ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τι έλεγε ο Μπόμπολας για τον Βαρδή, το ράλι σε Alpha και ΠΛΑΘ, γιατί ο Ιβάν βιάζεται να πουλήσει στον Ρέστη, ο άγνωστος εφοπλιστής Ψαρογιώργος και ο Νίκος Πατέρας και ποιοι πλήρωσαν 2.500 για ένα gala στη Νέα Υόρκη
Ήταν ένα πρωτοποριακό συνέδριο με ομιλητές εξέχουσες προσωπικότητες του παγκόσμιου εφοπλισμού. Άλλωστε να λόγια του Martin Kjendlie, φανερώνουν την επιτυχία του:
«Ευχαριστώ την Capital Link και τον Νικόλα για τη διοργάνωση της εκδήλωσης. Η ναυτιλία πρέπει να είναι υπερήφανη για το γεγονός ότι δείχνει τον δρόμο. Άλλοι κλάδοι προσπαθούν να μας μιμηθούν, κάτι που ίσως δεν ίσχυε πριν από μια δεκαετία. Η ViaMar ιδρύθηκε το 2011 και πλέον έχει 9 γραφεία διεθνώς. Σήμερα, οι παγκόσμιες αγορές βιώνουν πίεση, καθώς στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ καταγράφεται ήπια ύφεση, με το ΑΕΠ να παραμένει καθηλωμένο.
Η αποεπένδυση στην παραγωγή ορυκτών καυσίμων τα τελευταία χρόνια δεν έχει αναπληρωθεί επαρκώς από πράσινες επενδύσεις προς το παρόν. Επομένως, οι πλοιοκτήτες καταφεύγουν στη χρήση συσκευών μείωσης της κατανάλωσης για να κάνουν τους κινητήρες πιο αποδοτικούς. Οι περιβαλλοντικές ρυθμίσεις έχουν αρνητικό αντίκτυπο αλλά δημιουργούν και επιπλέον χώρο για ευκαιρίες».
Αναλυτικά όσα διατύπωσαν οι ομιλητές:
Γιάννης Κορακάκης: Σας καλωσορίζω στο απόλυτο πάνελ, με διεθνώς καταξιωμένους ομιλητές. Θα επιχειρήσουμε να αποκρυπτογραφήσουμε τα μέτρα που προωθεί ο IMO, εν προκειμένω τα CII & SEEMP II. Ο δείκτης CII αντιστοιχεί στις περιβαλλοντικές συνέπειες των εκπομπών για το περιβάλλον, λαμβάνοντας υπόψη τα κοινωνικά οφέλη. Πρόκειται για μια δύσκολη εξίσωση.
Πάνος Ζαχαριάδης: Κατά τη γνώμη μου, ο δείκτης EEOI δεν κάνει τίποτα παραπάνω από το να παρουσιάζει τυχαία νούμερα, καθιστώντας αδύνατη οποιαδήποτε πρόβλεψη για την αξιολόγηση των πλοίων. Οι ναυλωτές πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Αν το έκαναν θα μπορούσαν να απαιτήσουν τη χρήση σκαφών με καλύτερη αξιολόγηση. Σήμερα που μιλάμε, εγγυάται η καλή CII βαθμολογία ένα αποδοτικό πλοίο. Όχι είναι η απάντηση, αποτελεί απλά ένα δείγμα του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιήθηκε ένα πλοίο και τη συμμόρφωση του για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Ανδρέας Χατζηπέτρου: Ο κλάδος προσπαθεί να συμμορφωθεί με τους στόχους του IMO για το 2030 και 2050. Οι πλοιοκτήτες έχουν αλλάξει νοοτροπία και επικεντρώνονται στην ανανέωση του στόλου τους. Σε αυτό το περιβάλλον, ανάλογα με το εταιρικό προφίλ του καθενός, γίνονται και επιλογές διαφορετικών μεθόδων. Όσον αφορά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, διεξάγονται συζητήσεις και αναζητούνται προσεγγίσεις για τη βελτιστοποίηση του στόλου. Πρόκειται για ένα παράδειγμα συνεργασίας ναυλωτών και ιδιοκτητών για κοινό σκοπό.
Φίλιππος Φιλής: Στην εταιρεία παρακολουθούμε έναν στόλο πολύ αποδοτικών πλοίων, χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη και τεχνολογίες αιχμής. Πράγματι, οι συσκευές εξοικονόμησης βοηθούν πολύ, όπως και το γεγονός ότι το κήτος έχει διατηρηθεί σε πολύ καλή κατάσταση. Το μόνο επιπλέον πράγμα που θα μπορούσαμε να κάνουμε είναι να κινηθούμε προς τα βιολογικά καύσιμα, σε μια προσπάθεια να επιτύχουμε ακόμη χαμηλότερες εκπομπές.
Kenneth Aasland: Δεν είναι ποτέ εύκολο για τον νομοθέτη να φέρει νέες κανονιστικές ρυθμίσεις. Από πλευράς μου, θεωρώ πως το CII δεν καλύπτει την αγορά βασικών εμπορευμάτων. Άλλωστε, οι γεωπολιτικές εξελίξεις και οι νόμοι της αγοράς την επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό, όπως και το είδος του μεταφερόμενου προϊόντος έχει αντίκτυπο στη διαδρομή. Στον κλάδο αυτό ο πλοιοκτήτης πολλές φορές δεν γνωρίζει εξαρχής τον τελικό προορισμό, έχει ενημερωθεί μόνο για την ευρύτερη γεωγραφική περιοχή. Επομένως, η βελτιστοποίηση του ταξιδιού γίνεται πιο δύσκολη, καθώς ο τελικός προορισμός γίνεται γνωστός αργότερα, με τις αντίστοιχες επιπτώσεις και στην αξιολόγηση CII.
Harry Conway: Σας ευχαριστώ για την πρόσκληση να συζητήσουμε ένα ενδιαφέρον θέμα. Πιστεύω πως η βιομηχανία μας χρειάζεται αξιόπιστα δεδομένα βάσει των οποίων θα προτείνονται οι κανονισμοί. Στον IMO δεχόμαστε προτάσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση των προκλήσεων. Εσείς, οι άνθρωποι του κλάδου, πρέπει να μας δώσετε τα απαραίτητα δεδομένα. Έτσι, οι κανονισμοί δεν θα βασίζονται σε εικασίες ή υποθετικά σενάρια. Η διαβούλευση επί διάφορων θεματικών αποτελεί τον τρόπο επίτευξης καλύτερων αποτελεσμάτων, και παραμένουμε ευέλικτοι ώστε να φέρουμε αλλαγές όπου χρειάζεται.
