Σε εξέλιξη είναι η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο για την εξυγίανση του Ναυπηγείου Ελευσίνας, που ξεκίνησε το πρωί.

Στην σύντομη παρέμβαση του που έγινε πριν από λίγο, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης τόνισε: “οι εργαζόμενοι στηρίζουν το σχέδιο νόμου και με πληροφόρησαν ότι σε λίγα λεπτά έρχονται με πούλμαν για να διαδηλώσουν υπέρ του νομοσχεδίου και είναι όλοι οι εργαζόμενοι με το επίσημο σωματείο τους. Αυτά που υποστηρίζουν ορισμένοι ότι διαφωνούν οι εργαζόμενοι, μου θυμίζει την ιστορία στον Μεσαίωνα, που συζήταγαν για τα δόντια των αλόγων και τι λέει ο Αριστοτέλης. Σας καλώ να πάτε να συναντήσετε τους εργαζόμενους και να συζητήσετε μαζί τους. Τώρα, είναι οι εργαζόμενοι των Ναυπηγείων, το απόγευμα θα είναι το ΠΑΜΕ”.

1

Ο Ευάγγελος Λιάκος, βουλευτής Β’ Δυτικής Αττικής, ο οποίος ήταν ο πρώτος ομιλητής είπε:

“Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας δεν είχαν ποτέ λαμπρή πορεία. Τα χρέη δημιουργήθηκαν γρήγορα και συσωρεύτηκαν στη συνέχεια. Η αλήθεια είναι ότι τα ναυπηγεία έχουν περιέλθει σε παύση των οφειλών. Όλα τα ναυπηγεία είχαν κατασκευαστεί για να εξυπηρετήσουν επισκευές και δεξαμενισμούς πλοίων μέχρι 500 τόνων. Όταν σταμάτησαν να λειτουργούν, οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις αναζήτησαν δεξαμενισμό σε άλλες χώρες. Η συμφωνία προβλέπει επενδύσεις 150 εκατ. δολαρίων και έσοδα 1,1 δισ. ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο. Αν δεν ψηφιστεί το νομοσχέδιο θα έρθουμε αντιμέτωποι με το κλείσιμο των Ναυπηγείων και στη βίαιη ρευστοποίηση τους. Δηλαδή, αντί οι εργαζόμενοι να πάρουν 40 εκατ. ευρώ θα πάρουν μόνο 2 εκατ. ευρώ, το ΕΦΚΑ θα πάρει 4 εκατ. ευρώ, αντί 5,7 εκατ. ευρώ, το Ελληνικό Δημόσιο θα πάρει 1,3 εκατ. ευρώ αντί 1,9 εκατ. ευρώ, τα άλλα ασφαλιστικά ταμεία θα πάρουν 218.000 ευρώ, αντί 330.000 ευρώ. Αν ψηφιστεί το νομοσχέδιο θα διατηρηθούν οι 600 θέσεις των εργαζομένων, ενώ στο πρώτο εξάμηνο οι θέσεις εργασίας θα διπλασιαστούν. Το Πολεμικό Ναυτικό, σύμφωνα με το σχέδιο, προβλέπεται να εισπράξει το ποσό των 122 εκατ. ευρώ σε βάθος τριάντα χρονών. Ο επενδυτής Πάνος Ξενοκώστας που θα αναλάβει το Ναυπηγείο Ελευσίνας είναι αυτός που κατόρθωσε να λειτουργήσει το Νεώριο Σύρου και να κάνει ένα τζίρο 34 εκατ. ευρώ, που είναι το διπλάσιο από το μεγαλύτερο τζίρο που είχε κάνει στο παρελθόν. Το αμερικανικό κράτος στηρίζει μέσω της DFC το εγχείρημα και το ιταλικό κράτος μέσω της Fincantieri.

Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ μίλησε ο βουλευτής Χάρης Μαμουλάκης, ο οποίος αρχικά τόνισε ότι δεν υπάρχει κανείς που να μην αναγνωρίζει την προσφορά και τη σημασία της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας και πρόσθεσε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση ανέλαβε πρωτοβουλίες για την εξεύρεση επενδυτή. Τα αποτελέσματα αυτά αποτυπώνονται στην εθνική οικονομία. Πάμε να δούμε τα προβλήματα του σχεδίου νόμου: Είναι ένα προσχέδιο και δεν αποτυπώνει τις οφειλές του Ναυπηγείου προς τους εργαζομένους, τα ασφαλιστικά ταμεία, στο Δημόσιο. Δεν υπάρχει εκτίμηση των οφειλών και της ζημίας του Ελληνικού Δημοσίου.Ο υπουργός το χαρακτήρισε, ενδεικτικό σχέδιο. Όμως, με έκπληξη μας, ο υπουργός βελτίωσε στη διάρκεια των συνεδριάσεων το σχέδιο νόμου, αφού απεγκλώβισε την πληρωμή των εργαζομένων από το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ διασφαλίστηκαν οι θέσεις εργασίας και υπάρχει δέσμευση για αύξηση τους.

Στη συνέχεια ο Χάρης Μαμουλάκης κατέθεσε τροπολογία με την οποία εξασφαλίζεται το χρονοδιάγραμμα της εξυγίανσης και η ενημέρωση των βουλευτών.

Από το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής μίλησε ο βουλευτής Απόστολος Πανάς, που ανέφερε ότι από την αρχή τοποθετηθήκε το κόμμα του στην ολική επαναφορά της ναυπηγοβιομηχανίας. Είναι θετικό η αποδοχή των παρατηρήσεων μας στα εργασιακά θέματα. Όμως,δεν υπάρχουν βιώσιμες συμφωνίες χωρίς καθαρούς λογαριασμούς. Τι θα γίνει με την αποπληρωμή των 440 εκατ. ευρώ οφειλών. Προβλέπουμε ότι η ζημιά θα είναι μεγάλη για το Ελληνικό Δημόσιο, δεδομένου ότι αν παρέλθουν τα 22 έτη, οι οφειλές θα διαγραφούν. Οι σχετικές διατάξεις δεν είναι συγκεκριμένες, δεν είνα γνωστό το επενδυτικό σχέδιο, δεν γνωρίζουμε τις οφειλές και δεν γνωρίζουμε πως θα χρηματοδοτηθούν οι επενδύσεις. Πέραν των εργασιακών που αποδεχτήκατε υπάρχουν πολλά κενά.

Από το ΚΚΕ, μίλησε η βουλευτής Β΄Πειραιά Διαμάντω Μανωλάκου η οποία χαιρέτισε τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων που κατόρθωσαν να βελτιώσουν τις διατάξεις του νομοσχεδίου. Παρά τις νομοθετικές βελτιώσεις παραμένει ένα αντεργατικό νομοσχέδιο. Δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την αποπληρωμή των οφειλών. Έπρεπε να πάτε απευθείας στο Δικαστήριο. Πως είναι δυνατόν ο μεγαλύτερος στόλος να μην διαθέτει μεγάλα ναυπηγεία; Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν σε ασιατικά ναυπηγεία 133 πλοία εφέτος και πέρσι 104 πλοία, ενώ τα ελληνικά ναυπηγεία υπολειτουργούν και οι εργαζόμενοι υποφέρουν. Αυτό το νομοσχέδιο εξυπηρετεί μόνο τον επενδυτή αφού διαγράφει 100% τις οφειλές στα ταμεία, ενώ την ίδια στιγμή κατάσχει σπίτια ευάλωτων πολιτών. Οι τεχνικές αλλαγές που έγιναν δεν αλλάζουν την ουσία. Καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο.

Ο Βασίλειος Βιλιάρδος της Ελληνικής Λύσης, στην τοποθέτηση του τόνισε ότι ασφαλώς πρέπει να λειτουργήσουν τα Ναυπηγεία στην Ελλάδα που διαθέτει την μεγαλύτερη ναυτιλία στον κόσμο. Πρόσθεσε ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και ζητείται από εμάς “λευκή επιταγή” για ένα τεράστιο κούρεμα των χρεών του Ναυπηγείου. Δεν έχουμε το στρατηγικό επενδυτικό σχέδιο που να αναφέρονται τα έσοδα και τα έξοδα, τόσο για την Εμπορική, όσο και για την Αμυντική εταιρεία. Ο επενδυτής θα πρέπει να καλύψει τα 63 εκατ. ευρώ της Αμυντικής εταιρείας και τις υποχρεώσεις προς τους εργαζομένους. Δεν έχουμε εμπιστοσύνη ούτε στον επενδυτή ούτε στην διαδικασία. Η κυβέρνηση αντί να απωλέσει το 93% των απαιτήσεων θα έπρεπε να συζητήσει και με τον άλλο επενδυτή Μιχάλη Σπανόπουλο.

Από το Μέρα25 μίλησε ο βουλευτής Κρίτων Αρσένης, ο οποίος υπογράμμισε ότι ήταν λάθος η πώληση του λιμένα του Πειραιά στην κινεζική εταιρεία Cosco και έπρεπε να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του. Γιατί ξαφνικά δεχτήκατε τις επισημάνσεις μας όταν λέγατε ότι οι εργαζόμενοι συμφωνούν με το σχέδιο; Το Ελληνικό Δημόσιο θα χάσει 230 εκατ. ευρώ και αν δεν υπήρχαν οι αντιδράσεις από το Πολεμικό Ναυτικό οι διαγραφές των οφειλών θα ήταν περισσότερες. Προφανώς και δεν θα ψησίσουμε το νομοσχέδιο.

Διαβάστε επίσης

Βουλή: Ξεκίνησε στην Ολομέλεια η συζήτηση του ν/σ για την “Εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας”