H διαχρονική σχέση των Ελλήνων με τη ναυτιλία, από την αρχαιότητα έως την παγκόσμια ηγεσία της χώρας σήμερα, συζητήθηκε στο τελευταίο πάνελ του CEO Initiative Forum, που πραγματοποιήθηκε στις 7 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου τόνισε την ανάγκη για ανεξαρτησία του κλάδου και αναφέρθηκε στη βαθιά σύνδεση των Ελλήνων με τη ναυτιλία, λέγοντας ότι “η ναυτιλία είναι συνείδηση μέσα στο DNA του Έλληνα”. Μίλησε για την ιστορία της ναυτιλίας από τους αρχαίους χρόνους, σημειώνοντας ότι “η θάλασσα ενώνει διαφορετικούς λαούς και πολιτισμούς”. Χαρακτηριστικά, παρατήρησε ότι ήδη από την αρχαιότητα, όπως στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης και τη Δήλο, οι Έλληνες είχαν μια προοδευτική προσέγγιση στην εμπορική ναυτιλία και τις διεθνείς συναλλαγές.

1

Σχετικά με την ελληνική ναυτιλία σήμερα, επεσήμανε πως το κράτος δεν πρέπει να παρεμβαίνει στον κλάδο, υπογραμμίζοντας ότι “το κράτος δεν ανακατεύεται καθόλου” και προτείνοντας την ενίσχυση της ναυτικής παιδείας ως την κύρια συνεισφορά του.

Σημείωσε επίσης ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες χρειάζονται καλή συνεργασία με τις τράπεζες, ενώ εξέφρασε την επιθυμία για να “γεμίσουμε με νεοφυείς εφοπλιστικές εταιρείες”, δίνοντας έμφαση στην ανάγκη για καινοτομία και νέες πρωτοβουλίες.

Από την πλευρά της, η Μαρία Ευθυμίου, Ιστορικός, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, επεσήμανε τη σημασία της εξειδίκευσης και καινοτομίας στη σύγχρονη ναυτιλία. Τόνισε ότι η ιστορία του Ελληνισμού βασίζεται σε δύο θεμελιώδεις πυλώνες: “τη γλώσσα και τη ναυτιλία“.

Όπως είπε, η ναυτιλία υπήρξε το κύριο μέσο για το εμπόριο των Ελλήνων στη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο, και η Ελλάδα σήμερα είναι παγκόσμια ηγέτιδα στη ναυτιλία. Σχολίασε ότι “αν δεν είσαι διεθνής, δεν μπορείς να κάνεις εμπόριο”, υπογραμμίζοντας τη σημασία της παγκοσμιοποίησης για την ελληνική ναυτιλιακή δραστηριότητα.

Η κυρία Ευθυμίου αναφέρθηκε επίσης στην προσωπική της εμπειρία, καθώς “μπάρκαρε δύο φορές σε εμπορικά καράβια” για να κατανοήσει καλύτερα τις συνθήκες της ναυτιλίας. Επέμεινε ότι για να επιτύχει ένας εφοπλιστής απαιτείται “εγρήγορση” και ικανότητα να επεξεργάζεται “πολλαπλά δεδομένα και να αναλύει πολλούς παράγοντες”. Αντίστοιχα, αυτή η εγρήγορση χαρακτηρίζει και τον καπετάνιο, που φέρει την ευθύνη για την ασφάλεια και την επιτυχία της αποστολής.

Διαβάστε επίσης:

Oceanis Eco Tankers (Ιωάννης και Αριστείδης Αλαφούζος): Έσοδα 308 εκατ. δολαρίων και κέρδη 95,7 εκατ. δολαρίων στο 9μηνο

Performance Shipping (Αλίκη Παληού και Ανδρέας Μιχαλόπουλος): Κέρδη στο 9μηνο 34 εκατ. δολαρίων

Castor Maritime (Πέτρος Παναγιωτίδης): Κέρδη 48 εκατ. δολάρια στο 9μηνο και ισχυρή ρευστότητα 171,5 εκατ. δολάρια