Σειρά απειλητικών μηνυμάτων έχουν στείλει οι Χούθι σε Έλληνες εφοπλιστές προειδοποιώντας τους για επικείμενες επιθέσεις στα πλοία τους που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, αναφέρει σε άρθρο του το Reuters, επιβεβαιώνοντας προηγούμενα δημοσιεύματα του mononews.

Στις 25 Μαΐου 2024 το mononews είχε αποκαλύψει σε εκτενές άρθρο λεπτομέρειες για τα απειλητικά emails που είχαν λάβει ελληνικές ναυτιλιακές, δημοσιεύοντας μάλιστα ένα από αυτά, ενώ ένα μήνα μετά, στις 25 Ιουνίου η στήλη The Wiseman έκανε αναφορά στο τρομοκρατικό email που είχε σταλεί στην ναυτιλιακή Technomar Shipping του Γιώργου Γιουρούκου.

Το δημοσίευμα του reuters αναφέρει:

Μια ζεστή ανοιξιάτικη νύχτα στην Αθήνα, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, ένα υψηλόβαθμο στέλεχος ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας παρατήρησε ότι ένα ασυνήθιστο email στα εισερχόμενά μηνύματα του.

Το email το οποίο εστάλη και στην επαγγελματική διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του στελέχους, προειδοποιούσε ότι ένα από τα πλοία της εταιρείας που ταξίδευε μέσω της Ερυθράς Θάλασσας κινδύνευε να δεχθεί επίθεση από τους Χούθι της Υεμένης, που στηρίζονται από το Ιράν.

Το υπό ελληνική διαχείριση πλοίο είχε παραβιάσει την απαγόρευση διέλευσης που είχαν επιβάλει οι Χούτι, ελλιμενίζοντας σε ισραηλινό λιμάνι και θα γινόταν «άμεσος στόχος των ενόπλων δυνάμεων της Υεμένης σε οποιαδήποτε περιοχή κρίνουν κατάλληλη», ανέφερε το μήνυμα, γραμμένο στα αγγλικά, αναφέρει το Reuters.

«Φέρνετε την ευθύνη και τις συνέπειες της συμπερίληψης του πλοίου στον κατάλογο απαγόρευσης», ανέφερε το ηλεκτρονικό μήνυμα, το οποίο έφερε την υπογραφή του Κέντρου Συντονισμού Ανθρωπιστικών Επιχειρήσεων (HOCC) με έδρα την Υεμένη, έναν φορέα που συστάθηκε τον Φεβρουάριο για τη σύνδεση μεταξύ των δυνάμεων των Χούτι και των φορέων εμπορικής ναυτιλίας.

Επιθέσεις σε 100 πλοία

Από τον Νοέμβριο, οι Χούθι έχουν πραγματοποιήσει επιθέσεις σε σχεδόν 100 πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, ενεργώντας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους. Έχουν βυθίσει δύο πλοία, έχουν καταλάβει άλλο ένα και έχουν σκοτώσει τουλάχιστον τέσσερις ναυτικούς.

Το email που ελήφθη στα τέλη Μαΐου προειδοποιούσε για «κυρώσεις» σε όλο τον στόλο της εταιρείας, εφόσον το πλοίο συνέχιζε «να παραβιάζει τα κριτήρια απαγόρευσης και να εισέρχεται στα λιμάνια του Ισραήλ». Η εταιρεία και το υψηλόβαθμο στέλεχος αρνήθηκαν να αποκαλύψουν τα ονόματα τους για λόγους ασφαλείας.

Το συγκεκριμένο email ήταν το πρώτο από τα πάνω από 12 ολοένα και πιο απειλητικά email που εστάλησαν σε τουλάχιστον έξι ναυτιλιακές εταιρείες από τον Μάιο, εν μέσω της αυξανόμενης γεωπολιτικής έντασης στη Μέση Ανατολή, αναφέρει το reuters.

Τα προειδοποιητικά μηνύματα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, δείχνουν ότι οι αντάρτες Χούθι απλώνουν τα δίχτυα τους ευρύτερα και στοχεύουν ελληνικά εμπορικά πλοία με μικρή ή καμία σχέση με το Ισραήλ.

Οι απειλές απευθύνονταν επίσης, για πρώτη φορά τους τελευταίους μήνες, σε ολόκληρους στόλους, αυξάνοντας τους κινδύνους για τα πλοία που εξακολουθούν να προσπαθούν να διασχίσουν την Ερυθρά Θάλασσα.

«Τα πλοία σας παραβίασαν την απόφαση των Ενόπλων Δυνάμεων της Υεμένης», έγραφε ένα email που εστάλη τον Ιούνιο από κυβερνητικό διαδικτυακό domain της Υεμένης σε δύο ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. «Ως εκ τούτου, θα επιβληθούν τιμωρίες σε όλα τα πλοία της εταιρείας σας … Με τους καλύτερους χαιρετισμούς, Ναυτικό της Υεμένης».

