• Ναυτιλία

    Γιώργος Οικονόμου: Αγιος Βασίλης ή… Grinch ο εφοπλιστής που «εισβάλλει» σε ναυτιλιακές εταιρείες;

    Γιώργος Οικονόμου, εφοπλιστής

    Γιώργος Οικονόμου, εφοπλιστής


    Ο εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου, συμπεριφέρεται πότε ως “καρχαρίας” και πότε ως “Άγιος Βασίλης”. Ωστόσο, όπου εισβάλλει αγοράζοντας μεγάλα μερίδια μετοχών προκαλεί αναταραχές και εγείρει διοικητικές αξιώσεις, τουλάχιστον σε δύο περιπτώσεις, στην Performance και Ocean Pal, που ανήκουν στην οικογένεια του Σίμου Παληού, ενός εμβληματικού εφοπλιστή της Ακτής Μιαούλη.

    Προς το παρόν, τόσο στην Seanergy, όσο και στην Genco, συμπεριφέρεται ως “Άη Βασίλης” φέρνοντας δώρα. Ωστόσο, ένας οικονομικός αναλυτής επισημαίνει ότι δεν ξέρουμε “αν ο Άγιος Βασίλης στο σακούλι του έχει ζουμερό πορτοκάλι ή κάρβουνο”. Κι όπως λέει ο ίδιος αναλυτής «ήταν ο Γιώργος Οικονόμου που έπαιζε τον Άγιο Βασίλη — ή ήταν ο Grinch; — στην αποκάλυψη μεριδίου 5,4% στην εισηγμένη στη Νέα Υόρκη εταιρεία Genco;

    Για την ιστορία ο Grinch (Γκρίντς) είναι ήρωας παιδικών βιβλίων του Dr. Seuss (Theodor Seuss Geisel) που αργότερα έγινε και ταινία. “How the Grinch Stole Christmas!” ήταν το πρωτότυπο βιβλίο. «Πώς ο Γκριντς έκλεψε τα Χριστούγεννα!» Δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1957, και ο Dr Seuss χρησιμοποίησε αυτή τη φτιαχτή λέξη για τον ήρωά του, τον γκρινιάρη Γκριντς που μισεί τα Χριστούγεννα.

    Το μετοχικό “κρεσέντο” του Γιώργου Οικονόμου ξεκίνησε στις αρχές Αυγούστου στην Performance, συνεχίστηκε τον Σεπτέμβριο στην Ocean Pal και τον Δεκέμβριο στην Seanergy και στην Genco.

    Αρχικά διεκδίκησε να καθαιρέσει τη διοίκηση της Performance της Αλίκης Παληού και του Ανδρέα Μιχαλόπουλου, όμως, ο απόλυτος έλεγχος των μετοχών από το ζεύγος λειτούργησε αποτρεπτικά.

    Την ίδια μεθοδολογία ακολουθεί και στην θυγατρική εταιρεία της Diana Shipping της Σεμίραμις Παληού.

    Την περασμένη Παρασκευή ο Γιώργος Οικονόμου ζήτησε την παραίτηση πέντε από τους επτά διευθυντές της Ocean Pal, που η μετοχή έφτασε τα 2,65 δολάρια. Η εταιρεία του Γιώργου Οικονόμου κατέχει πλέον το 10,1% της OceanPal. Υπενθυμίζεται ότι στις 28 Σεπτεμβρίου είχε  γνωστοποιήσει ότι κατέχει το 9,1% του μετοχικού κεφαλαίου.

    Τα πέντε διευθυντικά στελέχη που επιθυμεί και ζητά να απομακρυνθούν από την εταιρεία είναι η Σεμίραμις Παληού, η Στυλιανή Αλεξάνδρα Σουγιουλτζόγλου, ο Αλέξιο Χρυσοχοΐδης, ο Ελευθέριος Παπατρύφων και ο Γρηγόριος -Φίλιππος Ψάλτης. Δεν ζητήθηκε η αντικατάσταση του Ιωάννη Ζαφειράκη και του Νικόλα Βεράρου.

    Ο Γιώργος Οικονόμου και το επενδυτικό του όχημα Sphinx Investments, είχαν δηλώσει αρχικά ότι θα μπορούσαν να επικοινωνήσουν με την εταιρεία σχετικά με την διακυβέρνηση, ανασύνθεση του διοικητικού συμβουλίου, τη διαχείριση, τις λειτουργίες της επιχείρησης και των περιουσιακών στοιχείων, χάραξη στρατηγικών σχεδίων για το το μέλλον της εταιρείας.

    Ο μεγιστάνας, Γιώργος Οικονόμου πρότεινε δύο γνωστά στελέχη του για την διοίκηση της Ocean Pal.

    Τον Τζον Λιβέρη, ο οποίος κατείχε θέση στο διοικητικό συμβούλιο στην Ocean Rig, η οποία ήταν η εισηγμένη εταιρεία του Γιώργου Οικονόμου στην αγορά γεωτρήσεων θαλάσσιων υδάτων, μεταξύ 2007 και 2018 και τον Γεώργιο Κοκκώδη, ο οποίος υπηρέτησε στο διοικητικό συμβούλιο μιας άλλης πρώην δημόσιας εταιρείας του Γιώργου Οικονόμου, της DryShips, από τον Νοέμβριο του 2017 έως τον Οκτώβριο του 2019. Επίσης, ήταν διευθυντής της Ocean Rig από τον Σεπτέμβριο του 2015 έως τον Νοέμβριο του 2017.

    Επισημαίνεται ότι η OceanPal διαθέτει στόλο πέντε πλοίων bulker, αλλά έχει επίσης επενδύσεις σε δύο νεότευκτα δεξαμενόπλοια χημικών με επενδυτικό σχήμα της Νορβηγίας.

    Η κεφαλαιοποίηση της OceanPal κυμαίνεται περί τα 20 εκατομμύρια δολάρια.

    Η συμμετοχή στη Seanergy

    Ο εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου, στις αρχές Δεκεμβρίου, εξαγόρασε μερίδιο μετοχών της Seanergy Maritime, που αντιπροσωπεύει το 5,7% της εταιρείας.

    Η Sphinx, η γνωστή θυγατρική της Maryport Navigation, που αποτελεί επενδυτικό βραχίονα του Γιώργου Οικονόμου, έχει συγκεντρώσει 1,12 εκατ. μετοχές στην εισηγμένη στον Nasdaq Seanergy, κάτι που αντιστοιχεί σε ποσοστό 5,7% στην ναυτιλιακή εταιρεία που διευθύνει ο Σταμάτης Τσαντάνης.
    Η συμμετοχή στη Seanergy, που ήταν η τρίτη μεγάλη κίνηση του Γιώργου Οικονόμου, κατά την περσινή χρονιά, μετά την εξαγορά μετοχών της Performance Shipping και τη συμμετοχή στην OceanPal της Diana Shipping.

    Σημαντική λεπτομέρεια: Η επένδυση του Γιώργου Οικονόμου και η απόκτηση του 5,7% των μετοχών, ακολούθησε τη συμμετοχή του Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου, προέδρου και CEO της Costamare, ο οποίος γνωστοποίησε συμμετοχή 5,1% στη Seanergy, τον περασμένο Ιούλιο.

    Η συμμετοχή στη Gengo Shipping

    Στις 29 Δεκεμβρίου, ο Γιώργος Οικονόμου, προέβη στην τελευταία μεγάλη επενδυτική του κίνηση, δεδομένου ότι μέσω της εταιρείας του GK Investor και των Sphinx Investment και Maryport Navigation, αγόρασε 2,313,572 μετοχές της ναυτιλιακής Genco Shipping & Trading, αμερικανικών συμφερόντων που αντιστοιχούν σε ποσοστό 5,4% του μετοχικού της κεφαλαίου.

    Η εταιρεία αυτή δραστηριοποιείται στο ξηρό φορτίο και διαθέτει στόλο με 46 φορτηγά πλοία, 19 capesize και 27 ultramax και supramax.

    Ο γνωστός πλοιοκτήτης έχτισε την θέση του στην εταιρεία με σταδιακές αγορές μετοχών που πραγματοποίησε από τις 15 Νοεμβρίου μέχρι και τις 27 Δεκεμβρίου 2023, σε τιμές από 13,97 δολάρια μέχρι 16,42 δολάρια. Η μετοχή της εταιρείας έκλεισε προχθές στα 16,90 δολάρια.

    Η επένδυση στην Genco, του Γιώργου Οικονόμου, ανέρχεται σε 34 εκατ. δολάρια και ήδη εκτιμάται ότι έχει προσθέσει σημαντικά κέρδη στο χαρτοφυλάκιο του.

