ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Την εκτίμηση ότι η αγορά ξηρού φορτίου διαμορφώνεται διαρθρωτικά και ετοιμάζεται για μία μακρά περίοδο υψηλών ναύλων, εκφράζει μεταξύ άλλων σε ανάλυση του ο Γιάννης Κάρτσωνας, διευθύνων σύμβουλος της Breakwave Advisors.
Παράλληλα, τονίζει το σημαντικό ρόλο της Κίνας στην διαμόρφωση της πορείας της συγκεκριμένης αγοράς.
Αναλυτικά αναφέρει:
Η ενέργεια είναι το παν. Χωρίς την επαρκή παροχή ενέργειας, η ζωή θα ήταν πολύ διαφορετική. Στην καθημερινή ζωή, το άνοιγμα ή το κλείσιμο ενός διακόπτη οδηγεί σε ένα σίγουρο αποτέλεσμα, χωρίς δεύτερες σκέψεις. Τι θα γινόταν όμως αν υπήρχε ο κίνδυνος αυτή η κίνηση να μην έφερνε το αναμενόμενο αποτέλεσμα; Μπορεί να φανταστεί κανείς να πάρει αυτό το σενάριο μεγαλύτερη έκταση; Και τι θα γινόταν αν η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο αντιμετώπιζε μια τέτοια πιθανή εξέλιξη;
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, η άνευ προηγουμένου αστάθεια σε ορισμένες βασικές ενεργειακές αγορές θα έπρεπε να είχε προκαλέσει πολλούς κόκκινους συναγερμούς μεταξύ των κρατών όσον αφορά στην ενεργειακή ασφάλεια, και παρόλο που ο δυτικός κόσμος έχει κάνει ελάχιστα μέχρι στιγμής για να αντιμετωπίσει το ζήτημα, η Κίνα όχι μόνο το έχει λάβει υπόψη, αλλά κινείται επιθετικά για να εξασφαλίσει επαρκή παροχή ρεύματος ενόψει του επερχόμενου ενεργειακά φορτισμένου χειμώνα.
Μάχη για την τιμή του άνθρακα
Η αρχική άνοδος των τιμών του άνθρακα είναι απόδειξη της πιθανής έλλειψης του άμεσα διαθέσιμου καυσίμου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, ως ο μεγαλύτερος καταναλωτής άνθρακα, η Κίνα δεν θα άφηνε την αγορά να καθορίσει την τιμή στη δική της οικονομία, (βλέπε την κατάρρευση των τιμών του άνθρακα που ακολούθησε) και το κεντρικά ελεγχόμενο κράτος κινήθηκε για να θέσει ανώτατο όριο στις τιμές, κάτι εύκολα επιτεύξιμο υπό την καθοδήγηση του ισχυρού National Development and Reform Commission.
Ωστόσο, φαίνεται ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα. Και το μέγεθος των επόμενων κινήσεων θα καθορίσει το τελικό αποτέλεσμα πολλών βιομηχανιών, αλλά και τον ρυθμό ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας.
Τώρα πιστεύουμε ότι οι ενέργειες της Κίνας όσον αφορά στην εξασφάλιση επαρκών αποθεμάτων ενέργειας για το χειμώνα θα οδηγήσουν σε επιβράδυνση της ευρύτερης κινεζικής οικονομίας, οδηγώντας την Κίνα να χάσει τον ετήσιο στόχο της για την αύξηση του ΑΕΠ για το 2021, υποστηρίζει ο κ. Κάρτσωνας.
Ωστόσο, η θυσία του ρυθμού ανάπτυξης για να αποφευχθεί ο κίνδυνος μιας τεράστιας έλλειψης ηλεκτρικής ενέργειας δεν είναι παράλογη, παρόλο που το ζήτημα αυτό αποτελούσε πάντα μια λεπτή ισορροπία για την Κίνα όταν αντιμετώπιζε κρίσιμα ζητήματα. Κι ενώ δεν είναι εύκολο να προσδιοριστούν τα ακριβή σενάρια, οι επίσημες δηλώσεις που προέρχονται από τα κορυφαία στελέχη της κινεζικής κυβέρνησης δείχνουν μια κατάσταση «πανικού» σχετικά με τον ενεργειακό εφοδιασμό.
Για να χάσει δυνητικά η Κίνα τους δικούς της στόχους ανάπτυξης κάτι σημαντικό πρέπει να διακυβεύεται, και οι τιμές του σιδηρομεταλλεύματος και του χάλυβα μας λένε ότι πράγματι η οικονομία επιβραδύνεται πέρα από ένα λογικό περιθώριο.