Andrea Olivi: Προσωπικά, θεωρώ ότι το κυριότερο ζήτημα με την τωρινή λειτουργία του CII, είναι ότι δυνητικά μπορεί να επιβραβεύσει κακές συμπεριφορές αντί να συνεισφέρει στην εξάλειψή τους. Αναφορικά με το υδάτινο έρμα, το τωρινό σύστημα σίγουρα πρέπει να αλλάξει. Ο δείκτης EEOI λειτουργεί πολύ καλύτερα, αλλά δεν είναι και τέλειος. Αν τροποποιήσουμε κατάλληλα τον CII ίσως έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Τέλος, ο δείκτης CII δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως το ιερό δισκοπότηρο που εγγυάται την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, αλλά ως ένα ακόμη εργαλείο στη διάθεση των πλοιοκτητών και των ναυλωτών.
Μιχάλης Πανταζόπουλος: Χαίρομαι που επιστρέφω σε αυτό το διακεκριμένο συνέδριο. Είμαστε ακόμη εν μέσω της διαδικασίας ανάκαμψης από τον Covid-19 και τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας. Η ναυτιλία έχει επιδείξει προσαρμοστικότητα. Η βιομηχανία μας έχει υιοθετήσει νέες τεχνολογίες και κινείται προς τη χρήση νέων καυσίμων. Αυτό που χρειάζονται οι εφοπλιστές για να τα καταφέρουν, είναι πρακτικές και ρεαλιστικές λύσεις.
Γεώργιος Πλευράκης: Όταν μιλάμε για εναλλακτικά καύσιμα, κάθε δρόμος έχει ειδικές προκλήσεις και ευκαιρίες. Ωστόσο, η συζήτηση γρήγορα καταλήγει στην ανάγκη για προτυποποίηση, από την οποία απέχουμε ακόμη πολύ. Φυσικά, κάποιες λύσεις έχουν ήδη ωριμάσει. Το LNG για παράδειγμα, ενώ και η μεθανόλη βρίσκεται σε άνοδο. Είμαστε μια κατακερματισμένη βιομηχανία – καμία λύση δεν είναι πανάκεια. Για να ανθίσει ο κλάδος στο μέλλον, η παραγωγή πρέπει να αυξηθεί κλιμακωτά, χρησιμοποιώντας πράσινη ενέργεια, κάτι βέβαια που απαιτεί και τις αντίστοιχες υποδομές.
Κωνσταντίνος Σταμπεντάκης: Η ανθρώπινη δραστηριότητα έχει εμφανώς επηρεάσει το περιβάλλον, όπως φαίνεται από τα όλο και πιο ακραία καιρικά φαινόμενα. Η ναυτιλία δεν είναι υπεύθυνη για μεγάλο ποσοστό των εκπομπών C02, μόλις 2-3%, πρέπει όμως να αναλάβουμε όση ευθύνη μας αναλογεί. Ως εταιρεία, πιστεύουμε πως κάθε περίπτωση είναι μοναδική και δεν υπάρχει ένας μοναδικός τρόπος για όλους. Μακροπρόθεσμα, θεωρούμε πράγματι πως τα πράσινα καύσιμα και οι υβριδικές λύσεις, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτρικής πρόωσης, είναι το μέλλον. Ωστόσο, τα ορυκτά καύσιμα θα παραμείνουν μια βασική πηγή ενέργειας τουλάχιστον έως το 2035 με 2040.
Γρηγόρης Νάκος: Πρέπει να είμαστε σε θέση να παίρνουμε γρήγορες και μελετημένες αποφάσεις. Οι νέοι κανόνες του IMO βασίζονται στη μέτρηση και καταγραφή ορισμένων δεικτών. Έτσι, οι πλοιοκτήτες πρέπει να είναι σε θέση να αποφασίζουν βάσει στοιχείων, τόσο βραχυπρόθεσμα, όσο και μακροπρόθεσμα. Ποιες είναι οι διαθέσιμες επιλογές; Πέραν της χρήσης καυσίμων με λιγότερες εκπομπές, ορισμένες τεχνικές προσαρμογές μπορούν να βελτιώσουν τη ροή του ύδατος γύρω από το κήτος, αν και τείνουν να είναι ακριβές. Μια εναλλακτική λύση είναι η αλλαγή της λειτουργίας του σκάφους, με σαφή αντιστοίχιση των πλοίων με συγκεκριμένες διαδρομές και λιμάνια. Τέλος, τα δεδομένα μπορούν να αποδειχθούν πολύτιμος σύμμαχος για καλύτερη απόδοση, ειδικά αν συνυπολογιστούν οι καιρικές συνθήκες ή το βάθος της θάλασσας. Τα στοιχεία αυτά προσφέρουν καλύτερη κατανόηση.
Claire Wright: Ο τελικός στόχος πρέπει να είναι η παραγωγή καυσίμων με μηδενικές εκπομπές άνθρακα για το σύνολο της ναυτιλίας. Ένα μονοπάτι, το συνθετικό, βασίζεται στη διαρκή επένδυση στην έρευνα και στην ανάπτυξη των τεχνολογιών δέσμευσης άνθρακα. Το άλλο μονοπάτι περνά από τη χρήση υδρογόνου ή αμμωνίας. Εκεί, η πρόκληση αφορά την εγγύηση της ασφάλειας του πληρώματος. Η κατανόηση του τελικού στόχου, και των όσων περιλαμβάνει, είναι σημαντική.
Jasel Chauhan: Η Capital Link συντόνισε ένα ακόμη εξαιρετικό συνέδριο φέτος, για το οποίο χρειάστηκε πολλή οργάνωση. Ένα ερώτημα που προέκυψε από το προηγούμενο πάνελ είναι το «ποιος πληρώνει». Είμαστε μάλλον οι καταλληλότεροι για να το απαντήσουμε, σε μια συγκυρία κανονισμών, πολέμου, κυρώσεων, και ενεργειακής κρίσης.
Anastassia Tcherneva: Ως τράπεζα με ενεργή συμμετοχή στον κλάδο, βλέπουμε πως τα πρότυπα ESG αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία, δεδομένης και της γεωπολιτικής έντασης και αυξημένης ευαισθητοποίησης.
