ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ένα πλοίο της ναυτιλιακής Dynacom Tankers, συμφερόντων του εφοπλιστή Γ. Προκοπίου, ναύλωσε η Vitol για τη μεταφορά ενός φορτίου πετρελαίου από τη Βενεζουέλα στην Κίνα.
Συγκεκριμένα, το VLCC Ioanna (χωρητικότητας 318.300 dwt, κατασκευής 2008) θα μεταφέρει στις 15 Μαρτίου 270.000 αργού πετρελαίου από το λιμάνι Puerto Jose της Βενεζουέλας, με προορισμό την Κίνα. Η Dynacom Tankers θα αποκομίσει από αυτήν τη συμφωνία το ποσό των 8 εκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, ένα ποσό μεγαλύτερο κατά σχεδόν 1,5 εκατ. δολάρια από την επικρατούσα τιμή στη συγκρίσιμη διαδρομή Αμερικανικού Κόλπου – Κίνας. Η αυξημένη αυτή τιμή συνδέεται με τη ρευστή πολιτική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Βενεζουέλα και τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί σε βάρος της χώρας από τις ΗΠΑ.
Όπως αναφέρουν άνθρωποι της αγοράς, μετά την επιβολή αυστηρών κυρώσεων από την Ουάσινγκτον σε βάρος της κρατικής πετρελαϊκής εταιρείας της Βενεζουέλας, PDVSA, στα τέλη Ιανουαρίου, η χώρα δυσκολεύεται να διατηρήσει τις πωλήσεις πετρελαίου στο εξωτερικό, καθώς οι περισσότερες εταιρείες στην αγορά των τάνκερ αποφεύγουν να εμπλακούν σε μεταφορές πετρελαίου από τη Βενεζουέλα, φοβούμενες μην παραβιάσουν τις κυρώσεις.
Πάντως, οι πλοιοκτήτες δεν είναι άμεσα εκτεθειμένοι στις αμερικανικές κυρώσεις, εφόσον δε συναλλάσσονται άμεσα με την PDVSA. Ωστόσο, λίγοι είναι διατεθειμένοι να εμπλακούν σε αυτήν τη διαδικασία.
«Δεν θα έλεγα ότι οπωσδήποτε δεν θα έχουμε συναλλαγές με τη Βενεζουέλα», δήλωσε στο TradeWinds ένας Κινέζος εφοπλιστής. «Όμως πρακτικά είναι δύσκολο να προσφέρουμε τα πλοία μας, καθώς μία τέτοια συμφωνία θα έπρεπε να περάσει από τα νομικά μας τμήματα, και αυτό είναι μεγάλη ταλαιπωρία». Αυτός είναι και ο λόγος που οι πλοιοκτήτες οι οποίοι είναι πρόθυμοι να μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα εξασφαλίζουν αυξημένες τιμές ναύλωσης για τα τάνκερ τους.
Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση της PetroChina, που συμφώνησε για τη μεταφορά πετρελαίου από το Puerto Jose στη Ningbo της Κίνας στις 22 Φεβρουαρίου από το πλοίο Karekare (χωρητικότητας 159.638 dwt, κατασκευής 2017), έναντι 6,3 εκατομμυρίων δολαρίων, μία τιμή αυξημένη κατά 2 εκατ. δολάρια περίπου σε σχέση με παρόμοιες συμφωνίες.
Είναι γεγονός πάντως πως, για γεωπολιτικούς λόγους, οι ευκαιρίες για ναυλώσεις πλοίων για μεταφορές πετρελαίου από τη Βενεζουέλα είναι πλέον περιορισμένες, καθώς οι ΗΠΑ, μέχρι πρότινος ο σημαντικότερος εισαγωγέας βενεζουελάνικου πετρελαίου, έχουν ουσιαστικά «παγώσει» τις εισαγωγές, οι ευρωπαϊκές χώρες είναι επίσης απρόθυμες να συνδιαλλαγούν με το Καράκας, καθώς αντιτίθενται στο καθεστώς Μαδούρο, και οι περισσότερες εξαγωγές από τη Βενεζουέλα καταλήγουν στην Ινδία και την Κίνα.