Η Fitch Ratings διατηρεί ουδέτερo outlook για την παγκόσμια ναυτιλία, κάνοντας λόγο για συνεχιζόμενες ισχυρές συνθήκες της αγοράς στους τομείς των εμπορευματοκιβωτίων και ξηρού χύδην φορτίου και προσδοκίες βελτίωσης του τομέα των δεξαμενόπλοιων μετά από το αδύναμο 2021.

Σύμφωνα με το διεθνή οίκο αξιολόγησης, η συνεχής παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη αποτελεί το κλειδί προκειμένου όλοι οι κλάδοι της ναυτιλίας να διατηρήσουν τις ευνοϊκές ισορροπίες προσφοράς-ζήτησης το 2022.

Οι κίνδυνοι

Στους κινδύνους, αναφέρει η Fitch, περιλαμβάνεται μια πιο αργή από την προβλεπόμενη ανάκαμψη, πιθανώς λόγω της αναζωπύρωσης των κρουσμάτων της Covid-19, που θα οδηγήσει σε κατάρρευση τη ζήτηση. Παράλληλα επισημαίνει ότι, οι περιορισμοί που σχετίζονται με την πανδημία προκάλεσαν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπως η συμφόρηση των λιμανιών, που οδήγησαν σε άνοδο τους ναύλους, κυρίως για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.

Ακόμη η Fitch προειδοποιεί ότι, μια πιθανή αύξηση του εμπορικού προστατευτισμού μπορεί να περιορίσει τη ναυτιλιακή ζήτηση, ενώ οι εξελίξεις στους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ή της ΕΕ για τις εκπομπές, θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις δομές κόστους των μεταφορικών εταιρειών και την πορεία των κερδών τους μεσοπρόθεσμα.

Τα ναύλα

Ο διεθνής οίκος αναμένει ότι οι ρυθμοί αύξησης των όγκων εμπορευματοκιβωτίων το 2022 θα επιβραδυνθούν σε σχέση με τον ρυθμό αύξησης 7,4% του 2021. Επίσης, προβλέπει ότι το ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης το 2022 θα παραμείνει ευνοϊκό λόγω της σχετικά χαμηλής αύξησης της προσφοράς. Ωστόσο, επισημαίνει ότι οι πρόσφατοι υψηλοί ναύλοι οδήγησαν σε αύξηση των παραγγελιών νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με την αναλογία του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο να αυξάνεται σε πάνω από 20% από 8% στο τέλος του 2020. Αυτή η νέα χωρητικότητα θα αρχίσει να προστίθεται στους παγκόσμιους στόλους από το 2023.

Η ανάπτυξη του τμήματος ξηρού χύδην φορτίου θα μετριαστεί σε 2% το 2022 από 4% το 2021, εν μέρει λόγω των χαμηλότερων όγκων άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματος. Η αύξηση της χωρητικότητας του στόλου είναι πιθανό να μειωθεί σε περίπου 1,5% το 2022, κάτι που σύμφωνα με την Fitch, θα στηρίξει τα ναύλα ξηρού φορτίου το 2022, παρά τη σταδιακή μείωση της συμφόρησης των λιμανιών.

Ο κλάδος των τάνκερ θα συνεχίσει να ανακάμπτει από το χτύπημα της πανδημίας και σύμφωνα με την Fitch η αύξηση της ζήτησης θα ξεπεράσει την προσφορά το 2022, γεγονός που θα μπορούσε να βοηθήσει στη βελτίωση των ναύλων από τα σημερινά χαμηλά επίπεδά τους.

Διαβάστε ακόμη:

Μελέτη της Deloitte Ελλάδος αναδεικνύει την αυξητική τάση διείσδυσης των κριτηρίων ESG στην ποντοπόρο Nαυτιλία