Ένα σούπερ “squeeze” (όταν η πίεση της αγοράς επιταχύνει ή κάνει πιο έντονη μία υπάρχουσα κατάσταση) βρίσκεται σε εξέλιξη στην αγορά των μεγάλων φορτηγών πλοίων Capesize, αναφέρει ο Γιάννης Κάρτσωνας, CEO της εταιρείας Breakwave Advisors, που προσφέρει υπηρεσίες Διαχείρισης Επενδύσεων στους τομείς της ναυτιλίας και των εμπορευμάτων.

Και εξηγεί: Η αγορά έχει εισέλθει σε μια φάση αυξημένης μεταβλητότητας καθώς η ανισορροπία στη θέση και τη διαθεσιμότητα των πλοίων στον πλανήτη φτάνει σε ακραία επίπεδα και οι ιδιοκτήτες με πλοία που βρίσκονται στα κατάλληλα σημεία φόρτωσης απολαμβάνουν μερικές από τις πιο κερδοφόρες ημέρες στην ιστορία.

Αυτή δεν είναι μια θεμελιώδης ανισορροπία και δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Η αγορά είναι στριμωγμένη και αντανακλά τη μεγάλη ζήτηση για μεταφορές προϊόντων και πρώτων υλών, η οποία, σε συνδυασμό με τις άσχημες καιρικές συνθήκες και τη συνεχιζόμενη συμφόρηση και συνεπώς μεγάλη καθυστέρηση των πλοίων στα λιμάνια, προκαλεί την τέλεια καταιγίδα για όσους κατέχουν ό,τι πολυτιμότερο αυτήν την περίοδο, δηλαδή ένα διαθέσιμο πλοίο.

Δεν υπάρχουν πραγματικές μετρήσεις

Οτιδήποτε μπορεί να ειπωθεί για το τι θα συμβεί στο άμεσο μέλλον: Δεν υπάρχουν πραγματικές μετρήσεις για να λάβουμε υπόψιν, καθώς οι τιμές των ναύλων υπόκεινται μόνο στη διαθεσιμότητα των πλοίων και όχι στην ισορροπία της αγοράς. Η προσδοκία για μια διόρθωση στην αγορά των ναύλων δεν είναι σε καμία περίπτωση πρόβλεψη, αλλά μάλλον μια φυσική αντίδραση στην εκθετική κίνηση που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.

Ωστόσο, το “πόσο ψηλά είναι το ψηλά” είναι πιο επίκαιρη συζήτηση, καθώς τα ιστορικά γραφήματα δείχνουν πολύ υψηλότερα επίπεδα. Με τον κίνδυνο μιας ετεροχρονισμένης πρόβλεψης μόλις ανοίξει η αγορά αύριο, πιστεύουμε ότι η πιθανότητα χαμηλότερων spot τιμών στα ναύλα τις επόμενες εβδομάδες υπερτερεί, αλλά και πάλι, αυτό είναι περισσότερο «προαίσθημα» παρά υπολογισμένη πρόβλεψη, καθώς υπάρχουν σημαντικοί παράγοντες που είναι αδύνατο να υπολογιστούν. Έτσι, η ταπεινότητα θα πρέπει να είναι η μόνη πραγματική στρατηγική στην τρέχουσα κατάσταση του ξηρού φορτίου .

Η έλλειψη ενέργειας γίνεται παγκόσμιο ζήτημα

Από το φυσικό αέριο στο αργό πετρέλαιο και στο κάρβουνο, οι πρώτες ύλες που σχετίζονται με την παραγωγή ενέργειας σημειώνουν νέα υψηλά επίπεδα τιμών καθημερινά, αντανακλώντας τόσο την κατάσταση στην αλυσίδα διανομής όσο και τους φόβους για επιδείνωση της διαθέσιμης ενέργειας καθώς μπαίνουμε στους κρύους χειμερινούς μήνες, εδώ στο βόρειο ημισφαίριο.

Η παγκόσμια προσοχή και εστίαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας την τελευταία δεκαετία έχει αφήσει χωρίς νέες επενδύσεις τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων με την παραγωγή της και τα αποθέματα να μειώνονται συνεχώς. Με δεδομένο ότι η τεχνολογία καύσης είναι ακόμη η πιο αξιόπιστη πηγή ενέργειας, πολλές χώρες επιστρέφουν, δυστυχώς, ξανά στα ορυκτά καύσιμα για να καλύψουν το κενό.

Το κάρβουνο είναι ο μεγαλύτερος ωφελημένος, με τις τιμές του σχεδόν στα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών, ενώ η αυξημένη ζήτηση λόγω του επερχόμενου χειμώνα μπορεί να προσθέσει περισσότερο λάδι στη φωτιά. Φυσικά το dry bulk shipping θα συνεχίσει να ωφελείται από αυτήν την τάση, ειδικά τα μικρότερα από τα Capesize σε μέγεθος πλοία.

Η μεταβλητότητα στα ναύλα του ξηρού φορτίου θα παραμείνει αυξημένη

Για το υπόλοιπο του 2021, αναμένουμε η αύξηση της ζήτησης για μεταφορές ξηρού φορτίου να υπερβεί την αύξηση της προσφοράς, της διαθεσιμότητας δηλαδή των πλοίων, κι αυτό πιθανά θα ωθήσει τα ναύλα σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα, επισημαίνει ο κ. Κάρτσωνας.

Αναμένουμε τη μεταβλητότητα στις τιμές των ναύλων να παραμείνει έντονη και αντιλαμβανόμαστε ότι πολιτικές αποφάσεις, ειδικά αυτές της κινεζικής κυβέρνησης που αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών άνθρακα που προκαλούνται κατά ένα μεγάλο μέρος από τη χαλυβουργεία, αποτελούν τον βασικό κίνδυνο που μπορεί να έχει η μελλοντική ζήτηση για το dry bulk shipping.