O John Butler, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της WSC
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας (WSC), η διεθνής ένωση που εκπροσωπεί τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών, έχει εντοπίσει έξι νομοθετικές και οικονομικές κατευθυντήριες γραμμές που μπορούν να οδηγήσουν σε ναυτιλία με μηδενικές εκπομπές άνθρακα.
«Είμαστε δεσμευμένοι στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές της ναυτιλίας και έχουμε πολλές ιδέες και έργα στα σκαριά. Αλλά για να πραγματοποιήσουμε αυτές τις επενδύσεις, για να αναλάβουμε τους απαραίτητους κινδύνους, εμείς – και όλοι οι άλλοι παίκτες στη ναυτιλιακή βιομηχανία – χρειαζόμαστε ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που να αντιμετωπίζει βασικά στρατηγικά ζητήματα, δήλωσε ο John Butler, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της WSC.
«Τώρα – πρόσθεσε ο Τζον Μπάτλερ – προσφέρουμε την άποψή μας για τα κρίσιμα βήματα που πρέπει να εξετάσει ο ΙΜΟ καθώς αντιμετωπίζει αυτήν την παγκόσμια πρόκληση. Η δράση εκ μέρους των κυβερνήσεων του ΙΜΟ είναι επομένως απαραίτητη προκειμένου να μην σταματήσει η ανάπτυξη αλλά μάλλον να υποστηριχθούν φιλόδοξα καινοτόμα έργα».
Το πακέτο προτάσεων παρουσιάστηκε από το WSC ενόψει της επόμενης συνεδρίασης της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), που έχει προγραμματιστεί για τις 6 έως τις 10 Ιουνίου.
Η πρώτη πρόταση αφορά τον καθορισμό μιας παγκόσμιας τιμής εκπομπών άνθρακα σε συνδυασμό με αξιόπιστα και εκτεταμένα προγράμματα εξαγοράς ικανά να δημιουργήσουν ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ των νέων σκαφών χαμηλών και μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και των δεκάδων χιλιάδων πλοίων που θα συνεχίσει να καίει συμβατικά καύσιμα. Η WSC πιστεύει ότι «όλα αυτά θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο για να μπορέσουν οι εταιρείες να θέτουν σε λειτουργία πλοία με μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και να τα διαχειρίζονται ανταγωνιστικά».
Η δεύτερη πρόταση αφορά την ανάγκη για μια διαφανή ανάλυση ολόκληρου του κύκλου ζωής των καυσίμων, κατανέμοντας τις εκπομπές μεταξύ έμμεσων εκπομπών και άμεσες, σε συνδυασμό με ρυθμιστικούς μηχανισμούς για την παροχή κινήτρων στους «πρώτους «για τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων που προσφέρουν σημαντικές μειώσεις στα αέρια του θερμοκηπίου ακόμη και αν αρχικά δεν είναι διαθέσιμα από πλήρως ανανεώσιμες πηγές.
Η τρίτη πρόταση προβλέπει μια ολοκληρωμένη ανάπτυξη της παγκόσμιας παραγωγής και διανομής θαλάσσιων καυσίμων μηδενικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου μέσω συνεργασιών μεταξύ κρατών μελών του ΙΜΟ και προμηθευτών ενέργειας, καθώς και ρυθμιστικές διατάξεις που εισάγουν ευελιξία στα αρχικά στάδια της ενεργειακής μετάβασης, δεδομένου ότι καύσιμα με μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου δεν θα είναι ταυτόχρονα διαθέσιμα σε όλο τον κόσμο.
Επιπλέον, το WSC προτείνει τη δημιουργία Πράσινων Διαδρόμων για την επιτάχυνση μιας δίκαιης μετάβασης τόσο στα καύσιμα όσο και στις τεχνολογίες, εισάγοντας πλοία και καύσιμα με μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου σε εκείνες τις εμπορικές διαδρομές όπου οι απαραίτητες ενεργειακές υποδομές θα είναι ήδη διαθέσιμες στην ξηρά.
«Αυτό – σύμφωνα με το WSC – θα επιταχύνει την ανάπτυξη βέλτιστων πρακτικών και θα ενθαρρύνει τα κράτη του ΙΜΟ και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς να επικεντρωθούν σε κυβερνητικές πρωτοβουλίες και συντονισμένες επενδύσεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα για την κατασκευή παραγωγικών εγκαταστάσεων και υποδομών. της απαραίτητης προμήθειας».
Η πέμπτη πρόταση ζητά τη θέσπιση νέων προτύπων ναυπήγησης που υποστηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση. «Για παράδειγμα – υπογράμμισε το WSC – απαιτούν από τα πλοία που ναυπηγήθηκαν μετά από μια συγκεκριμένη ημερομηνία να μπορούν να λειτουργούν με καύσιμα με μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου ή να μην επιτρέπουν την κατασκευή πλοίων που μπορούν να λειτουργούν μόνο με ορυκτά καύσιμα μετά από μια συγκεκριμένη ημερομηνία.
Η τελευταία πρόταση, αλλά εξίσου σημαντική, προτείνει την ανάγκη έναρξης νέων έργων στον τομέα της Ε&Α, δηλαδή την εφαρμοσμένη έρευνα και την ανάπτυξη συστημάτων επί του σκάφους και παρατρόχιων συστημάτων που επιτρέπουν την ασφαλή χρήση καυσίμων με μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, να είναι σε θέση να κυκλοφορούν βιώσιμα πλοία. Σύμφωνα με το WSC, είναι επομένως απαραίτητη μια σημαντική αύξηση των προσπαθειών και των επενδύσεων στην έρευνα και ανάπτυξη προκειμένου να αναπτυχθούν τεχνολογίες κατάλληλες για τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων στα πλοία.
Διαβάστε επίσης:
Γυναικεία κυριαρχία στην ελληνική ναυτιλία – Γυναίκες πρόεδροι σε 4 από τους 5 θεσμικούς φορείς