Η μετοχή της εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας Eagle Bulk από τα 48,37 δολάρια όπου διαπραγματευόταν στις 18 Ιουνίου του 2023, την ημέρα που γνωστοποιήθηκε επισήμως η ανταλλαγή μετοχών μεταξύ της Eagle και της Star Bulk, δηλαδή στις 12 Δεκεμβρίου, έφτασε τα 52,20 δολάρια.

Στο κλείσιμο της 9ης Φεβρουαρίου η μετοχή της Eagle Bulk ανήλθε στα 57,80 δολάρια.

1

Η εταιρεία διαχειρίζεται σήμερα ένα στόλο 52 bulk carriers, ultramax και supramax, με συνολική χωρητικότητα 3,2 εκατ. dwt και με μέσο όρο ηλικίας κάτω των 19,8 έτη.

Αυτόν τον αετό (eagle) τον διεκδικούν πλέον τρεις Έλληνες εφοπλιστές: Ο Πέτρος Παππάς, που έχει κάνει συμφωνία με τη διοίκηση της Eagle Bulk, ο Γιάννης Κούστας, που κατέχει το 16,7%, και ο Πέτρος Παναγιωτίδης, που του ανήκει το 14,99% του μετοχικού κεφαλαίου.

Καθοριστικό ρόλο για τις εξελίξεις θα παίξει σίγουρα η Oaktree, η οποία εξασφάλισε ένα σημαντικό ποσοστό στην Eagle, που δεν έχει διευκρινιστεί αν το πήρε από την ελεύθερη αγορά ή από κάποιον μεγάλο πωλητή. Μια σημαντική λεπτομέρεια: η Oaktree είναι στρατηγικός εταίρος της εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας Star Bulk, του Πέτρου Παππά.

Επισημαίνεται ότι στις 9 Φεβρουαρίου, η κεφαλαιοποίηση της Star Bulk ήταν περίπου 1,9 δισ. δολάρια και της Eagle Bulk στα 789,94 εκατ. δολάρια.

Αξίζει να υπογραμμιστεί επίσης ένα σημαντικό στοιχείο: Όταν ανακοινώθηκε η συμφωνία για την απορρόφηση της Eagle Bulk από την Star Bulk, αναφέρθηκε ότι θα δημιουργείτο μια εταιρεία με κεφαλαιοποίηση 2,1 δισ. δολαρίων.

Η εταιρεία Eagle Bulk, είχε ιδρυθεί από τον Σοφοκλή Ζούλα μαζί με τον αδελφό του, Αλέξη Ζούλα το 2005, ωστόσο, μετά από δέκα χρόνια, το 2015, απώλεσε την διαχείριση της εταιρείας, επειδή δεν μπορούσε να εξοφλήσει τις δανειακές υποχρεώσεις της συνολικού ύψους 1,2 δισ. δολαρίων. Είχε προηγηθεί, το 2013, η απώλεια του ελέγχου του μετοχικού κεφαλαίου από την Oaktree.

Σχολιάζοντας, πρόσφατα, ο Πέτρος Παππάς, την συμφωνία εξαγοράς της Eagle Bulk, είπε:

«Αυτή η συμφωνία που έγινε, έχει ορισμένα στάδια να περάσει, αλλά έχει μεγάλες πιθανότητες να ολοκληρωθεί. Η εταιρεία θα έχει 170 πλοία, θα είναι η τρίτη μεγαλύτερη στον κόσμο. Σε αυτό μας βοηθά το γεγονός ότι είμαστε εισηγμένη εταιρεία και αυτές οι συμφωνίες γίνονται με ανταλλαγή μετοχών.

Με αυτόν τον τρόπο έχουμε κάνει άλλες επτά τέτοιες συγχωνεύσεις και έτσι από 15-20 πλοία που είχαμε πριν από 10 χρόνια φτάσαμε τα 130. Αυτό είναι καλό για τη χώρα γιατί φεύγει το μάνατζμεντ από τρίτες χώρες και έρχεται σε εμάς. Για μάνατζμεντ χρειάζεσαι 3 άτομα ανά πλοίο άρα 156 άτομα θα προστεθούν στο ρόστερ της εταιρείας. Υπάρχουν βέβαια και οι παράλληλες εργασίες που στηρίζονται από τη ναυτιλία.

Πιστεύω στο μέγεθος. Υπάρχουν οικονομίες κλίμακος που μειώνουν το κόστος λειτουργίας. Θα είμαστε πιο κοντά στους ναυλωτές και νομίζω ότι θα συνεχίσουμε την προσπάθεια. Μου αρέσει η προσπάθεια».

Ο Γιάννης Κούστας, που μέσω της βασικής του εταιρείας Danaos Corporation, έγινε ο μεγαλύτερος μέτοχος της Eagle Bulk Shipping, είχε αμφισβητήσει, με επιστολή που έστειλε στο διοικητικό συμβούλιο της, τότε τις διαδικασίες του διοικητικού συμβουλίου της Eagle Baulk να αγοράσει το μερίδιο 28% της Oaktree στην εταιρεία, έναντι 219,3 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η Danaos διαμαρτυρήθηκε ότι η Eagle Bulk αγόρασε ολόκληρο το μερίδιο 28% της Oaktree στην εταιρεία με προσαύξηση 35% χωρίς να ζητήσει προηγούμενη έγκριση από τους μετόχους. Αυτές οι συναλλαγές, τονιζόταν στην επιστολή, άλλαξαν επίσης τη μετοχική σύνθεση της εταιρείας.

Η Eagle Bulk, δικαιολόγησε την κίνηση αγοράς, ως μείωση της «πιθανότητας να αποκτήσει οποιοδήποτε άτομο ή ομάδα τον έλεγχο της εταιρείας μέσω συσσώρευσης στην ανοιχτή αγορά ή άλλων καταχρηστικών τακτικών που ενδεχομένως βλάπτουν τα συμφέροντα όλων των μετόχων».

Η συμφωνία Star Bulk – Eagle Bulk

Τον Δεκέμβριο του 2023, ανακοινώθηκε η συμφωνία ανάμεσα στην Star Bulk και στην Eagle Bulk, που άλλαξε τα δεδομένα.

Η συμφωνία προέβλεπε ότι διοίκηση της Eagle Bulk Shipping αποδέχθηκε την πρόταση απορρόφηση της από την Star Bulk Carriers και ότι θα δημιουργηθεί μια ναυτιλιακή εταιρεία – μαμούθ που θα αποτελείται από 169 φορτηγά πλοία με κεφαλαιοποίηση 2,1 δισ. δολαρίων.

Η συμφωνία, έλεγε, ότι θα οδηγούσε τους μετόχους της Eagle να λάβουν 2.6211 μετοχές της κοινής μετοχής Star Bulk για κάθε μετοχή της κοινής μετοχής Eagle που κατέχει, που αντιπροσωπεύουν ένα συνολικό τίμημα περίπου 52,60 δολάρια ανά μετοχή, ένα premium 17% με βάση την τιμή κλεισίματος της μετοχής της Eagle στα 44,85 δολάρια στις 8 Δεκεμβρίου.

Οι μέτοχοι της Star Bulk και της Eagle θα πρέπει να κατέχουν περίπου το 71% και το 29% της συγχωνευμένης εταιρείας, αντίστοιχα, όταν η συμφωνία κλείσει το πρώτο εξάμηνο του 2024. Η νέα εταιρεία θα λειτουργεί ως Star Bulk Carriers Corp. και θα έχει την έδρα της στην Αθήνα, με γραφεία σε Στάνφορντ, Κονέκτικατ, Σιγκαπούρη, Κοπεγχάγη και Λεμεσό.

Επικεφαλής της ενοποιημένης εταιρείας θα είναι ο Πέτρος Παππάς, διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk, ενώ θα ενταχθούν και ορισμένα ανώτερα στελέχη της Eagle. Ο Σπύρος Καπράλος της Star Bulk θα γίνει πρόεδρος και ένα μέλος του Eagle Board θα συμμετάσχει στο συμβούλιο κατά το κλείσιμο.

Η Star Bulk διαχειριζόταν τότε έναν στόλο 117 πλοίων, από πλοία newcastlemax έως τα πλοία supramax, ενώ η Eagle Bulk διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους supramaxes και ultramaxes, που αποτελείται από 52 πλοία. Ο συνδυασμένος στόλος θα είναι κατά κύριο λόγο εξοπλισμένος με scrubber.

Η νέα εταιρεία, επισήμανε η κοινή ανακοίνωση, με την ονομασία Star Bulk Carriers Corp. αναμένεται να έχει συνδυασμένη ρευστότητα σχεδόν 420 εκατ. δολάρια.

Η εταιρεία αναμένει να δημιουργήσει τουλάχιστον 50 εκατομμύρια δολάρια σε ετήσια συνέργειες κόστους και εσόδων εντός 12 έως 18 μηνών μετά το κλείσιμο μέσω της ενοποίησης των εμπορικών λειτουργιών και των οικονομιών κλίμακας, συμπεριλαμβανομένων των μειώσεων σε γενικές και διοικητικές δαπάνες.

Η επιστροφή της Oaktree

Ωστόσο, τα δεδομένα αλλάζουν στην εταιρεία και στην προοπτική της. Η νεότερη ενημέρωση που υπάρχει είναι ότι η Oaktree επανήλθε στην Eagle Bulk, αποκτώντας μετοχικό μερίδιο 9,96% με 1,1 εκατ. μετοχές.

Υπενθυμίζεται ότι η Oaktree είχε πουλήσει το ποσοστό της, που ήταν 27,6% τον περασμένο Ιούνιο, όταν η τιμή της μετοχής ήταν 48,37 δολάρια.

Οι στόχοι της διευρυμένης εταιρείας

Σύμφωνα με την αρχική ανακοίνωση των δύο εταιρειών, Star Bulk και της Eagle Bulk με την συγχώνευση θα δημιουργηθεί:

Ένας κορυφαίος, διαφοροποιημένος στόλος πλοίων εξοπλισμένων με scrubberπλοίων. Η νέα εταιρεία θα είναι η μεγαλύτερη εισηγμένη στις ΗΠΑ ναυτιλιακή εταιρεία χύδην ξηρού φορτίου με συνδυασμένο στόλο 169 ιδιόκτητων πλοίων σε πλήρως παραδοτέα βάση, το 97% των οποίων είναι εξοπλισμένα με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων, που αποτελούνται από πλοία Newcastlemax/Capesize έως Supramax/Ultramax και με παγκόσμια παρουσία στην αγορά.

Λειτουργίες και διαχείριση με γνώμονα την τεχνολογία της καλύτερης κατηγορίας. Και οι δύο εταιρείες εφαρμόζουν πλήρως ολοκληρωμένες λειτουργίες διαχείρισης πλοίων σε επίπεδο εμπορικής και τεχνικής διαχείρισης και η Star Bulk θα αξιοποιήσει την τεχνογνωσία της Eagle στον τομέα Supramax/Ultramax για να βελτιώσει τη χρήση και την απόδοση τους.

Ισχυρό χρηματοοικονομικό προφίλ και πλαίσιο απόδοσης κεφαλαίου: Η συνδυασμένη εταιρεία αναμένεται να έχει συνδυασμένη ρευστότητα σχεδόν 420 εκατ. δολάρια, στις 30 Σεπτεμβρίου 2023, και καθαρή μόχλευση περίπου 37%.

Και οι δύο εταιρείες αναμένουν να διατηρήσουν τις αντίστοιχες μερισματικές πολιτικές τους μέχρι την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, η νέα εταιρεία αναμένεται να διατηρήσει την τρέχουσα μερισματική πολιτική της Star Bulk.

Σημαντικές συνέργειες κόστους και εσόδων. Η συναλλαγή αναμένεται να δημιουργήσει συνέργειες κόστους και εσόδων ύψους τουλάχιστον 50 εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως εντός 12-18 μηνών από την ολοκλήρωση της συναλλαγής μέσω της ενσωμάτωσης των εμπορικών δραστηριοτήτων και των οικονομιών κλίμακας, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των γενικών και διοικητικών εξόδων.

Ελκυστική επενδυτική πρόταση: Η εταιρεία θα έχει σημαντικά αυξημένη proforma κεφαλαιοποίηση της αγοράς και αναμενόμενη ρευστότητα συναλλαγών στον τομέα του χύδην ξηρού φορτίου. Με αυξημένο μέγεθος και ρευστότητα, η εταιρεία αναμένει να μειώσει το κόστος κεφαλαίου της.

Ο μήνας των καθοριστικών εξελίξεων για την την τύχη της Eagle Bulk είναι ο Μάρτιος, όπου οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, Γιάννης Κούστας και Πέτρος Παναγιωτίδης, θα πρέπει να διατυπώσουν εγγράφως τις προσφορές τους σε χρήμα.

Θεωρείται, όμως, σίγουρο ότι έως τώρα όλοι είναι κερδισμένοι από την διακύμανση των μετοχών και τις αγοραπωλησίες που έχουν γίνει. Το ζητούμενο, όμως, είναι ποιος θα πάρει τη διαχείριση της εταιρείας και πόσο κερδισμένοι θα είναι οι μεγαλομέτοχοι που θα μείνουν απ’ έξω από την διοίκηση της Eagle Bulk.

Η εκτίμηση που υπάρχει στους ναυτιλιακούς κύκλους είναι ότι η εταιρεία θα περιέλθει τελικά στον Πέτρο Παππά, αλλά και οι Γιάννης Κούστας και Πέτρος Παναγιωτίδης στο τέλος, προβλέπεται ότι θα αυξήσουν τα κέρδη τους…

Διαβάστε επίσης:

Contships Management (Νίκος Πατέρας): Επιστροφή στις αγορές πλοίων με στρατηγική σημασία

Castor Maritime (Πέτρος Παναγιωτίδης): Μειώθηκαν τα έσοδα στο 12μηνο, κατά 35,1% αυξήθηκε η ρευστότητα

Top Ships (Ευάγγελος Πιστιόλης): Πώληση και επαναμίσθωση πέντε πλοίων