ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι εμπορικές ροές έχουν σαφώς μετατοπιστεί προς στην αγορά άνθρακα, και αυτό βοηθάει τις τιμές των ναύλων στην αγορά ξηρού φορτίου να ξεπεράσουν την εποχική αδυναμία, που υπό διαφορετικές συνθήκες θα κρατούσε τα ναύλα χαμηλά αυτή την εποχή του χρόνου, επισημαίνει σε ανάλυση του ο Γιάννης Κάρτσωνας, διευθύνων σύμβουλος της Breakwave Advisors.
Ωστόσο ο χειμώνας, όπου η ζήτηση άνθρακα για την παραγωγή ενέργειας είναι υψηλή, τελειώνει. Η επερχόμενη ενδιάμεση περίοδος πρόκειται να παίξει καθοριστικό ρόλο τόσο για την τιμή του άνθρακα όσο και για τα ναύλα των φορτηγών πλοίων.
Αναμφισβήτητα, ο καθοριστικός παράγοντας θα είναι πλέον το σιδηρομετάλλευμα. Μέχρι στιγμής φέτος, το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος, ειδικά αυτό που προέρχεται από τη Βραζιλία μπορεί να χαρακτηριστεί στην καλύτερη περίπτωση ανεμικό. Καθώς όμως οι καιρικές συνθήκες στη Βραζιλία βελτιώνονται και η ζήτηση από την Κίνα αυξάνεται, αναμένουμε καλύτερες ροές και συνεπώς αυξημένη ζήτηση για τη μεταφορά του εμπορεύματος.
Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι δεν διανύουμε ένα φυσιολογικό έτος. Οι τιμές των εμπορευμάτων έχουν δει ακραίες διακυμάνσεις, οι γεωπολιτικές εξελίξεις βρίσκονται στο επίκεντρο και οι θολές προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας φαίνεται να αποτελούν ένα σοβαρό εμπόδιο για την κατασκευή και τη ζήτηση κατοικιών στην Κίνα και συνεπώς για την παραγωγή χάλυβα.
Φυσικά, τα δεδομένα μπορούν να αλλάξουν γρήγορα, αλλά εάν η ζήτηση για άνθρακα μειωθεί χωρίς αντίστοιχη αύξηση της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα, η αγορά ξηρού φορτίου μπορεί να μην έχει την απαραίτητη ισχύ που θα ωθούσε τα ναύλα υψηλότερα. Σε αυτό το περιβάλλον, η ταπεινότητα και η σωστή διαχείριση κινδύνου είναι οι δύο πιο δυνατοί σύμμαχοι των επενδυτών. Κι αυτό διότι, ενώ οι τιμές ναύλων στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης (freight futures) συρρικνώθηκαν αρκετά την τελευταία εβδομάδα, εξακολουθούμε να βλέπουμε σε αυτήν την αγορά μία έντονα ανοδική καμπύλη τιμών για το άμεσο μέλλον.
Από την άλλη, με όλη την εφοδιαστική αλυσίδα να βρίσκεται τελείως εκτός ισορροπίας, δεν χρειάζονται πολλά για να δούμε έντονες ανοδικές κινήσεις στα ναύλα σε κάποιες περιοχές, οι οποίες και θα αποτελέσουν μέρος μιας ευρύτερης έντονης μεταβλητότητας που κυριαρχεί στον χώρο όλων των εμπορευμάτων και προϊόντων αυτή την περίοδο.
Η μακροπρόθεσμη προοπτική της ζήτησης ξηρού φορτίου είναι ολοένα και πιο αβέβαιη καθώς η Κίνα κινείται για να εξασφαλίσει την προσφορά άνθρακα
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου αφορούσε πάντα το σιδηρομετάλλευμα και τον άνθρακα, και παρόλο που τα τελευταία δύο χρόνια απροσδόκητες εξελίξεις έχουν συγκεντρώσει εκ νέου την προσοχή της αγοράς στα γεωπολιτικά και στις γενικότερες διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας, πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι καθώς οι συνθήκες ομαλοποιούνται, η ζήτηση για αυτά τα δύο εμπορεύματα είναι που θα διαμορφώσει τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του κλάδου.
Οι κυβερνήσεις έχουν πλέον συνειδητοποιήσει πόσο σημαντική είναι η ενεργειακή ασφάλεια και, ως εκ τούτου, προχωρούν σταδιακά για να βεβαιωθούν για την ύπαρξη επαρκών πηγών ενέργειας, οι οποίες θα είναι άμεσα διαθέσιμες στο μέλλον. Ένα πολύ καλό παράδειγμα είναι η Κίνα, ο μεγαλύτερος καταναλωτής άνθρακα στον κόσμο, που επιδιώκει να αυξήσει την εγχώρια παραγωγή, ενώ η Ευρώπη επιταχύνει εναλλακτικές πηγές ενέργειας, όπως η πυρηνική ενέργεια και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Αν και ο χρονικός ορίζοντας αλλά και το αποτέλεσμα τέτοιων διαδικασιών είναι άγνωστα, η μακροπρόθεσμη προοπτική της ζήτησης ξηρού φορτίου μπορεί να γίνει λιγότερο συναρπαστική, ειδικά σε συνδυασμό με την επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης υπό το βάρος των πεισματικά υψηλών τιμών της ενέργειας.
Η εταιρεία Breakwave Advisors, με έδρα τη Νέα Υόρκη, προσφέρει υπηρεσίες Διαχείρισης Επενδύσεων στους τομείς της ναυτιλίας και των εμπορευμάτων. Έχει δημιουργήσει και διαχειρίζεται το Breakwave Dry Bulk Shipping ETF (NYSE: BDRY) και το Breakwave Sea Decarbonization Tech ETF (NYSE: BSEA).
Διαβάστε ακόμη:
Συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2022: Απανθρακοποίηση, αυτοματοποίηση πλοίων, έξυπνα λιμάνια και τεχνητή νοημοσύνη στη ναυτιλία
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike