Τέταρτος πλουσιότερος Έλληνας, σύμφωνα με την λίστα του Forbes, είναι ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ο οποίος βρίσκεται στην 1286η θέση των πιο ισχυρών ανθρώπων στον κόσμο, με περιουσία που εκτιμάται ότι ανέρχεται στα 2,6 δισ. δολάρια!

Ωστόσο, σύμφωνα με ναυλομεστικούς οίκους, ο Γιώργος Προκοπίου εμφανίζεται να ναυπηγεί 66 πλοία, η συνολική αξία των οποίων προσεγγίζει τα 3,86 δισ. δολάρια!

1

Σε αυτό ποσό των 3,86 δισ. δολαρίων δεν συνυπολογίζονται τα εκατοντάδες ακίνητα που διαθέτει κυρίως στα νότια προάστια και στο εξωτερικό, η πολυτελής βίλα στο Πόρτο Φίνο, τα πλοία που διαχειρίζονται οι ναυτιλιακές του εταιρείες, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και άλλες επαγγελματικές δραστηριότητες που αγνοούμε.

Διαθέτει, σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση της Naftiliakis, 126 πλοία, από τα οποία τα 70 είναι δεξαμενόπλοια, τα 36 φορτηγά πλοία, 19 LNG και ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τα πλοία ανήκουν στις εταιρείες που δημιούργησε, Dynacom Tankers, Sea Traders και Dynagas.

Ποιος είναι ο Γιώργος Προκοπίου

Ο Γιώργος Προκοπίου, σπούδασε πολιτικός μηχανικός και ασχολήθηκε με τον κατασκευαστικό κλάδο.

Γεννήθηκε στις 8 Ιουνίου 1946, στην Αθήνα, που και οι δύο γονείς του ήταν πρόσφυγες· ο πατέρας του από τη Σμύρνη και η μητέρα του από την Οδησσό.

Αγόρασε το πρώτο του πλοίο το 1971, με 10 εκατ. δολάρια, το δεξαμενόπλοιο “Πενσυλβάνια” με άλλους δύο φίλους του. Σταδιακά ίδρυσε τις εταιρείες: Dynacom Tankers, Sea Traders και Dynagas.

“Όταν ήμουν έξι ετών έφτιαξα, από ένα μαδέρι ένα μικρό πλοίο. Όταν το έβαλα στη θάλασσα στην παραλία της Γλυφάδας και το οδήγησα στα κύματα ένιωσα υπέροχα. Από τότε ήξερα τι θα κάνω”, αφηγήθηκε για το πως ξεκίνησε η λατρεία του για την θάλασσα.

Τον Μάρτιο του 2015 η περιουσία του έφτανε τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια και οι εταιρείες του κατείχαν 89 πλοία σύμφωνα με το Bloomberg.

Το 2016, το ναυτιλιακό περιοδικό  Lloyd’s List, τον κατέταξε 12ο στο κατάλογο των 100 ατόμων με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως στη βιομηχανία.

Έχει διατελέσει μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ενώ τα τελευταία χρόνια στο συλλογικό θεσμό του ελληνικού εφοπλισμού συμμετέχει η κόρη του Ιωάννα Προκοπίου.

Το 1991 ο Γιώργος Προκοπίου ίδρυσε τη Dynacom Tankers Management Ltd , ενώ το 2004 τη Dynagas Ltd. και το 2013 την Dynagas LNG Partners LP, την οποία εισήγαγε μετοχές της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Επισημαίνεται ότι την περίοδο 2002-2018 οι τρεις ναυτιλιακές του εταιρείες υλοποίησαν ένα πρόγραμμα κατασκευής 119 νεότευκτων πλοίων σε ναυπηγεία της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας.

Το 2012 το LNG CARRIER «OB RIVER» της Dynagas, πέρασε στην ιστορία, καθώς ήταν το πρώτο LNG Carrier στο κόσμο που διέσχισε ολόκληρο το Βόρειο Πέρασμα στον Αρκτικό κύκλο (Northern Sea Route).

Είναι αδελφός του εφοπλιστή Δημήτρη Προκοπίου, που διευθύνει την ναυτιλιακή εταιρεία  Centrofin.

Είναι νυμφευμένος με την Αλεξάνδρα και έχουν τέσσερις κόρες: Την Ελίζα, την Ιωάννα, την Μαρίνα και την Μαρία – Ελένη.

