Στο «Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας» – The Greek Shipping Hall of Fame, εισήχθησαν μέσα σε μια πανηγυρική εκδήλωση που έγινε χθες το βράδυ στο Μέγαρο Μουσικής ο εφοπλιστής Γιάννης Αγγελικούσης και ο Παύλος Ιωαννίδης, στενός συνεργάτης του Αριστοτέλη Ωνάση και για χρόνια ισχυρός άνδρας του «Ιδρύματος Ωνάση».

Επισημαίνεται ότι το «Πάνθεον της Ναυτιλίας» στεγάζει τις σημαντικότερες προσωπικότητες της Ελληνικής ναυτιλίας και με αυτό τον τρόπο αποδίδεται ιδιαίτερη τιμή στις προσωπικότητες της πιο συναρπαστικής βιομηχανίας μεταφορών, της ναυτιλίας, η οποία είναι υπεύθυνη για την μεταφορά πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.

1

Μέχρι σήμερα έχουν εισαχθεί στην αιωνιότητα της ναυτιλίας συνολικά 36 εφοπλιστές και προσωπικότητες της Ελληνικής Ναυτιλίας.

Το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας είναι ένας ανεξάρτητος, μη-κερδοσκοπικός οργανισμός αφιερωμένος στην δυναμική ελληνική ναυτιλία και τους ανθρώπους που τη διαμόρφωσαν.

Το Πάνθεον γεννήθηκε ως ιδέα το 2007. Σήμερα περιλαμβάνει 36 προσωπικότητες που άφησαν το στίγμα τους στην Ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία.

Κάθε χρόνο, δυο ή τρεις αξιοσήμαντες προσωπικότητες επιλέγονται για να εισαχθούν στο Πάνθεον των «κορυφαίων» Ελλήνων της ναυτιλίας.

Ιωάννης Αγγελικούσης (1948 – 2021)

Ο Ιωάννης Α. Αγγελικούσης, γιος του Αντώνη Αγγελικούση θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές, δεδομένου κατείχε, σύμφωνα με τους Lloyd’s List Top 100 του 2020 την έβδομη θέση της κατάταξης με τους πιο επιδραστικούς ανθρώπους στην παγκόσμια ναυτιλία.

Ήταν ο εφοπλιστής που ανέλαβε μια οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση και την μετέτρεψε σε ένα ναυτιλιακό κολοσσό με 149 πλοία και τρεις εταιρείες: την Maran Dry, Maran Gas, Maran Tanker και το κυριότερο στοιχείο σε αυτήν την εξέλιξη είναι ότι ακολούθησε μια αυτόνομη πορεία χωρίς τις εξαρτήσεις μιας εισηγμένης σε χρηματιστήριο εταιρείας.

Με καταγωγή από τα Καρδάμυλα Χίου, ο Ιωάννης Αγγελικούσης γεννήθηκε το 1948 στον Πειραιά και φοίτησε ως μαθητής στην Ιωνίδειο Σχολή, ενώ μετέπειτα σπούδασε οικονομικά στην ΑΣΟΕΕ.

Το 1973 εισήλθε στη ναυτιλιακή εταιρεία του πατέρα του, Αντώνη Αγγελικούση, ο οποίος συμμετείχε στην Εθνική Αντίσταση και  στην απαγωγή του στρατηγού Κράιπε στην Κρήτη. Το 1989, μετά τον θάνατο του πατέρα του, ο Γιάννης Αγγελικούσης ανέλαβε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Angelicoussis Shipping Group.

Το 1992 ίδρυσε την Kristen Navigation, η οποία μετονομάστηκε σε Maran Tankers Management το 2009 και τον επόμενο έτος προχώρησε στις πρώτες παραγγελίες πέντε πλοίων capesizes, χύδην φορτίου, από τα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries. Τα πλοία αυτά ήταν τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας αυτής που είχε παραγγείλει ποτέ Έλληνας εφοπλιστής. Το 2000 αποφάσισε να επεκτείνει τον τομέα των tankers, με νέες παραγγελίες πλοίων Aframaxes, Suezmaxes και VLCCs.

