Ένα τεράστιο project, συνολικής αξίας 9 δισ. ευρώ έχει στα «σκαριά» το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος προκειμένου να εξασφαλιστεί η μετάβαση της ελληνικής ακτοπλοΐας, στην πράσινη εποχή.

Όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Αλεξανδράτος, στο πλαίσιο του συνεδρίου 4rth Slide2Open Shipping Finance 2021, η μελέτη που έχει συντάξει το ΝΕΕ, έχει βρει σύμφωνη την ελληνική κυβέρνηση, και ετοιμάζεται να «ταξιδέψει» για τις Βρυξέλλες, όπου αναμένεται να υποστηριχτεί.

Το σχέδιο αφορά την χρηματοδότηση για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας, από τις μικρές «παντόφλες» που εξυπηρετούν τα Πορθμεία, μέχρι και τα μεγάλα πλοία.

Εφόσον γίνει αποδεκτό θα χρηματοδοτηθεί από κονδύλια της Κομισιόν, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων αλλά και από ιδιωτικά κεφάλαια.

Σύμφωνα με τον κ. Αλεξανδράτο το συγκεκριμένο σχέδιο, εκτός από την ακτοπλοΐα, μπορεί να δώσει πνοή και σε όλη την αλυσίδα που προσφέρει προϊόντα και υπηρεσίες στη ναυτιλία (ναυπηγεία, εξοπλισμός και άλλα).

Στο ίδιο πάνελ η κα. Ελένη Πολυχρονοπούλου πρόεδρος των Ελλήνων Κατασκευαστών Ναυτιλιακού Εξοπλισμού (HEMEXPO) επεσήμανε ότι τα μερίδια του κλάδου στον παγκόσμιο ανταγωνισμό διαρκώς αυξάνονται, και ότι οι παραγγελίες από το εξωτερικό το 2020, για το σύνολο του κλάδου έφτασαν τα 350 εκατ. δολάρια.

Σημειώνεται ότι ο κλάδος, όσον αφορά την εξωστρέφεια, έκανε τα πρώτα του βήματα με την παγκόσμια οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα μας από το 2010 και μετά.

Επεσήμανε επίσης ότι για να είναι ανταγωνιστικός ο κλάδος, απέναντι στα μεγαθήρια της Ασίας, θα πρέπει να συνεχίσει να επενδύσει στις νέες τεχνολογίες.

Για τον σκοπό αυτό η HEMEXPO έχει υπογράψει MOU με την Ένωση Ελληνικών Βιομηχανιών Διαστημικής Τεχνολογίας και Εφαρμογών (ΕΒΙΔΙΤΕ) και τον Σύνδεσμο Εταιρειών Καινοτόμων Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ), προκειμένου να πετύχουν να εντάξουν την τελευταία λέξη της παγκόσμιας τεχνολογίας στα πλοία. «Μπορεί να μην έχουμε ως χώρα τη βαριά βιομηχανία, αλλά κατασκευάζουμε πολύ σημαντικά εξαρτήματα για τα πλοία και πρέπει να συνεργαστούμε για την αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών» σχολίασε σχετικά.

Ο ανθρώπινος παράγοντας

Από τη πλευρά του ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός στάθηκε στο μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ναυτιλία από το ξέσπασμα της πανδημίας του COVID-19 και δεν είναι άλλο από τα πληρώματα των πλοίων και η υγεία τους.

Όλο το προηγούμενο χρόνο, οι ναυτικοί ήταν σχεδόν αδύνατο να επιστρέψουν στα σπίτια τους, μόλις τελείωνε το ταξίδι τους και αυτό είχαν σαν αποτέλεσμα να υπάρχουν άνθρωποι πάνω στα πλοία για περισσότερους από 15 μήνες.

Σήμερα η κατάσταση έχει βελτιωθεί επεσήμανε, αλλά χρειάζεται ακόμα πολύ δουλειά, αφού στην ουσία οι ναυτικοί δεν έχουν αναγνωριστεί ακόμα ως «key workers» ώστε να εξασφαλιστεί και η προτεραιότητά τους στους εμβολιασμούς κατά του COVID-19.

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και ο Αλέξανδρος Χατζηπατέρας εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Dorian LPG, που ήταν μια από τις πρώτες εταιρείες που υπέγραψαν την διακήρυξη του Ποσειδώνα, η οποία έχει σαν στόχο να προστατέψει τα δικαιώματα των ναυτικών απέναντι στην υγειονομική κρίση που περνάει η υφήλιος.

Όπως είπε μεγάλοι charterers όπως είναι η Shell, η BP, η Trafigura, αλλά και η Cargil συνειδητοποιήσαν ότι πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλίες για να βοηθήσουν τους ναυτικούς και κάθισαν στο ίδιο τραπέζι με τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Υπογράμμισε ότι έχουν αποφασίσει ότι όσοι charterers, (κυρίως από την Ασία όπως αναφέρουν τα report) αποφεύγουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους στο μέλλον και να βάζουν «τρικλοποδιές» στην προσπάθεια των ναυτιλιακών εταιρειών, να ανακοινώνονται δημοσίως.

Στον ανθρώπινο παράγοντα αναφέρθηκε και η κα. Σεμίραμις Παληού όπου με την ιδιότητά της ως πρόεδρος της HELMEPA, επεσήμανε ότι είναι αναγκαία η αλλαγή με συντονισμένο και συνεργατικό τρόπο των σημερινών περιβαλλοντικών προτύπων. Είναι απαραίτητη η εκπαίδευση και η αλλαγή νοοτροπίας. Είναι εύκολο, αρκεί να αποφασίσουμε να το πράξουμε, σημείωσε χαρακτηριστικά.

Τέλος και ο Κωστής Φραγκούλης από τη θέση του προέδρου του Propeller Club του Πειραιά, αναφέρθηκε στην ιστορία του club που υπάρχει για να ενισχύει τις ναυτιλιακές σχέσεις μεταξύ ΗΠΑ και Ελλάδος, καθώς και στο σύστημα AMVER της Αμερικανικής Ακτοφυλακής.

Eίναι ένα διεθνές εθελοντικό πρόγραμμα στο οποίο οι συμμετέχοντες καλούνται να παρέχουν βοήθεια στη θάλασσα, σώζοντας ζωές και περιουσίες. Η ελληνική ναυτιλία και οι ναυτικοί της κατέχουν την παγκόσμια πρωτιά, αφού περισσότερα από 2.000 ελληνικών συμφερόντων πλοία, συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό.

Διαβάστε επίσης:

Γ. Πλακιωτάκης: Αισιοδοξία για την ανταπόκριση του εφοπλισμού στα νέα μέτρα για τον «επαναπατρισμό» της ελληνικής σημαίας

Κρουαζιέρα: Σε επικοινωνία με δημάρχους και λιμάνια η ΕΕΚΦΝ εν όψει της επανεκκίνησης των ταξιδιών

ΕΒΕΠ: Σε ρόλο ειδικού συμβούλου για το Λιμάνι του Πειραιά ο Σωτήρης Θεοφάνης