«Μια δεύτερη προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ θα μπορούσε να ωθήσει τα ναύλους των δεξαμενόπλοιων στη Μέση Ανατολή και τον Κόλπο των ΗΠΑ, ενώ θα δημιουργήσει μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με τις συναλλαγές που σχετίζονται με τη Ρωσία, όπως έχουν επισημάνει πρόσφατα ορισμένοι αναλυτές με βάση τις δηλωμένες απόψεις του πρώην προέδρου για κυρώσεις και ενέργεια».

Οι επισημάνσεις του προέδρου του Συνδέσμου Ναυτιλομεσιτικών Συμβάσεων και της Xclusiv, Γιάννη Κοτζιά, δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνειών.

1

Στο σενάριο με νίκη του Ντόναλντ Τραμπ, ο Γιάννης Κοτζιάς, τόνισε ότι είναι πιθανή ώθηση για ορυκτά καύσιμα, βιομηχανικά μέταλλα και αγροτικές εξαγωγές.

Στο ενδεχόμενο νίκης της Κάμαλα Χάρρις, ο Γιάννης Κοτζιάς, αναφέρει ότι προβλέπεται, αυξημένη ζήτηση για βασικά προϊόντα ανανεώσιμης ενέργειας (χαλκός, λίθιο, κοβάλτιο), μέταλλα υποδομής (χάλυβας, χαλκός, αλουμίνιο) και δυνητικός αντίκτυπος στα γεωργικά προϊόντα λόγω εμπορικών και περιβαλλοντικών πολιτικών.

Αναφερόμενος στο θαλάσσιο εμπόριο, ο Γιάννης Κοτζιάς, τόνισε:

«Παρόλο που η πλευρά της προσφοράς (supply) στη ναυτιλία στους περισσότερους τομείς παραμένει υποστηρικτική για τα επόμενα δύο χρόνια, η πρόβλεψη των μελλοντικών ναυτιλιακών αγορών έχει γίνει πολύ πολύπλοκη και αβέβαιη.

Το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο ανακάμπτει το 2024, αλλά αντιμετωπίζει προκλήσεις από γεωπολιτικές εντάσεις και διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Η UNCTAD προβλέπει συνεχή ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου τα επόμενα χρόνια, λόγω της ζήτησης για χύδην εμπορεύματα και καταναλωτικά αγαθά (containers).

Ωστόσο, κίνδυνοι όπως η οικονομική αβεβαιότητα, ο πληθωρισμός και οι γεωπολιτικές εντάσεις θα μπορούσαν να επηρεάσουν αυτήν την ανάπτυξη.

Η σχέση μεταξύ του θαλάσσιου εμπορίου και του παγκόσμιου ΑΕΠ εξελίσσεται, με παράγοντες όπως ο εμπορικός προστατευτισμός και η αναστροφή της παγκοσμιοποίησης να επηρεάζουν την τάση».

Στη συνέχεια, ο Γιάννης Κοτζιάς, μιλώντας για την Ινδία και την Κίνα, είπε:

«Οι χώρες δίνουν προτεραιότητα στην εγχώρια ανθεκτικότητα και την ενεργειακή ασφάλεια (πχ Ινδία και Κίνα αυξάνουν την εγχώρια παραγωγή coal για να μειώσουν τις εισαγωγές), οδηγώντας σε αυξημένα εμπορικά μέτρα (πχ δασμοί) και πιθανές διακοπές στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Τα δυσμενή γεωπολιτικά ζητήματα μπορεί να είναι θετικά για τη ναυτιλία κατά καιρούς. Ωστόσο, η στήριξη των επιπτώσεών τους στην αύξηση των τονομιλίων δεν αποτελεί μακροπρόθεσμο βιώσιμο παράγοντα. Το αυξανόμενο κόστος μεταφοράς επηρεάζει τις τιμές που ο καταναλωτής θα πληρώσει και αυτό μετριάζει την ζήτηση με την πάροδο του χρόνου.

Επιπλέον, οι πολιτικές «παράγετε το στο σπίτι» (Produce it at home) από τις ΗΠΑ και άλλα έθνη αποτελούν κίνδυνο για το διεθνές εμπόριο και, ως εκ τούτου, για τη ναυτιλία καθώς οι πολιτικές αυτές οδηγούν σε υψηλότερες τιμές και υπάρχει αυξημένος κίνδυνος επιβράδυνσης της παγκόσμιας ανάπτυξης.

Προτεραιότητα σε μεγάλο βαθμό έχει δοθεί στο να αντιμετωπιστούν τα γεωπολιτικά, και σε δευτερο βαθμό λιγότερη προτεραιότητα στον κανονιστικό κίνδυνο που σχετίζεται με τις εκπομπές ρύπων προς το παρόν. Ωστόσο, εάν η ναυτιλία κληθεί να πληρώνει κυρώσεις σε ολόκληρο τον κόσμο, όπως και στην ΕΕ, αυτό θα επηρεάσει μεσοπρόθεσμα την ζήτηση, αυξάνοντας τα έξοδα μεταφοράς.

Η εξισορρόπηση των άμεσων προτεραιοτήτων με τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και ανθεκτικότητα θα είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου».

Όσον αφορά τα τάνκερ, τόνισε: «Τόσο οι αγορές αργού όσο και οι αγορές δεξαμενόπλοιων προϊόντων πετρελαίου αναμένεται να έχουν καλύτερες επιδόσεις το 2024 σε σύγκριση με το 2023.

Οι μεγαλύτερες αποστάσεις πλεύσης λόγω αλλαγής δρομολογίου (γεωπολιτικά) ενισχύουν τη ζήτηση τονομιλίων το 2024.

Η επιστροφή στα κανονικά δρομολόγια το 2025 μπορεί να οδηγήσει σε ελαφρά αποδυνάμωση του ισοζυγίου προσφοράς/ζήτησης της αγοράς δεξαμενόπλοιων αργού και σε σημαντική εξασθένιση της αγοράς δεξαμενόπλοιων προϊόντων.

Και οι δύο αγορές σημείωσαν αύξηση στις τιμές των πλοίων και στα freight rates.

Τα δεξαμενόπλοια προϊόντων πετρελαίου παρουσίασαν μέσα στο 2024 ισχυρότερη αύξηση ναύλων σε σύγκριση με τα δεξαμενόπλοια αργού.

Η αναλογία των τιμών μεταχειρισμένων προς νεότευκτα έχει αυξηθεί τόσο για τα δεξαμενόπλοια προϊόντων όσο και για το αργό.

Οι ναύλοι αναμένεται να ενισχυθούν το τελευταίο τρίμηνο του 2024.

Οι τιμές των νεότευκτων δεν αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω σημαντικά στο άμεσο μέλλον.

Η επιστροφή στα κανονικά δρομολόγια το 2025 μπορεί να ασκήσει πίεση στις τιμές μεταχειρισμένων και στα rates, κυρίως στην αγορά δεξαμενόπλοιων προϊόντων πετρελαίου.

Η αγορά δεξαμενόπλοιων αργού αναμένεται να διατηρήσει μια πιο ισορροπημένη κατάσταση προσφοράς/ζήτησης».

Διαβάστε επίσης:

Γιατί οι αγοραστές θέλουν Intrakat, ΓΕΚ και ΤΕΝΕΡΓ, τα άπληστα αγόρια της «the Company», o εμφύλιος των σουπερμαρκετάδων, το πρόβλημα του Νεμπή, ο χωρισμός του υπουργού με τη νεαρά και τι γύρευαν στην Ράτκα ο ΚΜ, η Ντόρα και οι the Coustas

Μικρότερες αυξήσεις μισθών με νέο αλγόριθμο στον κατώτατο μισθό – Μόνο γνωμοδοτεί η Επιστημονική Επιτροπή

Μετρό: Από σήμερα το διευρυμένο ωράριο – Ποιες γραμμές αφορά