η Ελίζα, είναι παντρεμένη με τον Νίκο Χρυσάκη, η Ιωάννα,  με τον Γιάννη Kαΐρη, η Mαρίνα, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Dynagas LNG Partners, Τόνι Λόριντζεν και

η  Μαρία – Eλένη, που ασχολείται με τον οικονομικό σχεδιασμό του ομίλου.

Οι ναυπηγήσεις

Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, προχώρησε πριν λίγες ημέρες στην παραγγελία άλλων οκτώ δεξαμενοπλοίων, της κατηγορίας suezmax, ανεβάζοντας τον αριθμό των υπό ναυπήγηση πλοίων σε 66 που η συνολική τους αξία ανέρχεται σε 3,8 δισ. δολάρια! Τα πλοία, που είναι φορτηγά και δεξαμενόπλοια, έχουν παραγγελθεί στα ναυπηγεία από τις αρχές του 2022.

Ο ναυτιλιακός βραχίονας της Dynacom Tankers Management του Γιώργου Προκοπίου, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές που δημοσίυσε και το TradeWinds, υπέγραψε συμφωνία με το ναυπηγείο New Times Shipbuilding της Κίνας για την ναυπήγηση οκτώ πλοίων, χωρητικότητας 158.000 dwt.

Επισημαίνεται ότι η συμφωνία ανεβάζει τον αριθμό των υπό ναυπήγηση πλοίων στο ίδιο ναυπηγείο σε δέκα πλοία.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι σήμερα η εταιρεία ναυπηγεί 40 πλοία που η αξία τους προσεγγίζει τα 2,95 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ωστόσο, να τονίσουμε ότι ο ακριβής αριθμός των υπό ναυπήγηση όλων των εταιρειών της οικογένειας Προκοπίου αποτελεί ένα γρίφο.

Υπογραμμίζεται ότι στα ναυπηγεία κατασκευάζονται και πλοία της Sea Traders, που διευθύνεται από την κόρη του Γιώργου Προκοπίου, Ιωάννα Προκοπίου.

 Η αξία των πλοίων bulker kamsarmax  υπολογίζονται σε  περίπου 910 εκατομμυρίων δολαρίων. Τα πλοία αυτά ναυπηγούνται σε τρία κινεζικά ναυπηγεία.

Πηγές ναυλομεσιτών εκτιμούν ότι η Dynacom θα καταβάλει ένα ποσό 81 έως και 84 εκατομμυρίων δολαρίων στη New Times για κάθε ένα από τα οκτώ suezmaxes.

Η παράδοση των τελευταίων οκτώ πλοίων, έχει προγραμματιστεί για το διάστημα 2027-2028, ενώ τα δύο προηγούμενα νεότευκτα έχουν προγραμματιστεί για την παράδοση το 2026.

Το ναυπηγείο New Times είναι ένας προνομιακός χώρος για τον Γιώργο Προκοπίου στην Κίνα. Ο Έλληνας εφοπλιστής ενίσχυσε αποφασιστικά το ναυπηγείο να εισχωρήσει στο τμήμα κατασκευής των μεγάλων δεξαμενόπλοιων τη δεκαετία του 2000.

Υπενθυμίζεται ότι ο Γιώργος Προκοπίου, για πρώτη φορά υπέγραψε συμφωνία για την κατασκευή τεσσάρων suezmaxes το 2006 και ακολούθησε συμφωνία για τέσσερα VLCC το 2010.

Εκτός από τα 10 suezmaxes που κατασκευάζονται στο Jiangsu, η Dynacom διαθέτει τέσσερα VLCC, δύο μεταφορείς προϊόντων aframax και έξι δεξαμενόπλοια LR1 υπό κατασκευή στους New Times.

Το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων αποτελείται επίσης από δύο νεότευκτα VLCC στην Dalian Shipbuilding Industry Co, δύο δεξαμενόπλοια LR1 στη Yangzijiang Shipbuilding και 14 LR2 στη Shanhaiguan Shipbuilding, που είναι θυγατρική της DSIC.

Τα υπό ναυπήγηση VLCC της Dynacom κοστίζουν περίπου 115 εκατομμύρια δολάρια το ένα, ενώ τα δεξαμενόπλοια LR2 κοστίζουν περίπου 63 εκατομμύρια δολάρια το καθένα.

Τα νεότευκτα δεξαμενόπλοια και τα νεότευκτα που παρήγγειλαν οι εταιρείες του Γιώργου Προκοπίου θα τροφοδοτούνται με συμβατικό καύσιμο πλοίων.