Υπάρχουν πολλές επιλογές για εναλλακτική χρηματοδότησης, στην Ασία για παράδειγμα, με πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Η Ευρώπη από την άλλη στήριξε παραδοσιακά τον κλάδο. Επομένως, τα τραπεζικά αυτά ιδρύματα έχουν το αντίστοιχο οικοσύστημα, γνωρίζουν τις τάσεις, και έχουν ήδη προσωπικό με τεχνογνωσία. Η κλιματική μετάβαση έχει δημιουργήσει αναστάτωση, αλλά και νέες ευκαιρίες.
Βασίλειος Μαρούλης: Τα ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια είχαν καλές αποδόσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της περσινής χρονιάς. Οι τράπεζες έχουν βέβαια να αντιμετωπίσουν κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις, για τις οποίες είναι καλό να είναι κανείς προετοιμασμένος. Παραμένω συγκρατημένα αισιόδοξος για φέτος. Όμως, ο πόλεμος στην Ευρώπη μαίνεται – αυτό είναι το μεγάλο ερωτηματικό. Αν δηλαδή θα περιοριστεί, θα συνεχίσει ως έχει, ή, στην χειρότερη περίπτωση, αν θα κλιμακωθεί.
Evan Cohen: Μένω ανέκαθεν εντυπωσιασμένος με την προσαρμοστικότητα των πλοιοκτητών, ειδικά στην Ελλάδα. Μακάρι οι τραπεζίτες και οι χρηματοδότες να τα καταφέρουν εξίσου καλά. Οι μεταφορείς χύδην φορτίου βίωσαν μια καλή περίοδο, και τώρα είναι η σειρά των δεξαμενόπλοιων.
Κάποιες παραδοσιακές τράπεζες αποσύρονται αλλά δεν υπάρχει έλλειψη κεφαλαίου, μιας και αυτό εισρέει από άλλες πηγές. Υπάρχουν μάλιστα πλατφόρμες που εξασφαλίζουν ευκολότερη προσβασιμότητα σε μικρότερες εταιρείες. Όλες οι σταδιακές αλλαγές των τελευταίων ετών, καταλήγουν σε μια μεγάλη διαφορά: η ενίσχυση της αποδοτικότητας είναι η εξυπνότερη επιλογή, και από οικονομικής σκοπιάς, καθώς το ίδιο ντεπόζιτο καταλήγει να σε φτάσει πιο μακριά.
Χρήστος Τσάκωνας: Αν θέλαμε να έχουμε μια ήσυχη ζωή, δεν θα ασχολούμασταν με τη ναυτιλία. Έχουμε συνηθίσει σε κύκλους και ακραία γεγονότα, και σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες καταφέρνουμε να πάμε καλά. Οι παραγγελίες έχουν μείνει χαμηλά λόγω της ενεργειακής μετάβασης. Οι δύο άξονες στους οποίους πρέπει να εστιάσουμε είναι η διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, παρατηρώντας το πως η ανάγκη για λιγότερες εκπομπές θα αλλάξει το επιχειρηματικό μοντέλο τα επόμενα χρόνια. Σήμερα, οι δυτικές τράπεζες έχουν άπλετο φτηνό κεφάλαιο για τη ναυτιλία, το κόστος αυτό όμως αναμένεται να αυξηθεί.
Μελίνα Τραυλού: Ιστορικά, ανεξαρτήτως των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, οι άνθρωποι της καταφέρνουν τα ανταπεξέλθουν στις ιδιαιτερότητες κάθε εποχής, προστατεύοντας τον τρόπο λειτουργίας του παγκόσμιου οικοσυστήματος. Η ελληνική ναυτιλία είναι ταυτώνυμη με την αξιοπιστία και την τεχνογνωσία, όπως συμβαίνει και τώρα, με την ενεργειακή μετάβαση. Η δέσμευσή μας για απανθρακοποίηση, για παράδειγμα, είναι γεγονός. Ωστόσο, υπάρχουν δύο προϋποθέσεις: πρώτον, οι παραγωγοί ενέργειας, οι πάροχοι και τα ναυπηγεία πρέπει να προσφέρουν βιώσιμες, έτοιμες προς χρήση λύσεις, σε παγκόσμιο επίπεδο. Και, δεύτερον, η ασφάλεια οφείλει να αποτελεί προτεραιότητα, έτσι ώστε τόσο οι ναυτικοί μας, όσο και το περιβάλλον, να μην κινδυνεύσουν.
Η κλιματική αλλαγή απαιτεί παγκόσμιες λύσεις, και ο IMO είναι ο μόνος φορέας που μπορεί να τις προσφέρει. Η ναυτιλία μας πρέπει να παραμείνει ήρεμη και να κοιτάζει μπροστά, για την ευημερία του ίδιου μας του πλανήτη.
Ιωάννης Χιωτόπουλος: Με τιμή καλωσορίζω εσάς, το κοινό, και φυσικά τους εκλεκτούς μας ομιλητές, τους οποίους ήδη γνωρίζετε. Ειπώθηκαν ήδη πολλά για τη μεταμόρφωση του κλάδου μας, επομένως ανυπομονώ για τα σχόλια του υπουργού και του γενικού γραμματέα, που λαμβάνουν τις αποφάσεις εκείνες που θα μας επιτρέψουν να συνεχίσουμε να καταγράφουμε επιτυχίες.
Kitack Lim: Αντιμετωπίσαμε τις δυσκολίες της πανδημίας επί τρία χρόνια, γεγονός που επηρέασε τη ναυτιλία στο σύνολό της. Δουλέψαμε μαζί, όπως και όταν ξεκίνησε η στρατιωτική εμπλοκή στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο.
Οι πράσινες πρωτοβουλίες μας απολαμβάνουν της στήριξης των Ηνωμένων Εθνών, και ο IMO προσφέρει τεχνικές συμβουλές και υποστήριξη. Πρόκειται για πολιτικές για το μέλλον, με οφέλη για τη γενιά των παιδιών μας. Η συνέχιση των δραστηριοτήτων μας είναι απαραίτητη, αλλά δεν αρκεί μόνο αυτό: Πρέπει να συνεχίσουμε να πλέουμε στη σωστή ταχύτητα και προς τη σωστή κατεύθυνση. Γι’ αυτό το λόγο είναι σημαντικές εκδηλώσεις όπως η σημερινή. Θεωρώ πως η στρατηγική της βιομηχανίας πρέπει να αναπροσαρμοστεί με επίκεντρο την απανθρακοποίηση.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω τα Κράτη μέλη και τον κλάδο για τη στήριξη του IMO και των προσπαθειών του, αλλά και για τη συμμετοχή σε συζητήσεις για την εφαρμογή των αντίστοιχων μέτρων. Η ναυτιλία πραγματικά αξίζει τα εύσημα όλων.
