Για όλα τα φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τη ναυτιλία, από τις χρηματοδοτήσεις μέχρι την εφαρμογή των κανονισμών ΙΜΟ για το περιβάλλον, μίλησε με τον ιδιαίτερο και καυστικό τρόπο του ο ισχυρός Έλληνας εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, στο πλαίσιο του ναυτιλιακού συνεδρίου Slide2Open Shipping Finance 2019, που πραγματοποιείται σήμερα σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.

Ξεκινώντας την τοποθέτηση του, σχολίασε τη στροφή των εφοπλιστών και των ναυτιλιακών στις κινέζικες τράπεζες και funds για νέες χρηματοδοτήσεις λέγοντας πως είναι απολύτως φυσιολογική εξέλιξη μιας και οι Κινέζοι έχουν αυτή τη στιγμή απεριόριστη ρευστότητα. Υπογράμμισε, ωστόσο, πως σταδιακά τα εφοπλιστικά κεφάλαια θα επιστρέψουν και πάλι στους παραδοσιακούς χρηματοδότες της ναυτιλίας, που δεν είναι άλλοι από τις τράπεζες του δυτικού κόσμου.

“Είναι μία κακή συγκυρία για τις ευρωπαϊκές τράπεζες, όμως δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τις ανθρώπινες σχέσεις”, είπε χαρακτηριστικά, αναφερόμενος στη συνεργασία που έχει αναπτύξει εδώ και δεκαετίες ο εφοπλιστικός κόσμος με τους Ευρωπαίους τραπεζίτες.

Ιδιαίτερη μνεία έκανε στον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας και τις συνέπειες του στην παγκόσμια ναυτιλία. Ο γνωστός εφοπλιστής εκτίμησε πως παρά την ένταση που υπάρχει αυτή τη στιγμή μεταξύ των δύο χωρών, στο τέλος της μέρας θα καταλήξουν σε λύση καθώς όπως είπε το οικονομικό διακύβευμα είναι τεράστιο.

Κατέθεσε μάλιστα την άποψη ότι μέσα στους επόμενους 5 με 6 μήνες η ένταση θα αποκλιμακωθεί και τα πράγματα θα επιστρέψουν στην κανονικότητα.

O Costas Paris της The Wall Street Journal (αριστερά) συνομιλεί με τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου (δεξιά)

LNG

Για την ταχύτατη εξάπλωση της χρήσης του φυσικού αερίου και του LNG υπογράμμισε πως αυτή οφείλεται στην φθηνή τιμή του σε σχέση με το πετρέλαιο. Τόνισε ότι οι ΗΠΑ πλεονεκτούν στον τομέα αυτό καθώς έχουν πρόσβαση σε πολύ φθηνότερο φυσικό αέριο και LNG σε σχέση με την Ευρώπη και την Άπω Ανατολή. “Οι ΗΠΑ θα ξαναγίνουν μεγάλες γιατί πλεονεκτούν στη φθηνή ενέργεια”, σημείωσε.

Νέοι κανονισμοί ΙΜΟ 

Όσον αφορά στην οδηγία του ΙΜΟ και την μείωση των ρύπων από τη ναυτιλία ο κ. Προκοπίου τόνισε για μία ακόμη φορά πως η χρήση των scrubbers είναι υποκρισία καθώς είναι μία τεχνολογία που έχει υπερεκτιμηθεί και αμφισβήτησε την αποτελεσματικότητα της στη μείωση της ρύπανσης.

Μάλιστα επανέλαβε την πρόταση του για μείωση της ταχύτητας των πλοίων τονίζοντας πως  αυτή η λύση θα οδηγήσει σε δραστική συρρίκνωση των εκπομπών σε σημείο τέτοιο ώστε οι στόχοι που έχουν τεθεί για το 2050 να πιαστούν από την πρώτη στιγμή της εφαρμογής του μέτρου.

Τέλος, ερωτώμενος για την παρουσία των ναυτιλιακών στις χρηματιστηριακές αγορές εξέφρασε τον προβληματισμό του λέγοντας πως υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ των πλοιοκτητών και των μετόχων. Οι μέτοχοι, είπε, θέλουν αυξημένο μέρισμα τις καλές εποχές αλλά και να επενδύσουν όταν οι ναυτιλιακές αγορές κινούνται ανοδικά ενώ οι πλοιοκτήτες ενδιαφέρονται πρωτίστως να αποταμιεύσουν ρευστότητα για τις δύσκολες εποχές.

Κλείνοντας, τόνισε ότι η ναυτιλία είναι από τις πιο διαφανείς βιομηχανίες, στις οποίες ο μέτοχος γνωρίζει από τον ιδιοκτήτη μέχρι το κόστος λειτουργίας της εταιρείας.

Γιώργος Προκοπίου, εφοπλιστής Dynacom Tankers Management

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:  Ευ. Πιστιόλης: Νέα συμφωνία χρηματοδότησης ύψους 45,8 εκατ. δολ. από την Top Ships

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:  Κ. Κωνσταντακόπουλος: Αγορές πλοίων αξίας 900 εκατ. δολ. το 2018 από την Costamare

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:   Αδ. Λαιμός: Η Unisea μόλις έκανε την πιο φιλόδοξη κίνηση των τελευταίων ετών