Το επικοινωνιακό χάρισμα του, ο Γιώργος Σπ. Αλεξανδράτος, το ξεδίπλωσε πρόσφατα στην εκδήλωση που διοργανώθηκε στη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης “Ποσειδώνια 2022” από την Δανάη Μπεζαντάκου στο πλαίσιο της διοργάνωσης «ΥΕS to Shipping Forum 2022», στην οποία τιμήθηκε για τη συνολική του προσφορά του στη ναυτιλία, ο πρώην πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης .

Σε μια από καρδιάς ομιλία του αποκάλυψε όλες τις ανθρώπινες πλευρές, αλλά και τις ναυτιλιακές δεξιότητες του Θεόδωρου Βενιάμη, προκαλώντας πότε ευθυμία στο πυκνό ακροατήριο και πότε έντονη συγκίνηση που έφταναν στα κλάματα, φορτίζοντας συνεχώς τον ίδιο τον Θεόδωρο Βενιάμη, τους συγγενείς του και τους στενούς του φίλους και συνεργάτες.

1

Γενικά ο Γιώργος Αλεξανδράτος είναι ένας ευγενής, καλoσυνάτος, ανοιχτός εφοπλιστής που σίγουρα έχει το DNA και την αύρα του αείμνηστου πατέρα του Σπύρου Αλεξανδράτου, που απολάμβανε μια ευρύτερη αποδοχή από τους ανθρώπους του εφοπλισμού και γενικότερα της ναυτιλίας.

Ο Γιώργος Αλεξανδράτος γεννήθηκε το 1973 στην Αθήνα. Η οικογένεια του έχει καταγωγή από το Ληξούρι της Κεφαλονιάς. Τελείωσε τις εγκύκλιες σπουδές του στη Σχολή Μωραΐτη και ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές σπουδές του στο Shipping Management στο Πανεπιστήμιο του Plymouth, ενώ έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Τμήμα Ναυτιλιακής Πολιτικής του πανεπιστημίου του Cardiff.

Σήμερα, διευθύνει την ναυτιλιακή εταιρεία Apollonia Lines SA, η οποία ιδρύθηκε το 1974, από τον πατέρα του, ενώ είναι Αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, ταμίας στην Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών, ενώ συμμετέχει και στην επιτροπή εξωτερικών υποθέσεων της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και σε πολλές άλλες επιτροπές Νηογνωμόνων.

Πριν από λίγες ημέρες εξελέγη και πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιά και διαδέχθηκε την Ειρήνη Νταϊφά.

Η θεσμική του συμμετοχή σε επιτροπές και συλλογικούς φορείς της ναυτιλίας προκύπτει από την βαθύτερη του διάθεση της συνεχούς προσφοράς και κυρίως από τις ικανότητες που διαθέτει.

Διετέλεσε επίσης πρόεδρος του Hellenic Hull Mutual (2014-2016), οπότε προχώρησε σε συνένωση με το American P&I Club και δημιουργήθηκε το νέο και επιτυχημένο American Hellenic Hull.

Ο ίδιος, μετά την αποχώρηση του, με ανάρτησή στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης δήλωσε:

«Πέρασαν κιόλας 5 χρόνια από τότε που είχα τη τιμή και την ευθύνη να αναλάβω την προεδρία του Hellenic Hull Mutual,του μοναδικού Ελληνικού ναυτασφαλιστικού συνδέσμου. Πριν λίγο καιρό η θητεία μου τελείωσε και μαζί με αυτή όπως φαντάζομαι ένας επιτυχημένος κύκλος αφού στη διάρκεια της από τα 900 βαπόρια το 2014 φτάσαμε να έχουμε σήμερα κοντά στα 3000 ασφαλισμένα δημιουργώντας μια επιτυχημένη συνέργεια με την Αμερικανική αγορά.

Όλα αυτά δεν έγιναν επειδή ήμουν εγώ πρόεδρος. Όλα αυτά ΕΓΙΝΑΝ γιατί το μάνατζμεντ του συνδέσμου μαζί με το προσωπικό δούλευαν μέρα νύχτα και που (προσωπικό και Δ.Σ) πίστεψαν σε αυτό που λέγεται συνέργεια.

Έτσι μαζί με τα πολλά ευχαριστώ, αφιερώνω τη θητεία μου σε δυο μαγικές έννοιες που αποτελούν τη μαγική συνταγή για να πετύχεις στη ζωή σου: Ικανά στελέχη πιστά μέχρι τέλους και συνέργειες…

Σας ευχαριστώ για όλα…».

Ο Γιώργος Αλεξανδράτος, όπως ο ίδιος δηλώνει, ενδιαφέρεται να προωθήσει τα οφέλη της ναυτιλίας για την εθνική και διεθνή οικονομία και να ενθαρρύνει τη νέα γενιά να εμπλακεί με τους είκοσι πέντε τομείς που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τη ναυτιλία.

Το 2013 δημιούργησε, μαζί με άλλους επενδυτές, το Shipping fund Blue Water Maritime Capital με στόχο να επενδύσει σε πλοία ξηρού φορτίου. Ξεκινώντας με ένα κεφάλαιο 27 εκατ. δολαρίων και μετά τέσσερα χρόνια απουσίας από τη ναυτιλία αγόρασε το χωρητικότητας 76.600 dwt Bulker, Golden Κ, το οποίο ναυπηγήθηκε το 2007 σε τιμή λίγο πιο κάτω από 20 εκατομμύρια δολάρια.

Η Bluewater Maritime είναι ένα επενδυτικό ταμείο με έδρα στα Cayman Islands που έχει συσταθεί και με την συμμετοχή της Euroxx, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα.

Για το εγχείρημα αυτό, ο Γιώργος Αλεξανδράτος, είχε δηλώσει:“Δεν είμαστε μάγοι. Όταν βγήκαμε από την αγορά, ο BDI – δείκτης Baltic Dry Index- κινιόταν σε υψηλά επίπεδα, στις 5.000 μονάδες, και ξαναμπήκαμε με το ναυτιλιακό ταμείο, όταν η αγορά ήταν σε χαμηλά επίπεδα, στις 1.000 μονάδες».

Επισημαίνεται ότι πριν από την πώληση του τελευταίου πλοίου της οικογενειακής ναυτιλιακής επιχείρησης το 2010, η Apollonia Lines, είχε πέντε πλοία. Τρία είχαν αγοραστεί το 2002 και η εταιρεία άρχισε να πουλά το 2008.

Ο Σπύρος Αλεξανδράτος

Ο Σπύρος Αλεξανδράτος (1947-2004) γεννήθηκε στον Πειραιά και αποφοίτησε από την Δημόσια Σχολή Εμπορικού Ναυτικού Μηχανικών. Μετά την ολοκλήρωση της στρατιωτικής του θητείας εργάστηκε ως μηχανικός στα πλοία του ομίλου του Σταύρου Νιάρχου.

Το 1971 ήρθε σε επαφή για πρώτη φορά με τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις και ίδρυσε την εταιρεία Apollon Sea Trans, η οποία το 1973 απορροφήθηκε από την Apollonia Shipping Co Ltd.

Ειδικεύτηκε στις τακτικές γραμμές και κυρίως στη γραμμή Ελλάδα – Λιβύη και το 1981 είχε επτά πλοία που η συνολική της χωρητικότητα ήταν 20.000 τόνων, όλα με ελληνική σημαία.

Επίσης, την ίδια περίοδο διαχειρίζονταν πέντε πλοία τα οποία ήταν χρονοναυλωμένα με συνολικό μεταφορικό τονάζ 15.000 τόνους.

Ο Σπύρος Αλεξανδράτος ανήκε σε εκείνη τη γενιά των εφοπλιστών που ξεκίνησε ως ναυτικός και με σταθερά βήματα, αλλά και με ρίσκα μπήκε στη πλοιοδιαχείριση μεταφέροντας ένα καινοτόμο και δυναμικό πνεύμα στο χώρο της ναυτιλίας.

Ήταν επιφυλακτικός ως άνθρωπος και αυτό φαίνεται ότι όταν ρώτησαν “αν θα ευνοηθεί η ελληνική ναυτιλία με την ένταξη της Ελλάδας στην τότε ΕΟΚ”, είπε: “Αυτό μόνο εις την πάροδο του χρόνου θα καταστεί δυνατόν να το διαπιστώσωμεν”.

Πίστευε πάντα το άνοιγμα της ελληνικής ναυτιλίας προς τα Αραβικά κράτη “διότι λόγω της γεωγραφικής μας θέσεως πλεονεκτούμε εις τον τομέα της ταχυτέρας αποστολής εμπορευμάτων προς τις χώρες αυτές και διότι, ως γνωστόν, το μεγαλύτερον μέρος των εξαγωγών μας αποστέλλονται προς τις Αραβικές χώρς”.

Μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, ο Σπύρος Αλεξανδράτος προχώρησε σε σημαντική ανανέωση του στόλου του, με σκοπό “την εστίαση σε διαχείριση μεγαλύτερων και πιο σύγχρονων πλοίων. Το 2000, ο στόλος του αποτελούνταν από τρία bulk carriers και τρία πλοία γενικού φορτίου με συνολική χωρητικότητα 125.000 dwt”.

Ο Σπύρος Αλεξανδράτος κυριάρχησε στο χώρο της Μεσογειακής Ναυτιλίας και από το 1985 έως το 2000 υπηρέτησε ως πρόεδρος της Ένωσης Μεσογειακών Φορτηγών Πλοίων, η οποία σήμερα έχει μετονομαστεί σε Ένωση Εφοπλιστών Μικρών Αποστάσεων.

Επίσης, ήταν μέλος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών και του Διοικητικού Συμβουλίου της Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Εξελέγη μάλιστα από τους συναδέλφους του και υπηρέτησε ως πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος από το 2000 έως τον αιφνίδιο θάνατό του, το 2004.

Σε μια επίσκεψη των Ελλήνων εφοπλιστών το 1990 στον τότε πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Μητσοτάκη στο γραφείο του στη Βουλή, τον είχε ρωτήσει ο πρωθυπουργός ποια είναι η γνώμη του για τις άδειες σκοπιμότητας και ο Σπύρος Αλεξανδράτος απάντησε: “Η άδεια σκοπιμότητας αποτελείται από δύο λέξεις: την άδεια και τη σκοπιμότητα. Αν αφαιρέσουμε την άδεια, μένει η σκοπιμότητα που εμπεριέχει πολλές σκοπιμότητες”. Μια θέση που τον δικαίωσε απόλυτα.

Πρόεδρος του ΝΕΕ ανέλαβε στις 23 Φεβρουαρίου του 2000. Ως πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, επισκέφθηκε για πρώτη φορά την 12η Ιουνίου του 2000 τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας. Το υπόμνημα που επιδόθηκε στον Ανώτατο Πολιτειακό παράγοντα της χώρας καταλήγει ως εξής: «Γνωρίζοντας το ενδιαφέρον σας για οτιδήποτε προβάλλει την Ελλάδα και τις ελληνικές σχέσεις, πιστεύουμε ότι θα ασκήσετε την επιρροή σας προκειμένου να ληφθούν θετικά μέτρα από το κράτος για την ενίσχυση του εθνικού νηολογίου.»

Με πρωτοβουλίες του, ως πρόεδρος του ΝΕΕ τον Ιανουάριο του 2002 η τότε Κυβέρνηση προβαίνει σε νομοθετικές ρυθμίσεις φορολογίας πλοίων και ναυτικών που βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής ναυτιλίας.

Στο πρώτο εξάμηνο του 2003, η Ελληνική ναυτιλία έκανε έντονη την παρουσία της διεθνώς με την Ελληνική Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έβαλε το στίγμα της στην Ευρωπαϊκή ναυτιλιακή πολιτική, και την εκλογή του Ευθυμίου Μητρόπουλου στη θέση του Γενικού Γραμματέα του ΙΜΟ στις 18 Ιουνίου. Ο ρόλος του Σπύρου Αλεξανδράτου ήταν καταλυτικός.

Ως πρόεδρος του ΝΕΕ συνέβαλε στη διαμόρφωση του Νόμου 3182/2003 για την Ναυτιλιακή Εταιρεία Πλοίων Αναψυχής, στο σχέδιο καταστατικού για την Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης της Ζώνης Περάματος και στο πλαίσιο εφαρμογής του ISPS Code σχετικά με το οποίο εξέδωσε εγχειρίδιο με εγκυκλίους οδηγιών. Επίσης διοργάνωσε σεμινάριο για στελέχη ναυτιλιακών επιχειρήσεων με θέμα του ελέγχους των πλοίων στα λιμάνια στα πλαίσια του MOU.

Την 2α Σεπτεμβρίου 2004 έφυγε πρόωρα και απροσδόκητα από τη ζωή ο Σπύρος Αλεξανδράτος ο οποίος έξι μήνες νωρίτερα είχε επανεκλεγεί Πρόεδρος του ΝΕΕ.

Διαβάστε επίσης

Γιώργος Αλεξανδράτος (ΝΕΕ): Στόχος πρόγραμμα ύψους €9 δισ. που θα δώσει πνοή στα ελληνικά ναυπηγεία και επιχειρήσεις