Ιωάννης Πλακιωτάκης: Ζούμε σε ταραχώδεις εποχές, δεν υπάρχει αμφιβολία επ’ αυτού. Η πανδημία και πιο πρόσφατα η ρωσική εισβολή έχουν τροποποιήσει τις προτεραιότητες μας λόγω της αυξημένης αβεβαιότητας. Οι βασικές προκλήσεις περιλαμβάνουν την απανθρακοποίηση, τη ψηφιοποίηση, την κυβερνοασφάλεια, και το πιο σημαντικό κατά τη γνώμη μου, την έλλειψη καταρτισμένου προσωπικού. Ως πολιτικοί πρέπει να συνεργαστούμε στο επίπεδο του IMO και πολυμερώς. Οι διεθνείς δραστηριότητες χρειάζονται διεθνείς κανόνες, διασφαλίζοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.
Η Ελλάδα προωθεί την προσαρμοστικότητα. Στηρίζουμε πλήρως την εφαρμογή της στρατηγικής του IMO για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Έχω πει πολλές φορές ότι για να πετύχουμε τους στόχους μας πρέπει να εξασφαλιστεί η επάρκεια εναλλακτικών καυσίμων. Θα πρέπει επίσης τα πράγματα να γίνουν πιο προβλέψιμα, διευκολύνοντας τις μακροπρόθεσμες επενδύσεις.
Η πρόοδος που έχει καταγραφεί στην ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών είναι αδιαμφισβήτητη. Ο αριθμός ατυχημάτων έχει μειωθεί, την ώρα που ο παγκόσμιος στόλος αυξάνεται. Πλέον, η πρόκληση είναι η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών χωρίς να παραβλέπει κανείς την καθοριστική σημασία της ασφάλειας.
Αλεξία Χατζημιχάλη: Το πάνελ μας μοιράζεται τον ίδιο τίτλο με το συνέδριο συνολικό. Το γεγονός αυτό, όπως και το ότι οι ομιλητές μας εκπροσωπούν διεθνείς θεσμούς, με κάνει να ευελπιστώ σε μια γόνιμη συζήτηση. Θεωρώ πως η ηγεσία των ανθρώπων που κάθονται δίπλα μου θα είναι καθοριστική στην επιτυχή μεταμόρφωση της ναυτιλίας.
Sabrina Chao: Προτεραιότητά μας είναι η χρήση της γνώσης που διαθέτουμε για τους κανονισμούς ώστε να προσφέρουμε πρακτικά εργαλεία στα μέλη μας, διευκολύνοντας τις επιχειρήσεις τους σε αυτό το διαρκώς εναλλασσόμενο πλαίσιο. Ακόμη, στοχεύουμε στην ενίσχυση της ευαισθητοποίησης άλλων κλάδων για σημαντικά ζητήματα με άμεσο ή έμμεσο αντίκτυπο. Αυτή την περίοδο, δουλεύουμε πολύ σχετικά με τις ρυθμίσεις για την απανθρακοποίηση, αλλά και την ανακύκλωση πλοίων και την λιμενική αποδοτικότητα. Εστιάζουμε επίσης στην παροχή εκπαιδευτικών προγραμμάτων και διαδικτυακών σεμιναρίων για καλύτερη ενημέρωση.
Δημήτριος Φαφαλιός: Η οργάνωση μας έχει στόχο την εκπλήρωση των επιθυμιών των μελών μας και την εκπροσώπησή τους στα διεθνή φόρα. Μέσω σ]υλλογικών δράσεων προσπαθούμε να κάνουμε την καθημερινότητα όλων καλύτερη. Η ασφάλεια του σκάφους και του πληρώματος είναι ψηλά στις προτεραιότητές μας. Η υγεία, η ασφάλεια, και η διαθεσιμότητα του προσωπικού είναι ζητήματα που απασχολούν όλους τους μεγάλους ομίλους. Εκφράζονται ακόμη ανησυχίες για περιστατικά πειρατείας και μέλη του πληρώματος που βρίσκονται παγιδευμένα λόγω μονομερών ενεργειών από περιφερειακές αρχές.
Paolo d’Amico: Επιπλέον των γενικών προβλημάτων της βιομηχανίας μας, έχουμε κι άλλα επιχειρησιακά ζητήματα να αντιμετωπίσουμε, λόγω των επιχειρήσεων ειδικών απαιτήσεων. Οι κανονισμοί είναι ένα από αυτά, ενώ και οι θεωρήσεις είναι πρόβλημα. Οι ναυτικοί μας πρέπει να θεωρούνται εργαζόμενοι πρώτης ανάγκης παγκοσμίως, ώστε οι μετακινήσεις τους να διευκολύνονται και να εμβολιάζονται κατά προτεραιότητα. Η πανδημία ήταν κάτι εντελώς αναπάντεχο που μας ανάγκασε να αλλάξουμε κάποια πράγματα και να προετοιμαστούμε καλύτερα για μελλοντικές ανάλογες κρίσεις.
Emmanuele Grimaldi: Οι ναυτικοί μας υπέφεραν πολύ κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Δεν τους δόθηκε η απαραίτητη φροντίδα και υπέστησαν κακομεταχείριση. Σήμερα, αντιμετωπίζουμε μεγάλη έλλειψη προσωπικού, που υπολογιζόταν σε 100 χιλιάδες άτομα ήδη πριν τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας, στον οποίο συμμετέχουν δύο χώρες που αντιστοιχούσαν σε μεγάλο ποσοστό του εργατικού δυναμικού. Παρατηρούμε ελλείψεις στις περισσότερες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας και της Ιταλίας.
Από την άλλη, η απανθρακοποίηση πρέπει να αντιμετωπιστεί ως μεγάλο ταξίδι σε αχαρτογράφητα νερά. Εμφανίζονται διαφορετικά είδη καυσίμου, επιλογές που πρέπει να παραμείνουν ανοικτές και διαθέσιμες, κατανοώντας όμως ότι παρότι οι εφοπλιστές έχουν επιδείξει υπευθυνότητα και πραγματισμό, το ίδιο πρέπει να συμβεί με τους νομοθέτες, τους κατασκευαστές και τα διυλιστήρια.
