρου Αλεξανδράτου ήταν καταλυτικός.
Ως πρόεδρος του ΝΕΕ συνέβαλε στη διαμόρφωση του Νόμου 3182/2003 για την Ναυτιλιακή Εταιρεία Πλοίων Αναψυχής, στο σχέδιο καταστατικού για την Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης της Ζώνης Περάματος και στο πλαίσιο εφαρμογής του ISPS Code σχετικά με το οποίο εξέδωσε εγχειρίδιο με εγκυκλίους οδηγιών. Επίσης διοργάνωσε σεμινάριο για στελέχη ναυτιλιακών επιχειρήσεων με θέμα του ελέγχους των πλοίων στα λιμάνια στα πλαίσια του MOU.
Την 2α Σεπτεμβρίου 2004 έφυγε πρόωρα και απροσδόκητα από τη ζωή ο Σπύρος Αλεξανδράτος ο οποίος έξι μήνες νωρίτερα είχε επανεκλεγεί Πρόεδρος του ΝΕΕ.
Το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος
Από την ίδρυσή του την 30η Σεπτεμβρίου 1936 με τον Α.Ν. 191 μέχρι σήμερα, το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος έχει καταγράψει στο ενεργητικό του σημαντική δραστηριότητα επιτελώντας με συνέπεια τον καταστατικό του ρόλο ως επισήμου συμβούλου της Πολιτείας σε θέματα ναυτιλίας, πάντοτε με γνώμονα την προστασία και προαγωγή των συμφερόντων της Ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας. Όλα τα σοβαρά ζητήματα των διαφόρων κλάδων του εμπορικού στόλου αποτέλεσαν αντικείμενο εμπεριστατωμένης μελέτης, οι δε γνωμοδοτήσεις του ΝΕΕ προς το Κράτος υπήρξαν αντικειμενικές και υπεράνω ατομικών συμφερόντων.
Πρώτος πρόεδρος ήταν ο Γεώργιος Ε. Εμπειρίκο. Στη συνέχεια τον ανέλαβε ο Νικόλαος Γ. Λιβανός. Τον Ιανουάριο του 1949 πρόεδρος εξελέγη ο Εμμανουήλ Θ. Μιχαληνός και ακολούθησε ο Αντώνιος Θ. Δημάδης, μέχρι τον θάνατο του, το 1963.
Τότε πρόεδρος έγινε ο Άλκιμός Λ. Γράτσος. Το 1984 πρόεδρος έγιναν ο Νικόλαος Λ. Νομικός. Μετά το Γεώργιος Ζ. Λαναράς, ο Κωνσταντίνος Μ. Κομνηνός, ο Γεώργιος Αλ.Γράτσος, ο Σπύρος Αλεξανδράτος και μετά τον θάνατο του έγινε πρόεδρος και πάλι ο Γεώργιος Γράτσος. Μετά ανέλαβε ο Γεώργιος Πατέρας και από χθες ο Γιώργος Αλεξανδράτος.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Στέφανος Γκίκας προς νέους Λιμενοφύλακες: Η Πατρίδα, σας εμπιστεύεται – Είμαι βέβαιος ότι θα φανείτε αντάξιοι των προσδοκιών μας
- ΗΠΑ: Το Ανώτατο Δικαστήριο απεφάνθη κατά της προσφυγής του TikTok – σε ισχύ η απαγόρευση
- Χρηματιστήριο: Με σούπερ Eurobank σε υψηλό 14άρων ετών ο δείκτης και υψηλό 9ετών για τον τραπεζικό
- Attica Bank: Στις 20 Ιανουαρίου ξεκινά η διαπραγμάτευση των 17.049 νέων μετοχών στο Χρηματιστήριο Αθηνών