Ο Έλληνας πλοιοκτήτης πιστεύει σε μια σταδιακή μετάβαση προς το καθαρό μηδέν εκπομπής ρύπων και υποστηρίζει αποτελεσματικά πλοία με συμβατικά καύσιμα αντί για πιο πολλά υποσχόμενες αλλά ακόμα πειραματικές τεχνολογίες.

Τα κέρδη της εισηγμένης Dynagas LNG Partners

Η εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Dynagas LNG Partners, του Γιώργου Προκοπίου, διαμόρφωσε στο τέλος του Δεκεμβρίου 2023, ρευστότητα 73,8 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ στο τελευταίο τρίμηνο είχε κέρδη 10,5 εκατομμυρίων δολαρίων, από 11,6 εκατομμύρια δολάρια, παρά το γεγονός ότι τα έσοδα αυξήθηκαν στα 37 εκατομμύρια δολάρια, από 35 εκατομμύρια δολάρια, στο αντίστοιχο χρονικό διάστημα.

Ο στόλος αποτελείται από οκτώ πλοία, τα οποία όλα βρίσκονται σε μακροπρόθεσμες ναυλώσεις και έφεραν στα ταμεία της εταιρείας περίπου 70.000 δολάρια την ημέρα το καθένα, από 62.700 δολάρια την ημέρα για την ίδια περίοδο πέρυσι.

Τα λειτουργικά έξοδα σκαφών του τριμήνου ανήλθαν σε 8,4 εκατομμύρια δολάρια, από 7,8 εκατομμύρια δολάρια, λόγω της αύξησης του κόστους συντήρησης των πλοίων.

Η Dynagas LNG Partners, όπως γνωστοποιήθηκε, βρίσκεται σε συμφωνία αναχρηματοδότησης των δανείων της, καθώς πλησιάζει η λήξη δανείων ύψους 345 εκατ. δολαρίων το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Τον Μάρτιο του 2023, ο Γιώργος Προκοπίου υπέγραψε την σύμβαση μεταβίβασης στο υπουργείο Οικονομίας των περιουσιακών στοιχείων του Ναυπηγείου της ΕΝΑΕ στον Σκαραμαγκά, μετά την σχετική διαγωνιστική διαδικασία τον Ιούλιο του 2021. Φανερά ικανοποιημένος, τότε, δήλωσε:

“Είναι μια τομή της αγάπης μου στις κατασκευές και στις εργασίες της στεριάς, ως πολιτικός μηχανικός, με την άλλη αγάπη μου, τη θάλασσα.  Αλλά θέλω να σας πω κιόλας ότι η υποδοχή που είχα από τους ανθρώπους του Ναυπηγείου, γιατί έκανα προσωπικά συνεντεύξεις σε πολλούς ανθρώπους, είδα ανθρώπους που το αγαπάνε, ανθρώπους που το θέλουν να προχωρήσει, που στεναχωριόντουσαν πολύ. Τώρα πως κατάφεραν αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι να το διαλύσουν, μου κάνει μεγάλη εντύπωση. Γιατί οι ίδιοι άνθρωποι το διαλύσανε και οι ίδιοι πάλι στεναχωριόντουσαν που το διαλύσανε. Επομένως, κατάλαβα ότι είναι βαρύ το τιμόνι και ο καπετάνιος είναι που δίνει την πορεία. Επομένως, για πολλά χρόνια δεν είχε καπετάνιο εκεί πέρα. Αλλά, κανείς έχει ένα όνειρο και μετά το όνειρο γίνεται όραμα και μετά το όραμα προσπαθεί να το υλοποιήσει.

Εμένα το όραμά μου είναι αυτό να γίνει αιχμή της τεχνολογίας στην ναυτιλιακή και στην αμυντική βιομηχανία, που να μπορέσουμε να γίνουμε αυτάρκεις σε πολλά θέματα, να μην έχουμε ανάγκη κανέναν και μας μην μας βγάζουν από την πρίζα. Υπάρχει ένα σχέδιο. Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε να το υλοποιήσουμε. Θέλουμε τη συνεργασία των εργαζομένων, αλλά πρέπει να έχουν αντικείμενο. Εμείς από τη δική μας πλευρά θα προσπαθήσουμε πολύ να έχουν αντικείμενο, διότι αυξανόμενου του αντικειμένου, αυξάνεται και ο αριθμός των εργαζομένων. Η καρδιά μας και η θέλησή μας είναι να αναδείξουμε την πατρίδα μας, ότι μπορεί να μη ζηλεύει τίποτα από κανέναν και να μπορεί να ζήσει τον κόσμο της πάρα πολύ καλά, διότι είμαστε στο ωραιότερο σημείο, τώρα πια το έχουν καταλάβει όλοι. Με αυτές τις σκέψεις θέλω να κλείσω, λέγοντας ότι δεν θέλουμε να είμαστε κρατικοδίαιτοι, αλλά θέλουμε το χαμόγελο της πατρίδας, για αυτά που κάνουμε. Αυτό μόνο ζητάμε».

«Μου λένε ότι έχω δίκιο, αλλά δεν κάνουν τίποτα!…»

Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, μιλώντας στο Φόρου με των Δελφών, στις 10 Απριλίου 2022, τόνισε ότι όταν διατυπώνει τα παράπονα του οι πολιτικοί του λένε: “έχεις δίκιο, αλλά δεν κάνουν τίποτα”..

Οι απόψεις του είναι καθαρές, όπως ανέφερε. Περιέγραψε “τι θέλει και τι δεν θέλει να ισχύει ένας διεθνής επιχειρηματίας για να επενδύσει”. Όμως, στον “Δεκάλογο του” χώρεσαν οι προσωπικές του εμπειρίες με την ελληνική γραφειοκρατία που την χαρακτήρισε “τέρας και κτήνος”.

Όσοι τον άκουσαν, κατάλαβαν ότι είναι αρκετά φιλόδοξος και έχει ένα οραματικό σχέδιο για την ανάπτυξη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και έμμεσα έθεσε και το ερώτημα και έδωσε και την απάντηση. Στο ερώτημα “ποιός πρέπει να ναυπηγήσει τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού” ήταν κατηγορηματικός: “Πρέπει να την πάρει τη δουλειά, αυτός που θα εγγυηθεί την αμυντική θωράκιση της χώρας”.

«Ο Δεκάλογος»

Ο Γιώργος Προκοπίου επίσης διάβασε τον “Δεκάλογο” απευθυνόμενος δημόσια στην Πολιτεία. Στον “Δεκάλογο” του ανέφερε τα εξής:

Πρώτον: Δεν είναι δυνατόν να σου πουλάνε Ναυπηγεία που προϋφίστανται και να λειτουργούν 60 χρόνια και να σου λένε μετά ότι δεν έχει πρόσβαση στη θάλασσα, αλλά έλα να υπογράψεις και πήγαινε μετά να καθαρίσεις, με την Αρχαιολογία, με το Δασαρχείο, με το Δήμο, να βγάλεις τις άδειες λειτουργίας.

Δεύτερον: Όταν γίνεται ένας διαγωνισμός, θα πρέπει να προικίζεται με όλες τις απαιτούμενες χωροθετήσεις, άδειες λειτουργίας, πολεοδομικούς σχεδιασμούς,, χρήσεις γης, τακτοποίηση αυθαιρέτων, ώστε να μην πουλάνε διαμάντια ακατέργαστα, αλλά κατεργασμένα, το κράτος πρέπει να λύνει όλα τα θέματα και όχι ο επιχειρηματίας που αντιμετωπίζεται ως εχθρός.

Τρίτον: Δεν είναι δυνατόν το Μονακό να πληρώνει 980 εκατομμύρια ευρώ για να δημιουργήσει χώρο 70 στρεμμάτων μέσα στη θάλασσα και να πουλάνε 100-120 χιλιάδες ευρώ το τετραγωνικό μέτρο και εμείς με χιλιάδες στρέμματα καλύτερης ποιότητας στρέμματα στη θάλασσα να είναι μόνο για κατσίκες. Δεν μπορείς να θαυμάζεις τη Βενετία της Μυκόνου και τα καπετανόσπιτα στα νησιά και να μην χτίζεις με προδιαγραφές και να έχεις πρόσβαση απευθείας στη Θάλασσα,κάτι που γίνεται σε όλο τον κόσμο.

Τέταρτον:  Δεν γίνεται να ανακατασκευάζεις διατηρητέο κτίριο στη Σταδίου, που προϋπήρχε 70 χρόνια και μετά από τέσσερα χρόνια από την αποπεράτωση του να μην συνδέεται με το αποχετευτικό δίκτυο διότι δεν υπάρχει εργολάβος στο Δήμο.