Τέλος, με ανησυχεί η εμφάνιση ενός νέου προστατευτισμού. Κάποιοι πολιτικοί πρέπει να ξαναδιαβάσουν τους νόμους της φιλελεύθερης οικονομίας έτσι όπως τους εξηγεί ο Adam Smith.
Hendrick Ketchemen: Η Leonteq έχει στενές σχέσεις με τη ναυτιλία και την Ελλάδα ειδικότερα. Είμαστε μια fintech τράπεζα από την Ελβετία, με παγκόσμιο δίκτυο, ενώ έχουμε λάβει πάνω από 70 βραβεία από την ίδρυσή μας. Προσφέρουμε προσωποποιημένες υπηρεσίες και εύκολη πρόσβαση σε συναλλαγές, χάρη στην απαράμιλλη τεχνογνωσία μας.
Το 2023 είναι μια χρονιά έντονων αβεβαιοτήτων, λόγω των κρίσεων στα εμπορεύματα και στην ενέργεια, με δυσμενείς συνέπειες για τις ευρωπαϊκές και αναπτυσσόμενες χώρες, που έχουν επιδεινωθεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Το πότε οι εφοδιαστικές αλυσίδες θα επιστρέψουν σε μια κανονικότητα μένει να φανεί. Η ανάκτηση της ισορροπίας στην αγορά εργασίας και η μείωση του πληθωρισμού αποτελούν τις μείζονες πολιτικές προτεραιότητες.
Όπως και στη ναυτιλία, η ικανότητα πλοήγησης του καθενός θα είναι καθοριστική στις χρηματαγορές.
Θεμιστοκλής Βώκος: Σας ευχαριστώ όλους για τα καλά σας λόγια. Νιώθω πως βρίσκομαι ανάμεσα σε φίλους και συγγενείς, όντας τυχερός που υπήρξα κομμάτι της ναυτιλιακής κοινότητας επί εξήντα χρόνια. Η μακρά ιστορία της Ελλάδας στη ναυτιλία ίσως εξηγεί το πώς κατάφερε να προκόψει σε αυτόν τον απρόβλεπτο κλάδο, με αποτέλεσμα να εξελιχθεί σε μια παγκόσμια υπερδύναμη. Οι άνθρωποι που γνώρισα στον χώρο της ναυτιλίας με ενέπνευσαν ώστε να θεωρώ πως τα πάντα είναι εφικτά. Έχω βαθύ σεβασμό και αγάπη για τη θάλασσα, καθώς πιστεύω πως ενώνει ανθρώπους από διαφορετικές χώρες και πολιτισμούς, αντί να τους χωρίζει.
Μοιράζομαι το βραβείο αυτό με τους συνεργάτες μου. Η καριέρα μου προσέφερε πολλά, και αν υπήρχε κάποιο τίμημα, κατάφερα να μην το πληρώσω, καθώς έχω την τύχη να έχω στο πλάι μου μια εξαιρετική σύζυγο και πολυαγαπημένα παιδιά.
Νίκος Μπορνόζης: Θα ήθελα εκ νέου να ευχαριστήσω τους χορηγούς του συνεδρίου. Η Όλγα και εγώ νιώθουμε τυχεροί που μπορέσαμε να οργανώσουμε την εκδήλωση αυτή, πετυχαίνοντας το μέγιστο τόσο ως προς τον αριθμό των ατόμων, όσο και ως προς την ποιότητά τους.
Η εκδήλωση είναι επίσης μια ευκαιρία για να τιμήσουμε έναν μοναδικό άνθρωπο. Όλοι γνωρίζουμε φυσικά τα Ποσειδώνια, η δράση του κυρίου Βώκου όμως δεν σταματά εκεί, όπως καταδεικνύει ο μακρύς κατάλογος των επιτευγμάτων του.
Κώστας Γραμμένος:Θα ήθελα να ευχαριστήσω την οικογένεια Μπορνόζη που μου δίνει την ευκαιρία να μιλήσω για ένα μεγάλο επιχειρηματικό μυαλό, τον Θέμη Βώκο. Ίδρυσε το περιοδικό Seatrade, το οποίο πάντοτε είχε ενδιαφέροντα άρθρα, αλλά και άλλες εκδόσεις για την κινέζικη αγορά. Ο Θέμης Βώκος, ανέκαθεν έχτιζε γέφυρες. Επιπλέον, η παρουσία στα Ποσειδώνια παραμένει δεδομένη για όλους τους παράγοντες της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Ο κ. Βώκος είναι ένας ξεχωριστός άνθρωπος, με σαφές όραμα και απεριόριστη δημιουργικότητα. Τον συγχαίρω.
Γρηγόρης Χατζηελευθεριάδης: Μια ανασκόπηση της σταδιοδρομίας του αγαπημένου μου φίλου Θεμιστοκλή κάνει την εγκυκλοπαίδεια Britannica να φαντάζει σύντομη εν συγκρίσει. Όλοι τον έχουν συνδέσει φυσικά με τα Ποσειδώνια, έναν θεσμό με ρίζες στο μακρινό 1969. Ο Ποσειδώνας, ο θεός των θαλασσών, φέρεται να έκανε πολλά παιδιά. Αν κάτι τέτοιο ισχύει, τότε σίγουρα ο Θεμιστοκλής είναι ένα από τα καλύτερα τέκνα του. Του αξίζει αυτό το βραβείο και συγχαίρω τους διοργανωτές για την επιλογή τους να τον τιμήσουν.
Martin Stopford: Η μετάβαση προς τις μηδενικές εκπομπές άνθρακα έχει πολυάριθμες πτυχές. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με το χρονοδιάγραμμα, αξιολογώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν τα πράσινα καύσιμα στη ναυτιλία, βρίσκοντας νέους τρόπους μείωσης των εκπομπών, επενδύοντας σε εναλλακτικές. Οι μηδενικές εκπομπές είναι ένας μακρινός στόχος, δεν μπορεί να υπάρξει ακριβός προγραμματισμός.
Η πυρηνική πρόωση είναι υποσχόμενη, αλλά λογικά δεν θα είναι διαθέσιμη στο εμπόριο πριν τις αρχές της δεκαετίας του 2030. Από την άλλη, η δέσμευση άνθρακα είναι εφικτή αλλά αρκετά ακριβή.
Robert Lustrin: Χαίρομαι που βρίσκομαι σε αυτή τη σπουδαία εκδήλωση. Το θέμα μας σήμερα είναι οι επενδύσεις στη ναυτιλία, κάτι αρκετά ευρύ, ευελπιστώ όμως ότι θα μάθουμε περισσότερα για τον κλάδο. Η ενεργειακή μετάβαση θα χρειαστεί πολλά κεφάλαια, και οι ομιλητές μας θα μας δώσουν μια ιδέα για πώς αυτά θα αντληθούν.
Christa Volpicelli: Οι κεφαλαιαγορές κατέγραψαν απώλειες στους περισσότερους κλάδους. Ωστόσο, οι δυναμικές και τα διαρθρωτικά βασικά μεγέθη έχουν θετικό πρόσημο σε κάποιες υποπεριπτώσεις. Ευνοούνται οι εταιρείες που καταγράφουν κέρδη και επιβραβεύουν τους μετόχους τους. Η αγορά ιδιωτικών κεφαλαίων αλλά και υποδομών αναπτύσσεται, ενώ έχουν προκύψει και αρκετά αμοιβαία και πιστωτικά κεφάλαια. Σε κάθε περίπτωση, η πλειοψηφία δεν έχει ανάγκη να σηκώσει κεφάλαια προς το παρόν, καθώς υπάρχει αρκετή ρευστότητα.
James Cirenza: Τα θεσμικά ταμεία χρηματοδότησης είδαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο περισσότερα μετρητά απ’ ότι τα τελευταία είκοσι χρόνια. Προερχόμαστε από μια χρονιά όπου οτιδήποτε συνδέεται με την ενέργεια τα πήγε εξαιρετικά. Επιπροσθέτως, φαίνεται να είναι μόνο η αρχή ενός μεγάλου κύκλου. Στις ΗΠΑ, οι όμιλοι που θέτουν τα κριτήρια ESG ως προτεραιότητα κατέγραψαν κάποιες απώλειες. Αντιθέτως, στην Ευρώπη η ανθεκτικότητα ήταν μεγαλύτερη. Δουλέψαμε πολύ με το υγροποιημένο φυσικό αέριο πέρυσι, καθώς επαναλαμβάνω πως ό,τι σχετικό με ενέργεια βρίσκεται σε θετική τροχιά.
Chigo Ravano: Φτάνουμε σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον σταυροδρόμι, παρά τη ξέφρενη αστάθεια των τελευταίων δύο ετών. Οι επενδυτικές προοπτικές για τα επόμενα 2 με 5 έτη φαντάζουν εξαιρετικές. Παρατηρούμε μεγάλο αγοραστικό ενδιαφέρον και περιορισμένη ανησυχία. Δεν είναι συχνό να βρίσκεται κανείς σε ένα πλαίσιο όπου όλοι οι κλάδοι της ναυτιλίας προσφέρουν τέτοια ποικιλία επενδυτικών ευκαιριών.
Θεωρώ ότι θα πρέπει να περιμένουμε κι άλλους επενδυτές, είναι μια πολλά υποσχόμενη εποχή, συμπεριλαμβανομένου του τομέα της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας.
Christian Rychly: Είμαστε ένας μεγάλος επενδυτές σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που μας κατατάσσει πιο κοντά στον καταναλωτή. Έχουμε τη δυνατότητα να μετριάζουμε το ρίσκο της επένδυσης σε νέες τεχνολογίες.
Σε ό,τι αφορά την ενεργειακή μετάβαση, η σκέψη μας πρέπει να έχει μακροπρόθεσμα χαρακτηριστικά. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως θα χρειαστεί τεράστιος όγκος ενέργειας. Ας ξεκινήσουμε με την όσο το δυνατόν καλύτερη χρήση των πλοίων που βρίσκονται ήδη στη θάλασσα σήμερα.
Paulo Almeida: Όλα μας τα ταμεία προτιμούν να ακολουθούν διαφοροποιημένες στρατηγικές. Το χαρτοφυλάκιο μας περιλάμβανε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε ποσοστό 50% πριν δύο χρόνια, αλλά σταδιακά απομακρυνθήκαμε από τον κλάδο.
Για εμάς, η κεφαλαιακή ανακατανομή είναι σημαντική και εξαρτάται από μια σειρά παραγόντων. Σχετικά με την απανθρακοποίηση, σκεφτόμαστε να αποκτήσουμε επενδυτική θέση σε σκάφη με εναλλακτικά καύσιμα, ή ίσως ένα νέο μεγάλο ταμείο με επενδυτές που θα εστιάσουν αποκλειστικά σε αυτόν τον τομέα. Πρόκειται, εν γένει, για μια εξαιρετική εποχή για επενδύσεις στη ναυτιλία.
Dora Mace-Kokota: Πραγματικά εξαιρετικό το συνέδριο σήμερα. Στο συγκεκριμένο πάνελ, θα συζητήσουμε για επιλογές χρηματοδότησης στοιχείων ενεργητικού αλλά και έργων, καθώς οι ομιλητές μας εκπροσωπούν τον χώρο χρηματοδότησης που μέχρι πρότινος θεωρούσαμε και αποκαλούσαμε εναλλακτικό.
Timothy Soe: Διαμορφώνουμε τα δάνειά μας ώστε να προσομοιάζουν τραπεζικά δάνεια, αλλά με αυξημένη ευελιξία. Κατά κανόνα, οι πελάτες μας είναι πλοιοκτήτες μικρού και μεσαίου μεγέθους. Έχουμε επενδύσει 225 εκατομμύρια δολάρια τους τελευταίους 18 μήνες. Οι πελάτες μας είναι πρόθυμοι να πληρώσουν λίγο μεγαλύτερο κόστος σε περίπτωση που δεν έχουν πρόσβαση στις τράπεζες, ή τα περιουσιακά τους στοιχεία θεωρούνται μεγάλης ηλικίας για λόγους ESG. Αν προτεραιότητα σας είναι η ταχύτητα, πιθανώς η συνεργασία μας αποβεί προσοδοφόρα.
Γεώργιος Φίκαρης: Ξεκινήσαμε πριν 7 χρόνια, εκμεταλλευόμενοι την έξοδο των τραπεζών. Η ομάδα μας περιλαμβάνει δεκαπέντε επενδυτές που είναι εξειδικευμένοι στη ναυτιλία, έχοντας επενδύσει 4 δισεκατομμύρια δολάρια μέσω 70 περίπου συναλλαγών. Ειδικότητα μας είναι εξεύρεση ευκαιριών, είτε αυτές αφορούν εξασφάλιση πίστωσης ή μετοχικού κεφαλαίου, και η επιθετική στρατηγική άπαξ αυτές εμφανιστούν. Δεν έχουμε περιορισμούς λόγω προϋποθέσεων, αναζητούμε απλά καλές επιχειρηματικές κινήσεις.
