«Με την πώληση του Ενεργητικού των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, οι θέσεις εργασίας όχι μόνο δεν είναι διασφαλισμένες, όπως είναι και το βασικό αίτημα του σωματείου των εργαζομένων της επιχείρησης, αλλά αναμένεται όλοι να απολυθούν με την υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης στο νέο επενδυτή (Γ. Προκοπίου), και μάλιστα χωρίς να τους καταβληθούν ούτε οι αποζημιώσεις τους, ούτε και τα δεδουλευμένα, αφού τα μόλις 25 εκατ. ευρώ της πώλησης δεν φτάνουν ούτε για τα έξοδα της ειδικής διαχείρισης!».

Αυτό αναφέρεται στην ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή η κοινοβουλευτική ομάδα του ΜέΡΑ25 σχετικά με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αλλά και για τις πληρωμές των δεδουλευμένων και την απασχόληση των εργαζομένων.

1

Αναλυτικά, η ερώτηση έχει ως εξής:

Προς τους Υπουργούς: Οικονομικών Ανάπτυξης και Επενδύσεων ΘΕΜΑ: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ Μετά και την πρόσφατη (23/5/22) απόφαση του ΣτΕ που απέρριψε σχετική προσφυγή του Δήμου Χαϊδαρίου, το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας φέρεται να περνά πλέον στα χέρια του εφοπλιστή Προκοπίου έναντι του αστείου τιμήματος των 25 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι με το συγκεκριμένο ποσό ο ιδιώτης επενδυτής αγοράζει το Ενεργητικό της επιχείρησης, η οποία του μεταβιβάζεται καθαρή από υποχρεώσεις. Η απαξίωση της μεγαλύτερης επιχείρησης του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου της χώρας αποτελεί “επίτευγμα” τόσο των ιδιωτών μετόχων της τελευταίας δεκαετίας (Γερμανοί, Λιβανέζοι), όσο και της ανυπαρξίας σχετικής κλαδικής πολιτικής των Ελληνικών κυβερνήσεων. Ως ΜέΡΑ 25 η θέση μας είναι ότι τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, στη βάση της πλούσιας εμπειρίας και τεχνογνωσίας τους ειδικά στις ναυπηγήσεις και επισκευές για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας μας, θα έπρεπε να περάσουν υπό κρατικό έλεγχο, ξεπερνώντας τις οποίες Κοινοτικές αντιρρήσεις και ενστάσεις, με την επίκληση των υπαρκτών αναγκών διασφάλισης της Εθνικής Άμυνας.

Υπενθυμίζεται εν προκειμένω ότι τα τελευταία χρόνια όλες σχεδόν οι ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού σε ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες εξυπηρετήθηκαν από τους εργαζόμενους της συγκεκριμένης επιχείρησης που τελούσε – και μέχρι σήμερα τελεί – υπό καθεστώς ειδικής διαχείρισης.

Για το λόγο αυτό προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση η προκλητική αδιαφορία της κυβέρνησης της ΝΔ στο να εξασφαλίσει μερίδιο από τα υπέρογκα ναυπηγικά προγράμματα αξίας πολλών δις ευρώ (ναυπηγήσεις νέων φρεγατών και κορβετών, εκσυγχρονισμός παλαιοτέρων φρεγατών, κοκ) για λογαριασμό της εγχώριας ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας προκειμένου να αποτραπεί η εξάρτηση της άμυνας της χώρας από πηγές μόνο του εξωτερικού (η Τουρκία στον αντίποδα είναι σχεδόν αυτάρκης ως προς την σχετική ικανότητα του πολεμικού της ναυτικού), να διασφαλιστούν οι θέσεις απασχόλησης και να δημιουργηθούν νέες, να μεταφερθεί σχετική τεχνογνωσία, και όχι να πριμοδοτούμε την αντίστοιχη βιομηχανία και τις θέσεις απασχόλησης σε Γαλλία και ΗΠΑ.

Η απαξίωση της εγχώριας ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας φοβόμαστε ότι είναι απλά το πρόσχημα προκειμένου να επιτευχθεί η πώληση με εξευτελιστικούς όρους τόσο των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά όσο και των Ναυπηγείων Ελευσίνας στους εκλεκτούς της κυβέρνησης “επενδυτές”, και η εκ των υστέρων, μετά την μεταβίβαση σε αυτούς των επιχειρήσεων πριμοδότηση τους με μέρος αυτών των προγραμμάτων.

