ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο Γιώργος Γουρδομιχάλης, όπως και ο αδελφός του Ευστάθιος, κουβαλάνε μια μεγάλη ναυτική παρακαταθήκη.
Με καταγωγή από τον Κότρωνα της Μάνης, παιδιά του Δρακούλη Γουρδομιχάλη και ανηψιοί του Στάθη Γουρδομιχάλη, που διετέλεσε πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ήρθαν στην επικαιρότητα με το θέμα του πλοίου Adamastos και την πρόσφατη απόφαση Δικαστηρίου των ΗΠΑ, που έκρινε ότι έχει προσωπική ευθύνη ο Γιώργος Γουρδομιχάλης.
Οι ένορκοι του Δικαστηρίου αποφάνθηκαν ομόφωνα ότι ο εφοπλιστής Γιώργος Γουρδομιχάλης είχε προσωπική ευθύνη για την εγκατάλειψη του φορτηγού πλοίου Adamastos στη Βραζιλία πριν από δέκα χρόνια και τον υποχρεώνει να πληρώσει αποζημίωση 8 εκατομμυρίων δολαρίων από την προσωπική του περιουσία στην ασφαλιστική εταιρεία Great Lakes Insurance.
Η απόφαση των ενόρκων ήταν ομόφωνη και η δικαστής Μελίσα Κρέιν, εξέφρασε την έκπληξη της που δεν υπήρξε ούτε ένας να διαφωνεί με το σκεπτικό της.
Ο Ουίλιαμ Μπένετ, δικηγόρος της Blank Rome, που εκπροσωπούσε τον Γιώργο Γουρδομιχάλη, τόνισε ότι θα προσκομίσει έγγραφα και θα ζητήσει από την δικαστή Μελίσα Κρέιν να ανατρέψει την ετυμηγορία, σύμφωνα με δημοσιεύματα του ξένου τύπου.
Η δικαστική διαμάχη των εφοπλιστών Γιώργου και του αδελφού του, Στάθη Γουρδομιχάλη με την ναυτιλιακή εταιρεία Pacific Gulf Shipping της Δανίας, συνδέεται με το πλοίο Adamastos, συνολικής χωρητικότητας 73.500 dwt, ναυπήγησης του 1995, για περιστατικό που συνέβη το 2014.
Υπενθυμίζεται ότι το πλοίο διαχειριζόταν η Phoenix Shipping & Trading των δύο Ελλήνων εφοπλιστών και ήταν ασφαλισμένο στο American Club.
Αξίζει να επισημανθεί ότι εκείνη την εποχή ο Γιώργος Γουρδομιχάλης ήταν και πρόεδρος του American P&I Club.
Το ιστορικό
Το bulker ήταν ναυλωμένο στην Pacific Gulf Shipping, η οποία στη συνέχεια το επιναύλωσε αρχικά στην εταιρεία Integris και μετά στην εταιρεία Marubeni Corporation.
Με το δεύτερο ναυλοσύμφωνο, το πλοίο επρόκειτο να μεταφέρει σόγια από τη Βραζιλία στην Ιαπωνία και τη Σιγκαπούρη, όμως, κατά τη φόρτωση του πλοίου, οι Αρχές της Βραζιλίας πραγματοποίησαν την καθιερωμένη έρευνα που γίνονται στα λιμάνια όταν καταπλέουν πλοία και διαπίστωσαν ορισμένα προβλήματα και απαγόρευσαν τον απόπλου του.
Ωστόσο, την επόμενη μέρα έσπασαν οι κάβοι του πλοίου, με αποτέλεσμα αυτό να προσαράξει σε ξέρα, έμφορτο με σχεδόν 60.000 τόνους σόγιας. Κατά τους επόμενους έξι μήνες το πλοίο παρέμεινε δεμένο σε αγκυροβόλιο, όπου το πλήρωμά του διαμαρτυρόταν για ανεπαρκείς προμήθειες και για απλήρωτους μισθούς, εγκαταλελειμμένο από τους πλοιοκτήτες του.
Τα γεγονότα προκάλεσαν σειρά προσφυγών στη διαιτησία, με την Marubeni να στρέφεται αρχικά κατά της Integris, με τη σειρά της, η Integris κατά της Pacific και τέλος η Pacific κατά της Adamastos Shipping & Trading, ιδιοκτήτρια της οποίας ήταν η ναυτιλιακή Blue Wall, συμφερόντων των αδελφών Γουρδομιχάλη.
Επίσης, η Great Lakes Insurance, η οποία ήταν ασφαλιστική της Pacific Gulf, κατέθεσε το 2018 μήνυση στη Νέα Υόρκη κατά του Γιώργου Γουρδομιχάλη, κατηγορώντας τον ίδιο και τις ναυτιλιακές του εταιρείες για εγκατάλειψη του πληρώματος και του πλοίου.
Το American Club ήταν αρχικά εναγόμενη εταιρεία στην υπόθεση, αλλά αργότερα απαλλάχθηκε.
Οι δικηγόροι της Great Lakes κατέθεσαν εγγράφως αξιώσεις στο Ανώτατο Δικαστήριο της Νέας Υόρκης, οι περισσότερες από τις οποίες απορρίφθηκαν πριν από τη δίκη, αφήνοντας μόνο μια, την κατηγορία αμέλειας.
Ο Έλληνας εφοπλιστής Γιώργος Γουρδομιχάλης αρνείται τους ισχυρισμούς εδώ και χρόνια και κέρδισε μια σειρά από απορριπτικές αποφάσεις στα ομοσπονδιακά δικαστήρια
Επισημαίνεται επίσης ότι εάν η τελευταία δικαστική ετυμηγορία για την καταβολή των 8 εκατ. δολαρίων ισχύσει, θα πρέπει επίσης να επιβαρυνθεί με ετήσιους τόκους 9%.
Η απόφαση των ενόρκων προκάλεσε έκπληξη επειδή θεώρησαν τον Γιώργο Γουρδομιχάλη προσωπικά υπεύθυνο και όχι την ναυτιλιακή εταιρεία του.
Ο Γιώργος και ο αδελφός του Στάθης Γουρδομιχάλης, διαχειρίζονταν την Phoenix και την εγγεγραμμένη ιδιοκτήτρια του πλοίου, Adamastos Shipping & Trading, σύμφωνα με την αγωγή.
Η δικαστής, προκειμένου να λύσει τις απορίες που γέννησε η απόφαση, απευθυνόμενη προς ενόρκους του έθεσε το εξής ερώτημα: «Ενεργούσε ο Γιώργος Γουρδομιχάλης με την ατομική του ιδιότητα και όχι ως υπάλληλος ή ιδιοκτήτης της Phoenix Shipping & Trading SA ή της Adamastos Shipping & Trading SA;». Όλοι οι ένορκοι απάντησαν καταφατικά.
Επίσης, ο ένορκοι υποστήριξαν ότι η συμπεριφορά του εφοπλιστή Γιώργου Γουρδομιχάλη, ήταν «ουσιώδης παράγοντας» στην εγκατάλειψη του πλοίου, προκαλώντας την ακύρωση της ασφάλισής του.
Ωστόσο, η δικαστής Μελίσα Κρέιν ζήτησε από τους δικηγόρους των δύο πλευρών να προχωρήσουν σε διακανονισμό, ενώ η πλευρά του Γιώργου Γουρδομιχάλη, θα επιδιώξει να ανατρέψει εκ νέου την δυσμενή για αυτόν απόφαση.
Ποιός είναι ο Γιώργος Γουρδομιχάλης
Ο Γιώργος Γουρδομιχάλης, γεννήθηκε το 1967 στο Λονδίνο. Η οικογένεια ήρθε και εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα, μετά την Μεταπολίτευση το 1974. Σπούδασε και αποφοίτησε από το Κολλέγιο Αθηνών το 1986.
Το 1989 τελείωσε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης στο Άμχερστ, με πτυχίο στην Διεθνή Οικονομία και τις Πολιτικές Επιστήμες και το 1992 ολοκλήρωσε μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ναυτιλιακής Ακαδημίας της Νέας Υόρκης, με κατεύθυνση την Διοίκηση Θαλάσσιων Μεταφορών.
Εργάστηκε στην Republic National Bank of New York όπου και παρακολούθησε επιτυχώς το πρόγραμμα εκπαίδευσης και εργάστηκε στο trading floor της τράπεζας.
Από το 1992 εργάστηκε στην εταιρία S.S. Maritime ως εκπαιδευόμενος και στη συνέχεια ως junior συνέταιρος καθώς και ως εμπορικός διευθυντής της εταιρίας Baltmed Shipping Co.
Το έτος 1996 επέστρεψε στην Ελλάδα όπου και ίδρυσε την Gourdomichalis Naftiki Eteria S.A.
Το 2000 συμμετείχε στην ίδρυση της εταιρίας Free Ships SA και το 2003 στην ίδρυση της Free Bulkers SA, και οι δύο εταιρείες με δραστηριότητα στη Ναυτιλία. Η ενοποίηση των παραπάνω επιχειρήσεων οδήγησε στην εισαγωγή της FreeSeas Inc. στο Αμερικανικό Χρηματιστήριο NASDAQ.
Στην Free Ships συμμετείχαν, εκτός από τον Γιώργο και Στάθη Γουρδομιχάλη και ο Ίων Γ. Βαρουξάκης και η οικογένεια Βερνίκου.
Η εταιρεία αυτή απέκτησε το φορτηγό πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου Atlas, το οποίο μετονομάστηκε σε Free Atlas, ναυπήγησης το 1984 και χωρητικότητας 39.300 τόνων dw, αγοράστηκε στην τιμή των 6,3 εκατ. δολαρίων.
Ωστόσο, Γιώργος Γουρδομιχάλης πούλησε τα μετοχικά του κεφάλαια τον Ιανουάριο του 2007 και προχώρησε στην ίδρυση της εταιρείας G. Bros Maritime SA.
Το 2013 ίδρυσε την ναυτιλιακή εταιρεία Blue Wall Shipping Limited και τον επόμενο χρόνο διαχειρίζονταν ένα στόλο από οκτώ bulkers, τέσσερα handysize και τέσσερα supramax και είχε ανακοινώσει ένα ναυπηγικό πρόγραμμα κατασκευής τεσσάρων handymax στα κινεζικά ναυπηγεία Qingshan Shipyard.
Είναι Διευθύνων Σύμβουλος των εταιριών Blue Wall Shipping και Phoenix Shipping & Trading S.A., μέλος στο RINA Hellenic Committee και διετέλεσε μέλος του διοικητικού συμβουλίου στο American P&I Club, πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιώς, μέλος της διοίκησης του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, του Baltic Exchange, Intercargo, Institute of Chartered Shipbrokers, Ελληνοβρετανικό Επιμελητήριο, ΕΕΝΜΑ και ΒΙΜCO.
Ο αδελφός του, Στάθης Δ. Γουρδομιχάλης, γεννήθηκε το 1972. Σπούδασε International Management και Χρηματοοικονομικά στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και πήρε μεταπτυχιακό στη ναυτιλία, το εμπόριο και τις μεταφορές από το Πανεπιστήμιο City. Εργάστηκε στον κλάδο της ναυτιλίας, μεταξύ άλλων και στην J.E. Hyde Shipbrokers στο Λονδίνο, εκπροσωπώντας τα ναυτιλιακά συμφέροντα της οικογένειάς του.
Τα δύο αδέλφια επέστρεψαν στην Ελλάδα το 1996 και αποφάσισαν να ακολουθήσουν την δική τους πορεία στη ναυτιλία, ιδρύοντας την Gourdomichalis Naftiki Eteria SA.
Ο Δρακούλης και ο Στάθης Γουρδομιχάλης
Ο πατέρας του Γιώργου και του Στάθη, είναι ο Δρακούλης Γ. Γουρδομιχάλης, ο οποίος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1927. Σπούδασε Ηλεκτρολόγος – Μηχανολόγος στο Πολυτεχνείο, συνίδρυσε τη ναυτιλιακή εταιρεία Gourdomichalis Maritime S.A., μαζί με τον αδελφό του Στάθη.
Ο Στάθης Γουρδομιχάλης, γεννήθηκε το 1923 στην Αθήνα και σπούδασε στην ΑΣΟΕΕ και στο London School of Economics. Νυμφεύθηκε την Ειρήνη Φάτση και απέκτησαν τρία κορίτσια: Την Τούλα, την Ρεγγίνα και την Αλίκη.
Ο Στάθης Γουρδομιχάλης, διετέλεσε σε μια κρίσιμη περίοδο για τον ελληνικό εφοπλισμό, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Δραστηριοποιήθηκε στην Εθνική Αντίσταση κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, διέφυγε στο Λονδίνο όπου εργάστηκε στα γραφεία του Άγγελου Λούζη και του Ιωάννη Κ. Καρρά.
Η δική του εφοπλιστική καριέρα ξεκίνησε το 1959 σε συνεργασία με την οικογένεια Βλασσοπούλου. Το 1969 ίδρυσε την Gourdomichalis Maritime στον Πειραιά και την Gourdomichalis & Co (Chartering) στο Λονδίνο, και διηύθυνε ένα στόλο φορτηγών χύδην και δεξαμενόπλοιων.
Μετακόμισε μόνιμα στην Ελλάδα το 1974 και τον επόμενο χρόνο εξελέγη στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΕ με πρόεδρο τον Αντώνη Χανδρή.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