Όταν δουλεύεις με κακούς μάνατζερ, θα χάσεις λεφτά. Περιμένουμε από τους εταίρους μας ανάλογη δέσμευση με τη δική μας. Η στήριξη και εμπιστοσύνη οφείλει να είναι αμφίδρομη.
Χάρης Αντωνίου: Προσφέρουμε υπηρεσίες leasing για ναυτιλιακές εταιρείες, χρηματοδοτώντας τόσο στοιχεία ενεργητικού όσο και ιδιοκτήτες. Διαθέτουμε ευελιξία ως προς τη μόχλευση, η οποία εξαρτάται από διάφορους παράγοντες. Οι έμπειρες ομάδες μας είναι πάντα έτοιμες να σας εξυπηρετήσουν σε Ελλάδα, Ελβετία και Ολλανδία.
Η διαδικασία ίδρυσης μιας νέας εταιρείας έχει γίνει πιο περίπλοκη λόγω των κανονισμών. Τα μεγάλα κεφάλαια κυνηγούν τους ήδη εδραιωμένους παίκτες, οι οποίοι αντιστοιχούν σε ένα μικρό ποσοστό πλοιοκτητών. Έτσι, ερχόμαστε να συμπληρώσουμε το κοινό απευθυνόμενοι στη νέα, πιο φιλόδοξη γενιά.
Paulo Almeida: Συνεργαζόμαστε συχνά με μικρότερους πλοιοκτήτες. Αν και η εμπλοκή μας στη χρηματοδότηση έργων είναι περιορισμένη, το πλεονέκτημά μας είναι ότι κατανοούμε τον κλάδο εις βάθος. Μάλιστα, τα περισσότερα κεφάλαια μας προέρχονται από μεγάλα κεφάλαια, δίνοντας μας την ευκαιρία, ορισμένες φορές, να υπογράφουμε γρήγορα επιταγές για μεγάλα ποσά, αν εμφανιστεί το κατάλληλο deal.
Κωνσταντίνος Σκρέκας: Είναι χαρά μου που βρίσκομαι σε αυτό το σημαντικό συνέδριο. Τα τελευταία 3,5 χρόνια, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη μας έχει οδηγήσει με ασφάλεια, διασχίζοντας ταραγμένα νερά. Η ναυτιλία αποτελεί το κλειδί για την εξασφάλιση της ενεργειακή επάρκειας της χώρας. Με αυτό το στόχο, πλοία μεταφοράς LNG φέρνουν αέριο στη Ρεβυθούσα, επιτρέποντας μας να μειώσουμε την εξάρτηση μας από το ρωσικό αέριο. Η ναυτιλία άλλωστε πρόκειται να μεταφέρει το 50% των καυσίμων που απαιτούνται για την πράσινη μετάβαση. Η μετάβαση αυτή είναι η μόνη μας επιλογή ώστε να αντισταθμίσουμε τον κίνδυνο που προκύπτει από τη γεωπολιτική αστάθεια και την κλιματική κρίση. Η ενίσχυση της διαφοροποίησης εγγυάται την αυτονομία μας. Θέλουμε να διαφοροποιήσουμε το ενεργειακό μας μείγμα και να πάψουμε να χρησιμοποιούμε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργούν με άνθρακα έως το 2028, ενώ ταυτόχρονα έχουμε θέσει ως στόχο τον τριπλασιασμό της δυνατότητας παραγωγής από ΑΠΕ έως το 2030.
Το φυσικό αέριο έχει σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει ως μεταβατικό καύσιμο. Εκκινούμε ακόμη φιλόδοξα έργα για το πράσινο υδρογόνο, πολλαπλασιάζουμε τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις με γειτονικές χώρες, ενώ, τέλος, επενδύσουμε σχεδόν 1 δισεκατομμύριο ευρώ για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων μας.
Είμαι υπερήφανος για το γεγονός ότι η Ελλάδα κατέλαβε τη 2η θέση στην κατάταξη για την δυνατότητα προσέλκυσης επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενώ παράλληλα θεωρείται μια από τις ανθεκτικότερες χώρες ως προς τη διαχείριση της ενεργειακής κρίσης συνολικά.
Παναγιώτης Μήτρου: Με χαρά θα συντονίσω το πάνελ αυτό με θέμα το νέο τοπίο στην ενέργεια. Θα σχολιάσουμε τους κανονισμούς αλλά και τον τρόπο με τον οποίο οι γεωπολιτικές εξελίξεις επηρεάζουν τη ναυτιλία. Η ενεργειακή ασφάλεια έχει πολλές πτυχές, με τις επενδύσεις σε σωστό χρόνο να διασφαλίζουν την επαρκή παροχή πόρων από ανανεώσιμες πηγές.
Sveinung Stoehle: Το αποτέλεσμα της απαγόρευσης στα ρωσικά προϊόντα διύλισης πετρελαίου είναι προβλέψιμο: θα καταλήξουν στην Ασία, ανεβάζοντας έτσι τις τιμές.
Ως όμιλος έχουμε μια μεγάλη γκάμα πλοίων ως προς την ηλικία και την τεχνολογία που χρησιμοποιούν, επομένως η προσέγγιση μας πρέπει να τα περιλαμβάνει όλα. Τούτη τη δεδομένη στιγμή, παρατηρούμε έξαρση στις παραγγελίας πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ΥΦΑ, που σημαίνει ότι οι τιμές για τις νέες κατασκευές θα αυξηθούν. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει και αυτός σημαντικές συνέπειες για τα υπάρχοντα σκάφη. Φυσικά, από τη στιγμή που η βιομηχανία μας λειτουργεί με αλληλουχία κύκλων, πρέπει να έχουμε διαθέσιμο κεφάλαιο στην άκρη που θα επενδυθεί όταν οι συνθήκες είναι κατάλληλες.
Christian M. Ingerslev: Διανύουμε μια ενδιαφέρουσα περίοδο για τα εμπορευματοκιβώτια, που ανακάμπτουν από την πανδημία. Οι γεωπολιτικές προκλήσεις προστίθενται στο μείγμα, με αποτέλεσμα να βλέπουμε ήδη προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Οι νέες κυρώσεις θα έχουν ως αποτέλεσμα μεγαλύτερες αποστάσεις και ακόμη πιο περιορισμένη προσφορά.