Πάντως, αξιωματούχοι των Χούθι αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν ότι είχαν στείλει τα μηνύματα ή να προχωρήσουν σε οποιοδήποτε πρόσθετο σχόλιο, λέγοντας ότι πρόκειται για απόρρητες στρατιωτικές πληροφορίες.

Η Υεμένη, η οποία βρίσκεται στην είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας, έχει εμπλακεί σε πολυετή εμφύλιο πόλεμο. Το 2014, οι Χούτι ανέλαβαν τον έλεγχο της πρωτεύουσας Σαναά και εκδίωξαν τη διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση. Τον Ιανουάριο, οι Ηνωμένες Πολιτείες επανέφεραν τους Χούθι στον κατάλογο των τρομοκρατικών ομάδων.

Σε επικοινωνία που είχε το Reuters, αξιωματούχοι των Χούθι αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν ότι είχαν στείλει τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή να παράσχουν οποιοδήποτε σχόλιο, λέγοντας ότι πρόκειται για απόρρητες στρατιωτικές πληροφορίες.

Σε ελληνικά πλοία το 30% των επιθέσεων

Τα ελληνικών συμφερόντων πλοία, τα οποία αντιπροσωπεύουν έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στον κόσμο, αποτελούν σχεδόν το 30% των επιθέσεων που πραγματοποίησαν οι δυνάμεις των Χούθι έως τις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, τα οποία δεν διευκρινίζουν αν τα πλοία αυτά είχαν δεσμούς με το Ισραήλ.

Τον Αύγουστο, η πολιτοφυλακή των Χούτι επιτέθηκε στο δεξαμενόπλοιο Sounion της ελληνικής εταιρείας Delta Tankers, αφήνοντάς το στις φλόγες για εβδομάδες πριν μπορέσει να ρυμουλκηθεί σε ασφαλέστερη περιοχή.

Οι επιθέσεις ανάγκασαν πολλές ναυτιλιακές να αλλάξουν δρομολόγιο στα πλοία τους, πραγματοποιώντας πολύ μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική.

Η κίνηση μέσω της διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί από περίπου 2.000 διελεύσεις ανά μήνα πριν από τον Νοέμβριο του 2023 σε περίπου 800 τον Αύγουστο, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence.

Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή έφτασαν σε νέα κορύφωση την Τρίτη, καθώς το Ιράν έπληξε το Ισραήλ με περισσότερους από 180 πυραύλους σε αντίποινα για τη δολοφονία ηγετών μαχητών στο Λίβανο, συμπεριλαμβανομένου του ηγέτη της Χεζμπολάχ Σαγίντ Χασάν Νασράλα την Παρασκευή.

Νέα Φάση

H ευρωπαϊκή ναυτική δύναμη «Aspides» που έχει βοηθήσει πάνω από 200 πλοία να πλεύσουν με ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα, επιβεβαίωσε την τακτική των Χούθι, σε συνάντηση κεκλεισμένων των θυρών με ναυτιλιακές εταιρίες στις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με έγγραφο του Reuters.

Στο έγγραφο, το οποίο κοινοποιήθηκε στις ναυτιλιακές εταιρείες, η Aspides δήλωσε ότι η απόφαση των Χούθι να επεκτείνουν τις προειδοποιήσεις σε ολόκληρους στόλους σηματοδοτεί την έναρξη της «τέταρτης φάσης» της στρατιωτικής εκστρατείας τους στην Ερυθρά Θάλασσα.

Απενεργοποιείστε τα ΑIS

Παράλληλα, κάλεσε τους πλοιοκτήτες να απενεργοποιήσουν τους αναμεταδότες του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης (AIS), το οποίο δείχνει τη θέση ενός πλοίου και λειτουργεί ως βοήθημα πλοήγησης για τα κοντινά πλοία, λέγοντας ότι έπρεπε «να το κλείσουν ή να δεχθούν πυροβολισμούς».

Σύμφωνα με την Aspides τα πυραυλικά πλήγματα των Χούθι είχαν ακρίβεια 75% όταν στόχευαν πλοία που λειτουργούσαν με το σύστημα εντοπισμού AIS ενεργοποιημένο. Αλλά το 96% των επιθέσεων αστοχούσε όταν το AIS ήταν απενεργοποιημένο, σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση.

Οι προειδοποιήσεις των Χούθι μέσω email ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο με μηνύματα που στάλθηκαν σε πλοιοκτήτες, ασφαλιστικές εταιρείες και το κύριο συνδικάτο ναυτικών, από το HOCC.