Το 2000 η αδελφή του, Άννα Αγγελικούση, αποχώρησε από την οικογενειακή επιχείρηση ιδρύοντας τον δικό της εφοπλιστικό όμιλο με τις εταιρείες Pantheon Tankers, Alpha Bulkers, Alpha Gas.

Τον Σεπτέμβριο του 2003 καινοτόμησε με την αγορά του πρώτου του πλοίου μεταφοράς LNG, του Maran Gas Asclepius, ιδρύοντας παράλληλα την θυγατρική Maran Gas Maritime που ασχολείται με τον τομέα των υγραεριοφόρων. Το 2005 η Marin Gas προχώρησε στην πρώτη παραγγελία για πλοίο LPG.

Για πολλά χρόνια η Angelicoussis Shipping Group διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο σε χωρητικότητα.

Παύλος Ιωαννίδης (1924 – 2021)

Ο Παύλος Ιωαννίδης ήταν ο τελευταίος από τα ισόβια μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος Ωνάση που είχαν επιλεγεί από τον ίδιο τον Αριστοτέλη Ωνάση. Διατέλεσε Αντιπρόεδρος του ΔΣ του Ιδρύματος Ωνάση από το 1992 έως το 2005. Έκτοτε, ήταν Επίτιμος Αντιπρόεδρος του ΔΣ.

Υπήρξε, εξάλλου, γενικός διευθυντής της ναυτιλιακής εταιρείας Springfield Shipping Co. Panama SA (1977-1988) και στη συνέχεια (1988-1995) της εταιρείας Olympic Shipping and Management SA, η οποία διαχειρίζεται τα πλοία που ελέγχει το Ίδρυμα Ωνάση.

Ήταν πρόεδρος όλων των εταιρειών της Χριστίνας Ωνάση, ένας από τους εκτελεστές της διαθήκης της, καθώς και μέλος της επιτροπής διαχείρισης της περιουσίας της ανήλικης κόρης της, Αθηνάς, μέχρι το 1999.

Μαζί με τους εκλιπόντες Στέλιο Παπαδημητρίου (πρώην Πρόεδρο του Ιδρύματος) και Απόστολο Ζαμπέλα, καθώς και τον Θεόδωρο Γαβριηλίδη, αποτέλεσαν από το 1977 έως το 2005 την Τετρανδρία που οδήγησε τις τύχες του Ιδρύματος Ωνάση στην αρχή της ίδρυσής του και σε δύσκολους καιρούς.

Στην περίοδο αυτή μπόρεσαν να αυξήσουν την περιουσία που κατέλειπε ο Αριστοτέλης Ωνάσης στο Ίδρυμα, να προστατεύσουν την περιουσία της εγγονής του Αθηνάς μέχρι την ενηλικίωσή της και να κάνουν τα πρώτα μεγάλα έργα του Ιδρύματος, όπως το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο (ΩΚΚ), το Πρόγραμμα Υποτροφιών κ.ά.

Το 2005 παρέδωσαν συλλογικά τη σκυτάλη, αλλά ο ίδιος μαζί με τον Απόστολο Ζαμπέλα συνέχισαν να παρέχουν τη γνώση τους και την εμπειρία τους στη νέα γενιά που τότε είχε αναλάβει τις τύχες του Ιδρύματος. Από τη θέση του Επίτιμου Αντιπροέδρου, στήριξε με πίστη όλες τις πρωτοβουλίες του Ιδρύματος και του νέου τότε Προέδρου του Δ.Σ. κ. Αντώνη Παπαδημητρίου, αντιλαμβανόμενος ότι οι νέοι καιροί απαιτούν νέες αντιλήψεις.

Ο Παύλος Ιωαννίδης γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1924. Το 1943, πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση, αρχικά με την ομάδα του Νικηφόρου του ΕΛΑΣ και, κατόπιν, με τη FORCE 133, μια συμμαχική μονάδα που δρούσε στα βουνά της κατεχόμενης Ελλάδας. Τον Ιούνιο του 1944, κατόπιν εντολής του συμμαχικού αρχηγείου της Μέσης Ανατολής, διέφυγε από́ την Ελλάδα μαζί με δύο Άγγλους αξιωματικούς και, μέσω Τουρκίας, έφτασε στο Κάιρο.

Τιμήθηκε για ανδρεία κατά τη διάρκεια του πολέμου από τον Βασιλιά της Αγγλίας Γεώργιο ΣΤ΄ με το King’s Medal for Courage (KMC) της Βρετανικής Αυτοκρατορίας και με δίπλωμα τιμής από τον Άγγλο Στρατάρχη Lord Alexander. Τις διακρίσεις αυτές επέστρεψε, σε ένδειξη διαμαρτυρίας, στον Charles Peake, Άγγλο Πρέσβη στην Αθήνα, στις 10 Μάϊου 1956, ημέρα απαγχονισμού των Κυπρίων αγωνιστών της ΕΟΚΑ, Καραολή και Δημητρίου. Το 1944, εκπαιδεύτηκε ως πιλότος καταδιωκτικών αεροπλάνων στο κέντρο της RAF στη Νότια Ροδεσία και υπηρέτησε στην Ελληνική Βασιλική Αεροπορία (ΕΒΑ) μέχρι το 1947.

Εργάστηκε στην TAE και στη συνέχεια στην Ολυμπιακή Αεροπορία, διαδοχικά ως αρχιεκπαιδευτής, γενικός αρχιχειριστής, διευθυντής πτητικής εκμετάλλευσης και γενικός διευθυντής, μέχρι την πώληση της Ολυμπιακής στο ελληνικό κράτος (1975).

Έχοντας βαθιά γνώση του τρόπου που λειτουργούν οι αεροπορικές εταιρείες και μακροχρόνια πείρα στην εκπαίδευση, εισήγαγε αργότερα στη ναυτιλία τη φιλοσοφία των αεροπορικών εταιρειών με στόχο να περιοριστεί στο ελάχιστο η αδυναμία του ανθρώπινου παράγοντα. Αυτό προϋπέθετε την αυστηρή τήρηση των διαδικασιών σύμφωνα με τα Εγχειρίδια και τα Checklists της εκάστοτε εταιρείας, των εθνικών και διεθνών κανονισμών, αλλά και την εμπέδωση ομαδικής και συντονισμένης εργασίας, την ενημέρωση προ και μετά την εργασία, την ανάπτυξη σωστής νοοτροπίας και αυτοπειθαρχίας.

Τον Οκτώβριο του 1982 εφάρμοσε επιτυχώς το airline concept στον στόλο του Ομίλου Ωνάση. Το γεγονός αυτό υπήρξε ένα πρωτοποριακό βήμα που αποσκοπούσε στην περαιτέρω βελτίωση της ασφάλειας λειτουργίας του πλοίου, καθώς και στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Διατέλεσε επίσης: μέλος του ΔΣ της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) επί 26 χρόνια (1979-2005), μέλος του ΔΣ της Ενώσεως Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (HELMEPA) επί 9 χρόνια, ισόβιο μέλος του Αμερικανικού Νηογνώμονα (ABS), μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του από́ το 1990 και μέλος του ΔΣ για 10 χρόνια, μέχρι τον Απρίλιο του 2004, πρόεδρος της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής του ABS για 10 χρόνια, μέλος του βρετανικού ασφαλιστικού φορέα UK P&I Club για 8 χρόνια, μέχρι τον Φεβρουάριο του 1994. Ο Παύλος Ιωαννίδης, τέλος, εξέδωσε την αυτοβιογραφία του, με τίτλο «Κι αν δεν είσαι… θα γίνεις» (εκδ. Α.Α. Λιβάνης, 2007).

Ο Παύλος Ιωαννίδης, όπως αναφέρει και το Ίδρυμα Ωνάση, ήταν ένας αληθινός ευπατρίδης των αιθέρων και των θαλασσών.

Διαβάστε επίσης:

Diana Shipping: Βελτίωσε ναύλους και αύξησε τα έσοδα κατά 12,5 εκατ. δολάρια

Συνάντηση της Μελίνας Τραυλού με αντιπροσωπείες του American Bureau και του Bureau Veritas