    Η συμμετοχή στην Performance

    Ο Γιώργος Οικονόμου απέκτησε αρχικά, όπως γνωστοποίησε στις 25 Αυγούστου 1,033 εκατ. κοινές μετοχές, έναντι 1,48 εκατ. δολαρίων, αριθμός που μεταφράζεται σε ποσοστό 9,5%, βάσει των 10,91 εκατ. κοινών μετοχών της εταιρείας Performance που βρίσκονται σε κυκλοφορία. H αγορά έγινε μέσω της Sphinx Investment Corp. θυγατρικής της Maryport Navigation Corp. η οποία ελέγχεται από τον Γιώργο Οικονόμου.

    Η Performance Shipping διαθέτει συνολικά 10,91 εκατομμύρια κοινές μετοχές.

    Από τότε ξεκίνησε έναν αδυσώπητο πόλεμο, ασκώντας δριμεία κριτική στην διοίκηση της Performance, που η Αλίκη Παληού είναι πρόεδρος και ο σύζυγος της, Ανδρέας Μιχαλόπουλος, είναι CEO.

    Ο Γιώργος Οικονόμου ζήτησε με επιστολή του την παραίτηση μελών του ΔΣ της ναυτιλιακής και την τοποθέτηση σε αυτό προσώπου δική του επιλογής, ενώ όταν το αίτημα του δεν έγινε δεκτό, προχώρησε σε δημόσια πρόταση εξαγοράς των μετοχών της. Η οποία λήγει στις 28 Μαρτίου 2024.

    Ποιός είναι ο Γιώργος Οικονόμου

    Η Αθηνά ( Νουνού) Μαρτίνου σε παλαιότερη συνέντευξη της δήλωσε ότι “είναι υπερήφανη που όλα τα παιδιά της και τα εγγόνια της και άλλα σαράντα στελέχη της Thenamaris έγιναν εφοπλιστές”.

    Ανάμεσα σε αυτά τα σαράντα στελέχη συμπεριλαμβάνεται και ο εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου που τους τελευταίους μήνες βρίσκεται συνεχώς στην επικαιρότητα, πότε για τις μεταφορές ρωσικών πετρελαίων με τα πλοία του και πότε για τις επιθετικές του επιχειρηματικές κινήσεις στις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες της Αλίκης Παληού, της Σεμίραμις Παληού και του Σταμάτη Τσαντάνη.

    Ο αυτοδημιούργητος εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου, διαχειρίζεται πολλά βαπόρια, έχει κάνει πολλούς φλογερούς δεσμούς με ωραίες γυναίκες και διαθέτει μια τεράστια συλλογή έργων τέχνης.

    Ο Γιώργος Οικονόμου, ο 70χρονος σήμερα εφοπλιστής, που γεννήθηκε το 1953 στην Αθήνα, είναι ένα από τα τυχερά παιδιά που φοίτησαν στο Κολλέγιο Αθηνών, που αποτελούσε πάντα το εφαλτήριο για κάθε φιλόδοξο νέο και γόνο της αριστοκρατικής αθηναϊκής κοινωνίας και επιτυχημένων επιχειρηματιών της χώρας.

    Γιώργος Οικονόμου, Αλίκη Παληού και Ανδρέας Μιχαλόπουλος
    Γιώργος Οικονόμου, Αλίκη Παληού και Ανδρέας Μιχαλόπουλος

    Ο πατέρας του είχε δημιουργήσει μια μικρή επιχείρηση που εμπορεύονταν προϊόντα χαρτιού. Μετά τις εγκύκλιες σπουδές του στην Αθήνα, μετέβη στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής όπου φοίτησε στο ΜΙΤ και πήρε πτυχίο Ναυπηγού Μηχανολόγου Μηχανικού και Διοίκησης Ναυπηγείων.

    Η πρώτη απασχόληση του ήταν το 1976, ως Επιβλέπων Μηχανικός στην ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris της οικογένειας Μαρτίνου.

    Στη συνέχεια, από το 1981 μέχρι το 1986 κατείχε τη θέση του Γενικού Διευθυντή στην Oceania Maritime Agency με έδρα τη Νέα Υόρκη. Από το 1986 έως το 1991 επένδυσε στην ίδρυση αρκετών ναυτιλιακών εταιρειών. Το 1991 δημιούργησε την Cardiff Marine Inc. Group of Companies.

    Το 2005, έκανε το πρώτο μεγάλο άλμα. Εισήγαγε στο Χρηματιστήριο Nasdaq, την ναυτιλιακή εταιρεία  Dry Ships στο  και μέσα σε λίγα χρόνια αναρριχήθηκε στον πίνακα με τους κορυφαίους εφοπλιστές του κόσμου.

    Με την PC SYSTEMS

    Στην Ελλάδα, δημιούργησε την εταιρεία πληροφορικής PC SYSTEMS, που την εισήγαγε στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Επίσης, υπήρξε ο πρώτος Έλληνας εφοπλιστής που εξασφάλισε, τον Φεβρουάριο του 2012, χρηματοδότηση από κινεζική τράπεζα, με την υπογραφή δανείου ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ.

    Η επόμενη δεκαετία αποτέλεσε την πιο αποδοτική της καριέρας του. Η ανέλιξη ήταν συνεχής. Το έτος 2015 το Forbes τον συμπεριέλαβε ανάμεσα στους πλουσιότερους ανθρώπους στον πλανήτη, με περιουσία που προσέγγιζε τα δύο δισεκατομμύρια δολάρια.

    Ο κεντρικός βραχίονας του Γιώργου Οικονόμου είναι η  TMS Tankers Inc, που δημιούργησε το 2010, που διαχειρίζεται ένα στόλο γύρω στα εκατό πλοία.

    Η εταιρεία Alpha Shipping του Γιώργου Οικονόμου, ήταν από τις πρώτες που εξέδωσε junk ομόλογα ναυτιλιακής εταιρείας, δανειζόμενη 175 εκατομμύρια δολάρια το 1998. Μάλιστα, η Lloyd’s List, τότε, τον περιέγραψε ως «ένα από τα ανερχόμενα αστέρια Αθηνών και Πειραιώς».

    Όμως, η AlphaShipping χρεοκόπησε ένα χρόνο αργότερα. Οι ομολογιούχοι έχασαν τα χρήματα τους, λαμβάνοντας 37 σεντς στο δολάριο στο πλαίσιο μιας συμφωνίας με βάση την οποία ο Γιώργος Οικονόμου κέρδισε 30 εκατομμύρια δολάρια, αγοράζοντας τα πλοία της εταιρείας σε ελκυστικές τιμές, σύμφωνα πάντα με σχετικό δημοσίευμα του TradeWinds.

    Η δεύτερη προσπάθεια του έγινε το 2005, όταν εισήγαγε μετοχές στην αγορά του Nasdaq της DryShips, της οποίας ήταν διευθύνων σύμβουλος και διέθετε ένα μικρό ποσοστό.

    H μετοχή απογειώθηκε στην αρχή, καθώς η οικονομική άνθηση της Κίνας τροφοδότησε με κέρδη τη ναυτιλία. Στο διάστημα αυτό, ο Γιώργος Οικονόμου έγινε δισεκατομμυριούχος.

    Η εταιρεία, σε μια συγκυρία ανόδου του Χρηματιστηρίου, πούλησε μεγάλο αριθμό νέων μετοχών. Όμως, με αυτή τη διαδικασία πολλοί μέτοχοι της DryShips έχασαν σχεδόν όλα τα χρήματά τους.

    Υποβλήθηκαν δύο αγωγές μετόχων κατά του πλοιοκτήτη και της Dryships, οι οποίες έκαναν λόγο για χειραγώγηση μετοχών, αλλά απορρίφθηκαν από τα αμερικανικά δικαστήρια.

    Ένας Καναδός χρηματοδότης που φέρεται ότι ήταν ο εγκέφαλος του σχεδίου πώλησης των μετοχών πλήρωσε πρόστιμο στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για παραβίαση των κανόνων συναλλαγών. Ο ίδιος ούτε παραδέχτηκε ούτε αρνήθηκε τους ισχυρισμούς.

    Η SEC, ωστόσο, δεν επέρριψε ευθύνες στον Γιώργο Οικονόμου, ούτε στην DryShips. Στη συνέχεια ο Έλληνας εφοπλιστής έκανε ιδιωτική την εταιρεία το 2019 και απορροφήθηκε από τις άλλες δραστηριότητές του.

    Η εφημερίδα Wall Street Journal, έχει χαρακτηρίσει τον Γιώργο Οικονόμου “το κακό παιδί της ναυτιλίας” για τις γενικότερες επιχειρηματικές ναυτιλιακές του πρωτοβουλίες και κυρίως για τις μεταφορές ρωσικού πετρελαίου, που όπως λέγεται αποκόμισε τεράστια κέρδη.

    H Global Witness ανέφερε προσφάτως ότι η TMS, είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης στο εμπόριο της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου, μετά από την ρωσική κρατική εταιρεία Sovcomflot και αποκάλυψε ότι από τις 24 Φεβρουαρίου του 2002 έως τον Φεβρουάριο του 2023 η εταιρεία του Γιώργου Οικονόμου έχει πραγματοποιήσει πάνω από 200 δρομολόγια με τα πλοία μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο.

