ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι ολοένα και πιο ακραίες πολιτικές Covid Zero που υιοθετεί η Κίνα αποτελούν εμπόδιο στην πλήρη ανάκαμψη της ναυτιλιακής βιομηχανίας και παρατείνουν μία κρίση που δημιουργεί συμφόρηση στα λιμάνια και αδειάζει τα ράφια από προϊόντα σε όλο τον κόσμο.
Στις προσπάθειές της να κρατήσει τον ιό έξω από τη χώρα, η Κίνα συνεχίζει να απαγορεύει τις αλλαγές ξένων πληρωμάτων και πρόσφατα επέβαλε υποχρεωτική καραντίνα έως και επτά εβδομάδων για τους Κινέζους ναυτικούς που επιστρέφουν. Ακόμη και τα πλοία που έχουν ανανεώσει το πλήρωμά τους αλλού, πρέπει να περιμένουν δύο εβδομάδες πριν τους επιτραπεί να δέσουν σε λιμάνι στην Κίνα.
Για να συμμορφωθούν, οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές χρειάστηκε σε πολλές περιπτώσεις να αλλάξουν τη διαδρομή των πλοίων, καθυστερώντας τις αποστολές και τις αλλαγές πληρώματος και εντείνοντας την κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας.
«Οι περιορισμοί της Κίνας προκαλούν αρνητικά αποτελέσματα», δήλωσε ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Nαυτιλιακού Επιμελητηρίου, το οποίο εκπροσωπεί πλοιοκτήτες και διαχειριστές πλοίων.
Ριζοσπαστικά μέτρα
Ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στον κόσμο, η Κίνα αποτελεί βασικό κόμβο για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Είναι επίσης η τελευταία χώρα που ακολουθεί μια πολιτική Covid Zero, με ολοένα και πιο ριζοσπαστικά μέτρα.
Τις τελευταίες εβδομάδες, οι αρχές κλείδωσαν 34.000 ανθρώπους στη Disneyland της Σαγκάης για υποχρεωτικά διαγνωστικά τεστ. Ένα σχολείο του Πεκίνου κράτησε παιδιά δημοτικού σχολείου κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν ένας δάσκαλος βρέθηκε θετικός. Ο ορισμός της «στενής επαφής» επεκτείνεται πλέον σε άτομα με απόσταση έως και ένα χιλιόμετρο.
Οι διαχειριστές πλοίων καλούν την Κίνα να χαλαρώσει τους περιορισμούς της και οι κυβερνήσεις να δώσουν προτεραιότητα στους ναυτικούς και τη ναυτιλία, διαφορετικά κινδυνεύουν να συνεχιστούν οι διακοπές στον εφοδιασμό και να γίνουν μεγαλύτερες.
Καραντίνα επτά εβδομάδων
Οι τελευταίοι περιορισμοί στα λιμάνια της Κίνας στοχεύουν στα κινεζικά πληρώματα και απαιτούν να τεθούν σε καραντίνα για τρεις εβδομάδες πριν από την επιστροφή τους στην Κίνα, στη συνέχεια άλλες δύο εβδομάδες στο λιμάνι άφιξης και δύο ακόμη εβδομάδες στην επαρχία τους προτού μπορέσουν να επανενωθούν με τις οικογένειές τους, σύμφωνα με τον Terence Zhao, διευθύνων σύμβουλο της Singhai Marine Services, μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες προμήθειας κινέζικων πληρωμάτων.
Ακόμη και ναυτικοί με επείγουσες ιατρικές ανάγκες δεν επιτρέπεται να λαμβάνουν περίθαλψη στην Κίνα, είπαν οι διαχειριστές πλοίων. Ένας αξιωματούχος της ναυτιλιακής Anglo-Eastern με σοβαρό απόστημα στο δόντι του δεν μπόρεσε να βγει από το πλοίο του για θεραπεία, με αποτέλεσμα το πλοίο να κάνει εκτροπή στη Νότιο Κορέα για να μπορέσει να επισκεφτεί οδοντίατρο.
«Η Κίνα είναι ένα σημαντικό ζήτημα», δήλωσε ο Bjorn Hojgaard, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Anglo-Eastern Univan Group και πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών του Χονγκ Κονγκ.
Η συνεργασία με την Κίνα αποτελεί πρόκληση ακόμη και για τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, συμπεριλαμβανομένης της Cargill.
«Είχαμε πλοία που αντιμετώπισαν πρόβλημα και περιπτώσεις όπου έπρεπε να παρεκκλίνουμε της πορείας μας”, δήλωσε ο Eman Abdalla, επικεφαλής στο τμήμα εφοδιαστικής αλυσίδας της Cargill. “Υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι καθυστερήσεις είναι εντός ωρών, αλλά υπάρχουν και άλλες που μπορεί να διαρκέσουν για ημέρες”.
Αυξημένα έξοδα
Η Euronav NV, ένας από τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες super tanker πετρελαίου στον κόσμο, έχει ξοδέψει περίπου 6 εκατομμύρια δολάρια για τη διαχείριση προβλημάτων που σχετίζονται με την κρίση αλλαγής πληρώματος.
«Στο παρελθόν, ήταν πολύ ωραίο να κάνουμε αλλαγές πληρώματος όταν ήμασταν στην Κίνα», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Hugo De Stoop. «Και τώρα δεν είναι καν δυνατό κάτι τέτοιο».
Ο κλάδος έχει απορροφήσει σε μεγάλο βαθμό το επιπλέον κόστος, ενώ στα containerships τα ναύλα εκτινάχθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ λόγω της ζήτησης, των περιορισμών χωρητικότητας και της συμφόρησης των λιμανιών. Κυμαίνονταν στα 9.146 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών στο τέλος της εβδομάδας στις 18 Νοεμβρίου, έχοντας εξαπλασιαστεί σε σύγκριση με τον μέσο όρο της πενταετίας μέχρι το 2019. Οι τιμές για τα πετρελαιοφόρα και τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου δεν έχουν αυξηθεί τόσο πολύ.
«Η Κίνα είναι αποφασισμένη να πετύχει μηδενικό Covid και δεν θα χαλαρώσει τους κανονισμούς της», δήλωσε ο Zhao της Singhai Marine. «Μπορεί ακόμη και να ενισχύσει τους κανόνες λόγω των χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων τον Φεβρουάριο του επόμενου έτους».
Διαβάστε ακόμη:
Financial Τimes: Η Κίνα μπλοκάρει την πρόσβαση στην παρακολούθηση των δεδομένων ναυσιπλοΐας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ανδρουλάκης: Δε νομίζω ότι ο Έλληνας φορολογούμενος θέλει να κάνει δώρο μισό εκατομμύριο ευρώ στη ΝΔ
- Ριαμπκόφ: Η Μόσχα μπορεί σίγουρα να συνεργαστεί με την κυβέρνηση Τραμπ
- Aegean: Αγορά 29 χιλιάδων μετοχών από την Autohellas
- Φάμελλος: Η ακρίβεια και τα υπερκέρδη, το βασικό πολιτικό επίδικο της εποχής