Για τα δεξαμενόπλοια, το σύστημα πρόωσης παραμένει ένα ερωτηματικό. Ορισμένες τράπεζες θεωρούν ήδη ασύμφορη μια επένδυση σε πλοίο που λειτουργεί με ορυκτά καύσιμα.
Νικόλας Τσάκος: Διανύουμε μια δεκαετία γεμάτη εκπλήξεις, γεγονός που αποδεικνύει την εγγενή αβεβαιότητα του κλάδου μας. Όλοι μας προσπαθούμε να πάμε στην επόμενη μέρα μετά τις τόσες αλλαγές. Προσφέρουμε μια υπηρεσία η οποία τυχαίνει να αξιολογείται ακριβότερα τη συγκεκριμένη περίοδο. Φυσικά, θα προτιμούσα μια πιο αργή αγορά σε ειρηνικό περιβάλλον.
Σε περιβάλλον κερδοσκοπίας, καλό είναι να αποφεύγονται οι πολλές νέες παραγγελίες. Τα πλοία χτίζονται για μια διάρκεια ζωής 20 με 25 ετών, επομένως μπορούμε ακόμη να εκμεταλλευτούμε την ποιότητα της προηγούμενης γενιάς.
Bruce Paulsen: Η οικονομία ήταν ανέκαθεν ένα εργαλείο άσκησης εξωτερικής πολιτικής, από την εποχή της αρχαίας Αθήνας και του Περικλή. Οι πελάτες μας ανησυχούν για τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας, εξαιτίας της εισβολής στην Ουκρανία. Οι κυρώσεις αυτές συνεχίζουν τη μακρά παράδοση σε άλλες χώρες, όπως η Β. Κορέα, η Κούβα, ή το Ιράν. Κυρώσεις οι οποίες μπορεί να στρέφονται ενάντια σε τράπεζες, εισαγωγείς, ή να περιλαμβάνουν άλλες απαγορεύσεις, όπως ο κατάλογος ειδικώς σεσημασμένων πολιτών, για τους ολιγάρχες. Άλλοι παίκτες επέλεξαν να αποχωρήσουν οικειοθελώς από την αγορά. Εν κατακλείδι, η συμμόρφωση των παραγόντων της ναυτιλίας είναι καθοριστικής σημασίας.
Erik Grossman: Έχουμε μια λεπτομερέστατη λίστα οδηγιών για τα προϊόντα που επηρεάζονται από το ανώτατο όριο τιμής που έχει επιβληθεί στα πετρελαιοειδή. Σας ενθαρρύνω όλους να τις διαβάσετε, και να μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας αν έχετε κάποια ερώτηση. Τα μέτρα αυτά αφορούν οποιονδήποτε παρέχει μια υπηρεσία που σχετίζεται με τις θαλάσσιες μεταφορές, εφόσον επηρεάζεται το υποκείμενο προϊόν.
Τζών Σταυρόπουλος: Πρωτοήρθα στην Ελλάδα την δεκαετία του 70, όταν εργαζόμουν για την εθνική τράπεζα του Σικάγο. Ακολούθησε το Λονδίνο, και έπειτα η λατινική Αμερική. Όταν επέστρεψα στο Σικάγο ανέλαβα υπεύθυνος του κτηματομεσιτικού τμήματος, και αργότερα διευθυντής του εμπορικού τμήματος. Τα λόγια είναι φτωχά για να περιγράψω το πόσο απήλαυσα τη συνεργασία με τον όμιλο Τσάκου: χαίρομαι πολύ υπήρξα κομμάτι της εταιρείας. Σας ευχαριστώ όλους για την τιμή που μου κάνετε.
Νικόλας Μπορνόζης: Τιμούμε σήμερα ένα εκπληκτικό ελληνο-αμερικανικό success story. Ο κ. Σταυρόπουλος γεννήθηκε στον νότο τον ΗΠΑ, στην πολιτεία του Μισισιπή. Δούλεψε στην εθνική τράπεζα του Σικάγο επί τριάντα χρόνια. Αργότερα, διορίστηκε από τον Πρόεδρο George H.W. Bush ως μόνιμο μέλος της συμβουλευτικής οικονομικής επιτροπής. Πρόκειται για έναν εξαιρετικό οικονομικό αναλυτή, που υπήρξε μεταξύ άλλων πρόεδρος της Tsakos Energy Navigation. Κατάφερε να εμφυσήσει στον τραπεζικό τομέα τη δεοντολογία του, την άριστη εταιρική διακυβέρνηση και την τεράστια εμπειρία του.
Νικόλας Τσάκος: Είναι τιμή μου να προλογίζω τον αγαπητό Πρόεδρο. Ο Γιάννης Σταυρόπουλος είναι ένας μέντορας για εμένα και την οικογένειά μου. Εξαιρουμένων των πολύ κοντινών συγγενικών μου προσώπων, είχε τη μεγαλύτερη επιρροή επάνω μου από οποιονδήποτε άλλον, με ενέπνευσε πραγματικά. Ξεκινήσαμε την εταιρεία όταν ήμουν πολύ νεότερος, και εκείνος μας έβαλε στον σωστό δρόμο για να εξελιχθούμε και να γίνουμε αυτοί που είμαστε σήμερα. Κύριε Σταυρόπουλε, εκ μέρους και του πατέρα μου που πνευματικά είναι εδώ μαζί μας, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τις συμβουλές και τη φιλία τόσων χρόνων.
Διαβάστε επίσης
Πάνος Ζαχαριάδης: “Οι ναυλωτές πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους”
Εμανουέλε Γκριμάλντι: Έχουμε έλλειψη 100.000 και πλέον ναυτικών
Δημήτρης Φαφαλιός: “Η ασφάλεια του σκάφους και του πληρώματος είναι ψηλά στις προτεραιότητές μας”
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Volkswagen: Στα άδυτα της συμμαχίας με τη Silicon Valley για τη διάσωση της αυτοκινητοβιομηχανίας
- Ελληνικό: Κέρδη 0,98 ανά μετοχή για τους μετόχους της Lamda από τα τελευταία deals για οικόπεδα
- Γιώργος Στάσσης: Διπλάσιες επενδύσεις, ισχυρά κέρδη, νέα σχέδια ανάπτυξης
- Η κυβέρνηση βρίσκει τον βηματισμό της και η αντιπολίτευση τον ψάχνει