    Η φιλία του με τον Πέτρο Παππά

    Ένας παιδικός του φίλος και συμμαθητής του στο Κολλέγιο Αθηνών ήταν ο πρώτος συνέταιρος του στο χώρο της ναυτιλίας. Ο Πέτρος Παππάς ήταν ο άνθρωπος με τον οποίο αποφάσισαν να επενδύσουν στη θάλασσα.

    Όπως αποκάλυψαν ο Πέτρος Παππάς και ο Γιώργος Οικονόμου σε μια συζήτηση στο φόρουμ Marine Money:

    Ο Γιώργος Οικονόμου, το 1986, πούλησε ένα διαμέρισμα στη Νέα Υόρκη έναντι 396.000 δολαρίων, ενώ ο Πέτρος Παππάς έβαλε από την προσωπική του αποταμίευση 700.00 δολάρια. Όμως, το εγχείρημα τους το ενίσχυσε ο πατέρας του Πέτρου Παππά και ορισμένοι φίλοι τους.

    Στην εξομολόγηση του, ο Πέτρος Παππάς, είπε:

    «Ήμουν πάντοτε του γραφείου. Δεν έβγαινα έξω. Ο Γιώργος ήταν πάντα του έξω. Έκανε όλες τις επαφές με τις τράπεζες και τα στα ραντεβού πήγαινε εκείνος».

    Συλλέκτης έργων τέχνης

    Η οικονομική του ευμάρεια τον έφερε κοντά στην τέχνη. Έχει γραφεί ότι αγοράζει κάθε χρόνο από 150 έως και 200 πίνακες ζωγραφικής. Η Πινακοθήκη Tate Modern του Λονδίνου του έχει αφιερώσει μια πτέρυγα στο όνομα του. Επίσης, το 2019 δώρισε το έργο Two Trees του Peter Doig στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.

    Την εκπληκτική και μοναδική συλλογή George Economou Collection παρουσιάζει στο Μαρούσι.

    Οι γυναίκες του

    Ο Γιώργος Οικονόμου έχει συνδεθεί με ωραίες γυναίκες και οι σχέσεις του είναι πολυσυζητημένες και προβεβλημένες.

    Η Ρίκα Βοσνιάδη ήταν η πρώτη του γυναίκα, με την οποία απέκτησαν τρία παιδιά: Τον Χρήστο, τον Στέφανο και την Αλεξάνδρα.

    Στη συνέχεια συνδέθηκε με την Λίζυ Μανωλά, με την οποία απέκτησε δύο παιδιά: Την Λυδία και τον Φίλιππο.

    Μετά, η Άντζελα Ισμαήλου, μπήκε στη ζωή του Έλληνα εφοπλιστή, την οποία γνώρισε σε μια αεροπορική πτήση προς τη Νέα Υόρκη.

    Η Κυβέλη Μελετοπούλου ήταν η επόμενη γυναίκα της ζωής του και το 2015 του χάρισε το έκτο παιδί του, την Ηλέκτρα και αργότερα άλλο ένα κορίτσι.

    Το Baracuda Valletta

    Η αγάπη του Γιώργου Οικονόμου για τα θαλαμηγά σκάφη είναι μεγάλη. Καμάρι του το Baracuda Valletta, το οποίο έχει μήκος 50 μέτρα που φέρει την υπογραφή του διεθνούς φήμης yacht designer Γιώργου Βαφειάδη και του Βρετανού αρχιτέκτονα Τζον Πόουσον. Κατασκευάστηκε από τον οίκο Perini Navi το 2008. Το πολυτελές σκάφος φτιάχτηκε από αλουμίνιο, ζυγίζει 410 τόνους και μπορεί να φιλοξενήσει 10 επιβάτες, ενώ διαθέτει και καμπίνες για 8 άτομα πλήρωμα. Το yacht κινείται με μηχανές Caterpillar και μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 15 κόμβων, ενώ έχει αυτονομία 300 ναυτικών μιλίων.

    Διαβάστε επίσης:

    Γιώργος Οικονόμου: Νέα σύγκρουση με την οικογένεια Παληού – Ζητά την καρατόμηση πέντε διευθυντών της OceanPal
    Έλληνες εφοπλιστές: Επενδύσεις 5,8 δισ. δολ. σε νέα πλοία το 2023 – Οι πρωταγωνιστές
    Γιώργος Οικονόμου: «Εισβολή» του εφοπλιστή και σε τέταρτη εισηγμένη ναυτιλιακή



    ΣΧΟΛΙΑ