ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο μισός από τον στόλο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που διέρχεται τακτικά από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, αποφεύγει τώρα τη διαδρομή λόγω της απειλής επιθέσεων, όπως προκύπτει από τα νέα δεδομένα της βιομηχανίας.
Τα στοιχεία της Flexport Inc. δείχνουν ότι 299 πλοία με δυνατότητα να μεταφέρουν συνολικά 4,3 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια είτε έχουν αλλάξει πορεία είτε σχεδιάζουν να το κάνουν. Αυτός είναι περίπου διπλάσιος αριθμός σε σχέση με μία εβδομάδα πριν και ισοδυναμεί με περίπου το 18% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Τα ταξίδια με εκτροπή προς την Αφρική μπορεί να διαρκέσουν έως και 25% περισσότερο σε σχέση με την χρήση του σύντομου δρόμου μέσω της Διώρυγας του Σουέζ μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, σύμφωνα με το Flexport.
Αυτά τα ταξίδια είναι πιο δαπανηρά και μπορεί να οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές τα προϊόντα που καταλήγουν στους καταναλωτές, από αθλητικά παπούτσια μέχρι φαγητό και λάδι, εάν συνεχιστούν.
Οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα πραγματοποιούνται από αντάρτες Χούτι που εδρεύουν στην Υεμένη, οι οποίοι λένε ότι στοχεύουν πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ, στο πλαίσιο της υποστήριξης προς τους Παλαιστινίους.
Ωστόσο, και αλλά πλοία χωρίς άμεσες συνδέσεις με το Ισραήλ έχουν επίσης στοχοποιηθεί, και καθώς η κλιμάκωση του πολέμου απειλεί το παγκόσμιο εμπόριο, μια ομάδα εργασίας υπό την ηγεσία των ΗΠΑ προσπαθεί να ενισχύσει την ασφάλεια στη βασική πλωτή οδό.
Ορισμένα πλοία προσπαθούν να δείξουν την ουδετερότητά τους, καθώς συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τη διαδρομή.
Τρία πλοία – δύο containetships και ένα πετρελαιοφόρο – διασχίζουν αυτήν τη στιγμή την πλωτή οδό και δηλώνουν ότι δεν είχαν επαφή με το Ισραήλ, σύμφωνα με την TankerTrackers.com Inc. και τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων που συγκεντρώθηκαν από το Bloomberg. Και τα τρία είχαν κάνει στάση στο παρελθόν στη Ρωσία.
Η τάση στα στοιχεία της Flexport αντικατοπτρίζει μια διαφορετική καταμέτρηση από αυτή της ελβετικής Kuehne + Nagel International AG, η οποία, από την Τετάρτη, έδειξε ότι 364 πλοία χωρητικότητας 5 εκατομμυρίων dwt επαναδρομολογήθηκαν στην Αφρική. Αυτό συγκρίνεται με 314 πλοία στις 22 Δεκεμβρίου.
Τα δεδομένα δείχνουν το μέγεθος της αυξανόμενης αναταραχής στη ναυτιλία μετά την πραγματοποίηση περισσότερων από 100 επιθέσεων σε εμπορικά πλοία από τους Χούτι τον περασμένο μήνα.
Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC United VIII στοχοποιήθηκε την Τρίτη, ενώ ήταν καθοδόν προς το Πακιστάν από τη Σαουδική Αραβία.
Δεκαπέντε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων – τα 10 εκ των οποίων διαχειρίζεται η A.P. Moller-Maersk A/S – είτε παρέμειναν στην πορεία τους είτε εγκατέλειψαν πρόσφατα τα σχέδια εκτροπής για να περάσουν στην Ερυθρά Θάλασσα προς το Σουέζ, σύμφωνα με την ανάλυση της Flexport για τα δεδομένα της Alphaliner την Τετάρτη.
Η Maersk, η Νο. 2 γραμμή εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, δήλωσε ότι ετοιμάζεται να ξαναρχίσει τις διελεύσεις στην Ερυθρά Θάλασσα «το συντομότερο δυνατό επιχειρησιακά».
Η Hapag-Lloyd AG, από την άλλη πλευρά, είπε ότι θα κρατήσει τα πλοία της μακριά από την περιοχή ακόμη και μετά την έναρξη της task force υπό την ηγεσία των ΗΠΑ για την προστασία της βασικής εμπορικής οδού από τις επιθέσεις μαχητών.
Σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research που δημοσιεύθηκαν την Πέμπτη, οι αφίξεις στον Κόλπο του Άντεν μειώθηκαν κατά 40% μεταξύ 22 και 26 Δεκεμβρίου, σε σύγκριση με τον μέσο όρο για το πρώτο δεκαπενθήμερο του μήνα.
Οι αφίξεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κατά 87%, τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αερίου κατά 30% και οι μεταφορείς αυτοκινήτων κατά περίπου 25%.
Παρόμοια είναι η εικόνα για τις διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ, οι οποίες μειώθηκαν κατά περίπου 45% μεταξύ 22 Δεκεμβρίου και 26 Δεκεμβρίου για τα πλοία που κατευθύνονται νότια, σύμφωνα με την Clarksons.
Οι εκτροπές γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής αυξάνουν τους ναύλους.
Μεταξύ των εκτροπών από το πέρασμα του Σουέζ και της ξηρασίας που περιορίζει τη θαλάσσια κυκλοφορία μέσω της Διώρυγας του Παναμά, το χειρότερο σενάριο είναι η μείωση της παγκόσμιας χωρητικότητας κατά 20%, επισημαίνει η Flexport.
Το Bloomberg Economics αναφέρει ότι, παρόλο που οι ΗΠΑ και οι εταίροι τους έχουν αναχαιτίσει με επιτυχία ένα μεγάλο μέρος αυτών των επιθέσεων, μια τέτοια αμυντική στρατηγική είναι ακριβή και οι κίνδυνοι εξακολουθούν να αυξάνουν τα ασφάλιστρα των πλοίων.
«Ενώ ο συνασπισμός υπό την ηγεσία των ΗΠΑ μπορεί να φαίνεται επιτυχημένος στρατιωτικά, μπορεί να μην είναι αρκετός ώστε οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να ξαναρχίσουν τις διελεύσεις στην Ερυθρά Θάλασσα», δήλωσε ο Gerard DiPippo, ανώτερος αναλυτής γεωπολιτικών της Bloomberg Economics. «Όσο περισσότερο συνεχίζονται οι επιθέσεις των Χούτι, τόσο μεγαλύτερη πίεση θα αντιμετωπίσουν οι ΗΠΑ για να προχωρήσουν σε επίθεση, η οποία κινδυνεύει να προκαλέσει περιφερειακή κλιμάκωση».
Για τις εταιρείες που έχουν εμπορεύματα στα πλοία που κάνουν παρακάμψεις, βρίσκεται σε εξέλιξη ο προσδιορισμός των νέων ωρών άφιξης.
«Αυτό συμβαίνει σε κάθε πλοίο που εκτρέπεται», δήλωσε ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Flexport, Ryan Petersen, σε συνέντευξή του στο Bloomberg TV την περασμένη εβδομάδα.
Διαβάστε ακόμη:
Hapag-Lloyd: Η διαδρομή στην Ερυθρά Θάλασσα παραμένει επικίνδυνη
Maersk: Προγραμματίζει τον διάπλου δεκάδων πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ
Νέες επιθέσεις εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και στα ανοικτά της Ινδίας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Έπεσαν οι υπογραφές για τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά: Έργο με πολλαπλά οφέλη για την Ήπειρο και την Ελλάδα
- Στις Βρυξέλλες ο Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Σύνοδος Κορυφής ΕΕ – Δυτικών Βαλκανίων το απόγευμα
- Κωστής Χατζηδάκης: Είχε παραγίνει η κατάσταση με τις τράπεζες – Σεβασμός στους Έλληνες πολίτες!
- Χάρι Γουίνστον: Το διαμέρισμα του «Βασιλιά των Διαμαντιών» πωλήθηκε για 24,5 εκατομμύρια δολάρια