Δυστυχώς, αυτό αφήνει εκτεθειμένες τις βιομηχανίες που συνδέονται με αυτές τις αγορές. Το dry bulk shipping βασιζόταν παραδοσιακά στην κινεζική ανάπτυξη, και στην επακόλουθη ζήτηση για εμπορεύματα, για τη δική του ανάπτυξη. Εάν η κινεζική παραγωγή χάλυβα αποδυναμωθεί, ένα σενάριο που πριν από λίγους μήνες ήταν αδιανόητο, πώς επηρεάζει αυτό τις συναφείς βιομηχανίες;
Αυτή τη φορά, για καλή τύχη των πλοιοκτητών, ο υπόλοιπος κόσμος παραμένει σε ανάπτυξη, η οποία, αν και δεν αρκεί από μόνη της για να οδηγήσει σε περιόδους άνθησης, αρκεί για να προσφέρει κάποια ασφάλεια και ελπίζουμε να γεφυρώσει το χάσμα ενώ η κατάσταση στην Κίνα εξομαλύνεται. Επιπλέον, η Κίνα θα χρειαστεί σαφώς να εισάγει περισσότερο άνθρακα που θα αντισταθμίσει ορισμένα από τα χαμένα φορτία σιδηρομεταλλεύματος.
Το τελικό αποτέλεσμα θα κριθεί από έναν απρόβλεπτο παράγοντα: τον χειμώνα. Η σοβαρότητα οποιασδήποτε πιθανής έλλειψης ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα κατά τους χειμερινούς μήνες σε συνδυασμό με την ποσότητα της βιομηχανικής δραστηριότητας που πρέπει να περιοριστεί προκειμένου να εξισορροπηθεί η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, θα καθορίσει τη διάρκεια και τη σοβαρότητα των περικοπών στην παραγωγή χάλυβα και, κατά συνέπεια, την επιδείνωση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος (η πρώτη ύλη για τον χάλυβα).
Συνεπώς, is there a tradable bottom on dry bulk?
Η μεταβλητότητα στις τιμές των ναύλων είναι ακραία. Οι καθημερινές κινήσεις καθορίζονται επί του παρόντος από το αρνητικό momentum που υπάρχει στην αγορά. Όσον αφορά στα Capesizes, το spot πέφτει για τρεις συνεχόμενες εβδομάδες και τώρα βρίσκεται περίπου 55.000 δολάρια χαμηλότερα. Ιστορικά, μετά από τόσο έντονες πτώσεις, συμβαίνει μια σπασμωδική αντίδραση.
Η αγορά είναι τεχνικά υπερ-πουλημένη και υπάρχει μικρή αισιοδοξία στον αέρα. Τέλος, η συμφόρηση των πλοίων έξω από τα λιμάνια παραμένει κοντά στα υψηλά της δεκαετίας, περιορίζοντας έτσι την προσφορά πλοίων ενώ η παγκόσμια ρευστότητα είναι άφθονη.
Όλα τα παραπάνω είναι συνήθως σημάδια ότι έχουμε αφήσει τα χειρότερα πίσω μας.
Ωστόσο, αυτή είναι μια αγορά που ήταν πάντα για τους γενναίους. Συνεχίζουμε να κλίνουμε προς το σενάριο της σταθεροποίησης των τιμών των ναύλων στα Capes και τελικά μιας ανόδου (που τώρα μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερη, δεδομένης της απότομης πτώσης) αργότερα μέσα στον μήνα, αν και είναι σαφές ότι οι εξελίξεις στην Κίνα μείωσαν κάπως τη σιγουριά μας, επισημαίνει ο Γιάννης Κάρτσωνας.
Η αγορά ξηρού φορτίου διαμορφώνεται διαρθρωτικά κι ετοιμάζεται για μια μακρά περίοδο υψηλότερων ναύλων, με την προϋπόθεση ότι η παγκόσμια ζήτηση για μεταφορές ξηρού φορτίου παραμένει σε σχετικά υγιή επίπεδα.
Η Κίνα αποτελεί ένα μεγάλο μέρος της ζήτησης εμπορευμάτων ξηρού φορτίου και, ως εκ τούτου, θα πρέπει να συνεχίσει να είναι το επίκεντρο στο dry bulk shipping. Αυτό που συμβαίνει αυτή την περίοδο δεν είναι μια θεμελιώδης αλλαγή, αλλά μια πολύ συγκεκριμένη εξέλιξη που σε αυτή τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή πλήττει τη ζήτηση εμπορευμάτων και, ως εκ τούτου, τη ναυτιλία ξηρού φορτίου.
Η εταιρεία Breakwave Advisors, με έδρα τη Νέα Υόρκη, προσφέρει υπηρεσίες Διαχείρισης Επενδύσεων (Asset Management) στους τομείς της ναυτιλίας και των εμπορευμάτων και έχει δημιουργήσει το Breakwave Dry Bulk Shipping ETF (NYSE: BDRY) και το Breakwave Sea Decarbonization Tech ETF (NYSE: BSEA).
Διαβάστε ακόμα:
Ευγένιος Γκριμάλντι: Πετυχαίνουμε τους στόχους μείωσης εκπομπών για το 2050 σχεδόν 30 χρόνια νωρίτερα!
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike