Τρία ερωτήματα θέτει υπόψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ο ευρωβουλευτής Πέτρος Κόκκαλης και πρώην δημοτικός σύμβουλος του Δήμου Πειραιά για τα θέματα των αμφιλεγόμενων έργων της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.

Ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ τονίζει ότι πρόκειται για τα έργα επέκτασης του λιμανιού, τα οποία πραγματοποιούνται χωρίς τις απαιτούμενες από τη νομοθεσία εγκρίσεις. Σε συνέχεια των εσωτερικών αντιδράσεων από συναρμόδιους δήμους και ομάδες πολιτών αλλά και προσφυγών στην ελληνική δικαιοσύνη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλείται τώρα να επανεξετάσει τη χρηματοδότηση με ευρωπαϊκούς πόρους έργων που παραβιάζουν την περιβαλλοντική νομοθεσία και την τροποποιημένη Σύμβαση της Βαρκελώνης για την Προστασία της Μεσογείου.

Σημειώνεται πως από το 2014 που έκλεισε η συμφωνία με την Cosco ως σήμερα, η κινέζικη εταιρεία απέφυγε να υποβάλλει, ή υπέβαλε αφού είχαν ξεκινήσει τα έργα προς έγκριση τις απαραίτητες περιβαλλοντικές μελέτες και μελέτες διαχείρισης παρότι αυτό απαιτήθηκε και από την τελική σύμβαση παραχώρησης, η οποία υπεγράφη το 2016.

Σήμερα, επτά χρόνια μετά, στο λιμάνι του Πειραιά προχωρούν έργα, με βαρύ αποτύπωμα για το περιβάλλον χωρίς να έχουν τις εγκρίσεις του ελληνικού κράτους. Παρόλο που ο Πειραιάς είναι μία από τις πλέον περιβαλλοντικά επιβαρυμένες περιοχές της Αττικής λόγω των θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών, της κυκλοφοριακής κίνησης και της βιομηχανίας, η ακολουθία διαβούλευσης και εγκρίσεων που επιβάλλει η ευρωπαϊκή νομοθεσία παραβιάζεται συστηματικά από την Cosco.

Ως αποτέλεσμα, υπήρξαν πολύ μεγάλες αντιδράσεις από τις τοπικές αρχές και των τριών δήμων που συνορεύουν με το λιμάνι, κινήσεις πολιτών και συνδικάτων. Προσφάτως, μία μεγάλη ομάδα εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης όλου του Πειραιά, με επικεφαλής δύο δημάρχους και είκοσι δημοτικούς και περιφερειακούς συμβούλους, προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας με αίτημα της διακοπή των έργων για λόγους προστασίας περιβάλλοντος και την επανέναρξη του διαλόγου για τις επιπτώσεις τους παράλληλα με την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων. Την ίδια στιγμή, το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής απέρριψε με συντριπτική πλειοψηφία τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της ΟΛΠ Α.Ε. – Cosco, ενώ έχουν προηγηθεί οι ομόφωνες ανάλογες απορρίψεις από τα δημοτικά συμβούλια Πειραιά, Κερατσινίου-Δραπετσώνας και Περάματος.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Άρθρο 138 του Κανονισμού
Petros Kokkalis (The Left)

Θέμα: Έργα επέκτασης του λιμένος Πειραιώς χωρίς Περιβαλλοντική Μελέτη επιπτώσεων

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας έργο που αφορά την επέκταση του λιμένα Πειραιά με νέα προβλήτα για κρουαζιερόπλοια μεγάλου όγκου.

To έργο εκτελείται επί ενάμιση έτος χωρίς να έχει εγκριθεί ακόμη η υποχρεωτική σύμφωνα με το εθνικό και κοινοτικό δίκαιο Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Οι τρεις συναρμόδιοι δήμοι και το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής απέρριψαν την προτεινόμενη μελέτη της Cosco λόγω των αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Έλληνες πολίτες, δήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας τόσο για την ακύρωση προηγούμενων αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων όσο και για την αναστολή εκτέλεσης αυτών μέχρι την τελεσιδικία.

Λόγω της αναντιστοιχίας με την περιβαλλοντική νομοθεσία υπάρχει προσωρινή διακοπή μέρους των εργασιών από τα ελληνικά δικαστήρια.

Με βάση τα παραπάνω ερωτάται η Επιτροπή

1. Αν είναι θεμιτή η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση έργων που δεν ακολουθούν την περιβαλλοντική νομοθεσία;

2. Αν συνεχίζει να χρηματοδοτεί την αμφιλεγόμενη προβλήτα κατά 95% μέσω του ΕΣΠΑ (ΠΕΠ Αττικής) παρόλες τις αντιδράσεις, τις εκκρεμείς προσφυγές προς την δικαιοσύνη και τις περιβαλλοντικές παραβιάσεις;

3. Αν και παρότι η Ελλάδα δεν έχει ακόμα εναρμονιστεί με το τροποποιημένο σύμφωνο της Βαρκελώνης για την προστασία της Μεσογείου, επιτρέπεται να το παραβιάζει;

Διαβάστε επίσης:

Ρύπανση στο λιμάνι του Πειραιά καταγγέλλει ο Μπελαβίλας (pic)

ΟΛΠ: Σημαντικές επενδύσεις έφεραν τον Πειραιά στην κορυφή του ευρωπαϊκού χάρτη

Δημήτρης Μπιαγκής: Λανθασμένες κυβερνητικές αποφάσεις για τον Πειραιά και το λιμάνι του