Οι τράπεζες θα διαθέσουν κεφάλαια στη ναυτιλία για πράσινα project, ωστόσο, θα υπάρχει ανταγωνισμός από άλλες βιομηχανίες, ενώ μέχρι στιγμής και η πράσινη χρηματοδότηση δεν εξασφαλίζει την βιωσιμότητα των έργων.

Τις επισημάνσεις αυτές έκανε ο διευθυντής του ελληνικού ναυτιλιακού ομίλου Interunity, Γιώργος Μάνγκος μιλώντας σε διαδικτυακό συνέδριο της Seatrade.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Interunity που είναι ένας οικογενειακός όμιλος που παρέχει υπηρεσίες στη ναυτιλία, σημείωσε ότι δεν υπάρχει κάποια στρόφιγγα από την οποία ρέει φθηνό χρήμα, αλλά για τα πράσινα project οι χρηματοδοτήσεις μειώνουν το κόστος ενός μέρους των δαπανών.

Έφερε για παράδειγμα μια περίπτωση κατασκευής μικρών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοίων ξηρού φορτίου τα οποία κινούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο και τα οποία δυσκολεύτηκαν να επιτύχουν βιωσιμότητα, ακόμη και με φθηνότερο δανεισμό σε σχέση με συμβατικές κατασκευές.

«Νομίζω ότι δεν είμαστε ακόμα σε θέση να πούμε ότι τα περισσότερα από τα έργα αυτά θα είναι πραγματικά οικονομικά βιώσιμα. Αυτό, νομίζω, απαιτεί πολλή δουλειά», ακόμα σημείωσε χαρακτηριστικά, ενώ έκανε αναφορά και στις κρατικές εγγυήσεις για ανάλογα έργα για τις οποίες είπε ότι είναι σε υπερβολικό βαθμό υπερκατανεμημένες.

O αυξημένος ανταγωνισμός στο περιβάλλον του δανεισμού με εξασφάλιση τα περιουσιακά στοιχεία θα συμβάλει στη μείωση του κόστους δανεισμού, εκτιμά, αλλά σημειώνει ότι οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να συνηθίσουν στην ιδέα ότι, συνολικά, τα επιτόκια θα αντανακλούν το ρίσκο των περιουσιακών στοιχείων της ναυτιλίας από ό,τι έχουν κάνει τα τελευταία περίπου είκοσι χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων τα εξαιρετικά χαμηλά επιτόκια συνέβαλαν στις τεράστιες απώλειες των παραδοσιακών τραπεζικών δανειστών.

Επισημαίνεται ότι ο κ. Μάνγκος σε πρόσφατη αναφορά του στα Ναυτικά Χρονικά είχε δηλώσει ότι όσον αφορά στις χρηματοδοτήσεις, νέες επιλογές κάνουν την εμφάνισή τους, από μη συμβατικούς δανειστές από την Ασία στις εναλλακτικές πλατφόρμες που υποστηρίζονται από hedge funds σε Ασία και Ευρώπη.

Από τη πλευρά του ο δρ. Jan-Henrik Hübner, επικεφαλής του τομέα ναυτιλίας της DNV ανέφερε ότι: «Αν έχετε πραγματικά πράσινα έργα, οι πόρτες των τραπεζών είναι εξαιρετικά ανοιχτές για να δώσουν χρηματοδότηση με ελαφρώς ευνοϊκά επιτόκια. Εάν υπάρχει κάτι ‘πράσινο’, νομίζω ότι δεν υπάρχει έλλειψη χρημάτων αυτήν τη στιγμή. Η αλήθεια είναι ότι μάλλον οι ναυτιλιακοί τραπεζίτες αναζητούν πραγματικά καλά πράσινα project προκειμένου να τα προωθήσουν στις τράπεζες τους».

Από τη πλευρά του ο Paul Tivnan, CFO της Ardmore Shipping αναγνώρισε στις τράπεζες για τις προσπάθειές τους να δημιουργήσουν τις Poseidon Principles το 2018, βάση των οποίων οι χρηματοδοτήσεις στη ναυτιλία θα έχουν πράσινα κριτήρια. «Εάν οι τράπεζες δεν έκαναν κάτι, και συνέχισαν να χρηματοδοτούν πλοία παλαιότερης τεχνολογίας, σε περίπτωση κακής αγοράς, τα πλοία αυτά θα υποστούν ζημιές, (λόγω προτίμησης των πράσινων πλοίων). Τα στοιχεία αυτά είναι ήδη ξεκάθαρα στην αγορά, είπε, καθώς η πρόσβαση σε χρηματοδότηση για πλοία άνω των 12 ετών δεν είναι πλέον διαθέσιμη από τις κορυφαίες τράπεζες.

«Έτσι, έχετε δει τα τελευταία δύο χρόνια μια αύξηση των εναλλακτικών παρόχων δανεισμού, οι οποίοι τώρα δίνουν χρηματοδότηση για αγορά μεγαλύτερων σε ηλικία πλοία. Οι τράπεζες ήταν πάντα επιλεκτικές, αλλά τώρα έχουν έναν ακόμα σοβαρό λόγο να είναι», δήλωσε ο Tivnan.

Διαβάστε επίσης:

Πήτερ Λιβανός: Δύσκολη η πορεία για την πράσινη ναυτιλία

Στον Πειραιά και στις εγκαταστάσεις της PCT 3 νέες Super Post Panamax Γερανογέφυρες τελευταίας τεχνολογίας

Αυτοψία Πλακιωτάκη στο Λιμάνι Πειραιά: Πάνω από 4.500 ταξιδιώτες δεν επετράπη να μπουν σε πλοία