Πέμπτον:  Δεν είναι δυνατόν να σε καλούν να επενδύσεις στην πατρίδα σου τα κέρδη που αποκόμισες στο εξωτερικό και να σου ζητούν φόρο δωρεάς,  ενώ η νομοθεσία προβλέπει και την έχεις ακολουθήσει κατά γράμμα και όλοι οι υπουργοί ,πρωθυπουργοί να σου λένε έχεις δίκαιο και να βασανίζεσαι πέντε χρόνια για το αυτονόητο, αλλά να μην κάνουν τίποτα και να σου ζητάνε 880.000 φόρο δωρεάς από κάθε εκατομμύριο που βλακωδώς τα έφερες στην πατρίδα σου.

Έκτον: Δεν είναι δυνατόν ο παράδεισος του yachting να μην επιτρέπει σε σκάφη αναψυχής ακόμη και με Ευρωπαϊκή σημαία να μην ναυλώνονται και τώρα με την συζητούμενη αλλαγή του σχετικού Νόμου να γίνεται αγώνας για να επιτρέψουν ώστε να ναυλώνονται αυτά τα σκάφη πάνω από 21 μέρες στην Ελλάδα, να το σκέφτονται διότι ο Βερνίκος και ο Στελλιάτος πιέζουν τον υπουργό Ναυτιλίας και εκείνος να διστάζει να το υλοποιήσει.

Έβδομον: Δεν είναι δυνατόν ιδιωτικά σκάφη που βρίσκονται στις μάντρες και παροπλισμένα στις μαρίνες λόγω της δεινής οικονομικής κατάστασης των ιδιοκτητών, να μην επιτρέπεται έχοντας πληρώσει τον αναλογούντα ΦΠΑ και έχοντας πιστοποιητικά ασφαλείας όμοια με τα επαγγελματικά να μην επιτρέπεται ναυλώνονται.

Όγδοον: Δεν είναι δυνατόν δίπλα από τη θάλασσα σε βραχώδεις και απόκρημνες ακτές να μην επιτρέπεται να δομηθούν με προκαθορισμένο αρχιτεκτονικό ύφος και η εξώπορτα να είναι μόλος και να μπαίνεις κατευθείαν στο βαρκάκι σου, όπως γίνονται στα νησιά.

Ένατον: Δεν είναι δυνατόν να παλεύεις να συντηρήσεις με δικά σου έξοδα προϋπάρχοντες κοινόχρηστους μόλους και επί πέντε χρόνια να ασχολούνται άνθρωποι που γνωρίζουν και να μην μπορείς να πάρεις αδειοδότηση.

Δέκα: Η κυβέρνηση του Κ.Μητσοτάκη έχει κάνει πολλά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση όσον αφορά τις επενδύσεις για να ξεμπλοκάρουν πράγματα. Αλλά πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά. Εκείνο όμως που πρέπει να να αλλάξει και είναι πολύ δύσκολο να αλλάξει, είναι η νοοτροπία των υπαλλήλων στις αρμόδιες υπηρεσίες. Πρέπει να εκπαιδεύσουν τους υπαλλήλους. Να αφήσουν τις ιδεοληψίες του παρελθόντος. Ο επιχειρηματίας δεν είναι ο εχθρός, είναι αυτός που θα αυξήσει τις θέσεις εργασίας, είναι ο καταλύτης της προόδου. Η κυβέρνηση έχει κάνει πολλά βήματα. Όμως το μαχαίρι που κρατάει δεν πρέπει να είναι λαστιχένιο. Είμαστε ναυτικό κράτος εδώ και 6.000 χρόνια. Το μέλλον δεν με ανησυχεί. Με ανησυχεί όμως αν θα υπάρχει η ναυτιλία στην Ελλάδα. Αν υπάρχει το κατάλληλο νομοθετικό και επενδυτικό πλαίσιο, όταν θα έρχονται οι ξένοι τότε να είστε σίγουροι ότι και οι Έλληνες θα είναι εδώ”.

Διαβάστε επίσης

Forbes: Οι 10+1 Έλληνες στη λίστα των δισεκατομμυριούχων για το 2024 – Πρωτιά για την Μαρία Αγγελικούση

Dynagas LNG (Γιώργος Προκοπίου): Κέρδη 10,5 εκατ. δολαρίων στο τρίμηνο και ρευστότητα 73,8 εκατ. δολαρίων

Γιώργος Προκοπίου: Στα 66 τα νεότευκτα και υπό ναυπήγηση πλοία αξίας 3,86 δισ. δολαρίων από το 2022