Ο Γεώργιος Π. Λιβανός, ίσως να μην μείνει στην ιστορία γιατί διέθετε στη δεκαετία του ’90 τον μεγαλύτερο στόλο σε αριθμό πλοίων και με τη μεγαλύτερη χωρητικότητα από οποιονδήποτε άλλον  Έλληνα εφοπλιστή, αλλά γιατί εμπνεύστηκε και δημιούργησε την Ελληνική Ένωση για την Προστασία του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος. Η ευαισθησία του για την προστασία της θάλασσας , εκδηλώθηκε σε μια εποχή που όλοι αδιαφορούσαν για την ρύπανση της.

Ήταν ένας πρωτοπόρος οικολόγος, όχι μόνο για τους Έλληνες εφοπλιστές, αλλά και για όλους τους Έλληνες.

1

Η HELMEPA, είναι κυρίως δικό του δημούργημα με σημαντική παρέμβαση και ουσιαστικό έργο στη διαπαιδαγώγηση των εφοπλιστών, των ναυτικών, των νέων απέναντι στα ζητήματα προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Ο Γεώργιος Λιβανός ήταν ένας οικολόγος με ιδιαίτερη ευαισθησία. Πάντα ήταν καυστικός όταν μίλαγε για την θάλασσα και την προστασία της: “Πιστεύω ότι το περιβάλλον μας κινδυνεύει, αφού όλοι κοιτάμε να κάνουμε λεφτά και μπίζνες. Εγώ από μικρός έμαθα να κάνω μεν λεφτά, αλλά σέβομαι και να προστατεύω το περιβάλλον. Γι΄αυτό άλλωστε κάθε χρόνο οι ναυτικοί που υπηρετούν στα πλοία μου, περνούν από ειδικά σεμινάρια, ώστε να σέβονται και να αγαπούν τη θάλασσα και γενικά το περιβάλλον”.

Ο εφοπλιστής Δρ Ματθαίος Δ. Λως, μιλώντας για τις πρωτοβουλίες στον τομέα του θαλάσσιου περιβάλλοντος του Γ. Π. Λιβανού, σε μια επετειακή εκδήλωση, είπε:

«Πλοιοκτήτες και ναυτικοί εμπνευσμένοι από τον Γιώργο Π. Λιβανό, συνυπέγραψαν το 1982 κοινή διακήρυξη με την οποία η HELMEPA  λειτουργεί και θα συνεχίσει όσο θα υπάρχει Ελληνική ναυτιλία».

Επίσης, ο εφοπλιστής Βασίλης Φρ. Παπαχρηστίδης, ο οποίος τον διαδέχθηκε στην προεδρία της HELMEPA τον Γιώργο Λιβανό, επισήμανε:

«Το έργο και το παράδειγμα της HELMEPA χαρίζουν στην Ελλάδα μια ιδιαίτερη διάκριση, εφάμιλλη με την προνομιακή θέση του Ελληνόκτητου στόλου στην παγκόσμια ναυτιλία. Χρειάστηκε το όραμα, η δημιουργικότητα και η πίστη ενός μεγάλου Έλληνα εφοπλιστή και πατριώτη, του Γιώργου Π Λιβανού, για να εκφράσει η Ελλάδα ό,τι καλύτερο υπάρχει στην ναυτιλιακή της παράδοση».

Ο Λουκάς Χατζηιωάννου, όταν συνάντησε κάποια στιγμή τον Γεώργιο Λιβανό στο Παρίσι, του εκμυστηρεύτηκε: “ Όταν άρχισες αυτό το πράγμα την HELMEPA, είπα, τι τρελός είναι αυτός ο Αμερικάνος, yankee, yankee idea, τι φταίμε εμείς να μπερδευτούμε, αλλά τώρα βλέπω ότι είχες δίκαιο”.

Ο Γεώργιος Λιβανός ίδρυσε τη ναυτιλιακή εταιρεία Ceres και καθιέρωσε το 1977 ένα δίκτυο εξυπηρέτησης των νησιών του Αργοσαρωνικού με υδροπτέρυγα. Είχαν προηγηθεί ο Σταύρος Νιάρχος και Γιάννης Λάτσης με το υδροπτέρυγο Express, οι οποίοι όμως δεν συνέχισαν την εκμετάλλευση του και το πούλησαν ως ασύμφορη.

Μετά από μια δεκαετία ο Γιώργος Λιβανός τόλμησε και πέτυχε. Μετά τον θάνατο του η εταιρεία με τα υδροπτέρυγα πουλήθηκε, από τον γιο του Πήτερ Γ. Λιβανό στις Μινωϊκές Γραμμές.

Η περιουσία του Γ. Π. Λιβανού το 1986 ανέρχονταν σε 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Τπ 1990 υπολογίζονταν σε 1,6 δισ. δολάρια, ενώ το 1992 διαμορφώθηκε στα 2 δισ. δολάρια. Το 1994, το περιοδικό Fortune εκτίμησε την περιουσία άνω των 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ο Γεώργιος Λιβανός είχε μια πλούσια κοινωνική προσφορά. Διετέλεσε πρόεδρος του BIMCO και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Εγκαινίασε το σχεδιασμό και την εφαρμογή της ιδέας του mini bulker (τύπος πλοίου), η πιο αποτελεσματική χρήση του οποίου αποδείχθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’70, όταν χρησιμοποιήθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη στο πρόγραμμα εφοδιασμού του Μπαγκλαντές που πλήττονταν από  λιμό.

Κυρίως, στη δεκαετία του ’80 έπαιξε σημαντικό ρόλο στο “Ελληνικό Λόμπι” των ΗΠΑ. Υπήρξε ένας από τους βασικούς υποστηρικτές του δημοκρατικού υποψηφίου Ελληνοαμερικανού, Μάικλ Δουκάκη, στις προεδρικές εκλογές στην Αμερική το 1988. Μάλιστα, ήταν από τους κύριους υποστηρικτές του. Έλεγε με έμφαση: “Είναι μεγάλη υπόθεση να βγάλουμε ελληνικής καταγωγής πρόεδρο στις ΗΠΑ”.

Ωστόσο, το 1974 δημιούργησε μέσα σε 24 ώρες το “Ελληνικό Λόμπι” στις ΗΠΑ. Ήταν μια απελπισμένη ιδέα του πρέσβη Ευγένιου Ρωσσίδη. Με την εισβολή των Τούρκων στην Κύπρο, “έγινα Τούρκος… με ελληνική ψυχή και ξεσπάθωσα”, είπε. Ο Ρωσίδης είπε στον Γεώργιο Λιβανό ότι όλοι έχουν “Λόμπι” στην Αμερική και μόνο η Ελλάδα δεν είχε. Τότε συγκέντρωσε πάνω από 500 Ελληνοαμερικανούς, οι οποίοι συνεισέφεραν διάφορα ποσά και έτσι λειτούργησε αμέσως το “Ελληνικό Λόμπι” που βοήθησε τα μέγιστα στην κρίσιμη εκείνη περίοδο, αλλά και αργότερα σε διάφορα εθνικά ζητήματα.

Στην περίοδο του Περσικού Πολέμου αγόρασε τέσσερα υπερδεξαμενόπλοια, που η συνολική τιμή τους ήταν 280 εκατομμύρια δολάρια. Εκείνη την εποχή οι Έλληνες εφοπλιστές αναζητούσαν φθηνά πληρώματα και ανταγωνιστικές σημαίες.

Όμως, ο Γεώργιος ενίσχυσε τον ελληνικό στόλο με 2 εκατομμύρια DWT. Ήταν μια κίνηση που εντυπωσίασε πολλούς. Πολλοί τότε την εξέλαβαν ως κίνηση στήριξης της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Αλλά ο Γεώργιος Λιβανός στήριξε όλες τις κυβερνήσεις.

Τότε, όταν ρωτήθηκε για την ενέργεια του αυτή, απάντησε: “Κανένας σωστός επιχειρηματίας δεν κάνει μία δουλειά απο τη μια στιγμή στην άλλη. Αυτό θα ήταν λάθος. Υπάρχουν σχέδια και προβλέψεις. Η εμπορική μας ναυτιλία περνά πραγματικά μια μεγάλη κρίση. Εγω δεν πουλώ. Αγοράζω πλοία και την ενισχύω. Άλλωστε, πιστεύω ότι η ελληνική σημαία που υψώνω στα πλοία μου είναι μια εθνική ομπρέλα”.

Η κοινωνική του δραστηριότητα ήταν συνεχής και γενναιόδωρη. Το 1990, έδωσε προς την κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη 2 εκατομμύρια δολάρια για την βελτίωση της υποδομής για τα άτομα με αναπηρία σε μια εκδήλωση που έγινε στο Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος.

Ο Γεώργιος Λιβανός είχε ανακηρυχθεί επίτιμος διδάκτωρ Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Sophia του Τόκιο της Ιαπωνίας και ανακηρύχτηκε επίτιμος δημότης της πόλης Hokkaido, αλλά και της Hacodate της Ιαπωνίας.

Για τις κοινωνικές του δραστηριότητες τιμήθηκε με τον “Χρυσόν Σταυρό του Βασιλέως Γεωργίου του Α΄”, με το “Παράσημο του Φοίνικος μετά Χρυσού Αστέρος” και με το “Χρυσούν Μετάλλιον του Περικλέους της πόλεως των Αθηνών” και ανακηρύχτηκε Μέγας Άρχων του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Ήταν από τους πρώτους εφοπλιστές που άνοιξε γραφείο στη Μόσχα, όταν το καθεστώς ήταν ακόμη κομμουνιστικό.

Μετά τη διάλυση της ΕΣΣΔ προχώρησε σε συμφωνία με την ρωσική εταιρεία Caspian Shipping για την κατασκευή δεξαμενοπλοίων.

Σε ένα συνέδριο που έγινε στην Κύπρο, μιλώντας για το μέλλον της ναυτιλίας και ειδικότερα για τις εξελίξεις στον τομέα των μεταφορών καυσίμων, είπε: “Σε λίγο καιρό οι πύραυλοι θα αντικαταστήσουν τα τάνκερ”.

‘Ομως, μετά την προφητεία του αυτή συνέχισε να επενδύει στα δεξαμενόπλοια.

Ο Γεώργιος Λιβανός ποτέ δεν έκρυψε τις απόψεις του για την ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας και είχε πάντα κάτι να πει για τα ιστορικά γεγονότα που την σημάδεψαν.

“Η ελληνική ναυτιλία, ήταν πάντα στο σύνολο της ήταν ένας επίλεκτος τομέας, τον οποίο οι κυβερνήσεις με τον τρόπο τους βοηθούσαν όσο μπορούσαν. Μόνον ο δικτάτορας Ιωάννης Μεταξάς κατέσχεσε τα ελληνικά πλοία για ένα κομμάτι ψωμί, ενώ στη συνέχεια φτύσαμε αίμα για να ξαναδημιουργήσουμε τον ελληνικό στόλο. Καλά που βρέθηκαν οι Αμερικάνοι και μας έδωσαν τα 100 Liberties , γιατί αν προσπαθούσαμε μόνοι μας, σήμερα θα είχαμε ακόμη Αιγυπτιακές φελούκες”.

Ο Γεώργιος Λιβανός ήταν πάντοτε σκληρός προς εκείνους τους Έλληνες εφοπλιστές, που απασχολούσαν στα πλοία τους αλλοδαπούς ναυτικούς και υψώνουν ξένες σημαίες. Έλεγε για αυτές τις περιπτώσεις: “Όσον αφορά στο θλιβερό φαινόμενο των αλλοδαπών ναυτικών, αυτό αφορά εκείνους τους Έλληνες εφοπλιστές, που για να μην πληρώσουν τον μικρό φόρο, κατέβασαν την γαλανόλευκη και σήκωσαν την σημαία ευκαιρίας. Αυτό όμως τους έχει κάνει να χάσουν τον πατριωτισμό τους, που είναι και το ουσιαστικότερο για μας τους Έλληνες καραβοκύρηδες”.

Τα πρώτα βήματα στη ναυτιλία

Νέος και με φιλοδοξίες, ο Γεώργιος Λιβανός, εργάστηκε στο Λονδίνο στη ναυτιλιακή εταιρεία του Γιάννη Μ. Καρρά. Ο θείος του Γιάννης Λιβανός ζήτησε από τον Γ. Μ. Καρρά να τον προσλάβει. Στο γραφείο της Νέας Υόρκης γνώρισε και την Φωτεινή, κόρη του Καρδαμυλίτη εφοπλιστή, την οποία και νυμφεύθηκε. Μάλιστα, λέγεται ότι όταν τον προσέλαβε, είπε στους υπαλλήλους του, ο Γιάννης Μ. Καρράς: “Κάμετε μωρέ χῶρο, μαζέψτε τους μπουλμέδες νά βάλει τό παιδί τό γραφεῖο του”.

Κάτι ανάλογο έγινε και με την κόρη του Μαρίνα, η οποία παντρεύτηκε τον Γιώργο Κωλέττη, που εργάζονταν στην ναυτιλιακή εταιρεία Ceres.

Η ανακάλυψη του σπηλαίου Φράχθι

Ένα γεγονός που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό είναι ότι στο κτήμα του Γεωργίου Λιβανού στο Πόρτο Χέλι ανακαλύφθηκε από αρχαιολόγους το Σπήλαιο Φράγχθι, το οποίο είναι ένας από τους σημαντικότερους και αρχαιότερους πολιτισμούς της Ευρώπης. Επίσης, ενώ βρέθηκε και οψιδιανός.

Ποιός ήταν ο Γεώργιος Π. Λιβανός

Ο Γεώργιος Λιβανός γεννήθηκε στις 8 Αυγούστου του 1926 στη Νέα Ορλεάνη και πέθανε την 1 Ιουνίου του 1997. Το 1946 αποφοίτησε από το Κολλέγιο Αθηνών και σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων στο Πανεπιστημιο Hofstra των ΗΠΑ.

Ήταν, ο ιδρυτής της ναυτιλιακής εταιρείας «Ceres» και από το 1977 καθιέρωσε ένα δίκτυο εξυπηρέτησης των νησιών του Αργοσαρωνικού με υδροπτέρυγα.

Πατέρας του ήταν ο Παναγιώτης Γεωργίου Πανταζή (το όνομα του παππού) Λιβανός. Σταδιοδρόμησε ως πλοίαρχος και στη διάρκεια του Πολέμου, το πλοίο του βυθίστηκε από Γερμανικό υποβρύχιο. Ήρθε στην Ελλάδα, γλύτωσε από την εμφύλια σύρραξη, αλλά σκοτώθηκε το 1947 στο τροχαίο δυστύχημα.

Το έμβλημα της εταιρείας Ceres

Περιγράφοντας το έμβλημα της εταιρείας, ο Γεώργιος Π. Λιβανός, είπε: “Το κίτρινο χρώμα, είναι το χρώμα του χρυσού, συμβολίζει τις χρυσές δουλειές. Η τριήρης συμβολίζει τον Ελληνισμό. Μπλε και άσπρο. Τα στάχυα είναι της Θεάς Δήμητρας που λατινιστί, λέγεται Ceres. Ο ρόμβος καθαρός και λευκός σαν το διαμάντι, όπως οι επιχειρηματικές δοσοληψίες”.

Η δωρεά του Ιδρύματος

Ο Γεώργιος Π. Λιβανός δημιούργησε και το Ίδρυμα «GEORGE P. LIVANOS FOUNDATION», το οποίο πριν από λίγες ημέρες στο πλαίσιο της προσφοράς του προς της ελληνική κοινωνία, «ανέθεσε, σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Υγείας, τις Πρυτανικές Αρχές και τον πρύτανη ΕΚΠΑ, καθηγητή Αιματολογίας-Ογκολογίας Μελέτιο Αθανάσιο Δημόπουλο, σε Αρχιτεκτονικό Γραφείο την εκπόνηση Τεχνικών και Επιστημονικών Μελετών για την αναδιαρρύθμιση και ανακαίνιση ορισμένων εκ των νοσηλευτικών και άλλων ιατρικών τμημάτων και κυρίως των θεραπευτικών-ογκολογικών τμημάτων του Γενικού Νοσοκομείου Αθηνών “Αλεξάνδρα”».

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, «αντικείμενο των μελετών είναι να διερευνηθεί η δυνατότητα υλοποίησης του έργου, το οποίο έχει ως στόχο τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών Υγείας από το Νοσοκομείο “ Αλεξάνδρα” προς όλους τους ασθενείς».

 Διαβάστε επίσης

Ημερίδα στις Βρυξέλλες από τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου

Μειώθηκε κατά 32 ποντοπόρα πλοία ο στόλος με ελληνική σημαία – Αυξήθηκαν κατά 23 τα επιβατηγά