«Νομίζω ότι η συνεργασία εφοπλιστών και λιμένων είναι απαραίτητη για να δημιουργηθεί μια ηλεκτρονική πλατφόρμα όπου θα μπορέσουμε να καταφέρουμε να μειώσουμε σταδιακά τις εκπομπές των αερίων ρύπων των πλοίων. Είναι βέβαια σημαντικό να πούμε ότι ένα κομμάτι του παζλ  λείπει, και ίσως είναι κάτι που θα έπρεπε να ρυθμίσει ο ΙΜΟ, είναι ο συντονισμός μεταξύ των λιμανιών και η άμεση επικοινωνία με τα πλοία για να επιτευχθεί η έγκαιρη άφιξη».

Μιλώντας στο φετινό Capital Link Greek Shipping Forum, που γίνεται στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης “Ποσειδώνια 2022”, ο Φίλιππος Φιλής, πρόεδρος των Ευρωπαίων Εφοπλιστών, τόνισε ότι τέσσερις είναι οι πυλώνες της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές της ναυτιλίας: ένας είναι ο τεχνικός πυλώνας, άλλος είναι ο εμπορικός, ο ρυθμιστικός και αυτό που ονομάζεται τέταρτη επανάσταση καύσης (εναλλακτικά πράσινα καύσιμα).

Ο Φίλιππος Φιλής, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου των Ενώσεων Εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (ω), πιστεύει ακράδαντα σε ένα κανονιστικό περιβάλλον που να παρέχει σαφήνεια, η συνεργασία μεταξύ των φορέων εκμετάλλευσης και των πλοιοκτητών είναι ένας από τους σημαντικότερους κρίκους που είναι απαραίτητοι για την προώθηση της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Lemissoler Navigation πιστεύει επίσης ότι η ναυτιλία εισήλθε στη μεταβατική περίοδο πριν από 15 χρόνια, με κάθε πλοίο που παραδίδεται μετά το 2013 να είναι ήδη τεχνικά προηγμένο και να συμβάλλει στην πραγματική μείωση των εκπομπών κατά περίπου 20% έως 30%.

Ο κ. Φιλής, είναι μηχανολόγος μηχανικός από το RWTH Aachen και απόφοιτος του Harvard Business School (HBS) και ιδρυτής της Lemissoler, η οποία δραστηριοποιείται επίσης στην έρευνα και ανάπτυξη, με έμφαση στη βελτίωση της απόδοσης του πλοίου και στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα.

Για τον κ. Φιλή, απαιτείται πλέον στενή συνεργασία μεταξύ ιδιοκτητών και διαχειριστών για τον προσδιορισμό της ταχύτητας, της κατανάλωσης και άλλων παραγόντων, αλλά τόνισε επίσης ότι ο συντονισμός με τα λιμάνια και η άμεση επικοινωνία με τα πλοία χρειάζονται άμεση βελτίωση.

Eπίσης, ο κ. Φιλής έθεσε ερωτήματα και αμφιβολίες σχετικά με αρκετούς νέους κανονισμούς που θα συζητηθούν ή θα τεθούν σε ισχύ σύντομα, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής των κριτηρίων EEXI και CII, και εάν θα μείωναν πραγματικά την εκπομπή του άνθρακα. Τόνισε ότι από τη σκοπιά της ECSA, οι επερχόμενοι κανονισμοί πρέπει να τηρηθούν, αλλά σημείωσε επίσης ότι πρέπει να είναι «τεχνολογικά ουδέτεροι».

«Στόχος της ECSA είναι να δημιουργήσει ή τουλάχιστον να εφαρμόσει αυτούς τους κανονισμούς χωρίς να επηρεάσει πρώτα την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και να διατηρήσει τους ίσους όρους ανταγωνισμού, κάτι που είναι πολύ σημαντικό», υπογράμμισε.

Ο κ. Φιλής θεωρεί ότι αυτό που είναι τώρα πολύ σημαντικό είναι η ανάλυση του κύκλου ζωής για εναλλακτικά καύσιμα. «Πρέπει να υπολογίσουμε όλα αυτά τα εναλλακτικά καύσιμα από την αρχή μέχρι το τέλος και αυτός είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε πράσινα εναλλακτικά καύσιμα. Αν είναι μαύρα, είναι σαν να φορτίζεται το αυτοκίνητο με μπαταρία από την ηλεκτρική ενέργεια που προέρχεται από ορυκτά καύσιμα. Είναι ακριβώς το ίδιο αποτέλεσμα, επομένως είναι κάτι πολύ σημαντικό για τον ΙΜΟ».

Επισημαίνει ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα στους πλοιοκτήτες για να στραφούν σε καθαρότερα καύσιμα, τα οποία έχουν πολλαπλές τιμές και τόνισε ότι η βιομηχανία χρειάζεται κάποιον να γεφυρώσει τη διαφορά τιμών. Είπε επίσης για τους προμηθευτές καυσίμων ότι πρέπει να έχουν κάποια είδους κοινή ευθύνη.

«Δεν μπορούν να τους αφήσουμε έξω γιατί είναι αυτοί είναι που προμηθεύουν τα καύσιμα. Πρέπει να εκδώσουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά τους και να είναι υπεύθυνοι για αυτό που κάνουν», κατέληξε ο πρόεδρος των Ευρωπαίων Εφοπλιστών.

Διαβάστε επίσης:

Βαγγέλης Μαρινάκης: «Η απεξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο δεν μπορεί να γίνει σε μία νύχτα»

Γιώργος Προκοπίου: Πατριωτική ήταν η απόφαση μου για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά