Παρά την πρόσφατη σταθεροποίηση στα spot ναύλα, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης ξηρού φορτίου δέχθηκαν πιέσεις, αντανακλώντας, κατά την άποψή μας, την αυξανόμενη απογοήτευση για τις ανεπιτυχείς προσπάθειες τόνωσης του τομέα ακινήτων στην Κίνα, ο οποίος θα απαιτούσε μεγαλύτερο όγκο σε σιδηρομετάλλευμα και συνεπώς υψηλότερη ζήτηση για ξηρό φορτίο, για τους επόμενους αρκετούς μήνες, επισημαίνει σε ανάλυσή του ο Γιάννης Κάρτσωνας, διευθύνων σύμβουλος της Breakwave Advisors.

Οι τιμές του σιδηρομεταλλεύματος βρίσκονται ήδη υπό σημαντική πίεση, πέφτοντας περίπου 20% μόνο την τελευταία εβδομάδα καθώς η υπομονή της κινεζικής χαλυβουργίας εξαντλείται, έχοντας έρθει αντιμέτωπη με αρνητικά περιθώρια κέρδους εδώ και μήνες, χωρίς να φαίνεται φως στην άκρη του τούνελ. Αν και η εποχή ευνοεί τη σταδιακή ανάκαμψη στη μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος, ειδικά από τη μακρινή Βραζιλία, οι χαμηλές τιμές του σημαίνουν λιγότερες αποστολές από τους υψηλού κόστους εξαγωγείς της Δυτικής Αφρικής και της Νότιας Αμερικής που είχαν δώσει ώθηση στη ζήτηση τον τελευταίο χρόνο.

Αν προσθέσουμε και την επερχόμενη μερική περικοπή των εξαγωγών βωξίτη από τη Δυτική Αφρική λόγω των εποχιακών βροχών, η βασική ζήτηση για Capesizes θα φαινόταν άσχημη αν δεν ήταν η αγορά άνθρακα που παραμένει η σωτήρια λέμβος για το μεγαλύτερο μέρος του τομέα ξηρού φορτίου, αναφέρει ο κ. Κάρτσωνας.

Είναι η μάχη μεταξύ των παραπάνω παραγόντων που θα διαμορφώσουν τη βραχυπρόθεσμη τάση των spot ναύλων. Αναμένουμε ότι η έντονη μεταβλητότητα θα είναι τελικά ο νικητής, ανεξάρτητα από το ποιοι παράγοντες θα επικρατήσουν. Τείνουμε να πιστεύουμε ότι η πρόσφατη απότομη διόρθωση στις τιμές των freight futures έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, και προβλέπουμε μια απαραίτητη βελτίωση στο κλίμα πριν από το τέλος του μήνα.

Η διαρκώς προβληματική κινεζική αγορά ακινήτων

Η αναντιστοιχία μεταξύ προσδοκιών και πραγματικότητας στον κλάδο των ακίνητων της Κίνας, με την παραγωγή και τη ζήτηση χάλυβα να παραμένουν μη ευθυγραμμισμένες εδώ και μήνες, αντανακλάται πλέον και στις τιμές του χάλυβα.

Στο τέλος της ημέρας, μία πτώση 40% σε ετήσια βάση στην κατασκευαστική δραστηριότητα της μεγαλύτερης αγοράς ακινήτων στον κόσμο δεν είναι κάτι που μπορεί εύκολα να αγνοηθεί. Οι συνεχείς περιορισμοί λόγω της μηδενικής ανοχής στον Covid στα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα της χώρας εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικό εμπόδιο για την εξομάλυνση της κατασκευαστικής αγοράς, και μολονότι η «εκκρεμής» ζήτηση θα οδηγήσει τελικά σε σημαντική ώθηση στις κατασκευές, και συνεπώς και στη ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα, το πότε ακριβώς αυτό θα συμβεί παραμένει αβέβαιο.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, το πρόσφατο απότομο contango (όταν οι τιμές το επόμενο διάστημα είναι πολύ πιο ψηλές από τις τρέχουσες) στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης δεν είχε νόημα εκτός από το να λειτουργήσουν σαν υπενθύμιση του εντυπωσιακού ράλι του περασμένου έτους, στα περίπου 100.000 δολάρια την ημέρα για τα ναύλα των Capesize.

Ωστόσο, η ιστορία σπάνια επαναλαμβάνεται, ειδικά στα ναύλα. Πιστεύουμε ότι φέτος, στο τέταρτο τρίμηνο θα δούμε τα υψηλά ναύλα σε αντίθεση με τις προσδοκίες της αγοράς που συνεχίζουν να αποτιμούν το τρίτο τρίμηνο ως το δυνατό τρίμηνο της χρονιάς, υποστηρίζει ο κ. Κάρτσωνας. Όσο οι τιμές των futures πλησιάζουν ξανά τις spot τιμές, οι ευκαιρίες για trading αυξάνονται, ειδικά στον γεωπολιτικά απρόβλεπτο κόσμο που επιχειρούμε.

Η εταιρεία Breakwave Advisors, με έδρα τη Νέα Υόρκη, προσφέρει υπηρεσίες Διαχείρισης Επενδύσεων στους τομείς της ναυτιλίας και των εμπορευμάτων. Έχει δημιουργήσει και διαχειρίζεται το Breakwave Dry Bulk Shipping ETF (NYSE: BDRY) και το Breakwave Sea Decarbonization Tech ETF (NYSE: BSEA).

Διαβάστε ακόμη:

Θεαματική εκτίναξη των ναύλων για τη μεταφορά καυσίμων – Πόσα κερδίζουν οι πλοιοκτήτες