ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Δύο αξιόλογα στελέχη με εμπειρία 20 ετών σε δύο νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας, τον ναυτιλιακό και τον τραπεζικό, μας συστήνουν ένα νέο πρωτοποριακό επενδυτικό εργαλείο.
Ο λόγος για τον Γιάννη Κάρτσωνα, Μanaging Partner της Breakwave Advisors και το Θάνο Σοφιό, Managing Partner της συμβουλευτικής εταιρίας Novisea, που μας περιγράφουν το BDRY, το πρώτο ETF το οποίο είναι βασισμένο στο δείκτη των ναύλων στα πλοία ξηρού φορτίου, τον Baltic Dry Index.
Όταν ο Γιάννης Κάρτσωνας ολοκλήρωσε τις σπουδές του στις ΗΠΑ, παρέμεινε στη Νέα Υόρκη, ξεκινώντας την καριέρα του ως αναλυτής του κλάδου ναυτιλίας για τη Citibank. Τότε ήταν που γνώρισε το Θάνο Σοφιό, ο οποίος εργάζονταν στην ίδια τράπεζα, στην Ελλάδα, στο χώρο της διαχείρισης περιουσίας ιδιωτών (wealth management). Ήταν μία γνωριμία που θα αποδεικνύονταν καθοριστική, αρκετά χρόνια μετά.
Η επαγγελματική πορεία του Γ. Κάρτσωνα στον κλάδο της ναυτιλίας συνεχίστηκε σε ναυτιλιακές εταιρίες, ενώ τα τελευταία πέντε χρόνια υπηρέτησε το χώρο ως o διαχειριστής του ναυτιλιακού fund της Carlyle.
Τότε ήταν που άρχισε να επεξεργάζεται τη δημιουργία ενός προϊόντος που θα κάνει τις επενδύσεις στον κλάδο της ναυτιλίας πιο προσιτές στο ευρύ κοινό.
«Η ιδέα γεννήθηκε λόγω της έλλειψης προϊόντων μέσω των οποίων θα μπορούσε ένας επενδυτής να τοποθετήσει κεφάλαια στη ναυτιλία, με απλό και εύκολο τρόπο. Θα μπορούσε βέβαια κάποιος να αγοράσει μετοχές, λαμβάνοντας όμως υπόψη τις δυσκολίες και την προσοχή που απαιτεί μία τέτοια επένδυση, δεδομένου ότι οι μετοχές κινούνται και επηρεάζονται πολλές φορές από την γενικότερη ψυχολογία του χρηματιστηρίου, τόσο στην άνοδο όσο και στην πτώση» αναφέρει ο κ. Κάρτσωνας.
«Επίσης, ορισμένες ναυτιλιακές, τα τελευταία χρόνια, έχουν συνδεθεί με σκάνδαλα, γεγονός που έχει επηρεάσει τους επενδυτές κάνοντάς τους πιο επιφυλακτικούς. Παράλληλα, οι εισηγμένες εταιρίες του κλάδου, λόγω της μικρής σχετικά κεφαλαιοποίησής τους,δεν διαθέτουν περιθώρια για επενδύσεις μεγάλων χαρτοφυλακίων», προσθέτει.
Πως λειτουργεί το BDRY
Με την πολύτιμη συμβολή ομάδας συνεργατών, η ιδέα του κ. Κάρτσωνα πήρε σάρκα και οστά και το BDRY, το πρώτο ETF που παρακολουθεί την πορεία των ναύλων στην αγορά ξηρού φορτίου, άρχισε να διαπραγματεύεται, εδώ και δύο μήνες, στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Το νέο προϊόν ακολουθεί τα futures ξηρού φορτίου, τα οποία διαπραγματεύονται σε εξωχρηματιστηριακές αγορές OTC, με αποτέλεσμα να μην είναι προσιτά στους περισσότερους επενδυτές. Έτσι, το νέο προϊόν δίνει πρόσβαση στο ευρύ επενδυτικό κοινό και μπορεί να επενδύσει όποιος θέλει όσα κεφάλαια επιθυμεί.
Ο κ. Θάνος Σοφιός, δραστηριοποιήθηκε στον τραπεζικό κλάδο και συγκεκριμένα στη διαχείριση περιουσίας ιδιωτών (wealth management) επί είκοσι χρόνια. Τα περισσότερα από αυτά εργάστηκε στη Citibank και ακολούθησαν η Marfin Bank, η Γενική Τράπεζα και η Alpha Bank.
Όταν αποφάσισε να αποχωρήσει από τον τραπεζικό κλάδο, ξεκίνησε ένα νέο κύκλο στην επαγγελματική του πορεία μέσω της συνεργασίας του με τον κ. Κάρτσωνα, πιστεύοντας ακράδαντα ότι το νέο προϊόν είναι πολλά υποσχόμενο και απευθύνεται σε μία ευρεία γκάμα επαγγελματιών και θεσμικών επενδυτών. Μέσω της συμβουλευτικής εταιρίας Novisea, έχει εστιάσει στο BDRY, στις αγορές της Ευρώπης και της Ασίας.
«Ο επενδυτής αγοράζει τα μερίδια ενός ETF από τον broker του, την Τράπεζά του ή το Χρηματιστή του, όπως θα αγόραζε εισηγμένες μετοχές στο χρηματιστήριο. Το BDRY είναι ένα «καλάθι» από τιμές ναύλων, οι οποίες είναι κατανεμημένες κατά 50% στα capesize, 40% στα panamax και 10% στα supramax. Οι διακυμάνσεις είναι αρκετά μεγάλες, αφού για παράδειγμα τα ναύλα στη μεγαλύτερηκατηγορία πλοίων, στα capes, μπορεί τη μία εβδομάδα να διαμορφώνονται στα 10.000 δολ. ημερησίως και την επόμενη εβδομάδα στα 20.000 δολ. ή και το αντίστροφο», επισημαίνει ο κ. Σοφιός.
Επενδυτικό εργαλείο για τις ναυτιλιακές και hedge funds
Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μία ναυτιλιακή εταιρία θα μπορούσε να αξιοποιήσει το νέο αυτό επενδυτικό εργαλείο προς όφελος της.
Όπως αναφέρει ο κ. Σοφιός, «Αν ο εφοπλιστής πιστεύει ότι τα ναύλα θα σημειώσουν περαιτέρω άνοδο, μπορεί να επενδύσει στο BDRY, αυξάνοντας την έκθεσή του στον κλάδο και να κερδίσει περισσότερα αν όντως αυτή συμβεί. Επίσης, μπορεί το εργαλείο να λειτουργήσει σαν hedging, σαν αντιστάθμισμα κινδύνου. Αν, δηλαδή, πιστεύει ότι τα ναύλα θα υποχωρήσουν μπορεί να περιορίσει τη ζημιά του «σορτάροντας» το ETF».
Μεγάλο ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει για το νέο προϊόν και οι θεσμικοί επενδυτές, όπως τα hedge funds, που έχουν μεγάλα προς διαχείριση κεφάλαια και αποκτούν πλέον εύκολη πρόσβαση σε μία «νέα» κατηγορία επένδυσης, τη ναυτιλία.
«Δεδομένου ότι η ναυτιλία σε σύγκριση με τις άλλες κατηγορίες επένδυσης, όπως τα ομόλογα και οι μετοχές, δεν έχει υψηλή συσχέτιση, δηλαδή μπορεί η πρώτη να κινείται ανοδικά και οι άλλες πτωτικά, το BDRY παρουσιάζει ενδιαφέρον για τα ισχυρά χαρτοφυλάκια, αφού παρουσιάζει τη δική του δυναμική. Άρα αποτελεί έναν τρόπο να πετύχουν ακόμη μεγαλύτερη διασπορά στα χαρτοφυλάκιά τους μέσα από μια κατηγορία που μέχρι πρότινος δεν είχαν εύκολη πρόσβαση», εξηγεί ο κ. Σοφιός.
Θετικές οι προοπτικές για τον κλάδο ξηρού φορτίου
Οι αναλύσεις για τον κλάδο ξηρού φορτίου είναι θετικές τόσο για το υπόλοιπο 2018 όσο και για το 2019. Η εκτίμηση αυτή στηρίζεται στο γεγονός ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση για μεταφορά σιδηρομεταλλευμάτων και κάρβουνου προς όλα τα αναπτυσσόμενα κράτη, κυρίως προς την Κίνα και την Ινδία.
«Η ζήτηση αυτή προβλέπεται ότι θα παραμείνει μεγάλη, με αύξηση άνω του 6% κάθε χρόνο για τα επόμενα χρόνια», αναφέρει ο κ. Σοφιός. Από την άλλη, η προσφορά, η οποία στη ναυτιλία προσδιορίζεται από το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία, κυμαίνεται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 15 ετών.»
Μετά από αρκετά χρόνια πιέσεων στα ναύλα ξηρού φορτίου έρχεται η ανάκαμψη. «Το μεγάλο πλεονέκτημα του νέου ETF», τονίζει ο κ. Σοφιός, «είναι ότι μπορείς να επενδύσεις τόσο στην άνοδο όσο και στην πτώση των ναύλων, ανάλογα με τις προσδοκίες που έχεις για τη συγκεκριμένη αγορά. Ο δείκτης αντικατοπτρίζει όσο πιο κοντά γίνεται το δείκτη του ξηρού φορτίου. Έτσι, όποιος έχει άποψη για τις τιμές και την πορεία των ναύλων μπορεί να την αξιοποιήσει επενδυτικά.»
«Παίζεις το παιχνίδι της ναυτιλίας, χωρίς να έχεις πλοία. Είναι το προϊόν που σε φέρνει όσο πιο κοντά γίνεται με τη σκέψη και την νοοτροπία της ναυτιλιακής αγοράς», αναφέρουν οι κ.κ. Κάρτσωνας και Σοφιός.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Στο χορό των διαλύσεων και η Naftomar. Η νέα της κίνηση
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ισμήνη Παναγιωτίδη (Pavimar): Oι τράπεζες είναι «ανοιχτές» για τους συνετούς πλοιοκτήτες
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Θ. Βενιάμης: «Οι Γερμανοί μάς «κλέβουν» τους καλύτερους καπετάνιους»
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας