Κατά τη δεκαετία 2014-2023 η ακτοπλοϊκή κίνηση παρουσιάζει αύξηση κατά 5,9%, ενώ η ετήσια αύξηση το 2023 ανήλθε σε 10,8%, με τους 13 Οργανισμούς λιμένων να εξυπηρετούν 31,7 εκατ. επιβάτες.

Τα στοιχεία αυτά αναφέρουν στην ετήσια έρευνα τους για τα ελληνικά λιμάνια, οι καθηγητές, Γιώργος Βαγγέλας και Θάνος Πάλλης.

1

Επισημαίνουν επίσης ότι επτά από τους 13 οργανισμούς Λιμένων εξυπηρέτησαν περισσότερους από ένα εκατομμύριο επιβάτες ετησίως (Πειραιάς, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Ραφήνα, Καβάλα, Κέρκυρα, Εύβοια).

Σε εύρος πενταετίας (2019-2023) η κίνηση εμφανίζεται αυξημένη κατά 1,4%, έχοντας ξεπεράσει τις δυσκολίες και τα περιοριστικά μέτρα που συνόδεψαν την πανδημία που εκδηλώθηκε το 2020.

Όσον αφορά τα μερίδια αγοράς, το 2023 ο Πειραιάς παραμένει στην πρώτη θέση εξυπηρετώντας το 50,9% της συνολικής ακτοπλοϊκής κίνησης των 13 Οργανισμών Λιμένων.

Τη δεύτερη θέση της σχετικής λίστας καταλαμβάνει ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας με 9,4%, ενώ την τρίτη θέση ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας με 7,9%.

Το 2023 η Ελλάδα ήταν μια από τις 11 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου το εθνικό λιμενικό σύστημα εξυπηρέτησε περισσότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες.

Η επιβατική κίνηση στο σύνολο των ελληνικών λιμένων ανήλθε σε 75 εκατομμύρια επιβάτες, ή 19% του ευρωπαϊκού συνόλου, και βρέθηκε το 2023 στη δεύτερη θέση ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ, μετά από την Ιταλία.

Το λιμάνι του Πειραιά, ήταν τρίτο ανάμεσα στα λιμάνια της ΕΕ, μετά από τους λιμένες Μεσσίνα και Ρέτζιο ντι Καλάμπρια στην Ιταλία, ενώ στη 10η θέση βρέθηκε και ένα δεύτερο ελληνικό λιμάνι που περιλαμβάνεται στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, τα Παλούκια Σαλαμίνας.

Συνολικά, το 2023, τα λιμάνια της ΕΕ κατέγραψαν 395,3 εκατομμύρια επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 5,8% σε σύγκριση με το 2022. Ωστόσο, σε Ευρωπαϊκό πλαίσιο ο αριθμός των επιβατών ήταν 5,5% χαμηλότερος σε σχέση με το 2019, πριν από την πανδημία.

Συγκρίνοντας το 2023 με το 2022, ο αριθμός των επιβατών που μετακινήθηκαν με πλοίο αυξήθηκε σε 16 από τις 21 χώρες της ΕΕ για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στην Ιταλία (+6,5 εκ. επιβάτες), στην Ελλάδα (+4,8 εκ. επιβάτες) και στη Γαλλία (+3,2 εκ. επιβάτες).

Η κρουαζιέρα

Από τους 13 Οργανισμούς Λιμένων, όπως αναφέρουν οι καθηγητές, Γιώργος Βαγγέλας και Θάνος Πάλλης, στην έρευνά τους Greek Port, το 2023,κίνηση κρουαζιέρας εξυπηρέτησαν οι εννέα.

Συνολικά, εξυπηρετήθηκαν 2,7 εκ. επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 43,1% σε σχέση με το 2022. Ανάμεσα στους εννέα Οργανισμούς Λιμένων, ο μεγαλύτερος αριθμός κινήσεων επιβατών πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι του Πειραιά.

Συγκεκριμένα, εξυπηρετήθηκαν 1,5 εκ. επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 68,65% σε σχέση με το 2022, τοποθετώντας το λιμάνι του Πειραιά στην πρώτη θέση στο σύνολο της χώρας. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Κέρκυρα και στην τρίτη το Ηράκλειο εξυπηρετώντας 667 χιλ. και 383 χιλ. επιβάτες αντίστοιχα.

Ενθαρρυντικό γεγονός ότι οι τάσεις ανά τα χρόνια παρουσιάζουν σημαντικές αυξήσεις. Συγκεκριμένα την δεκαετία 2014-2023 η συνολική κίνηση κρουαζιέρας στους Οργανισμούς Λιμένων εμφανίζει αύξηση κατά 31,5%, ενώ η πενταετία 2019-2024 σημείωσε εξίσου σημαντική αύξηση κατά 23,8 %.

Οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στο σύνολο των Οργανισμών Λιμένων της χώρας το 2023 ήταν αυξημένη κατά 4,9% σε σύγκριση με τις προσεγγίσεις του 2022, με τα κρουαζιερόπλοια που προσέγγισαν τους λιμένες της χώρας μας να φτάνουν τα 1.623. Ένα επίσης σημαντικό στοιχείο για το 2023 είναι η λειτουργία Οργανισμών Λιμένων ως αφετηριακών λιμανιών (home-ports).

Το λιμάνι του Πειραιά κατέγραψε 525 αφίξεις και 880.800 επιβάτες που ξεκίνησαν και τελείωσαν το ταξίδι τους από τον Πειραιά. Ακολουθεί το λιμάνι της Κέρκυρας με 54 αφίξεις και 194.792 επιβάτες, το Λαύριο με 99 αφίξεις και 123.383 επιβάτες, το Ηράκλειο με 6 αφίξεις και 14.106 επιβάτες και η Θεσσαλονίκη με 31 αφίξεις και 10.000 επιβάτες.

Διαβάστε επίσης:

Ενεργειακά αυτόνομο το λιμάνι του Βόλου

Μειώθηκε η διακίνηση οχημάτων στο λιμάνι του Πειραιά κατά 9,6%

Προγραμματίστηκαν 456 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στη Ρόδο για το 2025