Με την πώληση του Ενεργητικού των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, οι θέσεις εργασίας όχι μόνο δεν είναι διασφαλισμένες, όπως είναι και το βασικό αίτημα του σωματείου των εργαζομένων της επιχείρησης, αλλά αναμένεται όλοι να απολυθούν με την υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης στο νέο επενδυτή (Γ. Προκοπίου), και μάλιστα χωρίς να τους καταβληθούν ούτε οι αποζημιώσεις τους, ούτε και τα δεδουλευμένα, αφού τα μόλις 25 εκατ. ευρώ της πώλησης δεν φτάνουν ούτε για τα έξοδα της ειδικής διαχείρισης!

Οι εργαζόμενοι με επικεφαλής το σωματείο τους διεκδικούν δίκαια την καταβολή σε αυτούς μέρους τουλάχιστον των οφειλόμενων στη βάση των αποφάσεων του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου (ICC) το οποίο έχει επιδικάσει από το 2017 το ποσό των 75 εκατ. ευρώ πλέον των νόμιμων τόκων εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου και υπερ. της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ.

Το Ελληνικό Δημόσιο εξάντλησε όλα τα ένδικα μέσα κατά της συγκεκριμένης απόφασης στα εγχωρία δικαστήρια, αλλά με την από 4/4/2022 ο Άρειος Πάγος απέρριψε οριστικά την υποβληθείσα αίτηση αναίρεσης, και κατά συνέπεια οριστικοποιήθηκε η υποχρέωση του Δημοσίου να καταβάλει το επιδικασθέν από το ICC ποσό στον ειδικό διαχειριστή της επιχείρησης.

Ταυτόχρονα οι εργαζόμενοι, για την αξιοποίηση των αξιώσεων τους κατά της εργοδότριας εταιρίας. πέτυχαν στις 6/4/2021 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθήνας με την οποία υποχρεώνεται το Ελληνικό Δημόσιο να καταβάλει ονομαστικά σε καθένα από τους 994 εργαζόμενους για τους οποίους έχει επιβληθεί η κατάσχεση στα χέρια του Δημοσίου, το σύνολο των αποδοχών του από 18/4/2012 μέχρι 30/4/2014 συμπεριλαμβανομένων των επιδομάτων εορτών και αδείας, πλέον τόκων.

Το σύνολο των χρημάτων από τα ποσά του ICC που υποχρεούται να καταβάλει με βάση αυτή την απόφαση το Δημόσιο στους εργαζόμενους είναι 73 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται εν προκειμένω ότι το Δημόσιο δεν έχει κάποιο συμφέρον να ασκήσει έφεση κατά της παραπάνω απόφασης 1054/2021 του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθήνας, με δεδομένο ότι ο Άρειος Πάγος, όπως προαναφέρθηκε, απέρριψε με την απόφαση 295/2022 την αίτηση αναίρεσης του Δημοσίου κατά της απόφασης του ICC. Ακόμα και αν ασκούνταν έφεση και γινόταν δεκτή, το Δημόσιο θα έπρεπε να καταβάλει τα επιδικασθέντα 73 εκατ. ευρώ στην Ειδική Διαχείριση της επιχείρησης (αντί να τα καταβάλει απευθείας στους εργαζόμενους) προκειμένου να πληρωθούν οι απαιτήσεις όλων των πιστωτών που θα αναγγελθούν με βάση τις προβλέψεις του Πτωχευτικού Κώδικα και το ν.4307/2014.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός :

1) Σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί η κυβέρνηση προκειμένου να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας στην επιχείρηση;

2) Σκοπεύει να καταβάλει το επιδικασθέν ποσό από την υπ. αριθμόν 1054/21 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών απευθείας στους εργαζόμενους της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, σεβόμενη και τις σχετικές αποφάσεις του ΙCC και εν συνεχεία του Αρείου Πάγου;

Οι ερωτώντες βουλευτές Γιάνης Βαρουφάκης Μαρία Απατζίδη Κρίτων Αρσένης Κλέων Γρηγοριάδης Γιώργος Λογιάδης Φωτεινή Μπακαδήμα Σοφία Σακοράφα.

Διαβάστε επίσης:

Ξεκίνησε από τη Λεμεσό το πρώτο δρομολόγιο της απευθείας ακτοπλοϊκής σύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας

Χαράλαμπος Φαφαλιός: Χωρίς Έλληνες ναυτικούς «το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας θα είναι αμφίβολο»