Τα αρχικά μηνύματα προειδοποιούσαν ότι οι Χούθι είχαν επιβάλει απαγόρευση ταξιδιού στην Ερυθρά Θάλασσα σε ορισμένα πλοία, αν και δεν προειδοποιούσαν ρητά τις εταιρείες για επικείμενη επίθεση.

Τα email που εστάλησαν μετά τον Μάιο ήταν πιο απειλητικά. Τουλάχιστον δύο ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται ελληνικά πλοία και έλαβαν απειλές μέσω email αποφάσισαν να τερματίσουν τα ταξίδια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, δήλωσαν στο Reuters δύο πηγές με άμεση γνώση του θέματος.

Στέλεχος τρίτης ναυτιλιακής εταιρείας, η οποία έλαβε επίσης επιστολή, δήλωσε ότι αποφάσισε να τερματίσει τις συναλλαγές με το Ισραήλ προκειμένου να μπορέσει να συνεχίσει να χρησιμοποιεί τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας.

«Εάν η ασφαλής διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας δεν είναι εγγυημένη, οι εταιρείες έχουν καθήκον να δράσουν – ακόμη και αν αυτό σημαίνει καθυστέρηση των παραδόσεων τους», δήλωσε ο Stephen Cotton, γενικός γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές, της κορυφαίας συνδικαλιστικής οργάνωσης των ναυτικών, η οποία έλαβε ηλεκτρονικό μήνυμα από την HOCC τον Φεβρουάριο.

«Οι ζωές των ναυτικών εξαρτώνται από αυτό», πρόσθεσε.

Οι προειδοποιήσεις των Χούθι έχουν αυξήσει το επίπεδο συναγερμού στις ναυτιλιακές εταιρίες. Την ίδια ώρα, το κόστος ασφάλισης για τους πλοιοκτήτες της Δύσης έχει εκτιναχθεί λόγω των επιθέσεων, ενώ ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες έχουν αναστείλει εντελώς την κάλυψη, αναφέρει πηγή στο reuters.

H απόφαση της Conbulk Shipmanagement

Η Conbulk Shipmanagement Corporation με έδρα την Ελλάδα σταμάτησε τα ταξίδια στην Ερυθρά Θάλασσα μετά την επίθεση που δέχθηκε το πλοίο της MV Groton δύο φορές τον Αύγουστο.

«Κανένα πλοίο (της Conbulk) δεν δραστηριοποιείται στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με την ασφάλεια του πληρώματος. Όταν το πλήρωμα κινδυνεύει, κάθε συζήτηση σταματά», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Conbulk Shipmanagement Δημήτρης Νταλακούρας σε ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link στο Λονδίνο στις 10 Σεπτεμβρίου.

Ανάλογη τοποθέτηση έκανε και ο ω, επικεφαλής του γερμανικού ομίλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Leonhardt & Blumberg.

Ορισμένες εταιρείες συνεχίζουν να διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα λόγω δεσμευτικών μακροχρόνιων συμφωνιών με ναυλωτές ή επειδή πρέπει να μεταφέρουν αγαθά στη συγκεκριμένη περιοχή. Η Ερυθρά Θάλασσα παραμένει ο ταχύτερος τρόπος για να μεταφερθούν αγαθά στους καταναλωτές στην Ευρώπη και την Ασία.

Ωστόσο, οι Χούθι δεν έχουν απαγορεύσει τη διέλευση της πλειονότητα των πλοίων κινεζικής και ρωσικής ιδιοκτησίας, τα οποία μπορούν να διέρχονται απρόσκοπτα από την Ερυθρά Θάλασσα, με χαμηλότερο κόστος ασφάλισης.

«Διαβεβαιώνουμε εκ νέου τα πλοία που ανήκουν σε εταιρείες που δεν έχουν καμία σχέση με τον ισραηλινό εχθρό ότι είναι ασφαλή και ότι έχουν ελευθερία (κίνησης) και (να) διατηρούν τις συσκευές AIS συνεχώς σε λειτουργία. Σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία σας», αναφέρει η ηχητική καταγραφή ενός μηνύματος των Χούθι που μεταδόθηκε σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα τον Σεπτέμβριο.

Διαβάστε επίσης:

Αποκάλυψη mononews: Απειλητικό email από τους Χούθι σε κορυφαίο Έλληνα εφοπλιστή: «Θα σας χτυπήσουμε αν…»

Νέα επίθεση από τους Χούθι: Χτύπησαν δύο πλοία, το ένα ελληνόκτητο, ιδιοκτησίας του εφοπλιστή Τσατσάκη

Επιχείριση «Ασπίδες»: Το «Sounion» ρυμουλκήθηκε επιτυχώς σε ασφαλή περιοχή